Vad fick dig att le idag?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte jättekonstigt att moppar, elsparkcyklar och annat som körkortslösa 15åringar får köra är dyrare än fordon som kräver att man är minst 24 år (eller 20 och först kört A2 i 2 år utan att köra ihjäl sig) och faktiskt klarat en uppkörning.

Inte heller konstigt för ett fordon som går 25km/h med hjul som har en diameter under 2 dm.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
På ämnet moped.

Provkörde en Talaria Sting idag. Kul liten sak. Men att köpa en moppe för över 40 lax kommer ICKE att ske. Att "motorbromsen" var så binär att den konstant låste bakhjulet om man inte hittade exakt rätt vid gasavslag förtog litet av nöjet på grusvägen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte glasklart..... får el-mc laddas? Är det el-fordon (varför bindestreck?) som har en elbil (varför inte bindestreck?) på släp?
Jag tolkar det som att man får parkera sin el-scooter där, bara man har din elbil på laddning där hemma...

Eller egentligen är det ju scootern som behöver äga en elbil, som är på laddning? :va
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Anledningen till att den andra tilläggstavlan ens behövs är att den första tilläggstavlan betyder " endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.", dvs inget krav på att fordonet faktiskt ens försöker att ladda. Varför man nu någonsin skulle vilja tillåta just det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad i hela friden?

Någon har extremt mycket otur i tankeverkstan.

Det handlar väl lite på från vilken synvinkel man ser på saken.
Har din lön gått upp eller har den höjts? :va

Själv är jag ju ingenjör så jag blir lika förvirrad som när någon frågar ifall glaset är halvfullt eller halvtomt. Det är ju samma sak för sjutton. :rofl

Lite gulligt lät det när tanten sa det men jag antar att hon ville göra en poäng av saken. Lite för kommunistisk poäng för att jag ska gilla den men ändå.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det handlar väl lite på från vilken synvinkel man ser på saken.
Har din lön gått upp eller har den höjts? :va

Själv är jag ju ingenjör så jag blir lika förvirrad som när någon frågar ifall glaset är halvfullt eller halvtomt. Det är ju samma sak för sjutton. :rofl

Lite gulligt lät det när tanten sa det men jag antar att hon ville göra en poäng av saken. Lite för kommunistisk poäng för att jag ska gilla den men ändå.
Jo det med halvfyllt glas har jag blivit utsatt för för längesedan här ledningsgruppen varit på kurs med något dyr konsult. Jag svarade fel och alla skrattade för det var ett bevis på att jag (och andra som tycker att alternativen kvittar) är en dålig, negativ medarbetare, som ser allt i svart och bara bidrar till dålig stämning. Sedan kom röd, gul, grön, blå-testet där vissa färger var bättre än andra. Konsulterna skrattar hela vägen till banken.
Att inte färgerna används längre?!
Charmkurs? ”Jag behöver inte någon jävla charmkurs” var det självklara svaret. 80-talet tog slut och charmkurserna försvann. Det som var sååå behövligt i så många organisationer.

Jaja, jag tror att P1-tanten menade att butikerna har ökat priserna, inte de tidigare leden (producenter, transporter och grossister). Ica t ex ökade sina priser mest i någon undersökning medan andra kedjor inte ökade eller i alla fall mycket mindre. Varken hon eller jag har torrt på fötterna?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo det med halvfyllt glas har jag blivit utsatt för för längesedan här ledningsgruppen varit på kurs med något dyr konsult. Jag svarade fel och alla skrattade för det var ett bevis på att jag (och andra som tycker att alternativen kvittar) är en dålig, negativ medarbetare, som ser allt i svart och bara bidrar till dålig stämning. Sedan kom röd, gul, grön, blå-testet där vissa färger var bättre än andra. Konsulterna skrattar hela vägen till banken.
Att inte färgerna används längre?!
Charmkurs? ”Jag behöver inte någon jävla charmkurs” var det självklara svaret. 80-talet tog slut och charmkurserna försvann. Det som var sååå behövligt i så många organisationer.

Jaja, jag tror att P1-tanten menade att butikerna har ökat priserna, inte de tidigare leden (producenter, transporter och grossister). Ica t ex ökade sina priser mest i någon undersökning medan andra kedjor inte ökade eller i alla fall mycket mindre. Varken hon eller jag har torrt på fötterna?
Jag har blivit utsatt för diverse dumma jävla påhitt, bland annat såndär personlighetstrams för att bygga team. Jag siktade på att vara så jävla besvärlig att inga chefer ville ha med mig att göra istället. Och så kompetent att de inte kunde sparka mig. Och hjälpsam mot kollegor så att de gillade mig.

