Du behöver en geggmoppe.
Hade varit najs.
Du behöver en geggmoppe.
Oljebytarpumpen som jag köpte på jula för 200 spänn sög ut all oljan ur motorn på scorpan plättlätt! Slurp sa det så kunde jag hälla i nya oljan, och det istället för att hissa upp bilen, kräla på den blöta marken och försöka skruva ur en fastsatt runddragen oljeplugg. Bara tiden jag sparade var ju värd pengarna pumpen kostade, helnöjd!
Oljebytarpumpen som jag köpte på jula för 200 spänn sög ut all oljan ur motorn på scorpan plättlätt! Slurp sa det så kunde jag hälla i nya oljan, och det istället för att hissa upp bilen, kräla på den blöta marken och försöka skruva ur en fastsatt runddragen oljeplugg. Bara tiden jag sparade var ju värd pengarna pumpen kostade, helnöjd!
Den funkar inte till hoj va? Hade varit fiffigt att slippa meka bort kåporna.
Den sög ur vad du trodde var all olja...
Men skit samma, du har bytt tillräckligt stor mängd för att det ska räknas som ett oljebyte IAF, gamla fordar ska man inte skämma bort.
Jag har två pluggar. En till oljetanken och egen till motorn. Klarar den verkligen att suga oljan ur motorn oxå?Jodå, om din motor inte är alltför konstigt utformad. Du stoppar ner en slang genom oljestickhålet (eller påfyllningshålet i hojens fall), stoppar spilloljeslangen i en dunk av något slag, kopplar pumpens två batteriklämmor till hojens batteri och kör igång pumpen. Kan krävas att du mecklar runt slangen lite för att komma åt all olja, men jag tror nog att det kan funka Den tog all olja ur min bils motor, dock inte all olja ur automatlådan så det bytet körde jag i två omgångar (ut med ca hälften, fylla upp med ny, köra en bit och upprepa). Den här är det:
http://www.jula.se/oljebytarpump-12-v-619280
Tja, enligt instruktionsboken ska motorn bara rymma fyra liter olja, och fyra liter var vad jag fick ut... Fyra nya liter var även vad jag fick i, så jag tror nog att det var fullt tillräckligt iallafall
Jag har två pluggar. En till oljetanken och egen till motorn. Klarar den verkligen att suga oljan ur motorn oxå?
Det är så man brukar byta olja på båtar med inombordare.
Funkar.
Även om man missar en dl, så är ju det mesta av oljan bytt.
Den funkar inte till hoj va? Hade varit fiffigt att slippa meka bort kåporna.
Lägg den på sidan så rinner det ur påfyllningen.
Eller hänga den uppåner kanske?
Man kan plocka bort ventilkåpan också, så dränerar den oljan, impregnerar stövlarna och rostskddar raven simultant.
Eller så kan man göra som jag gjorde.
Köper en sån där fin dunk med hål på sidan. Börjar lossa på bulten och inse att det bara droppar och skruvar ur den helt.
*plums* bulten ramlar ner i hålet och betong-trottoaren får 2 liter olja på sig.
gamla fordar ska man inte skämma bort.
Min brukshäck, 245a får fasen inte ens oljebyte... E hon inte nöjd me behandligen får hon ge upp eller börja dricka olja... 38k+ mil å ja har inte behövt fylla på hittills, kört runt 1000 hittills... Har en stor dunk me spillolja från Husan som hon kommer få när hon blir törstig ... Recycling på hög nivå...
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |