vad har hänt med den här hunden?

sandstream

Guest
Gabor skrev:
å ett slagskepp är en familjebåt tills man börjar skjuta.. :rolleyes:
Nej, ett slagskepp är ett slagskepp oavsett om de ligger i hamn, i en torrdocka eller körs av kapten Haddock.

Att försöka vinkla det till att en kamphund inte är en kamphund om man inte tränar den för att "kampa" är att göra det lite väl lätt för sig.

Gabor

Guest
sandstream skrev:
Nej, ett slagskepp är ett slagskepp oavsett om de ligger i hamn, i en torrdocka eller körs av kapten Haddock.

Att försöka vinkla det till att en kamphund inte är en kamphund om man inte tränar den för att "kampa" är att göra det lite väl lätt för sig.

Jätte :tummenupp lätt. :)

Har en nära bekanting som har en pittbull terrier, goare hund än den har jag inte träffat på länge, men den är väldigt fostrad också.

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Twin skrev:
Men snälla, DET ÄR INGEN KAMPHUND OM DU INTE KAMPAR MED DEN!!!

Hört talas om att en hund som uppfostras för att vara i en familj benämns familjehund?
Du har rätt, hunden är den han är uppfostrad att vara.

Man kan dock inte komma undan det faktum att hundens fysik och psyke i grunden är avlat för att vara just en kamphund.
Men jag tror nog alla i denna tråden faktiskt förstår att arv har mindre betydelse än miljö.

Föresten, vilken hundras är det vi pratar om just nu? :brinnerup

// Peter

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gabor skrev:
Upplyste bara om att böjelseformen var fel...
Då kontrar jag med att det heter böjningsform. Böjelser och deras olika former skall man hålla bakom lykta dörrar och neddragna rullgardiner. Vad säger du nu va :brynad

Edit: två rätt om det svåra, finskugriska språket magyar är rätt bra ändå :yoparty

Last edited:

Gabor

Guest
Bingo skrev:
Då kontrar jag med att det heter böjningsform. Böjelser och deras olika former skall man hålla bakom lykta dörrar och neddragna rullgardiner. Vad säger du nu va :brynad

Edit: två rätt om det svåra, finskugriska språket magyar är rätt bra ändå :yoparty

Du är duktig, jag bugar djupt. Bryna är förövrigt ett slangord i västerås för tokknulla i timmar.

Mina böjelser. hahahah, dom kan jag åxå bjuda på... :tummenupp

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
sandstream skrev:
Så en isbrytare är inte en isbrytare om man inte bryter is med den?

Får jag fråga dig en personlig fråga? Sitter du möjligtvis med en vit tröja på dig som är knuten på baksidan och ber någon annan sköta din dator?

En amstaff/pitbull/sandstream/åsna/ko eller apa om du så vill, formas i olika grad av miljön den uppfostras i. Vi snackar helt enkelt levande varelser som tar intryck av sin miljö och ägare/förälder/kompis osv. Fattar du likheten?

Vi snackar inte båtar som är gjorda just för att vara båtar...

FATTAR DU? :kocko

/T

Var så goda och läs lite om hur en familjehund gör http://www.expressen.se/index.jsp?a=524882

Last edited:

sandstream

Guest
Twin skrev:
Får jag fråga dig en personlig fråga? Sitter du möjligtvis med en vit tröja på dig som är knuten på baksidan och ber någon annan sköta din dator?

En amstaff/pitbull/sandstream/åsna/ko eller apa om du så vill, formas i olika grad av miljön den uppfostras i. Vi snackar helt enkelt levande varelser som tar intryck av sin miljö och ägare/förälder/kompis osv. Fattar du likheten?

Vi snackar inte båtar som är gjorda just för att vara båtar...

FATTAR DU? :kocko

/T
När orden tar slut tar nävarna vid sjöng Uggla en gång i tiden och man får väl vara glad att vi sköter diskussionen över nätet :rolleyes:

Så du menar alltså att de genetiska arvet helt saknar betydelse för hur ett djur blir och att de nedärvda instinkterna, som tas fram i vissa situationer, lätt kan tas bort?
Twin skrev:
Var så goda och läs lite om hur en familjehund gör http://www.expressen.se/index.jsp?a=524882
Hur var det nu? Man skulle inte döma kamphundarna efter det som stod i tidningarna... :lol

Last edited:

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
sandstream skrev:
När orden tar slut tar nävarna vid sjöng Uggla en gång i tiden och man får väl vara glad att vi sköter diskussionen över nätet :rolleyes:

Så du menar alltså att de genetiska arvet helt saknar betydelse för hur ett djur blir och att de nedärvda instinkterna, som tas fram i vissa situationer, lätt kan tas bort?
Hur var det nu? Man skulle inte döma kamphundarna efter det som stod i tidningarna... :lol

Så du menar alltså att vi ska ge upp hoppet om dig eftersom dina gener tydligen inte är vad dom borde vara? :D

Jag tog med artikeln för att det faktiskt är ett bevis på att rasen är en familjehund. Du verkar tro nåt helt annat.

Vad Uggla och hans texter har med denna diskussionen att göra är för mig en gåta :confused:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Någon som har en kamphund som avatar med undertexten PITBULL lär vara som gåsen man häller vatten på i en diskussion som denna.

Last edited:

Gabor

Guest
Gustav O skrev:

Om du är tjej så får du vara med att dela, annars får du leka på egen hand..med egen hand ska det stå, stå föresten, det är något som inte ligger ner, å ligga ner, det är inte fel när någon......

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Suzuki DR650
Om det är en kamphund så är jag stridspilot för jag är samma ras som min kompis som är utbildat till det :)
*går och tar på mig coola solbrillorna*

En kamphund för mig är samma sak som en hund som blivit tränad för kamp, inte en som avlats fram för att den har just dom önskvärda egenskaperna.
Annars så kan man sätta vilken beteckning som helst om man frångår den principen, se ovan.

För övrigt så skulle jag inte vilja ha en pitbull, dom är för fula och små :)

Ps

Min sötis :) http://img200.imageshack.us/my.php?image=suzy9ch.jpg

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Kommentar från en uppfödare av pitbull.

Pitbull är som vilken hund som helst
Jag förstår inte alla människor som dömer hundar efter vad som står i tidningarna.
Man kan inte säga (pitbull å sånna hundar är elaka å dumma ihuvudet) det är dom som äger hunden.
Vist det finns hundar av rasen Pb blir aggressiva av si själva men det e oftare att en golden eller pudel biter en en pitbull.
Jag som är seriös uppfödar vill inte att hundarna får efter dåliga rykten en va dom har.
Hundarna är världens goaste. Våra hundar som vi har hållt på med har aldrig vista något aggresivt i huvudtaget. (10 år i juni)
Det är en valp vi sålde precis i början. han gick till kamp ringen å blev avlivad strax efter det. För att vi inte kunde människor. Nu kan vi det å det e bara den valpen genom tiderna som vi hålligt på att avla som gick till ett sånt hemskt ändamål.
I våra kontrakt står det klart å tydligt ” denna hund ska ALDRIG användas till kamp eller liknande. om så sker får vi omgående hämta hunden. utan krångel.
vi är seriösa å vill att pb världen ska få upp ögonen vilke fantastiska hundar det här är.
så snälla avla inte sönder de små stammar vi har å använd dom inte till kamp ingen hund är värld att få ett sånt liv.
ge era hundar ett bra liv.

www.pitbull.se

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gabor skrev:
Om du är tjej så får du vara med att dela, annars får du leka på egen hand..med egen hand ska det stå, stå föresten, det är något som inte ligger ner, å ligga ner, det är inte fel när någon......
Jag hängde med till "med egen hand ska det stå" men resten är ren rappakalja för mig.

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
2fast4hjo skrev:
Kommentar från en uppfödare av pitbull.

Pitbull är som vilken hund som helst
vi är seriösa å vill att pb världen ska få upp ögonen vilke fantastiska hundar det här är.
så snälla avla inte sönder de små stammar vi har å använd dom inte till kamp ingen hund är värld att få ett sånt liv.
Jag vet egentligen inget som pittbull, så jag borde inte uttala mig så mycket om just den hundrasen, men som jag förstått det är pittbull sönderavlad, generellt sett, liksom Collie.
Om vi tar Collie som exempel så blev det sån hysteri efter just den här hundrasen efter Lassie på 50-60 talet(?). Man brydde sig inte om hundens psyke eller uteseende när man avlade utan ville endast ha så många valpar som möjligt att sälja. Håller man på så finns det till slut ingen bra stam att avla på.

Och som sagt, vad jag förstått är det mycket så med Pittbull, folk vill bara avla fram för att sälja. Vet inte, men jag tror att de seriösa hunduppfödarna som avlar fram pitbull är en minoritet.

Ju mer jag sitter å argumenterar med mig själv och pratar med hunduppfödare så går arv och miljö mer och mer ihop. Givietvis har miljön störst betydelse för hundens mentalitet men arvet ska nog inte kastas åt sidan allt för lätt.

// Peter

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Här har ni en länk till ett litet KAMPHUNDSLEXIKON. Finns på Pitbull.se och är sammanställt av SKK.

http://www.pitbull.se/?page_id=63

Så! Nu kan ni lära er om vilken ras som är vilken och få lite fakta att grunda era åsikter på. :)

sandstream

Guest
pogo skrev:
Ju mer jag sitter å argumenterar med mig själv och pratar med hunduppfödare så går arv och miljö mer och mer ihop. Givietvis har miljön störst betydelse för hundens mentalitet men arvet ska nog inte kastas åt sidan allt för lätt.
Kamphundarna är tydligen undantagna från den logiken.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln