vad har hänt med den här hunden?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Oj! Att säga något om "kamphundar" verkar ju ge värre reaktioner än att säga till en R1-ägare att det finns andra bra hojar... :hihi

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
newstead skrev:
Oj! Att säga något om "kamphundar" verkar ju ge värre reaktioner än att säga till en R1-ägare att det finns andra bra hojar... :hihi

Alltså, brotten är väl ungefär likvärdiga... Men 'livstids hängning' eller bara en vanlig enkel lynchning är i min mening helt klart ett passande straff... :hihi

Dr.Bike

Guest
floodi skrev:
Han kanske inte tycker dom är fina.

:kocko
skit i vafan han har för hund. Jag tycker den är jättefin och den är säkert
lugnare än en jävla zhi-tzu.

Hörrö ditt adrenalinstinna brushuvud!
Försök resonera istället för att bara neanderthalsmässigt spy galla.
Haja att shi-tzu och golden var EXEMPEL. Man kan skaffa vilken hund som HELST om man nu bara vill ha dem att kela med.

Självfallet får folk skaffa vilken hund de vill.
LÄS det jag skrev.
De flesta KAN dessutom ha och handha en sån här hund.
Det är när jag möter FEL människa, som förvandlat denna hund till ett monster jag blir rädd.

Och fina, det kan vi ju diskutera.
Oproportionerliga enligt mig. M.a.o ganska fula.
Men det tyckte jag å andra sidan om bulterrier tidigare oxå och nu tycker jag de är världens charmiga.
Möjligen kan dessa hundar vara trevliga och kärvänliga. Men fina i bemärkelsen vackra...nej.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dr.Bike skrev:
Hörrö ditt adrenalinstinna brushuvud!
Försök resonera istället för att bara neanderthalsmässigt spy galla.
Haja att shi-tzu och golden var EXEMPEL. Man kan skaffa vilken hund som HELST om man nu bara vill ha dem att kela med.

Självfallet får folk skaffa vilken hund de vill.
LÄS det jag skrev.
De flesta KAN dessutom ha och handha en sån här hund.
Det är när jag möter FEL människa, som förvandlat denna hund till ett monster jag blir rädd.

Och fina, det kan vi ju diskutera.
Oproportionerliga enligt mig. M.a.o ganska fula.
Men det tyckte jag å andra sidan om bulterrier tidigare oxå och nu tycker jag de är världens charmiga.
Möjligen kan dessa hundar vara trevliga och kärvänliga. Men fina i bemärkelsen vackra...nej.

Men fel människa kan ju likagärna ha en golden eller en schäffer.
Min mors ex's föräldrar hade en golden, den högg mot ALLA barn. Det slutade med att den högg ett barn i ansiktet. Tror du det stog nått i tidningen om det? Nej, för golden är ju snälla hundar, dom gör inte en fluga förnär.

Ska vi då sluta avla på alla hundraser?! ALLA hundraser KAN bli aggresiva!

//EBS, rised up from the dead.

Dr.Bike

Guest
EBS skrev:
Men fel människa kan ju likagärna ha en golden eller en schäffer.
Min mors ex's föräldrar hade en golden, den högg mot ALLA barn. Det slutade med att den högg ett barn i ansiktet. Tror du det stog nått i tidningen om det? Nej, för golden är ju snälla hundar, dom gör inte en fluga förnär.

Ska vi då sluta avla på alla hundraser?! ALLA hundraser KAN bli aggresiva!

//EBS, rised up from the dead.

Du har helt rätt.
Det stämmer bra det du säger... Alla hundar och raser kan bli aggressiva.
Dock skulle jag inte vara rädd om en ilsken golden anfaller.
Kanske för att jag oxå lärde mig i det militära (och sedermera andra) hur man neutraliserar en hund som anfaller.
Dock är jag inte så säker på att en pit/staff/whatever ni kallar dem, ger sig förrän de är helt sönder (fysiskt) eller döda, av de bilder/berättelser/filmsekvenser jag sett.
Det kan vara hype, men just det abnorma psyket skrämmer mig.
DET oroar mig mest att hunden inte ger sig.

sandstream

Guest
EBS skrev:
Ska vi då sluta avla på alla hundraser?! ALLA hundraser KAN bli aggresiva
Frågan kvarstår dock: Varför skaffa en kamphund om man är ute efter en gossig och gullig hund som gillar barn och nästan gör på sig av lycka när man släpper in den på ett dagis?

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Innan det barkar hän alldeles med spekulationer om ostoppbara mördarhundar kan vi ju titta på statistik för rasen vad gäller mentaltest.
Så här ser det ut för 19 renrasiga svenska APBT:
L-test resultat för amerikansk pitbull terrier i regi av SPF
Sammanställt resultat för 19 renrasiga hundar testade av Rolf Johansson.

