Vad gör ni åt bilisterna som inte sköter sig?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Peterlan skrev:
2635673 Numera gör jag som GuW, men när jag var yngre gjorde jag som ni andra.
Har insett att det inte blir bättre av att hetsa upp sig för en idiot i trafiken.

Ni andra??? Dra inte in mig i ditt bullshit!!! Jag är inte på humör idag så du kan sluta dra alla utom GuW och dig själv över en kam. FAKK ÅFF.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Lär dig av situationen så att du kan undvika att hamna i den nästa gång.

Det spelar ingen roll hur många backspeglar du sparkar av, 100 nya idioter får körkort varje dag i detta avlånga land. Du kan inte fostra alla i trafiken.

Det enda sättet för dig att överleva i trafiken är att lära dig förutse de farliga situationerna och anpassa ditt eget uppförande efter detta. Bara idioter hävdar att de minsann ska kunna framföra sin hoj (eller bil för den delen) enligt lagarna och vara säker på vägarna. Kortlivade idioter dessutom.

Bara för att bilen har väjningsplikt i korsningen betyder inte det att du kan bränna förbi den i fullfart eller ens laglig fart. Bara för att bilen i filen bredvid ligger stilla just nu betyder inte det att den om 30 sekunder inte kan byta fil utan att blinka eller att se sig om. Bara för att... Ni fattar väl poängen vid det här laget?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
1. Ja att bli prejad i rondeller är väl en klassiker,
2. bilar som kör om och hoppas eller tänker att hojåkarn får väl flytta på sig..
3. Folk som påbörjar omkörning när man redan ligger jämsides....
4. Bilar som "genar" i skymda kurvor (hojåkare som gör det är ännu dummare...)
5. Bilar som åker ut framför hojar i korsningar....

mm mm.

Och det är ingen ide att hetsa upp sig eller bli vålsam och slå/ sparka eller vad det nu kan vara. Men får man tillfälle så är väl en muntlig lektion på sin plats.
Klart man blir rädd och ofta förbannad när man tex känner att man måste flytta sig i innerspåret på en rondell bara för nån idiot i bil inte kan använda ratten och måste åka så rakt som möjligt. Då har det väl hänt att man gasar upp bredvid och pekar mot huvet och diverse fingrar. :pangihuve :finger
Men man reagerar nog starkt bara för att man inser att man just kunnat lega utsmetad efter backen eller i fronten / sidan av nån bil..:gnissla

Men vi är ju alla världsmästare eller?:)

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
'Den som är utan synd kastar 1a stenen'.
Klart man sur/rädd/förbannad, och tuta/blänga/skaka på huvudet helt ok.
Alla 'värre' åtgärder är normalt dödfödda och visar bara att man är obalanserad.
Klarar man att prata lugnt med vederbörande kan det förstås vara ok.
Liksom att ringa hem till dom senare.

Men lik förb-t kan man inte uppfostra alla andra, det enda realistiska är att lära sig
själv att klara sig i trafiken. Och redan det är emellanåt rätt svårt.

Idioter i trafiken ska man försöka hålla sig långt ifrån, säkrast så.
Vi alla vet ju vem som tar mest stryk vid en ev. olycka, eller hur ?

F.ö. är jag mest oroad när jag har okända hojåkare i närheten. Bilister vet jag iaf
någorlunda vad dom kan ta sig till. Men icke hojåkare....
/u

Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
GuW skrev:
2635526 Det är nog snarare så att jag förväntar mig att alla är puckon och sitter och sminkar sig eller pratar i telefon som gör att jag klarar mig väldigt bra undan såna situationer, dom få gånger det överraskar mig så blir jag givetvis arg, och ofta lika mycket på mig själv för min ouppmärksamhet.

Ungefär samma resonemang som jag använde när jag fortfarande körde gata. Jag försökte hela tiden betrakta andra som "idioter som inte borda ha körkort", oftast är det ju inte så men den gången det kommer en mindre vettig billist var man så förberedd det gick att vara.

Kommer man till en korsning och har förkörsrätt bör man ändå räkna med att bilarna som väntar kommer att köra ut. Man bör vara beredd på att andra i trafiken gör hastiga filbyten m.m. Tänker man ett steg längre kommer man för eller senare undvika allvarliga olyckor.

