Det lär ju knappast finnas ett fastställt tak för vad som anses vara "högavlönat". Det beror ju på arbetsuppgifterna, utbildning, medellön inom samma branch etc.
En snubbe som sitter och pillar sig i naveln på kommunen och tjänar 23' kan ju kanske vara högavlönad medans en överläkare som tjänar samma summa får anses vara väldigt lågavlönad.
Angående plugget så håller jag med de ovan som skriver att motivation är allt. Jag gick ut gymnasiet med 2.6 i snittbetyg. Det var de tre tråkigaste åren i mitt liv och jag var vansinnigt skoltrött. Att göra lumpen efter den upplevelsen var som att få gå på karneval i 12 månader i jämförelse
.
Efter lumpen skrev jag upp en del betyg, jobbade, tog 1.8 på högskoleprovet och kom till sist in på högskolan.
Att plugga på högskolan var så otroligt mycket mer givande och betydligt roligare än gymnasiet. Äntligen infann sig motivationen då jag fick läsa intressanta kurser med lika motiverade studiekamrater och duktiga lärare. På de 130p jag läst på högskolan ligger mitt snitt runt 4.2, en hyffsad förbättring från gymnasiet
.
Så de som är supertrötta på att plugga och som precis gått ut gymnasiet med ruttna betyg, tappa inte gnistan! Koppla av några år med att jobba och göra annat så kan mycket väl motivationen komma tillbaka. Det finns alltid högskoleprov/komvux etc om man verkligen vill.