Vad hade ni för snitt?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
kajlyl skrev:
nja... ett MVG i en 100p kurs är mer värt än ett MVG i en 50p kurs

Nej, om den 100p kursen är Idrott&hälsa A och 50p kursen är tex matematik C så är ditt MVG i C-kursen MYCKET mer värt än nån tramsig idrottslektion som inte ens går att betygs-sätta.

Är gympaläraren en boll-fantast men du är en motorSPORTS-fantast så går nog era åsikter isär om vad som verkligen är vikigt. Detsamma gäller om du är kampSPORTS-fantast, så länge du inte är med i landslagen kommer du inte långt hos den läraren.....

Jag har hellre hoj än bollsinne :tummenupp

750RR

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jag hade 2,7 i snitt när jag gick ut 9:an och 3,2 när jag gick ut 2årigt gymnasium (el-tele)... Med det skolresultatet så borde man väl haft bra odds för att bli uteliggare eller pundare... :)

Men tack vare att IT blev lite "inne" och man hade pillat en del med sånt så gick det hyffsat iaf... Även om jag är ett arbetslöst IT-jon just nu. :)

Är så dödligt less på att jobba med datorer så mig stör det inte så mycket att det är en svacka i IT-branschen...

/Lucky9

BaGeL

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
mm
maverick_750rr skrev:
Nej, om den 100p kursen är Idrott&hälsa A och 50p kursen är tex matematik C så är ditt MVG i C-kursen MYCKET mer värt än nån tramsig idrottslektion som inte ens går att betygs-sätta.

Är gympaläraren en boll-fantast men du är en motorSPORTS-fantast så går nog era åsikter isär om vad som verkligen är vikigt. Detsamma gäller om du är kampSPORTS-fantast, så länge du inte är med i landslagen kommer du inte långt hos den läraren.....

750RR
Men man kan ju inte värdera olika MVG eller? Ser man att det står MVG på idrott och ett MVG på matematik så är de ju båda två lika starka för man ser väl inte vilken kurs man har gått för att få det betyget? eller?

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Jag hade lusigt dåliga 2,4 när jag gick ut högstadiet (hatade verkligen skolan just då.).

När jag gick ut gymnasiet så hade jag 13,9 så jag höjde mig allt lite där.

Edit: Högstadiebetyget var med det gamla systemet dvs 1-5.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag hade ömsom liggande, ömsom stående streck i slutbetyget (gamla systemet med 1-5). Det är hemighten bakom min lyckosamma existens. :hej

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
maverick_750rr skrev:

750RR
Det tragiska är ju att när man sen räknar ihop det hela för att eventuellt gå högskola så är det skitsamma om du har haft svagt godkänt i alla mattekurser och annat som kan vara användbart, om du samtidigt haft MVG i varenda knyppel o knåp ämne. På papperet så är det skitsamma, bara medlet blir högt.
(att man sen kan bli uppfattad som ett spån när man försöker bli ingenjör eller annat tjafs utan att kunna matte är ju en annan sak)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
BaGeL skrev:
Men man kan ju inte värdera olika MVG eller? Ser man att det står MVG på idrott och ett MVG på matematik så är de ju båda två lika starka för man ser väl inte vilken kurs man har gått för att få det betyget? eller?

Klart man ser vilka kurser man gått. De försvinner aldrig.

Om du behöver svenska A, matte A och B, engelska A till en utbildning på högskolan så syns det ju vilket betyg du hade i just den kursen.
Sen om du inte gillade läraren eller om du inte trivdes i klassen o fick dållit betyg för det såelar det ingen roll...... finns ju inget mer som är mer efterblivet än dagen skolsystem. Möjligtvis dagens rättssystem :crash

750RR

Martin

Guest
kajlyl skrev:
...har du över 2500p får du lov att välja bort smäre kurs betyg.

Nja, man får bara välja bort individuella val och extrakurser, inga kärnämnen eller andra för programmet karaktäristiska ämnen. Således är det bara en liten del av kurserna man läser på nationella program som man kan välja bort.

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Har ju inte tagit studenten, än. Men jag gick ut grundskolan med 300 av 320p (hade VG i hemkunskap, Idrott och lite sånt).
Nu har jag 1 VG i Spanska resten är MVG/GP...

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
kajlyl skrev:

Det är omdömena vi har i kurser som vi inte har avslutat:
OTP = otillräckliga prestationer (= stor risk för IG)
TP = Tillräckliga prestationer (G/VG)
GP = Goda prestationer (VG/MVG)

Skumt system med ett betygssystem för avslutade kurser och ett för icke dito men bor man i Sverige så är byråkratisktkrångel det sista som förvånar en.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
kajlyl skrev:
På gynmasie och högskole(?)nivå räknar du såhär:
20(betygets värde)x100(kursens storlek)=2000
Lägg ihop alla betyg och dela det med antalet lästa poäng(minst 2500p), har du över 2500p får du lov att välja bort smäre kurs betyg.

njäe... inte riktigt...
en högskolepoäng motsvarar en veckas jobb dvs 40 timmar...
man läser 40 poäng på ett läsår vid helfart.... vanligen... :hej

hade 3,44 i nian å 13,53 i gymnasiet...

28 st G
24 st VG
4 st MVG
:fakta

Last edited:

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
kajlyl skrev:
På gynmasie och högskole(?)nivå räknar du såhär:
20(betygets värde)x100(kursens storlek)=2000
Lägg ihop alla betyg och dela det med antalet lästa poäng(minst 2500p), har du över 2500p får du lov att välja bort smäre kurs betyg.

Oj, oj... Om JAG skulle räkna sådär skulle jag ha poäng så det räckte för flera år!!! CSN skulle ge mej bidrag på livstid!! :D

På högskolan läser man 40p/år och snittet är inte direkt intressant.... man har tagit kursen eller inte, helt enkelt.

/FW

Andreas_S

Ny medlem
Gick med
1 May 2003
Hoj
FZR 1000-92 & GSX 1100-80 & TZR-89
Om jag räknar mina gymnasie betyg får jag 28,96..

Då har jag:

20 MVG
12 VG
7 G

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
watson skrev:
Oj, oj... Om JAG skulle räkna sådär skulle jag ha poäng så det räckte för flera år!!! CSN skulle ge mej bidrag på livstid!! :D

På högskolan läser man 40p/år och snittet är inte direkt intressant.... man har tagit kursen eller inte, helt enkelt.

/FW

Mobbas inte! hade faktiskt ett (?) efte högskolan :fakta

har inte kommigt så långt ännu vettu :rodnar

Honda_Driver

Guest
kajlyl skrev:
man brukar säga att en poäng är en timme! så en 100p kurs ska ta ca 100timmar att avverka.. i värkligheten är det snarare 70-80timmar men man räknar så iaf

glöm inte bort att du har läxor också.... men man kommer i vart fall inte upp till 100 timmar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...