Vad gör man åt oserösa säljare?

Status
Ej öppen för fler svar.
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Har också gjort en liknande grej. Skulle sälja ett par högtalare. En kille ringde på förmiddagen och vi bestämde att han skulle komma förbi och titta på dom på kvällen. En timme senare ringer en annan person och kommer och köper dom en timme senare. Tyvärr hade jag glömmt att spara den första personens telefonnummer så jag kunde inte ringa och meddela att de redan var sålda. Jag skämdes lite när han ringde och berättade att han nästan var framme i stan:rodnar

Det var ju ändå inte så taskigt..... Finns defenitivt värre exempel!
 

wolf

Use it, or lose it !!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg/mölndal
Hoj
2002, Suzuki GSX-R 600
Man måste lägga handpenning för att säkra köpet!!! Har man inte gjort det är varan fortfarande till salu, det händer ju att den blivande köparen ballar ur oxå!! Sen får man ju sköta detta snyggt naturligtvis :) !! Säljaren har ju ingen garanti för att han har sålt prylarna förens han fått pengar på ett eller annat sätt!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Men hursomhellst, allt som är till salu är till salu, det måste man räkna med det är först till kvarn som gäller och fåt man pengar i handen så tackar man inte gärna nej och får den såld. MEN det var svinigt gjort och hade naturligtvis kunnat skötas snyggare. Men för att svara på frågan, vad gör man åt saken? Det ända du kan göra är att betala in en handpening och på såvis ha den "paxad" så att den helt enkelt inte kan säljas.

Först till kvarn är inte det som gäller om man är lite smart i detta läget.
Göken åkte från Luleå ner mot Halmstad för att hämta en hoj enligt överenskommet med säljaren.

R1Litten väljer tydligen att ändra sig under tiden då Göken är på väg ner.
Om säljaren nu bestämmt sig för att "behålla hojen" (som betyder att han sålt den på annat håll) så får han skylla sig själv att han bli uthängd här.

Om man kommer överens med säljaren att man är intresserad och att man är på väg vid ett specifikt tillfället så är hojen "reserverad" tills att man hunnit fram för att kolla på den.

Normalt vett kallas det.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Fan.. du får man ju lägga handpenning i affären med när man tagit det sista hektot rostbiff. Personen i charken kan ju sälja den till någon som bjuder en femma mer hektot.

Ett avtal är just det....ett avtal, oavsett muntligt eller skriftligt. Snubben som det handlar om hade väl sålt avtalsvidrigt hursomhelst. Vissa kan ju sälja sin morsa för en hundring.
 

wolf

Use it, or lose it !!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg/mölndal
Hoj
2002, Suzuki GSX-R 600
Fan.. du får man ju lägga handpenning i affären med när man tagit det sista hektot rostbiff. Personen i charken kan ju sälja den till någon som bjuder en femma mer hektot.

Ett avtal är just det....ett avtal, oavsett muntligt eller skriftligt. Snubben som det handlar om hade väl sålt avtalsvidrigt hursomhelst. Vissa kan ju sälja sin morsa för en hundring.

Det är inte frågan om att man säljer till högstbjudande, men en vara är aldrig såld förräns man fått pengar!! :fakta MEN det som hände i detta fallet är naturligtvis INTE schysst !!!

Säljaren skulle absolut hållt kvar hojen tills han hunnit ner när detta var avtalat.....eller han skulle ha ringt upp och förklarat läget och kollat att han verkligen kommer som avtalat, då kunde han ha väntat en dag eller två att sälja till den andra om inte "förste" köparen håller sitt ord !!

Jag har själv varit med om att man sålt nåt på telefon och köparen ska komma senare i veckan för att hämta, men dyker aldrig upp!!! :smasha
 
Last edited:

Nicotin

Guest
låter ju helt värdelöst att han gör så...

men handpenning e ju ett sätt att lösa dessa problem på nästa gång.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Det är inte frågan om att man säljer till högstbjudande, men en vara är aldrig såld förräns man fått pengar!! :fakta MEN det som hände i detta fallet är naturligtvis INTE schysst !!! Säljaren skulle absolut hållt kvar hojen tills han hunnit ner när detta var avtalat.....

Jag har själv varit med om att man sålt nåt på telefon och köparen ska komma senare i veckan för att hämta, men dyker aldrig upp!!! :smasha

Hoppas att du inte säljer något mot faktura då.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Var med om något liknande för några år sedan. Skulle köpa en cross av en snubbe. Åkte och kollade på den och vi kom överens om att jag skulle återkomma med pengar dagen efter samtidigt som jag hämtade hojen. På kvällen ringer fanskapet och säger att han sålt hojen till en annan kille, trots att vi hade ett muntligt avtal. Då jag hade flera vittnen till avtalet övervägde jag att dra aset till civilrätten p.g.a. avtalsbrott. Av någon anledning sket jag i det.


Hmm, vill inte reta upp dig nu men skrev ni inte något avtal och du inte lämnade handpenning så står du med skägget i brevlådan...

Jag räknar aldrig med att något ska finnas kvar unless jag erlägger handpenning. Trist, men så är det.

Affärer är alltid affärer...
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Först till kvarn är inte det som gäller om man är lite smart i detta läget.
Göken åkte från Luleå ner mot Halmstad för att hämta en hoj enligt överenskommet med säljaren.

R1Litten väljer tydligen att ändra sig under tiden då Göken är på väg ner.
Om säljaren nu bestämmt sig för att "behålla hojen" (som betyder att han sålt den på annat håll) så får han skylla sig själv att han bli uthängd här.

Om man kommer överens med säljaren att man är intresserad och att man är på väg vid ett specifikt tillfället så är hojen "reserverad" tills att man hunnit fram för att kolla på den.

Normalt vett kallas det.

Håller med till punkt & pricka!:tummenupp
Ska bli intressant att se om säljaren kommer att kommentera detta!
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Hmm, vill inte reta upp dig nu men skrev ni inte något avtal och du inte lämnade handpenning så står du med skägget i brevlådan...

Jag räknar aldrig med att något ska finnas kvar unless jag erlägger handpenning. Trist, men så är det.

Affärer är alltid affärer...


Du retar inte upp mig alls. Men ett muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt. Dessutom hade jag fyra vittnen till vårat avtal. Allt enligt Svea rikes lag.
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Har också gjort en liknande tabbe när jag skulle sälja moppen fast jag var den onde av oss två.

Jag vaknade till av att det ringde kl 9 på lördags morgonen och svarade slöddrigt och visste knappt vad jag sa, efter jag pratat klart la jag mig och sov några timmar till.
Senare samma dag så ringer en kille och vill köpa moppen som låg på blocket och vi bestämda att han skulle komma och kolla på den runt 5 tiden senare på dagen, självklart var han nöjd och köpte den av mig:)
Men några minuter efter jag fått mopeden såld ringer det en kille som letar efter mitt hus med bil och vagn... Det blev lite pinsamt att förklara mig vad som hänt:rolleyes:

Tro mig om han var arg när han kört hela vägen hit:näsblod

Om jag blir väckt plötsligt när jag sover kan jag knappt stava mitt namn och ännu sämre komma ihåg att jag blivit väckt ifall jag somnar om igen:tungan
 

Nicotin

Guest
Först till kvarn är inte det som gäller om man är lite smart i detta läget.
Göken åkte från Luleå ner mot Halmstad för att hämta en hoj enligt överenskommet med säljaren.

R1Litten väljer tydligen att ändra sig under tiden då Göken är på väg ner.
Om säljaren nu bestämmt sig för att "behålla hojen" (som betyder att han sålt den på annat håll) så får han skylla sig själv att han bli uthängd här.

Om man kommer överens med säljaren att man är intresserad och att man är på väg vid ett specifikt tillfället så är hojen "reserverad" tills att man hunnit fram för att kolla på den.

Normalt vett kallas det.

exakt...:tummenupp :tummenupp
 

wolf

Use it, or lose it !!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg/mölndal
Hoj
2002, Suzuki GSX-R 600
Hoppas att du inte säljer något mot faktura då.


Absolut inte!! Finns det NÅGON privatperson som skulle få för sig att sälja något mot faktura??? Skulle du det?? tror inte det. isåfall ska fakturan vara betald innan leverans :fakta
Det är många luringar där ute, tänk på all dom som blir blåsta på sina bilar, kunden tar bilen o skriver kontrakt om att betala in resterande pengar inom en vecka!!! :huvet
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Absolut inte!! Finns det NÅGON privatperson som skulle få för sig att sälja något mot faktura??? Skulle du det?? tror inte det. isåfall ska fakturan vara betald innan leverans :fakta
Det är många luringar där ute, tänk på all dom som blir blåsta på sina bilar, kunden tar bilen o skriver kontrakt om att betala in resterande pengar inom en vecka!!! :huvet

Ja, sköt lite över målet men min point är inte att det ska behövas full erlagd betalning för att en vara som man uttryckligen har för avsikt att förvärva och hämta och som meddelats köparen, ska vara såld till någon annan efter ingått avtal bara för att man inte förskotterat betalning.

För att vända på ditt resonemang; det finns uppenbarligen falska säljare också. Skulle det vara behäftat med mindre risk att bli blåst för att man är en köpare som betalat handpenning, eller rent av ful likvid? Det är väl allom bekant att det varnas för att betala en vara i förskott, framförallt varor via annonssdor på internet.?
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Absolut inte!! Finns det NÅGON privatperson som skulle få för sig att sälja något mot faktura??? Skulle du det?? tror inte det. isåfall ska fakturan vara betald innan leverans :fakta
Det är många luringar där ute, tänk på all dom som blir blåsta på sina bilar, kunden tar bilen o skriver kontrakt om att betala in resterande pengar inom en vecka!!! :huvet

Som zigenaren på efterlyst med "pipig" röst. hahaha:D
 

Zinzi

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Ort
skåne
Hoj
Yamaha XJR 1300
asså så gör man bara inte! speciellt om han är hoj åkare. även fast båda åker hoj så är man ju inte vänner, men någon slags respekt får man ju visa..
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Skulle sälja min gamla cross för ett tag sedan!
Säljaren skulle komma med bil o släp från dalarna, kanon tänkte jag men ring i västerås så beskriver jag vägen.
Sen ringer det efter nån timme. hej vi kommer och kollar på hojen! vi åker från stan nu. oki. 15 min senare är dom framme. provkör hojen fram o tillbaka. sen köpte dom hojen.:tummenupp
När dom börjat lastade crossen ringer det i mobilen. je hej igen nu e vi utanför västerås. VA! tänkte jag, e inte de ni som är här?:confused:

VAD GÖR MAN? :va
jag erbjöd dom att komma och kolla på hojen innan dom andra säljarna åkt hem.

PINSAMMT:pannkyss
 

wolf

Use it, or lose it !!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg/mölndal
Hoj
2002, Suzuki GSX-R 600
Ja, sköt lite över målet men min point är inte att det ska behövas full erlagd betalning för att en vara som man uttryckligen har för avsikt att förvärva och hämta och som meddelats köparen, ska vara såld till någon annan efter ingått avtal bara för att man inte förskotterat betalning.

För att vända på ditt resonemang; det finns uppenbarligen falska säljare också. Skulle det vara behäftat med mindre risk att bli blåst för att man är en köpare som betalat handpenning, eller rent av ful likvid? Det är väl allom bekant att det varnas för att betala en vara i förskott, framförallt varor via annonssdor på internet.?

Tyvär så går ingen säker när det gäller distansaffärer och annat, man får helt enkelt känna säljaren/köparen på "pulsen" innan man inleder nån affär, men jag fattar inte dom som lämnar ifrån sig bilen med ett löfte om efterbetalning???
Men om man ska köpa något så är en lagom handpenning att rekommendera när det gäller lite attraktivare o dyrare prylar så att man låser köpet. då har ju säljaren en garanti på att köparen kommer att köpa varan, sen om det drar ut på tiden får man göra upp med köparen om datum när han ska "lösa" ut varan, annars så förfaller ju handpenningen !

MEN, MEN det finns inga garantier att man inte blir blåst som köpare/säljare!
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är inte frågan om att man säljer till högstbjudande, men en vara är aldrig såld förräns man fått pengar!!
Sicket dravel. Det begriper du väl själv att det inte är så. Är man överens om saken så är varan såld. Däremot har du ju rätt i att om du i telefon säger att du inte betraktar den som såld förrän du har pengarna i handen, så är varan inte såld förän du faktiskt har pengarna i handen. Men då får du nöja dig med att köpa och sälja inom byn.

Folkvett var det någon som nämnde ovan också.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top