Vad händer när man smiter från snuten?

sandstream

Guest
Blondie skrev:
Är väl tvungen att tjafsa lite med dig då.
Kan tala om att polisens "riktlinjer" inte åtföljs sådär jättebra.
Har aldrig påstått det så jag är inte säker på vad du vill "tjafsa" om :va
Blondie skrev:
Har även barndomskamrater på fel sida lagen som berättat om polisens framfart(försvarar inte dom på något sätt)men som blivit prejade påkörda o kört av i hög hastighet pga spikmattor.
Men ger man sig in i leken får man leken tåla.
Precis, att folk på fel sida om lagen behandlas hårdare av polisen är inget jag ligger sömnlös över, tvärtom.
(Och med "fel sida om lagen" menar jag inte svensson som kör för fort utan yrkeskriminella, eller parasiter som man borde kalla dem)
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Wargen skrev:
haha det skulle vart nått men du får lära dig när du tar körkortet att du ska stanna när polisen håller upp handen. och enligt lagen såkan du sättas dit för saker som du inte vet om. Det räcker med att lagen står i lagboken.

Det spelar ingen roll om en lag står i lagboken eller inte ;).
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Blondie skrev:
Menar hastighetsöverträdelse ett snabbt öga på mätaren brukar räcka-

Jovisst, sen att det kan vara "tät trafik" som gör det vårdslöst, även om den täta trafiken är bakom en vid det rödljus som man var först ifrån. Polisens syn på det hela är inte alltid som man själv uppfattade saken.
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Rigge skrev:
Jovisst, sen att det kan vara "tät trafik" som gör det vårdslöst, även om den täta trafiken är bakom en vid det rödljus som man var först ifrån. Polisens syn på det hela är inte alltid som man själv uppfattade saken.

Så du menar att om du kör 20km/t för fort på 90 väg o det är trafik så är det vårdslöst?

Sen vad polisen tycker är inte intressant utan upp till en domstol att avgöra.

Tror inte en domstol i sverige fäller för det om du har en advokat som kan sitt jobb.

Lagar är inget som kan tillämpas efter eget tycke det finns stadgar för det mesta.

Har du blivit fälld för liknande så berätta gärna om det.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Blondie skrev:
Det va IRONI men jag glömde att den va död på S-hoj
Ironi är svårt i textform om den inte är grovt överdriven så langa in en smiley av någon typ nästa gång :tummenupp
Kawalight skrev:
Sandstream, har du övervakare?
:hihi
Japp, ryktena om att det är jag som är Ghost Rider är inte helt tagna ur luften ;)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
McB skrev:
Polisen får inleda och fullfölja en jakt så länge ingen fara föreligger för den misstänkte, polismännen eller någon utomstående. Om hastigheten ökar eller om andra omständigheter gör förföljandet farligt, måste polismännen avbryta förföljandet.
I verkligheten så blir man alltså inte jagad för farter över 160km/h måste ju anses som farliga för alla, har jag tolkat det rätt?
 

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Er6
ang. stoppa fordon med vägspärr etc.

10§ En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om:

5. polismannen med laga stöd skall stoppa ett fordon eller annat transportmedel eller skall kontrollera ett fordon eller ett fordons last,

de borde alltså få använda väggspärrar?
 

sandstream

Guest
Ågga skrev:
de borde alltså få använda väggspärrar?
Ja, och det finns beskrivet här (och har nämnts ovan i tråden): http://www.polisen.se/static/fap/FAP104_1_RPSFS2000_18.pdf

Färnbo skrev:
I verkligheten så blir man alltså inte jagad för farter över 160km/h måste ju anses som farliga för alla, har jag tolkat det rätt?
Nej, det är fel.
Om det kan ske utan större fara för andra kan polisen jaga i vilken fart som helst, tex på motorvägen med lite trafik.
Sen beror det säkert på brottet också, har du mördat en utrikesminister så tror jag inte att de avbryter jakten i första taget.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
gör som jag :fakta när du ser polisekontrollen så drar du upp hojen i en perfekt wheelie, samtidigt som du vinkar snällt, för å visa att du behärskar hojen, då ser dom att du e en grym kille som kan sin sak å bryr sig därför inte om å följa efter :tummenupp
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Mr Helmut skrev:
fy fan vad jag hatar poliser när man ser sånt där, nu vet jag ju inte vad dom har gjort men inte tyckte jag poliserna såg ut att agera rätt

Min tro på rättvisan gör att jag tror att sherifferna gjorde helt rätt!

