Vad fick dig att le idag?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
jo det har jag fått lära mig :) det konstiga är att jag har inga problem att göra en 180 flatland, men från en kicker så fattas det några grader för att landa bra :gnissla

Vrid runt axlarna ordentligt så följer resten med... Det vanligaste är att man är lite osäker på att åka switch så att man avbryter rotationen för att "vara med" när man landar.
För en 180 skall du inte behöva skära snett för att komma runt.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Fick jobb idag! Då blev jag glad som fifan! :) ser ut att bli en lovande säsong nästa år!

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Vet inte, gullijetta eller jullijetta :confused: nånting stönar kokainistkvinnan.
Inget vettigt får man veta, inte ens borr och slag.
Säkert framhjulsdrivet.

Haha, nej det är nog riktigt. Har ej sett reklamen ifråga.
Trodde du syftade på den riktiga Guiliettan som på bilden nedan.
Den nya är ju ingen Alfa egentligen, det är bara designen som återstår i mitt tycke.

:transaxel

256zaf7.jpg

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Haha, nej det är nog riktigt. Har ej sett reklamen ifråga.
Trodde du syftade på den riktiga Guiliettan som på bilden nedan.
Den nya är ju ingen Alfa egentligen, det är bara designen som återstår i mitt tycke.

:transaxel

256zaf7.jpg

Zagatokupén
Alfa_Romeo_Giulietta_SZ_Sprint_Zagato.jpg

är också snygg medan Berlinan
Alfa_Romeo_Giulietta_Berlina.JPG

inte är fullt lika uppseendeväckande.

Notera dock att Giulietta inte har transaxel utan helt konventionell layout med vxl-låda/koppling bultad mot motor och kardan till stel bakaxel. :mattias

Det är Giulietta Nuova (83-85) som är baserad på Alfetta och har transaxel. Ett säkert tecken på obotlig och kronisk infektion av alfavirus är när man överväger att skaffa en sån:
Alfa_Romeo_Giulietta_1984.jpg

Den senaste versionen bör då för någorlunda konsekvens kallas Giulietta la più nuova. :D

/Anders

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Alfanördarnas onödiga fakta får mig att le :D Onödigt vetande är alltid kul, tänk om man kunde göra nåt vettigt av det :fakta

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Notera dock att Giulietta inte har transaxel utan helt konventionell layout med vxl-låda/koppling bultad mot motor och kardan till stel bakaxel. :mattias

Nej nej. Syftade till att transaxel är just en typisk Alfa-grej och något jag förknippar med dessa italienska bilar.
Men nu är det ju bara en massa jefla framhjulsdrivet mög som borde heta Fiat istället. :mad:

Nuovan torde vara förlagan till 75an som kom strax därefter?
Tydliga drag är gemensamma, fast 75an ser lite hårdare/kantigare 80-talsräser ut.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nej nej. Syftade till att transaxel är just en typisk Alfa-grej och något jag förknippar med dessa italienska bilar.
Men nu är det ju bara en massa jefla framhjulsdrivet mög som borde heta Fiat istället. :mad:

Tydliga drag är gemensamma, fast 75an ser lite hårdare/kantigare 80-talsräser ut.
Fast värsta slakten är ju lancia! Som har gått från snygga fräna men hoplöst opraktiska bilar till fiat med annat smink.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Alfanördarnas onödiga fakta får mig att le :D Onödigt vetande är alltid kul, tänk om man kunde göra nåt vettigt av det :fakta

Många säger att mörkret uppfanns av engelsmannen Lucas. Det är fel. Alla elfels moder är Alfa Romeo.

Detta är onödiga fakta ända tills du blir sugen på en Alfa 164, då är det livsviktigt att veta.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Många säger att mörkret uppfanns av engelsmannen Lucas. Det är fel. Alla elfels moder är Alfa Romeo.

Detta är onödiga fakta ända tills du blir sugen på en Alfa 164, då är det livsviktigt att veta.

Pfft. Skitsnack säger jag som äger just en 164a som gått 34k mil idag.
Visst har den elfel, säkert fler än t ex. Saab 9000 som den delar bottenplattan med.
Men en gammal Jaguar med Lucas skulle jag vilja påstå har betydligt fler elproblem än en 164a. Med förutsättningar att dom skötts likvärdigt såklart.

PunGt! :)

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01

Missförstod dig. Åas sitter transaxel även i Porsche 924/944/968/928 samt Corvette (C5 eller C6?) så det är inget specifikt för Alfa.

Alfettagenealogin är väl lite grovt Alfetta -> Giulietta Nuova -> 90/75 med (Alfetta) GTV inklämd i mitten med kortad platta.

Hade själv en 75 2.0TS i 6kmil. Skitkul bil att köra med låg vikt, diffbromsad bakaxel och varvvillig motor men kvaliteten var ingen höjdare. Har nu en 156 2.0JTS som köptes ny 2002 och nu gått 16kmil. Inte fullt lika skoj som 75:an men mycket bekvämare, och håller ihop.

/Anders
CAR Svezia 1688

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Pfft. Skitsnack säger jag som äger just en 164a som gått 34k mil idag.
Visst har den elfel, säkert fler än t ex. Saab 9000 som den delar bottenplattan med.
Men en gammal Jaguar med Lucas skulle jag vilja påstå har betydligt fler elproblem än en 164a. Med förutsättningar att dom skötts likvärdigt såklart.

PunGt! :)

Du får jättegärna tycka så. Jag har startat om otaliga halvmoderna Alfor med resultatet:

Ena gången jackpot, alla lampor lyser.
Andra gången inte en enda
Tredje gången bara oljetryck
Fjärde gången jackpot
Femte gången startade den inte.

Alfa och körglädje hör ihop. Kvalitet i elsystem är det värre ställt med.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Ähh, de är bara väldigt "väderkänsliga" :D Är det inte soligt som fan och luktar pasta så går de helt enkelt inte så bra, som vilken italienskt fordon som helst...

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Missförstod dig. Åas sitter transaxel även i Porsche 924/944/968/928 samt Corvette (C5 eller C6?) så det är inget specifikt för Alfa.

Alfettagenealogin är väl lite grovt Alfetta -> Giulietta Nuova -> 90/75 med (Alfetta) GTV inklämd i mitten med kortad platta.

Hade själv en 75 2.0TS i 6kmil. Skitkul bil att köra med låg vikt, diffbromsad bakaxel och varvvillig motor men kvaliteten var ingen höjdare. Har nu en 156 2.0JTS som köptes ny 2002 och nu gått 16kmil. Inte fullt lika skoj som 75:an men mycket bekvämare, och håller ihop.

/Anders
CAR Svezia 1688

Precis, det vore fint att stoppa i en modifierad transaxel (hela konkarongen) från C5 (som har transaxel) i t ex. 75an och sen vässa järnet ut den stackars 3,0an.

75an är rolig men halvt farlig i vinterväglag. Det är ingen bil man lånar ut till mormor en halkig vinterdag. :gnissla

Du får jättegärna tycka så. Jag har startat om otaliga halvmoderna Alfor med resultatet:

Ena gången jackpot, alla lampor lyser.
Andra gången inte en enda
Tredje gången bara oljetryck
Fjärde gången jackpot
Femte gången startade den inte.

Alfa och körglädje hör ihop. Kvalitet i elsystem är det värre ställt med.

Tack så mycket.

Klart den inte startar, den känner ju av vad du tycker om bilen.
Min 164a har aldrig (under 12k körda mil) protesterat och samma antalet lampor har alltid tänts om lampan i sig/givaren till denna varit hel.

Nej dom har klarar brister i elen, det är inget jag förnekar.
Men dom är definitivt inte sämre än ett Lucas-system som du påvisade tidigare.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...