Vad fick dig att le idag?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
- Diskussioner om hur jävliga cyklister och bilister är kan liknas vid att örfila sig själv :sissy

Eller ja...om inte just vi här på forat är exemplariska cyklister/bilister förstås.
Jag är ju en sådan iof.
Cyklar en hel del - på vägarna ute på landet finns inte så många regler att bryta mot, men var inne en sväng i Göteborg häromdagen. Vill nog påstå att trafikanterna där, inkl. gående består av 70% människor utan koll
gående - fullt upptagna av telefonen o hörlurar, vandrar gärna diagonalt över gatan med ryggen mot trafiken
elsparkcyklar - ofta två på cykeln, kan inte styra, kan inte skilja på höger o vänster
cyklister - skiter i det mesta, kan inte heller skilja på höger o vänster
elcyklister - kör alltid på max effekt, i övrigt som cyklister
bilar o motorcyklar - oftast hänsynsfulla och får reda ut skiten andra trafikanter ställer till med. Dock ej "berättigade" unga vuxna kvinnor som sitter o pratar i telefonen trots att de kör en modern jätte-SUV med möjlighet till hands-free, de ser bara målet (om ens det) och kör gladeligen rakt igenom övergångsställen där folk är på väg ut
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Cyklar en hel del - på vägarna ute på landet finns inte så många regler att bryta mot, men var inne en sväng i Göteborg häromdagen. Vill nog påstå att trafikanterna där, inkl. gående består av 70% människor utan koll
gående - fullt upptagna av telefonen o hörlurar, vandrar gärna diagonalt över gatan med ryggen mot trafiken
elsparkcyklar - ofta två på cykeln, kan inte styra, kan inte skilja på höger o vänster
cyklister - skiter i det mesta, kan inte heller skilja på höger o vänster
elcyklister - kör alltid på max effekt, i övrigt som cyklister
bilar o motorcyklar - oftast hänsynsfulla och får reda ut skiten andra trafikanter ställer till med. Dock ej "berättigade" unga vuxna kvinnor som sitter o pratar i telefonen trots att de kör en modern jätte-SUV med möjlighet till hands-free, de ser bara målet (om ens det) och kör gladeligen rakt igenom övergångsställen där folk är på väg ut
Senaste gången jag var i stan fick jag kasta mig åt sidan för en person som kom körande (eller snarare plöjde sig fram) på elsparkcykel i uppskattningsvis 50 km/tim utanför operan, iförd MC-hjälm och utan några som helst tendenser att sakta ner för oskyddade trafikanter som kom i hans väg.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Senaste gången jag var i stan fick jag kasta mig åt sidan för en person som kom körande (eller snarare plöjde sig fram) på elsparkcykel
Vad väger du?

Det jag skrattade åt härom dagen var ordet >> okynneskörning << Det betyder alltså att man tar bilen eller nåt motordrivet istället för att cykla eller gå, eller åka kommunalt. Dvs vi har folk bland oss som inte vill att vi använder våra egna fordon för nöjes skull. Detta skapar en stark antagonism hos mig, och det kommer göra att jag okynneskör oftare och mer medvetet 😈
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad väger du?

Det jag skrattade åt härom dagen var ordet >> okynneskörning << Det betyder alltså att man tar bilen eller nåt motordrivet istället för att cykla eller gå, eller åka kommunalt. Dvs vi har folk bland oss som inte vill att vi använder våra egna fordon för nöjes skull. Detta skapar en stark antagonism hos mig, och det kommer göra att jag okynneskör oftare och mer medvetet 😈
Detta kallar jag nog snarare scooterbowling
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ny sport?

Ja, jag undrade bara om din vikt då jag själv väger ca 100 kg, när jag ser nån som närmar sig så pass onödigt fort och oförsiktigt på nåt lätt fordon som sparkcykel eller cykel så trotsar jag min säkerhet och ställer mig för att testa om idioten väjer. Min kropp är alltså ganska hållbar, för mig blir det ungefär som att bli tacklad i ringen, för opponenten är det ungefär som att köra in i en stolpe med bildäck.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ny sport?

Ja, jag undrade bara om din vikt då jag själv väger ca 100 kg, när jag ser nån som närmar sig så pass onödigt fort och oförsiktigt på nåt lätt fordon som sparkcykel eller cykel så trotsar jag min säkerhet och ställer mig för att testa om idioten väjer. Min kropp är alltså ganska hållbar, för mig blir det ungefär som att bli tacklad i ringen, för opponenten är det ungefär som att köra in i en stolpe med bildäck.
Personen på sparkcykeln såg ut att väga betydligt mer än mig, men det var inte riktigt läge att börja räkna på rörelseenergi osv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man behöver ju inte stå ivägen, man kan ju alltid nöja sig med att bara peka på något som råkar vara 90 grader mot färdriktningen precis lagomt i tid.
1726736364268.png
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ny sport?

Ja, jag undrade bara om din vikt då jag själv väger ca 100 kg, när jag ser nån som närmar sig så pass onödigt fort och oförsiktigt på nåt lätt fordon som sparkcykel eller cykel så trotsar jag min säkerhet och ställer mig för att testa om idioten väjer. Min kropp är alltså ganska hållbar, för mig blir det ungefär som att bli tacklad i ringen, för opponenten är det ungefär som att köra in i en stolpe med bildäck.
Aha, nu vet jag vem du är! ;)
Michelingubben_181004-1024x596.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Cyklar en hel del - på vägarna ute på landet finns inte så många regler att bryta mot, men var inne en sväng i Göteborg häromdagen. Vill nog påstå att trafikanterna där, inkl. gående består av 70% människor utan koll
gående - fullt upptagna av telefonen o hörlurar, vandrar gärna diagonalt över gatan med ryggen mot trafiken
elsparkcyklar - ofta två på cykeln, kan inte styra, kan inte skilja på höger o vänster
cyklister - skiter i det mesta, kan inte heller skilja på höger o vänster
elcyklister - kör alltid på max effekt, i övrigt som cyklister
bilar o motorcyklar - oftast hänsynsfulla och får reda ut skiten andra trafikanter ställer till med. Dock ej "berättigade" unga vuxna kvinnor som sitter o pratar i telefonen trots att de kör en modern jätte-SUV med möjlighet till hands-free, de ser bara målet (om ens det) och kör gladeligen rakt igenom övergångsställen där folk är på väg ut
Cyklar till jobbet dagligen och kan bekräfta att dina observationer stämmer även i Örebro. Ett tillägg till dina undantag under kategorin "Bilar och MC" är yrkesförare, speciellt taxichaufförer. De verkar varken ha blinkers eller förmåga att vrida på huvudet innan de svänger och korsar en cykelbana.

Ett tillägg (eller undantag) till "Elcyklister" är att de bromsar i nedförsbackar och viadukter så att de nästan står stilla i botten, så att vi som cyklar för egen maskin hindras att få med oss fart när det vänder och går uppåt igen. Jag antar att det spelar mindre roll för dem eftersom de ändå inte behöver anstränga sig i uppförsbacken.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top