Även om det finns rötägg i alla läger (även bland snutarna) måste dessa grabbar ha gjort ganska grova grejor för att bli jagade på det sättet.
De borde kanske ha stoppat snorvalparna tidigare rent av?

Som sagt, "If you can´t do the time, don´t do the crime"...
 

HurtsLikeHell

Rock solid and fast!
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Stockholm med hjärtat i Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Färnbo skrev:
I verkligheten så blir man alltså inte jagad för farter över 160km/h måste ju anses som farliga för alla, har jag tolkat det rätt?

Jag har jagat en civilsnut fullt upptagen i en biljakt med en annan bil i 225 km/h med bil som inte jag visste om. Blev mest arg för att han blinkade med helljuset och ville om. Borde dock inte ha gestikulerat så vårdslöst med fingret. :finger

De har tydligen kamera därbak med på vissa bilar. :notme

Men då sa han som stannade mig att de får jaga i hög hastighet om de har en viss vidareutbildning och det inte är fara för andra. De var för övrigt väldigt schyssta.
 
Last edited:

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
Ducster900 skrev:
Även om prejningar inte är så vanliga här så visst förekommer det.

Kolla på www.newshunter.se

Eller genvägen till ett par smaskiga:

http://newshunter.mine.nu/020619biljakt.wmv
http://newshunter.mine.nu/020619biljakt1.wmv


"If you can´t do the time, don´t do the crime"

Dom grabbarna kör nog inte på ett tag!!! Härligt att se att polisen kan ta i med hårdhandskarna när det behövs :tummenupp

Tillägg: De fåtal ggr polisen har velat prata med mig, när jag har kört hoj har jag tyvärr inte haft tid att stanna!! Är det risk för kk-indragning och jag (tror) att jag har koll på läget stannar jag inte!!

Dubbelmoral va :lol ???
 
Last edited:

sandstream

Guest
Mr Helmut skrev:
fy fan vad jag hatar poliser när man ser sånt där, nu vet jag ju inte vad dom har gjort men inte tyckte jag poliserna såg ut att agera rätt
Varför hatar du dem?

Filmerna har varit uppe tidigare i 3 olika trådar och så här skriver en som såg det "live":
Jag såg hela jakten eftersom jag bor i närheten och var i bilen när dom passerade mig ett antal gånger på samma gata.

Detta hände nåt år sedan, kanske förra året eller tillochmed året innan. Det var 3 rymlingar från en ungdoms anstalt uppåt Sverige. Dom hade varit på rymmen i 8 timmar i en Vectra GT tills dom nådde Malmö. Väl inne i Malmö hade dom polisen efter sig i mer än 30 min. Dom körde fram och tillbaka på nobelvägen och visste tydligen inte vart dom skulle ta vägen. Dom körde väldigt agressivt , över refuger och i motkörande riktning. Till sist förvirrade dom sig inne på Värhemsområdet som har massor av smågator och till slut åkte dom fast, skrikandes och blödandes. Det man inte ser i inslaget är när bilen prejas in av polisen mot en väg i hög fart. Det hela var väldigt våldsamt och det fanns blod runt om och i bilen. Det hela var nåt av det värsta jag sett.
 

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
du får fundera på om det e värt att dö istället för böter... tycker du inte livet e värt mer än 2-3000 spänn + en förlorad lapp så e det bara å gasa
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top