Vad har ni fått i invaliditétsersättning????

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det är en del negativa saker nu när första beskedet kommit,
5% låter lågt, och sen har jag tydligen gått på en finnt när jag tog försäkringen.
i mitt försäkringsbrev står det att försäkringsbeloppet är 1300000:-, alltså 100% som ersättningen procentberäknas på.
och i villkoren står det att en skada upp till 30% ersätts enligt försäkringsbeloppet, och en skada över 30% ersätts enligt en fördubbling av försäkringsbeloppet.
Det tolkar jag, och tolkade när jag tog förs, och alla jag visat papprena för, att det blir 2600000:- som beräkningsgrund för en skada över 30%

Men, när jag fick besked om bedömninges grad häromdagen så står det att ersättning är beräknad enligt 6500:- / procentenhet.

Alltså, på 650000:-
:mad:

Sen står det ju massa blaj om att ärendet nu är avslutat och att försäkringen inte kan betala ut ytterligare kostnader eftersom den medicinska invaliditeten nu är fastställd.
Drygt hur deras brev alltid är utformade som att man ska känna sig maktlös och inte försöka överklaga.

och det står att pengarna skulle utbetalas inom några dagar, men dom satt på kontot innan jag fick brevet.
 
Last edited:

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Du ska få ersättning för ärret av Folksam, det är trafikförsäkringen som du hade vid tillfället som ska ta hand om detta.
Ring igen och be att få tala med rätt personer, förmodligen personskade avd.

//Niklas



jag krocka med rådjur o halvföräkrad hos o fick inget för bågen för 1 år sedan! ringde folksam igår där jag hade halvförsäkrat min retta! men dom sa att eftersom jag inte har någon hemförsäkring hos folksam så dom ersätter bara för mina kläder o hjälm! bågen va ju trafikförsäkrad i folksam! jag tyckte d va lite skumt! jag har ju fått en decimeter långt ärr i magen! stämmer det att jag inte kommer få någon ersättning? den va ju trafikförsäkrad!
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Fick besked från Folksam igår.

Körde omkull 2005 och drog axeln så pass långt ut led att ledbandsfästet drogs loss, har opererats för detta men har kvarstående besvär efter operationen med framförallt nedsatt rörlighet, stelhet och smärtor, sen knackar och klonkar det i axeln nästa hela tiden.
Jag kommer ju aldrig få tillbaka rörligheten igen, har problem med allt ifrån att utföra mitt jobb (besiktningsman) till träning och hojåka, inget funkar till 100% längre...

Folksam bedömde det till 5% medicinisk invaliditet och erbjuder en ersättning på 56000:-, detta ska enligt dom vara rimligt med tanke på mina besvär och min ålder (26år).

Hur funkar det här, är det här en rimlig summa???

Mvh Danne
 

BlackSheep

Eliten
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Säffle
Hoj
bygge
Funderar på att kapa av ett lillfinger io byggsågen på skolan bara för det är så dåligt studiebidrag.. Bra betalt?:va :D
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ersättning för det som kärringjäveln gjorde? (töm din inkorg btw)
.sofia.
Det stämmer. :mad:




Pratade med försäkringsbolaget idag ang ett annat ärrende.. Fick ersättning (ärr, medicinsk invaliditet, sjukhuskostnader) 2003 men då symtomen har förvärrats, fler operationer bland annat 2005-2008 så ska de göra en ny bedömning avseende medicinsk invaliditet. I mina försäkringsvillkor kan summan inte bli lägre än det jag fick förra gången.

Tur i oturen hände detta/anmäldes första gången på "barnförsäkringen" och även om den idag har övergått till "vuxenförsäkringen" så har man beslutat att då det hände när jag var under 25 så är det dem villkoren som gäller även nu.
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det är en del negativa saker nu när första beskedet kommit,
5% låter lågt,

Kanske lite sent med ett svar, men... fem procent för en fotskada är relativt högt. En amputerad fot är värd nio procent så mer än det kan det under inga förhållanden bli tal om.
Har sett mycket allvarliga skador som renderat just fem procent. Det är ju funktionen i foten som bedöms och det betyder att duger den att gå på blir det svårt att komma över fem-sex procent. Tänkte sikta in mig på fem procent för min fot också... får väl se hur det går.
 

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Tjosan!

Smällde för ca 2,5 år sedan med en bil( hon missade väjningplikten) på en 70-sträcka o bröt högerfoten......+ lite ärr runt höger knä..

Fick besked från TH om att de anser att jag är 6 % invalid i foten och fick för detta 70 000 ( 37 år ung ) + 10 000 för ärr.
Är det bra ??

Har läst om att det går att få ut på flera försäkr. Hur går det till ?? Vilka går att anv. ??
 

Tri Leffe

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Eklången / Eskilstuna
Hoj
R6 02 Banhoj + Blackbird -97 + Lifan 125
Jag missade en kurva på ett träningsläger nere på Mallis 04:a och bröt den 6:e nackkotan och det blev 33% invaliditet på detta och jag hade bara en USEL hemförsäkring så det blev bara 125´000 för det..... snacka om att man känner sig blåst när man läser inläggen i tråden. Jag får hålla tillgodo med att jag inte sitter i rullstol........
 

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Bästerås !!
Hoj
KTM 690 SMR
Jag fick 15900 för ett litet ärr under näsan där jag fick sy tre stygn sedan för ett i ögonbrynet där de har sytt 3 styng. Men det är väldigt små ärr.

Lill brorsan fick 20k för två pytte små ärr ett vid läppen och ett vid smile gropen. så han fick sin CBR 125 betald.

Skulle dock vilja haft det ogjort, han med. Med tanke på hur satans ont det gör att sy i läppen. :huvet
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tjosan!

Smällde för ca 2,5 år sedan med en bil( hon missade väjningplikten) på en 70-sträcka o bröt högerfoten......+ lite ärr runt höger knä..

Fick besked från TH om att de anser att jag är 6 % invalid i foten och fick för detta 70 000 ( 37 år ung ) + 10 000 för ärr.
Är det bra ??

Har läst om att det går att få ut på flera försäkr. Hur går det till ?? Vilka går att anv. ??

Kanske lite sent med ett svar, men... fem procent för en fotskada är relativt högt. En amputerad fot är värd nio procent så mer än det kan det under inga förhållanden bli tal om.
Har sett mycket allvarliga skador som renderat just fem procent. Det är ju funktionen i foten som bedöms och det betyder att duger den att gå på blir det svårt att komma över fem-sex procent. Tänkte sikta in mig på fem procent för min fot också... får väl se hur det går.

ja men se, 6% för en "bruten" fot,, hm
jag krossade min och fick lägre,, överklaga va det ja..
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
ja men se, 6% för en "bruten" fot,, hm
jag krossade min och fick lägre,, överklaga va det ja..

KLart du skall klaga om du inte är nöjd. Håller med om att en krossad fot rent principiellt borde kunna ge mer än fem procent. Men glöm inte bort att invaliditeten är ett mått på funktionsinskränkningen och det handlar ju inte primärt om hur skadad foten blivit i olyckan, utan hur allvarliga de kvarstående besvären är.

Har haft ett antal klienter med fotskador och de har fått två till fem procent. Aldrig någon över fem. Men jag har för litet statistiskt underlag för att kunna säga något säkert om vad som är vanligt förekommande och för vilka besvär. Ditt fall vet jag ju inget om...

Om Du skall klaga så försök få någon från det aktuella bolaget fristående läkare att yttra sig invaliditeten. Då har du klart större chans att få ärendet remitterat till nämndens läkare. Har du t ex flera olycksfallsförsäkringar så kan man ibland spela ut bolagen mot varandra om de gör olika bedömningar.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har påpekat flera gånger hur viktigt det är att man vet vad som står i de skriftliga försäkringsvillkoren och igår vart jag jävligt tacksam för att man är väl insatt då följande hände :gnissla

Efter en sjukhusvistelse i feb har jag enligt min försäkring rätt till ersättning för sjukhusvistelse. Anmälde (sjukdom) direkt till Trygg Hansa på min sjuk- och olycksfallsförsäkring.

Nu var fallet så att det var en återkommande sjukdom (op) som var anmäld första gången 2003 så man beslutade att ta in journalkopior för att kunna besluta om ärrendet skulle gå på det gamla ärrendet eller om man skulle se det som ett nytt. Ersättningen skulle bli annorlunda om det gick som ett nytt ärende men det var inget snack om att försäkringen inte skulle ersätta. 80kr/dag eller 100kr/dag.

Så väl...några veckor gick och igår fick jag ett brev om att de INTE skulle ersätta alls :va

"vi ersätter inte din sjukdom efter 18år ålder" (jag är idag 29 och första op skedde när jag var 24) . :huvet Förbenade puckon de har ju själva godkänt och gett ersättning år 2003,2005,2006 och 2007 för sjukhusvistelse, ärr och medicinsk invaliditet för samma sjukdom. När jag ifrågasatte och hänvisade till brev dem själva hade lämnat ut angående tidigare ersättning med andra handläggares namn så vart svaret "dem har gjort fel och var glad för att du har fått ut ersättning du inte hade rätt till".

Nu vart jag eld o lågor för jag kan min försäkring och vet vad som gäller:mad: Då handläggaren inte hade några argument att komma med så slänge hon på luren och "vi kommer ingenstanns jag skickar dig villkoren". :argpådato

Jag ringde åter trygghansa (var noga att se till så jag inte fick prata med samma handläggare) för att få två "second opionon", en man och en kvinna.

Idag ringde så en av dem upp mig och berättade att de hade gått igenom försäkringen och att jag självklart hade rätt till ersättning för min sjukhusvistelse. Min handläggare hade kollat på fel villkor :huvet trots att jag flera gånger påpekade att min försäkring aldrig har haft några villkor som har ändrats i och med att jag fyllde 18, däremot ändrades dem när jag fyllde 25.


I och med att de tog beslutet att ta det i samma ärrende som 2003, på "barnförsäkringen", när den första op inträffade så fick jag ersättning efter vad som gällde då, vilket blev 300kr/dag.

Summan av det hela. Läs noga igenom era villkor och be om en "second opion" om ni inte är nöjda.

Vad handläggaren beträffar så har jag valt en annan, mitt förtroende för henne är noll.
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Bröt nyckelbenet i samband med en hojolycka 2005.
Nu(3 år senare)har försäkringsbolaget äntligen vaknat
till liv och vill avsluta ärendet.
3% invaliditet har dom nämnt i tidigare brev,är det rimligt?
Dom vill även ha in bilder på skadan eftersom jag anser att en
fet knöl på axeln inte är så jättevackert.(ont gör det oxå)

Var hittar man fotografer som pysslar med sådant,bör väl vara
någon med lite kunskap inom området?

/Perra
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bröt nyckelbenet i samband med en hojolycka 2005.
Nu(3 år senare)har försäkringsbolaget äntligen vaknat
till liv och vill avsluta ärendet.
3% invaliditet har dom nämnt i tidigare brev,är det rimligt?
Dom vill även ha in bilder på skadan eftersom jag anser att en
fet knöl på axeln inte är så jättevackert.(ont gör det oxå)

Var hittar man fotografer som pysslar med sådant,bör väl vara
någon med lite kunskap inom området?

/Perra

nä nu jävlar, 3 för ett nyckelben och och 4 för 10+ brott i en fot...:mad:
pratade med min doktor igår som ansåg att min bedömningar är lite snåla..

Du borde ha en "bild-avdelning" på ditt sjukhus, som kan fixa det där,
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
En polare klippte av fingret vid leden på ringfingret. Vet inte hur mycket han fick men det blev en renovering av badrummet och utbyggnad av takstolar + nya takpannor.. En gång när han tjej frågade hur många korvar han skulle ha visade han upp 3 fingrar utan att tänka på vilka fingrar. Hon svarade 2.5 korv allså :)
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Bröt nyckelbenet i samband med en hojolycka 2005.
Nu(3 år senare)har försäkringsbolaget äntligen vaknat
till liv och vill avsluta ärendet.
3% invaliditet har dom nämnt i tidigare brev,är det rimligt?
Dom vill även ha in bilder på skadan eftersom jag anser att en
fet knöl på axeln inte är så jättevackert.(ont gör det oxå)

Var hittar man fotografer som pysslar med sådant,bör väl vara
någon med lite kunskap inom området?

/Perra


Jag tog med brevet från försäkringsbolaget och visade för en helt "vanlig" fotograf jag vet är bra i stan och de tog kort på skadan, de skickade sedan in bilderna och räkningen till försäkringsbolaget som gjorde en bedömning. Läkarna på sjukhuset använder i regel en vanlig digitalkamera ( det använde i alla fall läkaren som dokumenterade mina skador efter ett överfall :gnissla), kontakta dem är ju ett alternativ men jag tror det går snabbare och blir bättre om du låter en riktig fotograf ta bilderna (om det inte är röntgenplåtar då vill säga/avdelning inriktade på att dokumenta skador).
 
Last edited:

kawahasse

Åka hoj.
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Motala
Hoj
-04 Duke
Fick (12år sen) 5 procent för ledbandsfästena i handleden, känner mig helt 100 återställd, gav 10 000kr + 2500kr för ärren.
18 000kr för 3st hyffsade är i ansiktet. Bruten näsa gav inget, tänderna betalade dom i alla fall men när dom går igen får man inget om det inte är inom 5år.

Tvistade med TH efter en bilolycka, dom lovade ersättning om medicinskt skadecenter ansåg att nackvärk och yrsel hade med olyckan att göra. Skadecenter bedömde det så, slutade med att jag fick ett hot om stämning från TH om jag inte la ner, vilket min advokat oxå rådde mig att göra o så fick det bli.
Tur var nog det eftersom det tydligen är viktigt att söka för nacksmärtor inom 3dygn o jag väntade i 9 dygn innan jag sökte.
 

EmiliosFantomen

Guest
85.000:-
avslitet ledband i v.fot
4% invalid
Idrottsförsäkring via hockeyn
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top