Vad hände med kamphundarna?

Status
Ej öppen för fler svar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Finns det någon officiell lista på vad som är kamphund?

Ingår tax? :va

Finns på http://www.skk.se :tummenupp

Det finns ett större, övergripande problem här - det kallas inavel. Tyvärr tycker Kennelklubbar och liknande att inavel är bra och skapar bra hundar med bra förutsättningar. Jotack, det har vi ju sett. En del blir mentalt störda och andra fysiskt störda. Säg den ras som funnits mer än 20 år som inte har nån form av känd rassjukdom. Jag tycker det är dags att släppa rasstandarden.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
"Kamphundar" är sönderavlade och mentalt störda.

De är inte sönderavlade (beroende på vad som anses som detta), de är endamålsavlade som en vallhund, apporterande fågelhund, mfl. Problemet är självbevarelsedriften som är klart eftersatt (av förklarliga själ) samt till följd av detta hierarkiska frågetecken. Har inget med aggressivitet att göra men har lett till rådande missuppfattning.

Diskussionen leder således ingen stans. 1. Lokalisera problematiken 2. Diskutera 3. komma fram till en lösning. Vi har inte lyckats knäcka moment 1 än.

Men! Det skall tillstyrkas att kamphundarna förenar och skapar band mellan människor. Ett bra exempel på det är att både whitetrash-xenofober och ingenlokal-invandrare verkar uppskatta dessa djur. Det är ju vackert!

Ja, bara en sån sak!:tummenupp
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
De är inte sönderavlade (beroende på vad som anses som detta), de är endamålsavlade som en vallhund, apporterande fågelhund, mfl. Problemet är självbevarelsedriften som är klart eftersatt (av förklarliga själ) samt till följd av detta hierarkiska frågetecken. Har inget med aggressivitet att göra men har lett till rådande missuppfattning.

Diskussionen leder således ingen stans. 1. Lokalisera problematiken 2. Diskutera 3. komma fram till en lösning. Vi har inte lyckats knäcka moment 1 än.

Ja, mentalt störda blir en eftertraktad egenskap.

Vissa uppfödare är konstiga.

Som när de ändamålsavla fram fysiska defekter för att det är "vackert"
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Var det inte någon stackars knähund som blev dödad av två Golden Retrievers nyligen? Fast dom var säkert maskerade Pittbulls från förorten,len.
Själv ska jag nog avla fram kamp-silverfiskar. Tror jag har en bra genbank groendes under badkaret.
PMa om ni vill ha en match,snickrar på en fet Octagon just äs wii spik.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag bryr mig egentligen inte alls särskilt mycket för jag anser inte att det är ett stort problem. Däremot så ställer jag mig alltid på motståndarnas sida eftersom att de flesta som är för kamphundar har en dålig ovana att vara sjukt dumma i huvudet.

Ett exempel är när de påstår att knähundar och andra små hundar är de farligaste för att de bits ofta. Båda en otroligt utnött kliché och dessutom så dumt att till och med barnen i särskolan tycker det är löjligt.

Det är ju också otroligt löjligt med vuxna människor som tror att hundens beteende beror till 100% på ägaren.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är ju också otroligt löjligt med vuxna människor som tror att hundens beteende beror till 100% på ägaren.

Ja då vet man väldigt lite om hundar. Även samtliga andra djur för den delen men det är ju klart, folk tror på gudar och allt annat skit och i dessa sagor framställs människan som en helt egen superior organism och då är det ju klart att övriga organismers psyke är som modellera i våra händer...
 

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Södermalm
Hoj
ingen än så länge...
Det står så mycket skit på nätet om både det ena och det andra och detta är tydligen ännu ett exempel. Jag har och har haft olika raser i egen ägo samt som tränare/instruktör. Alla hundar är individuella men raser och rasgrupper har ofta en del generella/gemensamma drag man kan förlita sig till stor del på. Det är helt enkelt rastypiska beteenden, oavsett vad man tycker om saken eller ej. En Border Collie har vallinstinken i sig, oavsett om den används för vallning eller ej. En Vorsteh har jakten i sig oavsett om man jagar eller j, osv osv.
En kamphund är liksom ovan nämnda raser och rastyper framtagen för en specifik uppgift. Att slåss med från början tjurar, sedan andra hundar då tjurhetsning förbjöds. Detta var ett mycket populärt folknöje och det satsades mycket pengar inom vaden.
En förutsättning för att kamphundarna skulle vara hanterbara var att de inte hade någon tendens öht att rikta sin aggression mot människor. Det var ju allt som oftast en stor publik som skådade matcherna och i ringen fanns hundarnas ägare och åtminstone en domare.
Det är inte så svårbegripligt varför det var en sådan viktig förutsättning att man med just denna typ av hundar inte kunde acceptera någon form av omvänd aggressivitet. Det var helt enkelt inte fungerande. Folk skulle kunna ta del av underhållningen och hundarna måste kunna säras och matchen kunna brytas utan att någon kom till skada.
För underhållningens skull kunde man ej heller nå framgång med hundar som var explosivt aggressiva. Om hundarna exploderade direkt tog både hundens energi och matchen i sig slut alltför snabbt.
Kamplust är inte detsamma som aggressivitet. Kamplust är hundens vilja att kämpa. Hundens sätt att eggas av motstånd och vilja att inte ge sig.
Dessa egenskaper är de främst utpräglade tillsammans med hundarnas avsaknad av skärpa och tendens till omriktad aggressivitet.
En hund som är avlad för att eggas av motstånd och inte ge sig, som blir aggressiv och riktar sin ilska mot en människa, eller hund, blir givetvis mer farlig än en hund som har en låg kamplust.

Men, kamphundar är Även specifikt framtagna för att ej vara explosiva och att ej omvända sin aggressivitet mot människor. Renrasiga kamphundar saknar genetiska anlag för skärpa/vaktinstinkt.

Hundar som inte avlats för detta syfte har ej behövt ha en lika inriktad avel vad gäller omvänd aggressivitet. Tex en Border Collie eller en Schäfer är inte avlad alls i samma grad för att aldrig ge sig, därför har det ej heller varit en förutsättning att den inte får visa omriktad aggressivitet.

Därmed inte sagt att den ena rasen är mer aggressiv än den andra. De är bara olika. En APBT kräver större provokation för att gå igång till fullo än exempelvis en Rottweiler. När den väl har gått igång har man betydligt mycket mer kamplust i aktivt omlopp än när en rottweiler går igång.
Dock kan, och har, rottweilern större tendens att rikta sin aggressivitet mot människor. Den har ju hög skärpa. Men då den inte har samma utpräglade kamplust är det inte heller ett särskilt stort problem eftersom den oftast avbryter snabbare. Det kan också vara lättare för en mer okunnig person att korrigera tex en Schäfer än en APBT.
Minns att APBTn triggas av motstånd. Men, den är svårprovocerad.

Jag har Idag en staffordshire bullterrier och en schäfer. Schäfern är från försvarets egen uppfödning och är en tuff jäkel då de ställer mycket höga krav i sin uppfödning.
Han har således mycket större kamplust än en "vanlig" Schäfer. Men han kommer inte i närheten av en APBT. Eller min staff för den delen.

Jag har haft min staff i fem år, hon har Aldrig överhuvudtaget visat någon skärpa eller aggressivitet mot en människa. Hon kommer överens med andra hundar om hon får lite tid på sig och inte blir för pressad. Hon är lite osäker efter flertalet anfall mot henne, då hon varit kopplad och den attackerande hunden lös. Men hon är aldrig den som själv drar igång något. Hon skäller aldrig tillbaka på någon annan hund och gör aldrig utfall tillbaka.
Har jag behövt korrigera henne har det gått mycket enkelt, men jag måste göra det på ett sådant sätt att jag inte triggar kamplusten.
Exempelvis, om en kamphund drar i kopplet och jag drar tillbaka så kommer hunden dra ännu mer. Den eggas ju av motstånd.

Schäfern däremot försöker nästan alltid nypa tillbaka om jag måste ta tag i honom eller ta i honom på något vis han inte tycker är optimalt. Men han hugger ju inte och sätter sig inte fast eller liknande. Men han har absolut mycket större tendens att omrikta sitt beteende mot mig eller någon annan människa.

Jag har hållt på med många olika raser och de hundar jag är mest "trygg", eller säker är ett bättre ord, med att hantera i skarpa situationer, som tex hundslagsmål. Är kamphundar. Risken är minimal att jag blir biten som en blixtreaktion. Det har aldrig hänt mig med någon av de hundar jag haft själv eller bara ansvarat för. Inte så att jag har för vana att hamna i skarpa situationer och hundslagsmål. Men efter 18 år som hundägare har man såklart hamnat i sådana situationer.

Vår första hund, en golden, var mycket hanhundsaggressiv och han bet sig alltid loss om man var för nära huvudet eller var tvungen att ta tag i honom. Inga extrema bett då han släppte direkt, men han gjorde likväl såhär. Som en blixtreaktion - omvänd aggressivitet.

Att tro att man kan få en hund som är helt utan nackdelar och helt utan någon form av aggressivitet i någon situation är riktigt riktigt naivt.
Det är bara en fråga om att förhålla sig till det och hantera det på ett professionellt, kunnigt och ansvarstagande sätt så att problem aldrig blir problem av betydelse.

Just pga detta är det också alla hundägares skyldighet att lära sig hundars språk (etologi) och att veta vad det är för ras man har i kopplet.

En Border Collie som inte tränas korrekt och får gå lös kommer sticka efter joggare, en kamphund som inte tränas korrekt och går lös kommer skada andra hundar.

Det är bara att välja vilken ras som passar oss och vilket ansvar för vilka områden vi faktiskt är kompetenta nog att ta. Många har fått för sig att man behöver vara extra hård mot just kamphundsraserna. Det är inte sant. Att använda våld mot en hund, oavsett ras, måste kräva mycket speciella omständigheter. Inte tillämpas som en sorts uppfostran och inlärningsmetod. Visst fungerar det att bestraffa hunden när en gör fel, men det är betydligt bättre fungerande att belöna den när den gör rätt. Och om den inte vet vad som är rätt kan den definitivt inte veta vad som är fel, således tappar även bestraffning i sådana lägen den önskade effekten. Dock behöver jag vara mycket hårdare mot Schäfern än mot min Staff.

Beträffande skriverier och incidenter. Mig veterligen har det aldrig någonsin varit en renrasig kamphund inblandad, inte här i Sverige iaf. Det finns ca 400 renrasiga APBT i Sverige idag. Resten är pitbullliknande blandraser. Men de ser ju ut som pitbulls, alltså kallas dem för det. Dock finns det flertalet blandraser som ser ut som pitbulls eller liknande raser utan att öht ha dem i sig. Har flera bilder på helt andra blandraser på datorn, som jag skaffat inför en redovisning i ämnet. I många av skriverierna kommer det fram att man varken vet vem hunden eller ägaren är. Men ändå anser man sig kunna rasbestämma hunden. Och i en kritisk situation är förmodligen extremt få så pass uppmärksamma för detaljer att de kan avgöra exakt vad det är för hund det är fråga om. Speciellt inte när det är en sådan soppa med blandraser, som ärvt de Fysiska attributen från ev. kamphundsras.
 
Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

WORD!!! :tummenupp

Orkar inte ge mig in i en sån här disskution för det är alltid folk som kommer tycka annat. Det är inget problem för mig men om man är trångsynt och verkligen inte är beredd att ens fundera på saken så är det inte lönt. Plus att såna här disskutioner har som regel att spåra ur.

Har både en kamphund och en vakthund, vakthunden är mycket skarpare i sin aggression än vad kamphunden är. Menar inte att mina hundar är aggresiva utan att styrkan och viljan är mycket mer tydlig och focuserad hos vakthunden.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Mycket bra text!

Ser att du vet vad du har i kopplet! en mycket lång och bra text, orkade inte dra den själv då jag gjort det för ofta på andra forum då det finns tjockskallar som ändå gör allt för att hetsa och säga emot, men tycker du fick med mycket bra fakta och info i din text!
:tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kamplust är hundens vilja att kämpa. Hundens sätt att eggas av motstånd och vilja att inte ge sig.
Dessa egenskaper är de främst utpräglade tillsammans med hundarnas avsaknad av skärpa och tendens till omriktad aggressivitet.
En hund som är avlad för att eggas av motstånd och inte ge sig, som blir aggressiv och riktar sin ilska mot en människa, eller hund, blir givetvis mer farlig än en hund som har en låg kamplust.

Det är precis DÄR problemet ligger i kombination med att 95% av ägarna inte erkänner faktumet vare sig för sig själv eller andra och tror sig ha 100%-ig makt över fågel och fä.

Vore folkbara medvetvetna om vad det handlar om, som du och personen Jag talade om tidigare verkar vara så vore problemet betydligt mindre.

Jag har upplevt det själv med en hund som var läskigt okontaktbar. Vi tvingades bruka bråttarvåld mot hunden (något som i kamphundsdiskussion på SH efterföljdes av den bittra kommentaren "men beté er inte som neandertalare, använd käpparna!:mad:" -"vilka käppar?" -"bändkäpparna för att bryta upp käftarna så klart"...).:3freak

Har inte upplevt aggressivare sk kamphundar än vår äldre dementa bordercollie men när hon fräser är det bara att ryta till så skärper hon sig.
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag vill passa på att gratulera MissHelly till Sporthojs hitills längsta meddelande, en flaska champagne kommer skickas av Swedie inom kort.
 

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Södermalm
Hoj
ingen än så länge...
Artiklar

När vi i Sverige hade rasförbud gällande pitbulls så fanns från början 100 st registrerade renrasiga pitbulls. På ett år (lagen höll inte länge) ökade antalet pitbull Liknande hundar till 2000. Idag finns det dock Fortfarande bara 4-500 st renrasiga registrerade pitbulls. Dvs med stamtavlor.
När det blev rasförbud löste man detta genom att blandrasavla dem. Eftersom det då inte är en pitbull utan en blandras. Det var med detta förbud som problem verkligen började krypa fram. Lagen höll 1994-1995 om jag minns rätt.

Antalet hundar delat med antalet incidenter ger inte ens ett promilletal.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=240066
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7934.ab
http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200405/17/1000250055_TT/1000250055_TT.dbp.asp
http://www.sr.se/cgi-bin/skaraborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=2572668
http://www.magazin24.se/arboga/2008/10/27/losspringande-schafer-attackerade-basset-hund

http://74.125.77.132/search?q=cache...n+cocker+spaniel+attackerade&hl=sv&ct=clnk&cd =1&gl=se

"Hunden attackerade barnen.
Carina Zetterströms cockerspaniel attackerade barnen och hon tvingades avliva sin nyinförskaffade hund."

http://lt.nu/nyheter/1.2539
http://juans.blogg.se/1192564043_ihopsydd_plutt.html

En lista på vilka raser som är "farligast" för barn.
http://www.expressen.se/1.348973

Ta det med en nypa salt. Jag vill med dessa länkar visa att det verkligen inte är bara pitbull, eller pitbullblandningar rättare sagt, som kan skada någon. Det är bara det att det inte är på modet att skriva om de andra fallen.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Ja då vet man väldigt lite om hundar. Även samtliga andra djur för den delen men det är ju klart, folk tror på gudar och allt annat skit och i dessa sagor framställs människan som en helt egen superior organism och då är det ju klart att övriga organismers psyke är som modellera i våra händer...
Dominansbehovet hos många vovveägare skulle ju få sig en markant törn om de erkände att deras älsklingar faktiskt kan bestämma själva; oavsett om det handlar om hund, barn eller fru. Ja, jag menar att vissa hundägare är hustrumisshandlare :yoparty
 

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Södermalm
Hoj
ingen än så länge...
Fifan :gnissla Ska du skriva så där mycket kan du dra direkt.


Jag kan hålla med dig att det var ett Långt inlägg. Men vissa saker är svåra att komprimera mer utan att förlora viktig/väsentlig information. Annars brukar jag hålla inläggen på mer normallång nivå.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är mot förbud men för kunskap och förståelse vilket gäller båda lägren.

Dominansbehovet hos många vovveägare skulle ju få sig en markant törn om de erkände att deras älsklingar faktiskt kan bestämma själva; oavsett om det handlar om hund, barn eller fru. Ja, jag menar att vissa hundägare är hustrumisshandlare :yoparty

Haha Jag säger inte mot dig. En sak som är säker är att "hundmänniskor" är en speciel skara människor. Båda mostrarna är sådana, ena lätt värre än den andra och pratar inte om annat än hur fantastiska deras hundar är. "nja han är ju en dominanshanne vettu så han sa ju till på skarpen va..."
 
Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jag kan hålla med dig att det var ett Långt inlägg. Men vissa saker är svåra att komprimera mer utan att förlora viktig/väsentlig information. Annars brukar jag hålla inläggen på mer normallång nivå.
Du borde ta kontakt med utrikesministern. Den karln kan konsten att fatta sig kort, utan att vandra förbi godbitarna.
 

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Södermalm
Hoj
ingen än så länge...
Folk hade mycket fördomar kring kamphundar öht på 90 talet och början av 2000 talet. Men nu är folk i allmänhet så välinformerade och upplysta, särskilt sedan SKK ställt sig på APBTns, staffens, amstaffens sida och påtalat ägarproblem. Liksom alla motioner i riksdagen också kommit fram till.
Personligen är jag mer rädd för tanter med deras små jack russels och liknande än vad jag är för en ung invandrare med en kamphund. (Vilket många brukar associera som den klassiska kamphundsägaren, därav får det agera som exempel).
Den unga invandraren har oftast lättare att visa pondus mot sin hund, han tror inte gott om allt och alla heller och hans hund lever inte tillvaron med "men han är ju sååå snäll". Han har oftast hunden i koppel också.
Tanten med den lilla bjäbbhunden har i regel ingen koll alls på sin hund. Den skäller, är understimulerad, gör utfall och är ju sååå snäll, varpå den aldrig är kopplad. Eftersom den bara vill vara kompis ser tanten inget problem i att den springer fram till andra människor och hundar. Och är den jobbig så är det ju bara att lyfta upp den, så slipper man uppfostra den.
Nä... det är Betydligt mer vanligt att man stöter på en lös odräglig okontrollerad småhund än att man stöter på en lös odräglig okontrollerad kamphund.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top