Vad fick dig att le idag?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte då... Jättesnälla och väldigt nyfikna i de allra flesta fall. Tjurar kan däremot vara något lynniga och dessutom rent av farliga.
Kalvkor kan vara rätt farliga med, värre än tjurar till och med.
Tjurar kan vara rätt gosiga om man kelat med dem när de växte upp.

Men annars är kor lite sådär försiktigt nyfikna och lite korkade.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ett skräckminne från när jag var liten, kanske 10 år gammal så gick jag in i en kohage. Minns inte vad jag tänkte men troligen ville jag väl klappa korna. Direkt jag kommit innanför staketet så får korna syn på mig och börjar lunka mot mig, för mig känns det som att dom springer mot mig och i mitt huvud spelas filmen upp av hur tjuren Ferdinand stångar picadorerna åt alla håll så jag får panik och är ute från hagen på en millisekund.

Jag vet fortfarande inte ifall dom ville bli klappade eller såg mig som ett hot men jag har inte vågat mig inte in i en kohage mer.
Jag vet inte heller om det bara var kor eller om det fanns någon tjur också.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett skräckminne från när jag var liten, kanske 10 år gammal så gick jag in i en kohage. Minns inte vad jag tänkte men troligen ville jag väl klappa korna. Direkt jag kommit innanför staketet så får korna syn på mig och börjar lunka mot mig, för mig känns det som att dom springer mot mig och i mitt huvud spelas filmen upp av hur tjuren Ferdinand stångar picadorerna åt alla håll så jag får panik och är ute från hagen på en millisekund.

Jag vet fortfarande inte ifall dom ville bli klappade eller såg mig som ett hot men jag har inte vågade mig inte in i en kohage mer.
Jag vet inte heller om det bara var kor eller om det fanns någon tjur också.
Var antagligen nyfikna. Om det inte är köttdjur brukar man ha tjuren nån annanstans.
Det är nog bra att låta bli kohagar överlag, vet inte hur många gånger jag som tonåring fick ge mig ut och laga staket eller stänga grindar efter att någon varit och allemansrättat sig i naturen och tyckt att stängsel inte fick vara där de går. Plus att gravida kor kan bli rätt stressade när främlingar knallar runt i hagen.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag har ett skräckminne från när jag var liten, kanske 10 år gammal så gick jag in i en kohage. Minns inte vad jag tänkte men troligen ville jag väl klappa korna. Direkt jag kommit innanför staketet så får korna syn på mig och börjar lunka mot mig, för mig känns det som att dom springer mot mig och i mitt huvud spelas filmen upp av hur tjuren Ferdinand stångar picadorerna åt alla håll så jag får panik och är ute från hagen på en millisekund.

Jag vet fortfarande inte ifall dom ville bli klappade eller såg mig som ett hot men jag har inte vågade mig inte in i en kohage mer.
Jag vet inte heller om det bara var kor eller om det fanns någon tjur också.
Vad som fick mig att le idag..:hjarta
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Inte då... Jättesnälla och väldigt nyfikna i de allra flesta fall. Tjurar kan däremot vara något lynniga och dessutom rent av farliga.
Mitt första jobb var att besikta elledningar och en del av dem gick genom hagar för olika djur. För att kolla röta i vissa stolpar slog vi på dem med den oskarpa sidan av en yxa och beroende på studsen kunde man avgöra om de var ihåliga. De flesta djur brydde sig inte ett skvatt om det vi höll på med, men kossor envisades med att knuffa omkring oss. Känns lagom bra när man står och vevar med en yxa.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har en annan sorts skräckupplevelse på temat.

Var med junior på skördefest i helgen. På en bondgård stod en tjur med läppstiftet framme så att säga och två kossor stod och slickade på den från varsitt håll. Kul för tjuren, men lite väääl grafiskt för publiken... 😬
Hur mycket kostade det att kolla på live-showen? :tuttar
Farmers Kiviks marknad.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det var bättre förr.
20240925-172619.jpg

20240925-172610.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var bättre förr.
20240925-172619.jpg

20240925-172610.jpg

En sån barnstol skaffade mina föräldrar till oss när vi var små, inte för att vi skulle sitta säkrare, men för att det skulle bli lättare att hålla koll på oss då vi inte kunde kräla omkring.
Bubblan den sattes (fram) i hade dock ingen spärr för att fälla fram ryggstödet, så vid varje tvär inbromsning (nåja det var mekaniska trumbromsar) fick mamma sträcka ut säkerhetsarmen....

Senare löstes det med att sätta oss i skuffen på Saab 95an, i det bakvända baksätet.
Stort nog för att vi inte skulle kunna hitta på allt för mycket bus.

Krocksäkert? Nja, det var ju minst en plåt och en masonitskiva mellan oss och timmerbilarna bakom, eller en glasruta...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mor rullade en bil med mig liggandes i en bilbarnsäng monterad i baksätet när jag var ett par månader gammal. Jag överlevde bara för att min då 7 år gamla syster lade sig över barnsängen och höll fast för livet. Hon bröt båda nyckelbenen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mor rullade en bil med mig liggandes i en bilbarnsäng monterad i baksätet när jag var ett par månader gammal. Jag överlevde bara för att min då 7 år gamla syster lade sig över barnsängen och höll fast för livet. Hon bröt båda nyckelbenen.

Mina föräldrar rullade en Saab 99 med mig liggandes på packningen i skuffen, min bror, farmor och en gigantisk hund i baksätet och föräldrarna i framsätet, ingen skadade sig och Saaben reparerades, ingen hade bälte utom möjligen farmor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mina föräldrar rullade en Saab 99 med mig liggandes på packningen i skuffen, min bror, farmor och en gigantisk hund i baksätet och föräldrarna i framsätet, ingen skadade sig och Saaben reparerades, ingen hade bälte utom möjligen farmor.
Bilen mot rullade var bara att skrota efter att den tumlat en bit.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top