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
Jojjen brummar en del brukar ställa mig bredvid o varva ur lite bara så att man fångar deras uppmärksamhet sen fingret o gasa bort

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
The Duck skrev:
2635409massa text

Om vi vänder på det, om du skulle köra bil, missar mc:n i döda vinkeln
när du byter fil på motorvägen, mc:n får tvärnita, han åker sen upp
jämsides med dig och sparkar av din backspegel/fixar buckla i förardörren.

Vad gör du då? Åker du bara vidare och tycker att mc-åkaren har gjort
precis rätt och sparkat sönder din bil?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Samme skrev:
2635445 När jag övningskörde med bilskolan tyckte jag det var rätt lugnt faktiskt, folk skötte sig rätt bra. Blir väl värre sen antar jag.
klart de tar de lugnt när du har din lärare / bodyguard med dig.

min lärare Jocke på Tibble va skit bra både som lärare och guard :)

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Jag brUkar drA En ketTinG i taKcet DireKCt :tummenupp

Eller inte, jag brukar använda mig av något av följande :dummer :finger :6surkart

Den hojförare som sparkar sönder min bildörr kommer jag köra över!

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Peterlan skrev:
2635673 Numera gör jag som GuW, men när jag var yngre gjorde jag som ni andra.
Har insett att det inte blir bättre av att hetsa upp sig för en idiot i trafiken.

Jag är väl fortfarande ung men blir samma för mig. Självklart man blir lack och kanske visar ett eller annat tecken men ingen mening att hetsa upp sig för mycket.

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Blev prejad i en rondell av nån idiot i en bmw-cab förra hösten... Vid nästa rödljus stod han snett bakom till höger om mig. Jag ser min chans att "hämnas". Rullar lite bakåt så att han får känna hur avgaserna känns när man snärtar på gasen. Kan ju nämna att det slår lågor som är cirkus 15cm långa. (ja så nära stod jag inte men det puffar på ganska bra av en stånka med hyffsat öppen ljuddämpare). Vågade aldrig vända mig om för att se hans min tyvärr :huvet

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
cleaner skrev:
2635801 Om vi vänder på det, om du skulle köra bil, missar mc:n i döda vinkeln
när du byter fil på motorvägen, mc:n får tvärnita, han åker sen upp
jämsides med dig och sparkar av din backspegel/fixar buckla i förardörren.

Vad gör du då? Åker du bara vidare och tycker att mc-åkaren har gjort
precis rätt och sparkat sönder din bil?

Grejen är ju att de inte bara har missat en mc i döda vinkeln. De är dessutom så lata att de inte orkar flytta på blinkersspaken och därmed riskerar andras liv. Använder bilföraren blinkers korrekt så har ju mc-föraren en chans att stanna. Jag har ingen förståelse alls för att folk struntar i blinkers. Jag säger inte att det är rätt att sparka bort en backspegel men när folk nästan mördar mig för att de inte orkar flytta på en spak så vill jag i alla fall att de ska veta vad de har gjort.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
syltburk skrev:
2636030 Grejen är ju att de inte bara har missat en mc i döda vinkeln. De är dessutom så lata att de inte orkar flytta på blinkersspaken och därmed riskerar andras liv. Använder bilföraren blinkers korrekt så har ju mc-föraren en chans att stanna. Jag har ingen förståelse alls för att folk struntar i blinkers. Jag säger inte att det är rätt att sparka bort en backspegel men när folk nästan mördar mig för att de inte orkar flytta på en spak så vill jag i alla fall att de ska veta vad de har gjort.

Jag sa inte att bilföraren gjorde nåt rätt men prova läsa mitt inlägg igen,
kanske förstår du vad jag vill komma fram till.

Det som verkligen behövs i trafiken är hänsyn och omtanke om mina
medtrafikanter. Sen så har man inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter :)

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
KTM 525 SMR
Eftersom jag allt som oftast kommer i en mkt högre hastighet än vad som är tillåtet så brukar jag bara andas ut och tacka min lyckliga stjärna när jag klarat mig undan någon incident.
Bilistar som byter fil kan ju faktiskt ha lite problem att se en hoj som kommer 170-200Km/h plus moms bakom,men det är klart att man inte vill klandra sig själv eftersom man är sig själv närmast.
Har numera slutat köra gata då jag vet att varken jag eller många andra inte hör hemma där.

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Anderzzon skrev:
2635814 Jag brUkar drA En ketTinG i taKcet DireKCt :tummenupp

Eller inte, jag brukar använda mig av något av följande :dummer :finger :6surkart

Den hojförare som sparkar sönder min bildörr kommer jag köra över!

hehe vart nästan orolig när jag inte såg nån ketTinG i taket, du återställde ordningen :D

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
cleaner skrev:
2636059 Jag sa inte att bilföraren gjorde nåt rätt men prova läsa mitt inlägg igen,
kanske förstår du vad jag vill komma fram till.

Det som verkligen behövs i trafiken är hänsyn och omtanke om mina
medtrafikanter. Sen så har man inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter :)
Jag fattade vad du menade. Min poäng var bara som sagt att bilföraren inte bara råkade missa någon i döda vinkeln, utan bilföraren även har varit för lat för att blinka. Att man missar någon i döda vinkeln kan jag förstå, men inte att man skiter i blinkers när man byter fil.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
fånigt..bestämma INNAN något hänt vad man ska göra?

kom igen nu...

The Duck skrev:
2635409 Hej på er

Har tyvärr inte mitt kort än, men har övningskört en del. Och kan inte annat än konstatera att man som mcyklist måste tänka åt sig själv och alla andra...

Jag har vid två tillfällen blivit så förbannad på ansvarslösa idioter att jag hållit på att göra något riktigt dumt... Men så har man kommit på att ett par ögon några meter bakom observerar. Ni andra måste ju varit med om hur mycket som helst. Hur tacklar ni situationen?

Sparkar till bilen så att det blir en buckla och sen drar?
Stannar hojen framför bilen, kliver av, och håller motivationssamtal? :fatta!
Tar regnummer, åker till närmaste farbror blå, och gör en anmälan?
Tar regnummer, åker och skär upp alla fyra däck nästa natt?
Ger det berömda fingret? :finger

Vet inte om jag behöver anger management, men jag kommer nog inte kunna låta bli att göra någonting. Men å andra sidan, den dagen det är RIKTIGT nära, då är man väl så skakis att man bara ställer sig till sidan och darrar som ett asplöv...

Hursom, jag vill höra anekdoter från riktiga livet, kom igen nu!!!

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
GuW skrev:
2635526 Det är nog snarare så att jag förväntar mig att alla är puckon och sitter och sminkar sig eller pratar i telefon som gör att jag klarar mig väldigt bra undan såna situationer, dom få gånger det överraskar mig så blir jag givetvis arg, och ofta lika mycket på mig själv för min ouppmärksamhet.

Jag tutar, hytter med näven och drar förbi när jag får rädda mig ur situationer som är den andres fel, men oftast blir det bara en trött suck bakom visiret eftersom jag redan har insett att jag får bromsa...

Det blir lixom inte bättre av att man drar förbi på bakan och vandaliserar deras bil (som om jag skulle kunna det ändå), då blir ju bara dom också förbannade på en som beter sig fel i trafiken.

praktexempel på moralkärring????

tro fan att man ska säga till eller göra något om trafikanter gör saker som är otroligt dumma i trafiken.. annars kommer dom säkerligen göra det om och om igen..

i sommras om jag på vanlig landsväg o kommer en liten mindra korsning plus en mötande bil som svänger rätt över vägen o in på min högersida... jag får tvärnita o det är inte långt ifrån att jag lägger hojen.. men kunde reda ut det.. åker tillbaka o ikapp bilen för att stanna dom en bit längre fram o fråga vafan dom sysslar med... "du kom så fort.." NEJ! höll 70 på en 70 väg så jag kom omöjligt för fort.. ni får ju för i helvete titta när ni ska över vägen!!! "ja det är klart vi ska göra i fortsättningen.. tur att du inte vurpade.. förlåt.." det är OK sa jag men ni får fan tänka er för i trafiken.. ni är inte ensamma..

men jag kanske skulle göra som GUW kanske skulle gjort.. åka ikapp o klappa dom på axeln o säga" bra gjort! jag är inte arg.. "

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...