Det där med halvfullt/halvtomt glas brukade jag besvara med "Det är helt fullt, till hälften med vätska, till hälften med gas." mest för att vara lite extra dryg.

Fy fan vad jag hatar alla lekledarledda teambuildingövningar. Låt oss vara ifred, fika när vi känner för det och snacka skit om cheferna så blir det nog bra i slutändan ändå.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo det med halvfyllt glas har jag blivit utsatt för för längesedan här ledningsgruppen varit på kurs med något dyr konsult. Jag svarade fel och alla skrattade för det var ett bevis på att jag (och andra som tycker att alternativen kvittar) är en dålig, negativ medarbetare, som ser allt i svart och bara bidrar till dålig stämning. Sedan kom röd, gul, grön, blå-testet där vissa färger var bättre än andra. Konsulterna skrattar hela vägen till banken.
Att inte färgerna används längre?!
Charmkurs? ”Jag behöver inte någon jävla charmkurs” var det självklara svaret. 80-talet tog slut och charmkurserna försvann. Det som var sååå behövligt i så många organisationer.

Jaja, jag tror att P1-tanten menade att butikerna har ökat priserna, inte de tidigare leden (producenter, transporter och grossister). Ica t ex ökade sina priser mest i någon undersökning medan andra kedjor inte ökade eller i alla fall mycket mindre. Varken hon eller jag har torrt på fötterna?

När folk frågar mig om det där glaset så brukar jag svara just så. Jag är ingenjör jag fattar inte skillnaden.
Oftast räcker det som svar och man får nåt leende, ibland stöter man på någon ärthjärna som börjar förklara skillnaden mellan det halvtomma och det halvfulla glaset med optimism och pessimism ungefär som att jag är så dum att jag inte redan visste. Men jag förstår fortfarande inte skillnaden. :rofl
Sedan när dom förklarat klart kan man dra till med att det ju måste vara positivt att det fortfarande går att fylla på mer i glaset.

Det är väl redan bekräftat att du och tanten har rätt, handlarna passade på att höja priserna bara för att dom rent psykologiskt kunde när alla kunder visste att vi har inflation. Greedflation blev ju ett begrepp.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Där jag började arbeta för 24 år sen tog de in en skrattkonsult så att vi skulle gå runt i konferensrummet och ropa Ho-Ho-Ha-Ha-Ha tillsammans.
Jag avstod den övningen och funderade över mitt val av arbetsplats.
Trots det stannade jag tills jag blev köpt som inkråm.

Om ett glas är fyllt med nyupphälld öl till mitten är det halvfullt. Samma mängd med nyponsaft är halvtomt. Problemet är i olika ändar av glaset.
För mig indikerar halvtomt inte en brist utan att det ska tömmas.

Det har väl aldrig hänt att en positiv människa har bidragit med något till människans utveckling? De ser inga problem att lösa och lutar sig tillbaka.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är väl redan bekräftat att du och tanten har rätt, handlarna passade på att höja priserna bara för att dom rent psykologiskt kunde när alla kunder visste att vi har inflation. Greedflation blev ju ett begrepp.
Hhhhh-normalfallet är ju att man har så hög marginal som man kommer undan med. Men det är ju inte så att man plötsligt hissar den helt tjosan, då är man ju kundlös rätt kvickt. Och det påverkas knappast av inflation.
Snarare när kostnaderna skenar som det gjorde under slutskedet av coronapandemin/förskedet av Ukrainakriget när europas vetetillgång plötsligt låg i en krigszon, så är det Handeln som tar den omedelbara smällen, kostprisen skenar fortare än du kan rimligen höja prislappen och marginalen blir lidande, även om omsättningen ökar i början då kunden spenderar mer pengar för samma sak. Sedan får du ju försöka återgå till ett normalläge över tid, så om någon gör en undersökning en bit in i denna process och jämför marginaler med just efter den första smällen mot ett år senare så ser set ju ut som att då höjer och höjer och höjer marginalerna.

ALLT går att bevisa med statistik, det är bara att välja vilken data man vill lägga fram.
Sedan om det är sant eller inte har inte så stor betydelse.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, men allt som oftast hänger det ihop med att hennes och andra LO:ares lön höjts.
Någonstans i kedjan så är det ju någon som gör karriär på att det är "dåliga tider". Vill man betala mindre så är det läge att ta reda på vem/var/varför och konkurrensutsätta denna.

Men det kanske inte var så /tant tänkte?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top