1. Tillgänglighet. Hundens reaktion och intresse för främmande människor.
- Resultat: Tillgänglig öppen

2. Jaktkamplust. Hundens lust att leta efter och förfölja ett byte samt graden av bytesintresse när bytet är upphunnet.
- Resultat: Stor

3. Social kamplust. Hundens lust att kämpa med eller mot någon/något . lust att använda muskler och käkar.
- Resultat: Måttlig

4. Temperament. Hundens allmänna aktivitets-nivå eller livlighet, anpassningsbarhet, nyfikenhet.
- Resultat: Livlig

5. Skärpa. Förmåga att visa aggressivitet under arbete.
- Resultat: Liten utan kvarstående aggressivitet

6. Försvarslust. Hundens tendens att försvara sig, sin förare, sitt revir eller annat.
- Resultat: Liten

7. Nervkonstitution. Hundens koncentrationsförmåga och avreaktionsförmåga. Beskriver delvis hundens grundstressnivå. Begreppet sammanfattar hur rationellt och ändamålsenligt en hund reagerar i en retningssituation.
- Resultat: Relativt nervfast

8. Hårdhet/Vekhet. Hundens förmåga att skapa bestående minnesbilder av såväl lust som olust . förmåga att bilda associationer. Social status och självsäkerhet.
- Resultat: Något vek

9. Dådkraft. Hundens mod eller förmåga att övervinna rädsla.
- Resultat: Måttlig

10. Skottfasthet. Hundens reaktion vid skottlossning. (Ingår inte i övrig bedömningsgrund).

Hämtat från Svenska Pitbullterrierföreningens hemsida www.pitbull.nu

sandstream skrev:
Frågan kvarstår dock: Varför skaffa en kamphund om man är ute efter en gossig och gullig hund som gillar barn och nästan gör på sig av lycka när man släpper in den på ett dagis?

För att det är en hund som förutom att vara jäkligt trevlig är väldigt mångsidig. Gillar man utmaningen med att träna en terrier kan man ägna sig åt, spår, agility och även lydnad bla. Dessutom finns det en relativt ny hundsport Weight Pull, som Amstaff, APBT och även Staffen "regerar i" jämbfört med andra raser (vikt/styrke förhållande).

I USA är hunden inte bara sällskap, utan används som servicehund och sökhund, där den är rätt framgångsrik iom att den gillar människor så mycket.

Det är inte en stor del av de människor som älskar APBT och Amstaff som är fixerade vid hundkamp och matchmeriter. Däremot så gapar "Dogmen" ganska högt om förföljelse/trakasserier och om att rasen håller på att utrotas och förvandlas till "Petbulls".

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Flamma77 skrev:
Innan det barkar hän alldeles med spekulationer om ostoppbara mördarhundar kan vi ju titta på statistik för rasen vad gäller mentaltest... (massor med text)
Klockrent att du hämtat sån statistik från Svenska Pitbullföreningen :tummenupp :rolleyes:

sandstream

Guest
Flamma77 skrev:
2. Jaktkamplust. Hundens lust att leta efter och förfölja ett byte samt graden av bytesintresse när bytet är upphunnet.
- Resultat: Stor
Det har en och annan unge fått erfara...
Flamma77 skrev:
För att det är en hund som förutom att vara jäkligt trevlig är väldigt mångsidig. Gillar man utmaningen med att träna en terrier kan man ägna sig åt, spår, agility och även lydnad bla. Dessutom finns det en relativt ny hundsport Weight Pull, som Amstaff, APBT och även Staffen "regerar i" jämbfört med andra raser (vikt/styrke förhållande).
Låter bra men hur många av er här inne som äger en "kamphund" håller på med sånt?

newstead skrev:
Klockrent att du hämtat sån statistik från Svenska Pitbullföreningen :tummenupp :rolleyes:
Vadå, de är väl objektiva och publicerar allt om sina hundar :hihi

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
newstead skrev:

Ja ungefär som att man hämtar statistik om andra raser mentalbeskrivningar hos deras rasklubbar?? :tungan

Mentalbeskrivning genomförs på ett standardiserat sätt, du kan läsa mer på www.sbk.se (Svenska brukshundsklubben/Vår verksamhet/Hundars mentalitet.) För brukshundsraserna är ett godkänt (rastypiskt) mentaltest krav för att få användas i aveln, så genomförandet är inte direkt något oseriöst...

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Flamma77 skrev:
Ja ungefär som att man hämtar statistik om andra raser mentalbeskrivningar hos deras rasklubbar?? :tungan

Mentalbeskrivning genomförs på ett standardiserat sätt, du kan läsa mer på www.sbk.se (Svenska brukshundsklubben/Vår verksamhet/Hundars mentalitet.) För brukshundsraserna är ett godkänt (rastypiskt) mentaltest krav för att få användas i aveln, så genomförandet är inte direkt något oseriöst...
Nej, det är inte ett dugg bättre men när en källa är densamme som förespråkaren eller motståndaren av/mot något så försämras trovärdigheten avsevärt. Jag tror inte att det är ett oseriöst tillvägagångssätt vid sådana tester och meningen med mitt inlägg var inte att kritisera själva testet utan att påpeka att källan inte kändes helt partisk i sammanhanget.. För övrigt så har jag varit med när mitt ex gjorde ett test med sin schäfer och sett hur det går till.

