Vad händer när man smiter från snuten?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Men har polisen fortfarande befogenhet att inleda en jakt när det bara handlar om fortkörning ? Jag har hört om någon sådan idiotlag som förbjuder polisen att göra detta, lagen ska ha klubbats igenom pga hård kritik efter en del biljakter som kunde ha slutat/slutade illa .. ? Men det kanske aldrig blev något av det ? :va
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
lorkan skrev:
Men har polisen fortfarande befogenhet att inleda en jakt när det bara handlar om fortkörning ? Jag har hört om någon sådan idiotlag som förbjuder polisen att göra detta, lagen ska ha klubbats igenom pga hård kritik efter en del biljakter som kunde ha slutat/slutade illa .. ? Men det kanske aldrig blev något av det ? :va

Polisen får inleda och fullfölja en jakt så länge ingen fara föreligger för den misstänkte, polismännen eller någon utomstående. Om hastigheten ökar eller om andra omständigheter gör förföljandet farligt, måste polismännen avbryta förföljandet.
 

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
Sverige
Hoj
.
McB skrev:
Polisen får inleda och fullfölja en jakt så länge ingen fara föreligger för den misstänkte, polismännen eller någon utomstående. Om hastigheten ökar eller om andra omständigheter gör förföljandet farligt, måste polismännen avbryta förföljandet.

Potentiellt farligt är det ju alltid att jaga någon, är det polisens förnuft som avgör om det är farligt eller ej då?
 

sandstream

Guest
McB skrev:
Polisen får inleda och fullfölja en jakt så länge ingen fara föreligger för den misstänkte, polismännen eller någon utomstående. Om hastigheten ökar eller om andra omständigheter gör förföljandet farligt, måste polismännen avbryta förföljandet.
Om inte jag har fått det hela om bakfoten så har den patrull/bumse som jagar radiokontakt med ett befäl som säger till när det är dags att sluta.

En annan intressant detalj är att svenska polisen inte får sätta upp vägspärrar (när de jagar någon) som inte tillåter den jagade att ta sig förbi.
Det måste alltid finnas en öppning.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
mikal skrev:
Potentiellt farligt är det ju alltid att jaga någon, är det polisens förnuft som avgör om det är farligt eller ej då?

Vet ej om den enskilde konstapeln har rätt att besluta i frågan, men jag tror det. Troligtvis efter samrådan med högre befäl.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
sandstream skrev:
En annan intressant detalj är att svenska polisen inte får sätta upp vägspärrar (när de jagar någon) som inte tillåter den jagade att ta sig förbi.
Det måste alltid finnas en öppning.
HAha va :va

källa?
 

sandstream

Guest
McB skrev:
Vet ej om den enskilde konstapeln har rätt att besluta i frågan, men jag tror det. Troligtvis efter samrådan med högre befäl.
Den enskilde konstapeln får nog avbryta när han vill men måste göra det när befälet säger till.
Oddjob skrev:
HAha va :va
källa?
En polis (som jag träffar ett par gånger i veckan).
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Retep skrev:
Om jag inte misstar mig så kallas brottet "underlåtenhet att följa polismans tecken" och renderar sisådär 400 spänn i böter.

Rätt!, dock så kostar det 1000kr. Om du inte bryter några fler lagar när du just underlåter dig att stanna.
/J.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
FUBAR skrev:
Kommer inte ihåg namnet, men det är ju någon här på SH som fick 4 månader för smitning och fortkörning.

låter nästan som att han blev inlåst:hihi

sandstream skrev:
En annan intressant detalj är att svenska polisen inte får sätta upp vägspärrar (när de jagar någon) som inte tillåter den jagade att ta sig förbi.
Det måste alltid finnas en öppning.


men dom som åker dit för smitning hur åker dom dit? jag menar om dom inte får blockera vägen.
 

sandstream

Guest
Mr Helmut skrev:
men dom som åker dit för smitning hur åker dom dit? jag menar om dom inte får blockera vägen.
Det stannar efter ett tag, kör i diket, får soppatorsk osv.
Att vända bilar med en liten puff där bak är det inte tal om i Sverige.
Men skulle den jagad tex köra på en smal gata, vända och köra tillbaka mot polisen så tror jag att de ställer sin bil i vägen.
Det där med vägspärrar är väl mer för att stoppa folk på lite större vägar och då ska inte den som jagas behöva sätta livet till för att polisen vill att han ska stanna.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
man borde inte kunna åka dit för smitning, för då har man ju inte lyckats smita... :rolleyes: försök till smitning borde det ju heta då, man borde kunna spela dum, å bara vinka glatt åt polisen när han sätter upp handen för att man ska stanna, å säga sen (om man åker dit) att man trodde han hejade på dig, för att du känner honom. :tungan
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Fluxir skrev:
man borde inte kunna åka dit för smitning, för då har man ju inte lyckats smita... :rolleyes: försök till smitning borde det ju heta då, man borde kunna spela dum, å bara vinka glatt åt polisen när han sätter upp handen för att man ska stanna, å säga sen (om man åker dit) att man trodde han hejade på dig, för att du känner honom. :tungan

haha det skulle vart nått men du får lära dig när du tar körkortet att du ska stanna när polisen håller upp handen. och enligt lagen såkan du sättas dit för saker som du inte vet om. Det räcker med att lagen står i lagboken.
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Många av polisens tjänsteåtgärder styrs av Polislagen 8 §, den så kallade behovs och proportionalitetsprincipen. Den åtgärd man vidtager ska stå i proportion till det man ingriper mot. Vad beträffat efterföljande och förföljande av fordon finns mer att läsa i FAP 104-1
 

sandstream

Guest
motardkungen skrev:
Många av polisens tjänsteåtgärder styrs av Polislagen 8 §, den så kallade behovs och proportionalitetsprincipen. Den åtgärd man vidtager ska stå i proportion till det man ingriper mot. Vad beträffat efterföljande och förföljande av fordon finns mer att läsa i FAP 104-1
Intressant läsning som visar att det jag skrev om att man alltid måste lämna en "lucka" för den jagade i en vägspärr är helt fel.
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Fluxir skrev:
man borde inte kunna åka dit för smitning, för då har man ju inte lyckats smita... :rolleyes: försök till smitning borde det ju heta då, man borde kunna spela dum, å bara vinka glatt åt polisen när han sätter upp handen för att man ska stanna, å säga sen (om man åker dit) att man trodde han hejade på dig, för att du känner honom. :tungan
Det finns en lag som säger att man är skyldig att känna till alla lagar! :argpådato
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
sandstream skrev:
Det stannar efter ett tag, kör i diket, får soppatorsk osv.
Att vända bilar med en liten puff där bak är det inte tal om i Sverige.
Men skulle den jagad tex köra på en smal gata, vända och köra tillbaka mot polisen så tror jag att de ställer sin bil i vägen.
Det där med vägspärrar är väl mer för att stoppa folk på lite större vägar och då ska inte den som jagas behöva sätta livet till för att polisen vill att han ska stanna.


Vadå ? Prejningar förekommer här i Sverige också ju. Den senaste mest spektakulära här omkring var i somras när en civilare prejade en ferrari som tänjde lite på hastighetsgränserna (200+).. Han skulle till ngn träff i falkenberg/varberg (osäker) med en annan ferrari eller porscheförare som också körde för fort, han kom dock undan.
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
lorkan skrev:
Vadå ? Prejningar förekommer här i Sverige också ju. Den senaste mest spektakulära här omkring var i somras när en civilare prejade en ferrari som tänjde lite på hastighetsgränserna (200+).. Han skulle till ngn träff i falkenberg/varberg (osäker) med en annan ferrari eller porscheförare som också körde för fort, han kom dock undan.
Jupp nog knuffas svenska Polisen, jag får ofta laga Polis bilar som dom har varit ute och knuffat några pundar holkar med... sen om det är medvetet eller att dom råkar är en annan sak...
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top