Vad händer med SP-klassen 2008?

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Hmm, jag tycker det är oerhört synd att SP klassen har så få startande. Jag, som kör 125 Junior, tycker nämnligen att detta vore ett ur- grymt andra steg i min ny startade karriär! Det går nog att köra asfort med en RS 250, och med tanke på att de flesta Aprilia RS 250:ar kostar mindre än 125:an av samma årsmodell (-98?), så fattar jag inte varför man inte går dit efter 125 Junior?
Men om det blir färre och färre så att man tillslut får stänga klassen blir det förmodligen 600 eller 125 R....

FlyingPig

Micha #59
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600 + Kawasaki ZXR 400 1997 (Till salu)
Hmm, jag tycker det är oerhört synd att SP klassen har så få startande. Jag, som kör 125 Junior, tycker nämnligen att detta vore ett ur- grymt andra steg i min ny startade karriär! Det går nog att köra asfort med en RS 250, och med tanke på att de flesta Aprilia RS 250:ar kostar mindre än 125:an av samma årsmodell (-98?), så fattar jag inte varför man inte går dit efter 125 Junior?
Men om det blir färre och färre så att man tillslut får stänga klassen blir det förmodligen 600 eller 125 R....

SP är en skit bra klass, så mycket bättre än 125 jr där de flesta nästan med mening trycker av varann på banan och gör helt sjuka omkörningar (vilket igentligen är racing) men som nybörjare var det en bra start men följden var inte super, för min del. Körde junior förra året. Men kör SP! Vi behöver mycket folk så klassen finns kvar, det är viktigt. Jag gillar klassen, vi är så goa mot varann! :) Dessutom vill jag inte vara så ensam liten. :)

Tillerås

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
03 Aprilia rs
SP är en skit bra klass, så mycket bättre än 125 jr där de flesta nästan med mening trycker av varann på banan och gör helt sjuka omkörningar (vilket igentligen är racing) men som nybörjare var det en bra start men följden var inte super, för min del. Körde junior förra året. Men kör SP! Vi behöver mycket folk så klassen finns kvar, det är viktigt. Jag gillar klassen, vi är så goa mot varann! :) Dessutom vill jag inte vara så ensam liten. :)

Om klassen ska finnas kvar MÅSTE de släppa in A-förare. Blir själv a-förare nästa år och hade tyckt de var både skoj och bra träning för mig som ska köra 250R att komplettera vissa helger med o åka o köra SP då SM-helgerna aldrig krockar med ERF.
Slår vad om att det finns en uppsjö av hojjar som bara står som ingen kör på men har kvar bara just för att de är så billiga att köpa.

Sen iom att de flesta däcken läs vara helt slutkörda eller söndertorkade som sitter på hojjarna original så tillåt slicks?
De både slits mindre och för de som vill åka riktigt fort så går det också bra.

Enligt min mening så är det två, (finns säkert fler bra), åtgärderna man måste få igenom för att hålla SP-klassen vid liv.:confused:

Det finns ju säkert flera argument för och emot det här med slicks. Men ser faktiskt ingen anledning till varför man inte skulle tillåta det?
Inte bara det mindre slitaget är ju en faktor, utan även att nu när SM i 250R tillåter B-förare att vara med o leka så är det en jätterolig upplevelse samt VÄLDIGT bra träning att faktiskt ut o åka med de som är lite snabbare för att själv utvecklas.

Sen har jag faktiskt svårt att tro att så många kommer åka fortare på slicks, just bara för det är slicks. Det skiljer inte så väldans förutom att slicksen håller längre på en 250.

Någon som har erfarenhet om hur man fixar en skrivelse till svemo om detta får ju gärna printa ner det här så kan vi ju försöka enas om ett alternativ.
O kom gärna med fler förslag, för nånting MÅSTE hända om vi ska få ha kvar vår SP-serie!

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Hård racing.

Då racet nu kommit upp på mylaps fick jag gjort en jämförelse mellan mig (#17) och Jocke (#7)

• Varv 2 och 3 körde vi samma tid på tusendelen
  • Vi satte båda bästa tid på varv 7 av 12
  • Vi körde hela tiden med mindre än 1 sek i diff på varvtiden de flesta varven skiljde det mindre än 0.5 sekunder på oss.
  • Vi gick i mål med 93-tusendelar mellan varandra.
SP är spännande :yoparty

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Då racet nu kommit upp på mylaps fick jag gjort en jämförelse mellan mig (#17) och Jocke (#7)

[*]Vi gick i mål med 93-tusendelar mellan varandra.
[/LIST]
SP är spännande :yoparty

Såg det racet, riktigt kul fajt om 3:e platsen.
Hoppas att SP klassen blir kvar, tog rr-licens i somras och tänkte nog att det vore ett bra ställe att börja på nästa säsong.

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Hej.

Hur gammal måste man vara för att köra i sp-klassen? Har en grabb som kör 125j, men vill köra sp redan nästa år. Han blir 15 nästa år.
Hittar inte regelementet för sp någonstans.
Tips för hur man får fler att köra sp är att man kör nån samkörning m prova på dagarna för 125j. 125j förarna kör ju m sm-klasserna så därför tror jag inte de vet så mycket om sp klassen. Det de ser är ju 125r som är på utdöende o en ganska avancerad klass och 600 klasserna (rookie, sst)

Vore synd om sp klassen försvann då jag hellre skickar ut grabben på en 250/400 än en 600 direkt

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke

Serru. Jag skulle vilja se reglementet för SP, finns det på internet?:confused:
Nästa år är jag 15, och jag skulle vilja veta vart åldersgränsen ligger. (samt andra saker!)
Var det möjligtvis du på den rosa hojjen i 125 Junior förra året? :tungan

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Hej.

Hur gammal måste man vara för att köra i sp-klassen? Har en grabb som kör 125j, men vill köra sp redan nästa år. Han blir 15 nästa år.
Tips för hur man får fler att köra sp är att man kör nån samkörning m prova på dagarna för 125j. 125j förarna kör ju m sm-klasserna så därför tror jag inte de vet så mycket om sp klassen. Det de ser är ju 125r som är på utdöende o en ganska avancerad klass och 600 klasserna (rookie, sst)

Vore synd om sp klassen försvann då jag hellre skickar ut grabben på en 250/400 än en 600 direkt

Skulle 125 vara på utdöende skulle inte tro det? :va Vad är då SP?

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Hej.

Ålderskraven är 15år, 14 om man kört 125jnr minst ett år.
2.1 i regelverket
finns ju ingen prova på dag men är ni i linköping och tränar någon gång ska jag väl inte vara omöjlig sålänge han inte vurpar sönder hojen min :)

tycker ändå sp hade en uppsving mot slutet av året tyvärr var där dock en del om antingen inte fick hojen att funka till race....2-takt, suck ;)
samt en del som vurpade och inte kunde delta pga att de ej läkt klart, hade varit intressant med ett år till där man dessutom fått igenom de regeländringar jag skickat in så sv:n och er6:an skulle stå sig lite bättre. (sv650 kom iofs 2:a och 3:a på senaste racet)

Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj

ähh, Det var inte meningen att döma ut klassen. Jag önskar inget hellre än att "de riktiga" racingklasserna dvs 2-taktsklasserna skulle blomstra. Jag tycker däremot att det verkar va rätt mycket jobb. Ja sp-klassen är på utdöende, det är väl bla. därför som den här tråden finns

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
ähh, Det var inte meningen att döma ut klassen. Jag önskar inget hellre än att "de riktiga" racingklasserna dvs 2-taktsklasserna skulle blomstra. Jag tycker däremot att det verkar va rätt mycket jobb. Ja sp-klassen är på utdöende, det är väl bla. därför som den här tråden finns

Jag har kört SP -05, -06 och nu kör jag 125GP. En sak är säker, så mycket som det skruvades i SP har jag nog inte sett i någon annan klass.

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Wow, många svar, såhär efter 20-30 minuter! Tack så mycket! :tummenupp
15 år alltså. Då är det ju som gjutet! Detta måste gå att ordna... :yoparty
Om ni undrar så är SKOMAKARN farsan min, så han snackar alltså om "sin 15 årige son", dvs. mig!:tungan

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Ålderskraven är 15år, 14 om man kört 125jnr minst ett år.
2.1 i regelverket
finns ju ingen prova på dag men är ni i linköping och tränar någon gång ska jag väl inte vara omöjlig sålänge han inte vurpar sönder hojen min :)

)

Ojoj, man tackar för fint erbjudande! Vi kanske nappar på det nån gång till våren:).
Tack för info.

Wow, många svar, såhär efter 20-30 minuter! Tack så mycket! :tummenupp
15 år alltså. Då är det ju som gjutet! Detta måste gå att ordna... :yoparty
Om ni undrar så är SKOMAKARN farsan min, så han snackar alltså om "sin 15 årige son", dvs. mig!:tungan

Lägg dej inte i:mad: ..................:D

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras