Vad fick dig att le idag?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Gjorde ett hörselprov. Audionomen undrade om jag brukar använda öronproppar i vardagen. Svarade att jag använder det när jag kör hoj. Då menade hon med bestämdhet att jag absolut inte skulle göra det eftersom det var bra att stimulera hörseln och hojkörning ändå inte var tillräckligt bullrigt för att vara skadligt. Jag tror med bestämdhet att hon aldrig kört hoj 😅

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gjorde ett hörselprov. Audionomen undrade om jag brukar använda öronproppar i vardagen. Svarade att jag använder det när jag kör hoj. Då menade hon med bestämdhet att jag absolut inte skulle göra det eftersom det var bra att stimulera hörseln och hojkörning ändå inte var tillräckligt bullrigt för att vara skadligt. Jag tror med bestämdhet att hon aldrig kört hoj 😅
Du frågade inte lite försynt var gränsen för skadligt ljud går? :hihi
Om hojåka inte är ett problem landar det väl nånstans på ett jetplan med efterbrännare som lyfter?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Egentligen är det inget att skratta åt för när personer med sådan där professionell auktoritet ger råd så är det väldigt många som helt okritiskt sväljer allt och innan hon hunnit bli pensionerad kommer det vara väldigt många människor som faktiskt lyssnat på hennes råd och därmed skadat sin hörsel.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Du frågade inte lite försynt var gränsen för skadligt ljud går? :hihi
Om hojåka inte är ett problem landar det väl nånstans på ett jetplan med efterbrännare som lyfter?
Glömde förstås fråga. Hon visade en dB-skala, typ denna. Misstänker att hon trodde att motorcykelkörning låg i nivå med typ fågelkvitter.

iu

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Egentligen är det inget att skratta åt för när personer med sådan där professionell auktoritet ger råd så är det väldigt många som helt okritiskt sväljer allt och innan hon hunnit bli pensionerad kommer det vara väldigt många människor som faktiskt lyssnat på hennes råd och därmed skadat sin hörsel.
Rådet att stimulera hörseln var nog i sig inte fel. Har kraftigt nedsatt hörsel på ett öra och rekommendationen är tydligen att även om man som i mitt fall paradoxalt nog även är ljudkänslig på det örat gäller det att då inte skydda det för mycket eftersom man vill stimulera de ännu fungerande hörselcellerna att anpassa sig. Men att köra hoj utan öronproppar är nog fel metod för det. Hon var nog inte alls medveten om hur högt buller det kan bli.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det positiva i sammanhanget är ju ändå att om jag någon gång i livet möter en människa som klagar på att motorcyklar bullrar för mycket skall jag nu hänvisa till detta proffsutlåtande.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ungefär som när bilskoleläraren idiotförklarade mig för att jag svarade att "det beror på vad du har för bil, och vad du har för däck - står i manualen eller på plack vid dörren" på frågan "Vad skall du köra för däcktryck".
Och fortsatte med att förklara för resten av klassen i bilteorin, att 2,7kg, det är alltid bra det....

Herrejävlar, sedan slutade jag lyssna resten av den "utbildningen". Kul att de tog ~15tkr för den åtminstone....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ungefär som när bilskoleläraren idiotförklarade mig för att jag svarade att "det beror på vad du har för bil, och vad du har för däck - står i manualen eller på plack vid dörren" på frågan "Vad skall du köra för däcktryck".
Och fortsatte med att förklara för resten av klassen i bilteorin, att 2,7kg, det är alltid bra det....

Herrejävlar, sedan slutade jag lyssna resten av den "utbildningen". Kul att de tog ~15tkr för den åtminstone....
Tjänstevikt och däckdimension, men det brukar vara lite lägre än 2,7 på de flesta bilar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tjänstevikt och däckdimension, men det brukar vara lite lägre än 2,7 på de flesta bilar.
Ja, men högre tryck ger mindre utsläpp tyckte läraren....
Jag har kört gamla småbilar med 13" som skall ha typ 1,8, skjuter man då i 2,7, framförallt på vinterdäck med mjuk stomme, ja då har du en bil som är rent farlig.
Tillika så kör man 2,7 i lastbil så är det punka.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ljudträning provade man på flygmekaniker tror det var på 60-talet. Stå bakom flygmaskiner med varierande gaspådrag. Kan säga att de som stannade kvar i yrket hade ingen vidare hörsel vid pension.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, men högre tryck ger mindre utsläpp tyckte läraren....
Jag har kört gamla småbilar med 13" som skall ha typ 1,8, skjuter man då i 2,7, framförallt på vinterdäck med mjuk stomme, ja då har du en bil som är rent farlig.
Tillika så kör man 2,7 i lastbil så är det punka.
Behöver inte ens vara så stor skillnad för att ge knepiga vägegenskaper. Men körlärare vet minsann bäst! Var väl nån här som tog hojkort som hade en körlärare som hade fel på nästan samtliga punkter om hojåkning.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Behöver inte ens vara så stor skillnad för att ge knepiga vägegenskaper. Men körlärare vet minsann bäst! Var väl nån här som tog hojkort som hade en körlärare som hade fel på nästan samtliga punkter om hojåkning.
"Motstyrning har inte på väg att göra"
-Trafiklärare, MC. Ort, Skellefteå.

Vid närmare eftertanke var det "i trafiken att göra". Men lika illa är det.

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
När det ska handlas öl är det ju brukligt att de får lasta med truck, jobbigt att få upp pallen annars. :hihi
Vill man bli tagen på allvar köper man så klart ölen i 1000 liters IBC-tank.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka