Vad händer när man smiter från snuten?

Ace.Rider

Guest
Stuff skrev:
Om någon bränner förbi en poliskontroll i 180 km/h på 70-väg men åker fast längre fram, vad händer då? Alltså, på vilket sätt blir det värre än att torska för själva fortkörningen?


Jaa, vet inte hur det går till i sverige men i finland skulle de söka upp en och för det första: ge en sju helvetes i böter, för det andra: tar de väl hojen av dig och för det tredje: blir man väl för fan straff knullad! :arsele
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Snabbcheck innan du vrider på rullen!

Lyser soppalampan?
Kan du vägen?
Åk inte hem!

Hur mycket över har du kört?Blir du inte av med kortet så är det ingen idé att dra i onödan.

Visst 4k e sura pengar men ett liv i rullstol e värre.

Dubbelmoralen e total jag stannar inte om jag vet att jag kommer undan!

Moralpredikningar undanbedes!
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Blondie skrev:
Snabbcheck innan du vrider på rullen!

Lyser soppalampan?
Kan du vägen?
Åk inte hem!

Hur mycket över har du kört?Blir du inte av med kortet så är det ingen idé att dra i onödan.

Visst 4k e sura pengar men ett liv i rullstol e värre.

Dubbelmoralen e total jag stannar inte om jag vet att jag kommer undan!

Moralpredikningar undanbedes!

Bra skrivet! Håller me! :tummenupp
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Fluxir skrev:
man borde inte kunna åka dit för smitning, för då har man ju inte lyckats smita... :rolleyes: försök till smitning borde det ju heta då, man borde kunna spela dum, å bara vinka glatt åt polisen när han sätter upp handen för att man ska stanna, å säga sen (om man åker dit) att man trodde han hejade på dig, för att du känner honom. :tungan

påminner om kawa reklamen för ninjan från www.uponone.com hittar dock inte den nu :( han kör förbi och när polisen har upp handen ger mc föraren han en highfive så gottig :D
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
smitning

Wargen skrev:
Bra skrivet! Håller me! :tummenupp

En kompis blev tagen efter ca 45 minuters jakt på vägar i och kring storstad . Under jakten skedde ett par smärre närkontakter med andra fordon och i slutfasen var polisen mycket nära att krocka med mötande i samband med ett tvärt vägbyte. Väl hemma på tomten och i färd med att ställa in fordonet i garaget hittade polisen på honom. Handfängsel med dragen picka...Domen blev, böter, kurran 2 månader, ändrades sedan till vilkorligt, och 18 månader indragna körkort. Inget att sträva efter.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Om inte jag har fått det hela om bakfoten så har den patrull/bumse som jagar radiokontakt med ett befäl som säger till när det är dags att sluta.

En annan intressant detalj är att svenska polisen inte får sätta upp vägspärrar (när de jagar någon) som inte tillåter den jagade att ta sig förbi.
Det måste alltid finnas en öppning.

Det är faktiskt jäkligt konstigt. Att avstå från spikmatta vid en hojjakt kan jag förstå men inte att de inte skulle få stänga av vägen helt med tex fordon.

/O
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
om man nu är ute och åker och ändå inte tänker stanna så har man väl inte regplåten på? :)
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Ingenting, förutom en rejäl utskällning, hände mig efter en misslyckad smitning med moppen. :tomten

Andra gången, då med bil gick det bättre. :hihi
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
sirSmokealot skrev:
öööhhh döö, no shit sherlock :D

(sorry, kunde inte låta bli) :D


tänkte mer på sydneys inlägg, att polisen hade mött upp hemma vid garaget.
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Aratron skrev:
om man nu är ute och åker och ändå inte tänker stanna så har man väl inte regplåten på? :)

Har alltid min regplåt på.

Spelar ingen roll om de ser plåten polisen måste ta dig på hojen!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Aratron skrev:
tänkte mer på sydneys inlägg, att polisen hade mött upp hemma vid garaget.

Ja, inte kul att bli tagen med fingrarna i syltburken och ett skyldigt utseende. Förklaras kanske av den enorma stress som kan inträffa i en sådan situation och det sedan finns stort behov att behöva vila upp. Hade han stannat på en gång, hade det bara kostat böter för körning på fel sida om refug. Händelsen inträffade hösten 2003, han har hunnit åka många mil på slö EU-moppe sedan dess...
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Sydney skrev:
En kompis blev tagen efter ca 45 minuters jakt på vägar i och kring storstad . Under jakten skedde ett par smärre närkontakter med andra fordon och i slutfasen var polisen mycket nära att krocka med mötande i samband med ett tvärt vägbyte. Väl hemma på tomten och i färd med att ställa in fordonet i garaget hittade polisen på honom. Handfängsel med dragen picka...Domen blev, böter, kurran 2 månader, ändrades sedan till vilkorligt, och 18 månader indragna körkort. Inget att sträva efter.

Han glömde den lilla regeln då att man ska inte dit hojen e reggad!
 

sandstream

Guest
Olzki skrev:
Det är faktiskt jäkligt konstigt. Att avstå från spikmatta vid en hojjakt kan jag förstå men inte att de inte skulle få stänga av vägen helt med tex fordon.
/O
Se ett av mina tidigare inlägg (dock efter det du citerar) där jag gör avbön.
Kolla länken som någon la in till polisens riktlinjer för biljakter så ser du att de visst kan och får spärra av vägen helt, dock med hänsyn till att det inte får komma för plötsligt, ska bara synligt 250 meter före osv.

När det gäller prejning av bilar så är det klart att det förekommer men inte i den utsträckning som i tex USA.
Jag kunde ha varit tydligare där.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
ja tycker du ska testa vad som händer om du e osäker..... lägg gärna in ett inlägg om utfallet sedan.... :tomten
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Stuff skrev:
Om någon bränner förbi en poliskontroll i 180 km/h på 70-väg men åker fast längre fram, vad händer då? Alltså, på vilket sätt blir det värre än att torska för själva fortkörningen?


Det är faktiskt rätt ovanligt att folk som försöker smita men som fångas blir fällda för att ha smitit dvs undfallit att stanna för polisen. Det är många gånger svårt för en åklagare att bevisa att motorcyklisten uppfattat polisen. Detta då den åtalade kan hävda att hjälm, öronproppar, motljus etc medfört att han aldrig såg polisen. Kanske inte ens kollade backspegeln. Åklagare åtalar för annat istället.

De som fångas blir fällda för de lagöverträdelser de ofta oundvikligen begår under själva smitningen och som bevittnas av polisen. Oftast handlar det om hastighetöverträdelse, omkörning på fel sida, rödljusköringar mm. Rubriceringen är normalt vårdlöshet i trafik. Är det komplicerande omständigheter kan det bli grov vårdlöshet i trafik. Den straffrättsliga påföljden kan bli en 20-30 dagsböter för vårdlöshet i trafik vilket för en normal inkomstagare innebär ca 10-20 000 kr. Grov vårdslöshet i trafik resulterar inte sällan i ett par månader i finkan, ibland villkorligt.

Länsstyrelsen rycker naturligtvis körkortet. I de domar jag sett har det rört det sig om 6-12 månader.


/Olzki
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
sandstream skrev:
Det kallas för smitning och att inte stanna på polismannstecken är allvarligare än att bara ha kört för fort.

Nja, att inte stanna på polismans tecken är väl inte så farligt? Däremot bryter man ofta mot andra lagar under jakten som trissar upp straffskalan.
Tycker Blondie sammanfattade det hela på ett bra sätt! :tummenupp
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Se ett av mina tidigare inlägg (dock efter det du citerar) där jag gör avbön.
Kolla länken som någon la in till polisens riktlinjer för biljakter så ser du att de visst kan och får spärra av vägen helt, dock med hänsyn till att det inte får komma för plötsligt, ska bara synligt 250 meter före osv.

När det gäller prejning av bilar så är det klart att det förekommer men inte i den utsträckning som i tex USA.
Jag kunde ha varit tydligare där.


Ok.

/O
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
sandstream skrev:
Se ett av mina tidigare inlägg (dock efter det du citerar) där jag gör avbön.
Kolla länken som någon la in till polisens riktlinjer för biljakter så ser du att de visst kan och får spärra av vägen helt, dock med hänsyn till att det inte får komma för plötsligt, ska bara synligt 250 meter före osv.

När det gäller prejning av bilar så är det klart att det förekommer men inte i den utsträckning som i tex USA.
Jag kunde ha varit tydligare där.

Är väl tvungen att tjafsa lite med dig då.

Kan tala om att polisens "riktlinjer" inte åtföljs sådär jättebra.

Källa- flera varav en av mina bästa vänner som är polis sen ca15år

Din polisvän vad jobbar han med o hur länge om man får fråga?

Har även barndomskamrater på fel sida lagen som berättat om polisens framfart(försvarar inte dom på något sätt)men som blivit prejade påkörda o kört av i hög hastighet pga spikmattor.

Men ger man sig in i leken får man leken tåla.

Men man ska nog överväga lite snabbt innan man drar om det verkligen är värt det.

4K i böter inget kk på säg 6mån
alternativt dagsböter fängelse ev ta om kk

Men det är upp till var o en att välja tycker jag
 
Last edited:
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top