Vad gör man åt oserösa säljare?

Status
Ej öppen för fler svar.

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Förvånad, nej. Förvånad av hur många som tycker att han får skylla sig själv, han litade ju på en kille, Ja.

Sen att ICA kränger på dig ruttet kött har väl inget med din moral som människa att göra eller?

Du uppfattades som en gris, svin, idiot eller annat lämpligt uttryck av mig. Det står jag för. Sen om du är det eller inte, vem vet.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
Håller med föregående talare:yoparty

:D :D :D :D

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Förvånad, nej. Förvånad av hur många som tycker att han får skylla sig själv, han litade ju på en kille, Ja.

Sen att ICA kränger på dig ruttet kött har väl inget med din moral som människa att göra eller?

Du uppfattades som en gris, svin, idiot eller annat lämpligt uttryck av mig. Det står jag för. Sen om du är det eller inte, vem vet.

:D Det bjuder jag på. Pratar inte om min moral, utan allmänt. Nu vet du iaf.

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Vi tänder en massa facklor! Går på häxjakt emot R1Lillen och offrar några hönor samt badar i tjurblod ikväll.
Endast ett lite frispråkigt förslag ifrån min sida!

axelsson_vpg

Guest
.... jag tror... att jag hade bränt hela han och hans familj på bål... varför gled du inte förbi och frågade vad faaaaaan som föresgick?

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98
Fan vad surt. Det är bittert att bo i Luleå ibland. Hoppas du hittar nån annan fin sporthoj, det skulle vara kul med fler hojjar i luleå

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Alltså har man kommit överens om en sak och man är medveten om att köparen är på väg och har X-antal mil att åka så gör man bara inte sådär.

Men vad fan ska man göra med alla oseriösa köpare då frågar jag tillbaka ? Folk som "kommer och hämtar på fredag" men aldrig hör av sig, ..........

Håller med dig helt....!!

BÅDE köpare och säljare måste uppträda VETTIGT.
Jag har i alla fall lärt mig under de år jag köpt och sålt allt möjligt att:

- HÅLLER ALDRIG PÅ VARAN UTAN ATT MAN SLANTAR IN 10%.
- FÖRST MED PENGAR KÖPER.

Naturligtvis gör jag själv på samma sätt, är det långt bort och jag är tillräckligt
intresserad så betalar jag in en handpenning och begär KVITTO på överenskommelsen
via mail.

KentW

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Du ska kanske vara glad att du inte köpte spektaklet. Är man så nedrans empatilös så man snuvar en Luleåresenär på kakan, så blir man ju ingalunda förvånad ifall det var 127 dolda fel han skulle försökt blåsa dig på också, likt gaffatejpade drev i växelådan.

Tråkig historia, moral är subjektivt.

/perris

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
vilken jävla idiotjävel asså. Tur att man vet vem man inte skall handla med

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Det var en tråkig historia. Jag körde själv 1250km enkelväg till Luleå för att köpa min hoj. Utan att ha lagt handpenning. Tur att norrlänningar är rättskaffens & hyvens folk! :tummenupp

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Finns det vittnen till avtalet? Dra det i.s.f. till civilrätt.

Är det nån som talar om att dra till "rätten" med det som igentligen vet vad det innebär i kostnader o tid ?? I slutändan så är det i de flesta fall där ord står mot ord så att det blir en förlikning där respektive part står för sina kostnader i processen. Då är reskostnaden bara en spottstyver. O man kan tröttna på en sån här sak när det tar ett år eller två att få det prövat i rätten. Så bit i det sura o ta lärdom säger jag.

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag skulle aldrig bege mig 157mil utan att veta att saken var biff, typ skicka en kompis eller bekant i trakten som kollar upp allt innan och ev. betalar eller lägger handpenning, för att sedan åka ner och hämta grejorna.

Slog det dig aldrig att detta kunde inträffa? Jag vet inte vem av parterna som är dummast faktiskt :tungan

Det är väl inte så smart att utge sig för att vara 1%-are heller...?

Är det nån som talar om att dra till "rätten" med det som igentligen vet vad det innebär i kostnader o tid ?? I slutändan så är det i de flesta fall där ord står mot ord så att det blir en förlikning där respektive part står för sina kostnader i processen. Då är reskostnaden bara en spottstyver. O man kan tröttna på en sån här sak när det tar ett år eller två att få det prövat i rätten. Så bit i det sura o ta lärdom säger jag.

Finns vittnen, så finns även stor chans att vinna i civilrätten. Det står väl antingen mellan att dra det till civilrätt eller att inte göra ett skvatt. Eller hur?

Last edited:

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Har inte orkat läsa ALLA sidorna med inlägg.......... Men har nån tänkt på hur ofta köpare beter sig som svin? 100 mot 1 jämfört med en dålig säljare.

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Finns vittnen, så finns även stor chans att vinna i civilrätten. Det står väl antingen mellan att dra det till civilrätt eller att inte göra ett skvatt. Eller hur?

Visst kan det vara så att man vinner i rätten men det tar iaf ett år eller mer. O du ska få en advokat att ställa upp på en stämmning. Ett sånt här fall i sveriges rättssystem.!!! "Är nog bara att glömma tyvärr". Rådet från en advokat i det här fallet är nog att "inte göra ett skvatt".
Juridik handlar inte om att "HA" rätt utan att "FÅ" rätt. Det är viss skillnad.

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Du retar inte upp mig alls. Men ett muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt. Dessutom hade jag fyra vittnen till vårat avtal. Allt enligt Svea rikes lag.

Jojo, tror dig att det gäller i teorin enl. svensk lag.

Jag pratar mer om vad som är brukligt i praktiken. Är ju ofta sånt här händer menar jag.

När det gäller trådstartarens fall så är det däremot ingen höjdare. Snackar vi avstånd på ett par mil för köparen så är det inte hela världen.

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Visst kan det vara så att man vinner i rätten men det tar iaf ett år eller mer. O du ska få en advokat att ställa upp på en stämmning. Ett sånt här fall i sveriges rättssystem.!!! "Är nog bara att glömma tyvärr". Rådet från en advokat i det här fallet är nog att "inte göra ett skvatt".
Juridik handlar inte om att "HA" rätt utan att "FÅ" rätt. Det är viss skillnad.

Trägen vinner.

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Trägen vinner.

Så sant så men att riskera 100 tusentals kronor för att få en resa på ca 4000 betald!!!!!.:va
Dessutom med skitkassa odds på att vinna!! :huvet
Nu får vi ta till det sunda förnuftet igen.
Jag ville igentligen bara poängtera att det är lätt att prata om att stämma nån i ett sånt här sammanhang men en helt annan sak att göra verklighet av det. Tro mig jag vet!!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM