vad har hänt med den här hunden?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Flamma77 skrev:
Jo, och det är ju en av anledningarna till att Svenska Pitbullterrierföreningen grundades. :)
Jag är inte insatt i vad den föreningen sysslar med men isf låter det som ett bra initiativ... fast jag tycker ändå att dom får anses vara partiska ;)

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dr.Bike skrev:
Du har helt rätt.
Det stämmer bra det du säger... Alla hundar och raser kan bli aggressiva.
Dock skulle jag inte vara rädd om en ilsken golden anfaller.
Kanske för att jag oxå lärde mig i det militära (och sedermera andra) hur man neutraliserar en hund som anfaller.
Dock är jag inte så säker på att en pit/staff/whatever ni kallar dem, ger sig förrän de är helt sönder (fysiskt) eller döda, av de bilder/berättelser/filmsekvenser jag sett.
Det kan vara hype, men just det abnorma psyket skrämmer mig.
DET oroar mig mest att hunden inte ger sig.

Vilka hundar ger sig under attack? Har du någonsin sätt en polishund släppa taget fast den får slag av förrövaren? Dom släpper inte på annat än kommando och knappt då. Det ligger i schäfferns psyke att göra så, det är en vakthund. Man får icke förglömma att ALLA hundar är djur, dom lever på instinkt.
Skillnaden är att en bull-hund håller kvar, en en schäffer eller andra vakthundar kan hugga gång på gång på gång istället. Vilket tror du orsakar mest skada?

Jag tycker du borde vara räddare för t.ex. Dalmatiner eller Jack Russel än bull-hundar.

Får jag fråga om du någonsin har träffat ett bull-hund? Vad är det för berättelser du har fått höra? Expressen? Aftonbladet? Bilder? Vart har du sätt bilder på en bull-hund slita något i stycken?

sandstream skrev:
Frågan kvarstår dock: Varför skaffa en kamphund om man är ute efter en gossig och gullig hund som gillar barn och nästan gör på sig av lycka när man släpper in den på ett dagis?

Vem säger att en bull-hund inte blir glad när man släpper in den på ett dagis?
Har aldrig träffat hundar som älskar människor så mycket som bull-hundar. Det är mysiga hundar tillsammans med barn också. Eftersom ni tar så otroligt hårt på dom avlade egenskaperna så borde ni väl kunna få in att dom är AVLADE för att tycka om ALLA människor! Men jag skulle inte lämna nån hund ensam med ett barn, golden som chiuaua. Det är, återigen, bara djur!

Du kan knappast påstå att dom inte är gulliga?! (Kolla mitt tidigare inlägg för bild)

Jag vill inte svartmåla några andra raser här, jag gillar alla hundraser, jag vill bara dra upp lite paraleller till hundar som folk tycker är "snälla" hundar.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
EBS skrev:
...Det ligger i schäfferns psyke att göra så, det är en vakthund. Man får icke förglömma att ALLA hundar är djur, dom lever på instinkt...
Schäfer är en vallhund från början, inte en vakthund. Visst, dom vaktade boskapen men att kalla den vakthund känns fel.

/B. Esserwisser

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
EBS skrev:
Du kan knappast påstå att dom inte är gulliga?! (Kolla mitt tidigare inlägg för bild)
Hon är MIN, bara MIN!!!!

/Carin

newstead skrev:
Schäfer är en vallhund från början, inte en vakthund. Visst, dom vaktade boskapen men att kalla den vakthund känns fel.

/B. Esserwisser
Saxat från www.schaeferhundklubben.com:

Schäfern är som ”typ” en mycket gammal hund.
Man har hittat kranier ända från bronsåldern, det
vill säga runt 2000 år f Kr, som till sin utformning
är nästan identisk med dagens Schäferhundar.

Denna ursprungsform har sedan genom alla år bevarats
och nästan helt förskonats från mänsklig ”hjälp”. Från
början hölls Schäferhund som vakthund för bostäder och
lösdrivande boskap av olika slag,
men under de senaste
århundradena blev den alltmer en vallande hund för får,
en så kallad herdehund, och det är också därigenom den
fått sitt namn.

/Ännu mer B.Esserwisser

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det går att slå bort de flesta hundar som hugger, det gäller att ta kontroll..
Visar du dig rädd vinner hunden.
Vad gäller antal hugg, så tja, det som avgör är hur hårt och var man blir biten.

Ebs: Jag har sett andra hundar bli attackerade av bull-hundar, med dödlig utgång. Både där en dog direkt på plats, och en annan där man fick avliva den andra hunden efteråt. Jag har också sett flera andra hundslagsmål, där hundar visserligen i sin rangbestämning fixat blodvite, men det är ytterst sällan det går så långt, utan där lägger sig den svage och kommer undan.

Sen, ska jag ju kanske tillägga att morsan hade en hund som vi fick avliva eftersom han var för fel i huvudet, han stack, klippte ett rådjurskid, o när polisen kom och skulle avliva kidet, gick han till attack mot polisen.
En mycket svag/feg och feluppfostrad irländsk setter, tog över honom från ett tidigare hem, visade förbättring eftersom vi hade en annan setter som var bra i psyket och visade honom vägen. Men det gick som sagt inte vägen.

Jag tror faktiskt inte staffar/pitbulls/etc attackerar människor i särskilt mycket större utsträckning än andra hundar, dock tror jag de har dödat flest andra hundar den senaste 10-års perioden..

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Det går att slå bort de flesta hundar som hugger, det gäller att ta kontroll..
Visar du dig rädd vinner hunden.
Vad gäller antal hugg, så tja, det som avgör är hur hårt och var man blir biten.

Ebs: Jag har sett andra hundar bli attackerade av bull-hundar, med dödlig utgång. Både där en dog direkt på plats, och en annan där man fick avliva den andra hunden efteråt. Jag har också sett flera andra hundslagsmål, där hundar visserligen i sin rangbestämning fixat blodvite, men det är ytterst sällan det går så långt, utan där lägger sig den svage och kommer undan.

Sen, ska jag ju kanske tillägga att morsan hade en hund som vi fick avliva eftersom han var för fel i huvudet, han stack, klippte ett rådjurskid, o när polisen kom och skulle avliva kidet, gick han till attack mot polisen.
En mycket svag/feg och feluppfostrad irländsk setter, tog över honom från ett tidigare hem, visade förbättring eftersom vi hade en annan setter som var bra i psyket och visade honom vägen. Men det gick som sagt inte vägen.

Jag tror faktiskt inte staffar/pitbulls/etc attackerar människor i särskilt mycket större utsträckning än andra hundar, dock tror jag de har dödat flest andra hundar den senaste 10-års perioden..

Jag tror det beror mycket på hunden om det blir dödlig utgång eller ej. Inte ras. En staff som jag "känner", har 2 ggr blivit påhoppad av andra hundar. Han har inte rört en fena och fått åka och sy båda gångerna. Han visade direkt underlägsenhet men ändå fortsätte dom andra hundarna hugga. Ingen av dessa hundar va bull-hundar. Den ena vill jag minnas va en schäffer.

Men det är, som sagt tidigare, ofta fel människor som har bull-hundar. Så det är mycket möjligt att dom dödat flest hundar under en 10-årsperiod, eller så det bara så att det är när dessa hundar attackerar som det hamnar i tidningen? Som jag skrev tidigare så blev det inga tidningsskriverier när glodenen attackerade barnet, fast jag vet att föräldrarna till barnet ringde till både Aftonbladet och Expressen för att uppmärksamma att den hunden behövde avlivas.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
sandstream skrev:
Frågan kvarstår dock: Varför skaffa en kamphund om man är ute efter en gossig och gullig hund som gillar barn och nästan gör på sig av lycka när man släpper in den på ett dagis?

Eftersom du inte besitter minsta, enklaste kunskap om det du just pratar om så komemr ju inte mina inlägg att få dig att ens fundera på om det kan ligga något i det jag skriver, men vafan, jag är både dum och envis. Du svarar på din egen fråga. Jag har ju iofs skrivit det två gånger innan men jag kan skriva en tredje gång bara för skojs skull, jag upprepade ju en fråga till Nyteknik utan respons. Smeknamnet för Staffordshire Bullterrier i England= Nanny dog. Nanny är alltså en barnflicka på svenska.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nyteknik skrev:
Vilket förstås är själva anledningen till att somliga älskar kräken.

Så den enda anledningen till att folk vill ha bull-hundar är att andra avskyr dom?! :va

Inte för att det är otroligt mångsidiga hundar med fint psyke?!

Kom in i verkligheten va!

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
EBS skrev:
Så den enda anledningen till att folk vill ha bull-hundar är att andra avskyr dom?! :va

Du vet den där snickaren på Äntligen hemma som åker runt till folk med ett TV-team och sin Bullterrier, han köpte den hunden för att den skulle kunna äta upp samtliga familjemedlemmar dit han kommer. Och du vet Jonas Leksell, polisen och barnprogramledaren i SVT, han köpte sin Bullterrier för att hans liv som polis och rocktrummis inte var tillräckligt intressant och spännande och för att han är en sån trist person. Så ÄR det, det måste vara så, det har jag och mina fördomar bestämt.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Twin skrev:
Jag förstår att folk kan vara rädda, tyvärr är inte hunden problemet. I de fall det går åt skogen så kan man ofta relatera till ägaren, en misskött hund oavsett ras kan orsaka stor skada (hundar av alla raser kan få knäpp i skallen precis som vi människor). Om ägarna sköter om sina hundar så är tex en terrier en grymt trevlig och kär hund. Senast jag hörde om en sådan olycka så va det en labrador inblandad, den uppfattas ju inte som kamphund, eller hur?

"Den 38-åriga franska tvåbarnsmamman hade attackerats av familjens labrador, Tania. Hunden högg sönder hennes ansikte till oigenkännlighet.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,749287,00.html

Personligen gillar jag snälla hundar oavsett ras, "kamphund" i andras ögon, renrasig eller blandras, spelar ingen som helst roll. :)

Gillar speciellt Boxer och Siberian Husky. Kan tuvärr inte ha hund pga sambons allergi. :(

Bifogat

• husky_10.jpg
    husky_10.jpg
    77.2 KB · Visningar: 34
  • boxer_10.jpg
    boxer_10.jpg
    56.1 KB · Visningar: 33
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
EBS skrev:

Publicerat i SvD 11 augusti 2005

KVINNA SKADAD AV ATTACKERANDE HUND

En kvinna i Malmö fick allvarliga skador när hon anfölls av sin hund, troligen en pitbullterrier. Först när polisen skadesköt den släppte den taget.
Med rätt uppfostran är pitbullterriern en bra familjehund, enligt Svenska kennelklubben.

Den 39-åriga kvinnan höggs i halsen och armen när hennes knappt årsgamla hund gick till attack under en promenad i en park natten till torsdagen.
När polisen kom dit hade hunden bitit sig fast i hennes hals. Polisen sköt två skott mot hunden som släppte och försvann. Kvinnan fördes till sjukhus. Enligt polisen är hennes arm så sargad att den kanske måste amputeras. Universitetssjukhuset Mas ville på torsdagen inte ge någon uppgift om hennes tillstånd.

Även kvinnans sambo blev senare biten. Hunden fanns då i en lägenhet och gick till ny attack när den hämtades ut. Polisen sköt ihjäl den med ytterligare två skott.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10295329.asp

Det hade såklart lika gärna kunnat vara en dåligt uppfostrad och nervklen Cockerspaniel eller Golden retriever... :rolleyes:

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nyteknik skrev:
Publicerat i SvD 11 augusti 2005

KVINNA SKADAD AV ATTACKERANDE HUND

En kvinna i Malmö fick allvarliga skador när hon anfölls av sin hund, troligen en pitbullterrier. Först när polisen skadesköt den släppte den taget.
Med rätt uppfostran är pitbullterriern en bra familjehund, enligt Svenska kennelklubben.

Den 39-åriga kvinnan höggs i halsen och armen när hennes knappt årsgamla hund gick till attack under en promenad i en park natten till torsdagen.
När polisen kom dit hade hunden bitit sig fast i hennes hals. Polisen sköt två skott mot hunden som släppte och försvann. Kvinnan fördes till sjukhus. Enligt polisen är hennes arm så sargad att den kanske måste amputeras. Universitetssjukhuset Mas ville på torsdagen inte ge någon uppgift om hennes tillstånd.

Även kvinnans sambo blev senare biten. Hunden fanns då i en lägenhet och gick till ny attack när den hämtades ut. Polisen sköt ihjäl den med ytterligare två skott.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10295329.asp

Det hade såklart lika gärna kunnat vara en dåligt uppfostrad och nervklen Cockerspaniel eller Golden retriever... :rolleyes:

Ehh... ja? Kan du komma med ETT argument som säger att ingen annan hund skulle kunna göra sådär?! Jag har inte någonstans sagt att alla hundar är felfria.

Min gissning är att dom inte var ute på nån lugn promenad utan att dom hade för avsikt att använda den här hunden till just KAMP. Så dom var ute och tränade. Hetsar du vilken hund som helst så kommer den bita tillslut.

Dessutom står det "troligen en pitbullterrier". Kan alltså vara vilken hund som helst...

http://expressen.se/index.jsp?a=266078

http://expressen.se/index.jsp?a=131580

http://expressen.se/index.jsp?a=277940

Kolla dom här länkarna och få en riktigt verklighetsuppfattning!

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Troligen Pitbullterrier brukar betyda Pitbull blandat med framförallt Rottis, inte konstigt om hunden blir konstig. Nyteknik, kommer du till Råstasjön om en timme, jag komemr vara där med min kamphund och jaga joggare.

sandstream

Guest
OLJEKYLD GSXR skrev:
Eftersom du inte besitter minsta, enklaste kunskap om det du just pratar om så komemr ju inte mina inlägg att få dig att ens fundera på om det kan ligga något i det jag skriver, men vafan, jag är både dum och envis. Du svarar på din egen fråga. Jag har ju iofs skrivit det två gånger innan men jag kan skriva en tredje gång bara för skojs skull, jag upprepade ju en fråga till Nyteknik utan respons. Smeknamnet för Staffordshire Bullterrier i England= Nanny dog. Nanny är alltså en barnflicka på svenska.
Vill inte vara otrevlig men du har inte en susning om mina hundkunskaper och erfarenheter.
Det här med Nanny dog är bara skrattretande :hihi
2fast4hjo skrev:
"Den 38-åriga franska tvåbarnsmamman hade attackerats av familjens labrador, Tania. Hunden högg sönder hennes ansikte till oigenkännlighet.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,749287,00.html
Var det inte så att hunden försökte väcka sin matte?
oFFkeFF skrev:
Ja, normala hundar inser sina begränsningar och lägger sig när motståndaren blir för svår.
Tyvärr så verkar inte "bullhundarna" förstå detta vilket så klart inte är deras fel utan bara beror på dålig uppfostran :rolleyes:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
OLJEKYLD GSXR skrev:
Troligen Pitbullterrier brukar betyda Pitbull blandat med framförallt Rottis, inte konstigt om hunden blir konstig. Nyteknik, kommer du till Råstasjön om en timme, jag komemr vara där med min kamphund och jaga joggare.
Tar du brytpinnen med dig?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tror vi kan avsluta disskutionen här, ingen av motståndarna till "kamphundar" kan komma med ett enda konkret argument utan märker bara på ord.

Det är snart en informationskväll på Hundens Hörna i Solna (kommer inte precis ihåg datum men jag kan kolla om nån verkligen är intresserad) om nån verkligen vill veta nått om dom har raserna. Jag tror föga på att nån av motståndarna här ens kommer överväga att gå.

Ni har ju eran åsikt och inte en tanke på att ändra den. Att ingen ens seriöst kommenterar Oljekylds alla försök att bjuda in folk att träffa en staffe är bara pinsamt och skrattretande.

Over and out!

//Emil, inte ens hundägare men ändå irriterad...

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Oavsett vad man tycker om den här tråden så tycker jag det känns som att det är väldigt många ägare av "kamphundar" som tar åt sig personligen och går in i försvarsställning. Kan ni inte bara acceptera att dessa hundar är framavlade för att gå i kamp och att dom i fel händer kan bli väldigt farliga för omgivningen? Alla hundar kan bli farliga om det slår slint i huvudet på dom men just så kallade kamphundar är överrepresenterade i olycksstatistiken. Jag personligen tror ju inte att det beror på hunden utan på en kombination av hunden, ägaren (föraren) och i vissa fall även offret.

För den som är intresserad så finns det statistik HÄR som bl.a. visar att hundar av pitbulltyp tillsammans med Rottweilers stod för 67% av olyckorna med mänskliga skador 1997-1998, visserligen är statistiken från USA men jag tror ändå att den är hyfsat rättvisande. Däremot så tror jag nog att dom flesta ägare till de hundar som orsakat dessa skador är diverse "gangstas", pundare och andra tvivelaktiga personligheter som fostrat dom...

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
sandstream skrev:
Vill inte vara otrevlig men du har inte en susning om mina hundkunskaper och erfarenheter.
Det här med Nanny dog är bara skrattretande :hihi
QUOTE]

Jag vill inte heller vara otrevlig, och det är inte min mening heller, men om du hade haft kunskaper om det vi pratar om, nämligen kamphundar, så hade du inte skrivit som du gör. Vad du har för kunskaper om hundar i övrigt vet ju inte jag. Ofta är det brukshundsmänniskor som känner att de vet bäst om raser de endast sett på bild. Jag klistar in en del från ras-historiebeskrivningen från Svenska Staffordshire Bullterrierklubbens hemsida, självklart kommer du inte bry dig om vad som står eftersom det ju omöjligt kan vara annat än subjektiv smörja till skillnad från dina högst objektiva och insiktsfulla inlägg:

Staffordshire Bull Terrier - Bakgrund, Standard och Karaktär

Staffordshire Bull Terrier är en hund som onekligen drar blickarna till sig.
"Fulsnygg" är en åsikt som ofta hörs om den.
De lustiga rosenöronen, det breda smilet och de oefterhärmliga rörelserna
gör att man kommer på sig själv med att tänka:
Ar den här hunden vacker eller är den möjligen tvärtom ful?

Staffords har sina rötter i Black Country som ursprungligen är ett specifikt kolgruveområde,
men numera ett samlingsnamn för de väldiga gruv- och industriområdena i och runt Birmingham,
Staffordshire och Midlands.
Dessa områden var oerhört tättbefolkade och barnrika och i sådana miljöer var det förstås
ett krav att hundarna var absolut pålitliga och då inte minst mot barn.
Inte för inte kallas de "The Nanny Dog" hemma i England.
Varje ansats till aggressivitet mot människor ledde till att hundarna togs bort helt enkelt"

I övrigt har jag inte så mycket mer att tillägga, jag har aldrig trott att nån av er skulle ändra er och det har väl ingen begärt heller, det enda jag hoppades på var väl att nån kanske skulle fråga sig om det jag och andra skrivit kanske innehöll nått litet spår av sanning och inte var bildat på tveksamma artiklar och egna visioner om hur det borde vara. Jag lär nog inte skriva mer i tråden, så ni vinner och jag förlorar. Är det något speciellt ni vill ha en replik på så släng iväg ett PM så ska jag svara, annars kan ni bara luta er tillbaka och vara nöjda. Och nej, jag hade inte med mig någon braking stick, men nån av Bingos hundkamps-polare kanske kunde låna en till mig. Jo, just det, inte en enda har svarat på om de vill träffa min hund eller inte, jag tolkar det som att det då blir lite för påtagligt för er att han faktiskt inte äter upp vare sig er eller andra hundar, alternativt att ni faktiskt är rädda för hunden. Jag har all respekt för att man är rädd för olika saker men det hade varit kul att få ett ja eller nej iallafall, bara för sakens skull. Jag behöver inte ens en motivering.
Gizmo hälsar förresten att han var duktig idag, han höll sig på sin sida av gångvägen och sa inte ens något när en annan hund morrade på honom.

Bifogat

• nannydoggen.gif
    nannydoggen.gif
    54.8 KB · Visningar: 34
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024