Vad gör man åt oserösa säljare?

Status
Ej öppen för fler svar.

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Vilka problem ni har...

Vill du/ni köpa ngt (ex. en hoj) OCH ni vill ha en någorlunda säker affär så köp av en auktoriserad HANDLARE!!!
Köper man privat så är inget säkert.

Ska ni nu skrika om lagar o skit (oftast i era egna fantasier) så tycker jag faktiskt att ni då ska använda "dom lagarna" och stämma personen i fråga och TA DET TILL EN RÄTTEGÅNG!!!

Tråkigt att du (trådstartaren) inte lyckades göra en affär, SHIT HAPPENS...



.../Yoshi

Undrar om du hade sagt "shit happens" om det var du?
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Vilka problem ni har...

Vill du/ni köpa ngt (ex. en hoj) OCH ni vill ha en någorlunda säker affär så köp av en auktoriserad HANDLARE!!!
Köper man privat så är inget säkert.

Ska ni nu skrika om lagar o skit (oftast i era egna fantasier) så tycker jag faktiskt att ni då ska använda "dom lagarna" och stämma personen i fråga och TA DET TILL EN RÄTTEGÅNG!!!

Tråkigt att du (trådstartaren) inte lyckades göra en affär, SHIT HAPPENS...



.../Yoshi

Men han köpte ingenting privat, det va ju det som va problemet hänger du inte med i diskussionen ?

och exakt vad är säkert att köpa genom handlare? Möjligtvis att man får betala ett överpris .. shit happens? :huvet
 

Nicotin

Guest
hoppas på att säljaren tar kontakt med köparen och i alla fall försöker ge en förklaring varför han agerade som han gjorde.
Och så får dom lösa detta mellan dom, så detta inte blir ngr pajkastningstråd.

och att han även kan lämna en förklaring i tråden också..
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Normalt vett är en sak. Har man kommit överens om något så gäller det, och om man som säljare ändrar sig av någon anledning så hör man för fan av sig så fort man kan! Det är riktigt illa, särskilt om köparen åker över 100mil. Vad som gäller rättsligt är det en annan femma, har nyligen tentat en handelsrättkurs så jag skriver vad jag har läst mig till i avtalslagen samt köplagen.


Muntliga avtal gäller även utan vittnen, vid avtalsbrott kan den brytande parten krävas på skadestånd. Däremot kan det vara mycket svårt att bevisa muntliga avtal, även med vittnen.

Handpenning har ingen annan rättslig effekt än att köparen blir skadeståndsskyldig om han/hon backar ur köpet. Säljaren kan fritt sälja till någon annan om han/hon känner för det.

Skriv handpenningavtal som båda skriver under, då kan man villkora vad som händer vid ev köpavbrott.

Du som har blivit dragen vid näsan, du borde absolut kräva ersättning för resan!
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Ja det visste han för att vi pratde i tele typ 5-6 ggr och jag förklarade att det var därför jag ville diskutera pris och göra klart allt och göra ett muntligt avtal just för att jag var tvungen att åka 154mil....

då är det jävligt dålig stil.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Fy fan för folk alltså.... Lider riktigt med dig och hoppas verkligen att han ÅTMINSTONDE står för dina resekostnader! Annars jävlar..... Helt rätt att hänga ut honom!!! Ett avtal är ett avtal och det håller man! Sunt förnuft helt enkelt om man inte vill råka illa ut.....
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Jag skulle aldrig bege mig 157mil utan att veta att saken var biff, typ skicka en kompis eller bekant i trakten som kollar upp allt innan och ev. betalar eller lägger handpenning, för att sedan åka ner och hämta grejorna.

Slog det dig aldrig att detta kunde inträffa? Jag vet inte vem av parterna som är dummast faktiskt :tungan
 
Last edited:

Hjalle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
.
Jag skulle aldrig bege mig 157mil utan att veta att saken var biff, typ skicka en kompis eller bekant i trakten som kollar upp allt innan och ev. betalar eller lägger handpenning, för att sedan åka ner och hämta grejorna.

Slog det dig aldrig att detta kunde inträffa? Jag vet inte vem av parterna som är dummast faktiskt :tungan

Ännu en gris....

Förvånad av hur många det finns därute. Jag trodde i min enfald att det va ett fåtal som betedde sig på det viset, ack så fel jag hade!
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Ännu en gris....

Förvånad av hur många det finns därute. Jag trodde i min enfald att det va ett fåtal som betedde sig på det viset, ack så fel jag hade!
Har råkat ut för likn. men då har jag chansat lite och begett mig 12mil, tyckte det var jobbigt.

Gris kan du va själv, realist kanske passar bättre.
 
Last edited:
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Förresten har ni inte sett hur mäklare bedriver fejkade budgivningar åt en köpare och sätter ut lockpriser för att sedan ta högre provision av säljaren. Eller Ica som byter ut bästföre datum på redan utgången köttfärs.

...Och ni blir förvånade över att en hoj blir såld innan en intresserad hunnit dit.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Har råkat ut för likn. men då har jag chansat lite och begett mig 12mil, tyckte det var jobbigt.

Gris kan du va själv, realist kanske passar bättre.

Alltså har man kommit överens om en sak och man är medveten om att köparen är på väg och har X-antal mil att åka så gör man bara inte sådär.

Men vad fan ska man göra med alla oseriösa köpare då frågar jag tillbaka ? Folk som "kommer och hämtar på fredag" men aldrig hör av sig, som bara ska sälja bilen låna pengar av morsan och panta tomburkar innan han kommer men aldrig dyker upp ? Man blir så jävla less då man förutsätter att affären är klar och sen dyker dom aldrig upp "jag kan inte den här helgen" nähepp vafan kom nästa helg då.

Satte själv ut en hoj på annons i vintras för jag tänkte köpa en skoter, och bara för att man annonserar i nov så tror folk att det är nåt jävla soppkök från röda korset som skänker bort grejor.
Annonserar jag för ett visst pris är det väl ungefär vad jag tänkt mig och vill dom inte betala det priset behöver dom inte höra av sig. Nu köpte jag en skoter och lät hojen ligga kvar ute för jag behövde ev en bil att dra skotern med, flera jävla puckon med bilar utan dragkrok hörde av sig 2 och 3 ggr och ville byta samma bil fortfarande utan drag trots att jag snällt förklarade det i per mail så till slut så bifogade jag deras tidigare mail inkluderat med svaren jag skickat tidigare.
 

Hjalle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
.
Förresten har ni inte sett hur mäklare bedriver fejkade budgivningar åt en köpare och sätter ut lockpriser för att sedan ta högre provision av säljaren. Eller Ica som byter ut bästföre datum på redan utgången köttfärs.

...Och ni blir förvånade över att en hoj blir såld innan en intresserad hunnit dit.

Förvånad, nej. Förvånad av hur många som tycker att han får skylla sig själv, han litade ju på en kille, Ja.

Sen att ICA kränger på dig ruttet kött har väl inget med din moral som människa att göra eller?

Du uppfattades som en gris, svin, idiot eller annat lämpligt uttryck av mig. Det står jag för. Sen om du är det eller inte, vem vet.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top