Jag är inte mot hundar av pitbullras (eller liknande) men däremot så anser jag att det är olämpliga raser i fel händer men det finns det å andra sidan väldigt många raser som är. Tyvärr så verkar det som att särskilt många av just dessa raser tyvärr hamnar hos fel personer.

Edit: Det där testet jag var med på vet jag iofs inte om det var samma slags test men jag vet att det var genom sbk (inte superbike :)) och jag tyckte jag kände igen karaktären på en del av testmomenten.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Flamma77 skrev:

Jo, det där är ju hur en riktig pitbull ska vara.
Det fanns rasbeskrivningar på schäfer under 70-80 talet också, men likförbannat kom det ut en väldig massa dåliga hundar med svagt psyke.
Svagt minne av att det faktiskt var en fysisk åkomma som fick så många Golden att hugga.

Sen säger jag som såhär, den seriöse pitbull-ägaren är inte problemet. Däremot de som tror att deras lilla buse är en enkel hund att ha hand om.
Problemet är alla tusentals, och jag menar tusentals, o-reggade hundar, blandade och korsade till höger och vänster, med ägare som aldrig ens hört talas om en valp-kurs. Som köper dessa hundar för att visa sig macho, eller som tjejer som köper dem som "skydd" osv..
Det finns ett par raser jag aldrig skulle lämna små barn ensamma med, och det är taxar, terriers och dobermans. Finns säkert någon ras till jag inte litar fullt ut på.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
sandstream skrev:
Det har en och annan unge fått erfara...

Men lägg av nu och kolla upp fler rasers mentalbeskrivningar. Hunden är ett rovdjur med jaktinstinkt... konstigt om de jagar. :D
Här kan du kolla på några raser registrerade i SKK. (Amstaff och Staff finns med.)

http://www.genetica.se/lashornan/allmant/index.html

1=låg intensitet och 5=hög intensitet i reaktionerna på de olika momenten. Vilket som är att föredra varierar med ras och moment...

sandstream skrev:
Låter bra men hur många av er här inne som äger en "kamphund" håller på med sånt?

Jag vet inte, för jag känner inte alla.
Jag vet bara att jag tycker att Wieght Pull verkar kul och om jag köper en APBT en dag i framtiden så är det det och spår som kommer att roa den och mig... (Staffar är goa, men jag tycker den är för liten, Amstaff är ett alternativ till APBT, men jag tycker att den gameavlade kroppstypen hos APBT är vackrare att vila ögonen på...)
Fast det är mer troligt att jag köper en Dogo Argentino, för jag är inte säker på att jag kommer att ha tid nog att bli en bra APBT-ägare. Dessutom är den riktigt snygg! Fast jag tror inte att den är lämpad för WP... det är en jakthund.

Last edited:

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
sandstream skrev:

Vi håller på en hel del med lydnad. Imorgon ska vi på ringträning (inoff.utställning), ska börja ställa nu i vår. Har inte ställt tidigare pga. hennes unga ålder.
Anledningen till att vi valde en staff, är just dess mångsidighet. Den är kanske inte högst på prispallen när det gäller agility men de flesta tycker att det är väldigt roligt! Den är ingen jakthund, men oftast tycker den att det är roligt att spåra. Staffen är grymt lyhörd och förarvek vilket gör den till en väldigt bra hund att träna lydnad med... DÄRFÖR skaffade vi en staff. Jag ville inte ha en hund som bara ligger i soffan hela dagarna (min uppfattning av golden). Jag vill heller inte ha en långhårig hund (shi-tzu). Jag ville ha just staffens mångsidighet. Det är oxå terrier vilket tilltalar mej. En stor hund i litet format!
Vi köpte absolut inte första bästa hund vi hittade utan träffade föräldradjuren innan och kollade igenom mååånga kennlar. Vi valde inte ras direk heller utan läste på om tre olika raser innan vi bestämde oss... Vi har valt vår hund med omsorg, och jag kan lova dig att det har de flesta ägare till renrasiga staffordshire bullterrier!

/Carin

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Jo, det där är ju hur en riktig pitbull ska vara.
Nej... det är medelvärdet på de 19 testade renrasiga APBT´na här i Sverige. I statistik måste man hålla reda på vad det är som statistiken grundar sig på.
Jag menar nu inte att resultatet varken skulle vara dåligt eller missvisande... men om det är hur en "riktig pitbull" ska vara beror nog på vem man frågar... :hihi
Däremot tycker jag att det visar att just dehär 19 hundarna inte är extrema åt något håll i jämförelse med andra hundraser. :)

newstead skrev:
Jag är inte mot hundar av pitbullras (eller liknande) men däremot så anser jag att det är olämpliga raser i fel händer men det finns det å andra sidan väldigt många raser som är. Tyvärr så verkar det som att särskilt många av just dessa raser tyvärr hamnar hos fel personer.

Jo, och det är ju en av anledningarna till att Svenska Pitbullterrierföreningen grundades. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln