Vad hade ni för snitt?

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Martin skrev:
Vi var tre stycken på skolan som hade 20.0, är det för lätt då eller...? I och för sig så tror jag att det är max en eller två som har haft det någonsin tidigare. Fick för övrigt bara 1500 kr var.

Jahapp där ser man. Antagligen olika på olika skolor :D

Martin

Guest
MBGIRL skrev:
Jahapp där ser man. Antagligen olika på olika skolor :D

Antagligen. Dock tror jag att det skiljer mer mellan olika lärare och för övrigt så har ju alla samma nationella prov.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Martin skrev:
Vi var tre stycken på skolan som hade 20.0, är det för lätt då eller...? I och för sig så tror jag att det är max en eller två som har haft det någonsin tidigare. Fick för övrigt bara 1500 kr var.

Det var fem som fick alla MVG på vår skola... :skrämd .....tre av dem gick i min parallellklass...dubbel :skrämd ....en av de fem gick i min klass... :tummenupp

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Burre skrev:
Verkar jobbigt att räkna ut snittet...suger stenhårt att det inte står på betygspappret. Tror jag ska anlita någon som kan göra det åt mig...

gissar att jag hamnar mellan 16 och 17
11 MVG, och resten VG och G på 2750 poang...fick tyvärr nästan bara MVG i 30 poängskurser

det här kan man ju inte annat än älska!!! har gått hundra år i skolan och betygen är tydligen bra och viktiga men kunskap(banal matematik) att räkna ut ett betygssnitt finns inte :D

/Hising

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
TooL skrev:
Håller med dig helt ......
jag var också skoltrött som fan gick ut grundskolan med 2,7 i snitt.
sedan 2 årigt gymnasium med 3,9 i snitt ......

En lågkonjuktur då 92 i byggbranschen gjorde att man fick fortsätta plugga gick ut ingenjörs utbildningen med 4,5 i snitt.

I grundskolan ansåg min syokonsulent att jag inte hade läs huvud ......... allt handlar om motivation -..-... den existerade ej i grundskolan då betygs sättningen var ett lotteri ...........

Håller med till 100 procent. Motivation är allt. Lärare, syokonsulenter och även klasskamrater trodde att betygen motsvarade ens begåvning. Hoppade av naturvetenskaplig linje efter 3 terminer men 2,1 i medelbetyg och gick istället verkstadsteknisk linje med två år yngre klasskamrater. Större akademisk loser än så kunde man ju inte vara. Jobbade sedan som hissmontör till byggkrisen ledde till att jag blev av med jobbet -93. Jag jobbar som läkare sedan januari 2000. Motivation är allt!! Det är en skön känsla att träffa mina gamla klasskamrater från naturvetenskaplig då dom blir upprörda över att någon så lat person som jag och som dessutom ofta skolkade kan få bli doktor.

Tycker dock att skolan i allmänhet är skit när det gäller att lära sig något snabbt och effektivt men man måste helt enkelt spela med för att få vissa jobb...

/Hising

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
32 ämnen 2700 poäng ett vg resten g
fick detta igår för ja har tagit den där jävla studenten

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Martin skrev:
Antagligen. Dock tror jag att det skiljer mer mellan olika lärare och för övrigt så har ju alla samma nationella prov.

Jag syftade mer på stipendiumets summa.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
abstruse skrev:
Vid vilken månadslön anses man vara högavlönad?

Vid den tredje? :confused:

Eller du menar hur hög månadslönen måste vara för att man är enligt skatteverket högavlönad?

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
McFille skrev:
Är det inte minst 25 000 i månaden?

Nu är jag inte säker, men en kompis till mig som jobbar inom kommunen skröt för mig om att han var högavlönad och tjänade 23000kr tror jag det var. Det var iaf INTE några 25000.
Alltså under 25 men över 20.

Varför kollar ingen upp detta på egen hand?
Varför är man så lat att man vänder sig till ett motorcykelforum? :p

750RR

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Martin skrev:

Ha ha......... fick nåt på 10-15000:- med 15.1 i medel. :hej

pluggade inte livet ur mig...........men resten blir nog en hemlighet

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Det lär ju knappast finnas ett fastställt tak för vad som anses vara "högavlönat". Det beror ju på arbetsuppgifterna, utbildning, medellön inom samma branch etc.

En snubbe som sitter och pillar sig i naveln på kommunen och tjänar 23' kan ju kanske vara högavlönad medans en överläkare som tjänar samma summa får anses vara väldigt lågavlönad.

Angående plugget så håller jag med de ovan som skriver att motivation är allt. Jag gick ut gymnasiet med 2.6 i snittbetyg. Det var de tre tråkigaste åren i mitt liv och jag var vansinnigt skoltrött. Att göra lumpen efter den upplevelsen var som att få gå på karneval i 12 månader i jämförelse :).

Efter lumpen skrev jag upp en del betyg, jobbade, tog 1.8 på högskoleprovet och kom till sist in på högskolan.

Att plugga på högskolan var så otroligt mycket mer givande och betydligt roligare än gymnasiet. Äntligen infann sig motivationen då jag fick läsa intressanta kurser med lika motiverade studiekamrater och duktiga lärare. På de 130p jag läst på högskolan ligger mitt snitt runt 4.2, en hyffsad förbättring från gymnasiet :).

Så de som är supertrötta på att plugga och som precis gått ut gymnasiet med ruttna betyg, tappa inte gnistan! Koppla av några år med att jobba och göra annat så kan mycket väl motivationen komma tillbaka. Det finns alltid högskoleprov/komvux etc om man verkligen vill.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
sgtpepper skrev:
Det lär ju knappast finnas ett fastställt tak för vad som anses vara "högavlönat". Det beror ju på arbetsuppgifterna, utbildning, medellön inom samma branch etc.

Frågan var mer av retorisk art. Som du antyder, allt är relativt och jag var sålunda mer intresserad av hur forummedlemmarna skulle utveckla frågeställningen.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
abstruse skrev:
Frågan var mer av retorisk art. Som du antyder, allt är relativt och jag var sålunda mer intresserad av hur forummedlemmarna skulle utveckla frågeställningen.
Jo, jag förstod att din fråga var retorisk, jag riktade inte mitt svar till dig utan snarare till killen som skulle ringa skattemyndigheten och fråga hur mycket man ska tjäna för att vara högavlönad.... :crash

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...