Vad gör man åt oserösa säljare?

Status
Ej öppen för fler svar.

MC Doktorn

Guest
Som säljare brukar jag säga "först till kvarn" åker man 150 mil+ så ska man vara grymt säker på att de blir av.

Konflikter borde man klara upp själv och inte blanda in massa andra.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Som säljare brukar jag säga "först till kvarn" åker man 150 mil+ så ska man vara grymt säker på att de blir av.

Konflikter borde man klara upp själv och inte blanda in massa andra.

Så du menar att muntliga avtal inte är värda nånting för dig, ...att det är helt ok att kombinera muntligt avtal och "först till kvarn" ??? OCH, ...hur ska man kunna vara "grymt säker" på en distansaffär ?

Herregud alltså

Klart som fan R1-Lillen ska göra rätt för sig i detta fall (förutsatt att storyn inte skulle få annat ljus på sig av hans version, ..men det verkar ju inte så), ..ge honom chansen att korrigera detta misstag nu. Annars ta det till civilrätt, eller ägna en del av ditt liv till att förpesta hans tillvaro.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Om man ska döma honom efter utsende så ser han inte ut att vara en person som brukar göra rätt efter sig iaf. Han ser ganska egoistisk ut enligt mig. Skämmes tamme fan.
 

wolf

Use it, or lose it !!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg/mölndal
Hoj
2002, Suzuki GSX-R 600
Om man ska döma honom efter utsende så ser han inte ut att vara en person som brukar göra rätt efter sig iaf. Han ser ganska egoistisk ut enligt mig. Skämmes tamme fan.

Personliga påhopp är INTE ok!!!! Antar att du känner lillen eftersom du kan uttala dig på det sättet???
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Innan ni tänder facklorna och filar högrepen kan ni väl avvakta på R1lillens version. Fast lite skumt är det ju att han varit in och läst tråden och inte ens kommenterat saken.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Om man nu får ett högre bud medans en köpare är på resande fot för att hämta hojen, och ingen handpenning är lagd kanske man kan ge köparen en chans att åtminstone buda över?
Handpenning till kanske en icke känd person ett par hundra mil iväg känns inte heller helt säkert.
Har faktiskt vart med om flera säljare som uppfört sig jävligt knepigt, där man sagt att jag kommer och hämtar varan, sen är de "bussiga" och säger att grabben ändå ska förbi om en vecka, så då kan han leverera varan, schysst. Sen när man ringer efter en vecka så har de sålt skiten utan att ens höra av sig..
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
skulle ja åka från Örebro till fucking övertorneå för att köpa en hoj skulle jag bli skogstokig om den var såld! så gör man bara inte!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Innan ni tänder facklorna och filar högrepen kan ni väl avvakta på R1lillens version. Fast lite skumt är det ju att han varit in och läst tråden och inte ens kommenterat saken.

Frågan är om den någonsin kommer. Försöker man försvara sig brukar lynchmobben bara gå på än värre, har väl flera företag fått erfara här... många som vill vara både åklagare, domare och executionspatrull.

OM det har gått till exakt som trådskaparen skrivit så är det självfallet förjävligt, men jag dömer ingen innan jag har hört båda sidor och min erfarenhet av att sålt bil och hoj nu under hösten/vintern är att samtliga, utan undantag, som försökt få mig att hålla bilen/hojen "några dagar" har knepat ur, själv skulle jag nog aldrig gå med på att hålla utan åtminstone några lappar i handpenning.

Edit: Nån brutta som hade sagt att hon "skulle komma och titta på den" blev skitförbannad när min första hoj redan var såld när hon tillslut fick ändan ur för att faktiskt dyka upp, hon trodde att hon automatiskt var lovad att jag skulle hålla den utan att vi hade kommit överens om det, speciellt när 90% av dom som ringer och ställer en massa frågor och som ska "kolla på den senare" aldrig dyker upp. Men den händelsen fick mig att alltid utrycka att först med pengar får den för att slippa fler "missöden".
 
Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Som säljare så ringer man väl ändå upp den första köparen ifall man skulle få ett nytt bud av en annan köpare?!
Att inte göra det är fan lågt, nåt annat kan väl ingen här säga nåt om?

Sedan kan man ju diskutera hur smart det är att lägga handpenning på nåt.
Många som har blivit blåsta på pengarna den vägen...
 

MC Doktorn

Guest
Så du menar att muntliga avtal inte är värda nånting för dig, ...att det är helt ok att kombinera muntligt avtal och "först till kvarn" ??? .
Aldrig haft problem med muntliga avtal men faktiskt är det så att cash rules.
Om jag har flera köpare så gäller den som betalar mest eller först som får hojen, om något annat gäller talar man om det för en köpare.
OCH, ...hur ska man kunna vara "grymt säker" på en distansaffär ?
Herregud alltså.
Eftersom Göken bor långt bort och vill ha hojen så kan han be en kompis kolla att hojen är Ok och håller vad den lovar.
Sen kan han betala in en handpenning och hämta den i lugn och ro.

Klart som fan R1-Lillen ska göra rätt för sig i detta fall (förutsatt att storyn inte skulle få annat ljus på sig av hans version, ..men det verkar ju inte så), ..ge honom chansen att korrigera detta misstag nu. Annars ta det till civilrätt, eller ägna en del av ditt liv till att förpesta hans tillvaro.
Känner inte R1-Lillen och vet inte hans version, dom kanske inte alls hade kommit överens.Varken du eller jag vet och innan man vet bör man ju avvakta.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
eftersom jag inte känner till den exakta händelsen så yttrar jag mig inte om den.
men i ren allmänhet är de taskigt at låta någon resa 10 20 mil för att sedan säja att den är såld.

i ett sådant fall förstår jag inte hur en handpenning skulle lösa problemet? säljaren får handpenning ångrar sig men skiter i o ringa du kommer fram till säljaren efter två timmar i en bil han ger dig din handpenning tillbaka men du har fortfarande förlorat massa tid på att åka dit och pengar för bensin och kanske kärra osv.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Som säljare så ringer man väl ändå upp den första köparen ifall man skulle få ett nytt bud av en annan köpare?!
Tja, det kan man väl göra, för att kolla att han inte backat ur av någon anledning. Någon annan anledning kan ivf jag inte komma på. Att någon annan har lagt ett högre bud struntar väl både köparen och säljaren i. Köparen har redan köpt den och säljaren har redan sålt den.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Ja handpenning vilken BRA ide.. skicka över en 20.000 spänn till nån man inte känner utan att få papper på det !

Tror inte vi kommer få se R1lillen igen på detta forum han kommer nog regga nytt namn isåfalla.

Får efter en stund svaret ”Den är inte längre till salu…”

Varför inte bara skicka det direkt ?

I vilket fall jävligt dålig stil jag skulle verkligen vilja veta hur mkt han sålde sig för.. kan förstå folk som gör bedrägerier för de tjänar hundratals miljoner på det men för några tusingar skulle jag aldrig sänka mig så. :(
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Tråkig historia detta! Han kommer nog INTE svara på denna tråd alls...

Nåja jag hoppas trådskaparen hittar en annan hoj och att den säljaren är hyvens.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top