Vad har ni fått i invaliditétsersättning????

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
ja, krossad fot med 10 frakturer på 8 ben + omfattande mjukdelsskador.
Minska rörlighet, smärta varje dag och tveklöst förhindrad från diverse aktiviteter, både faktiska fysiska och fritidsysslor.
Min doktor har från dag ett och fortfarande påpekat att "räkna med att detta aldrig blir bra", han fick ju tyvärr rätt.
Känns som han "står på min sida", men visst, jag har ju träffat honom ett antal gånger och nån gång så har jag haft en bra dag och vart dum nog att erkänna detta också.
Iofs måsta man ju kommunicera med sin doktor för att få korrekt hjälp också, går ju inte bara att överdriva.
(och ni som retar er på sånt som "överdriva" etc kan lägga ner, det råder ingen tvekan om att försäkringsbolagets läkare sedan kommer att göra allt för att dra ner invaliditetsgraden, en överdrift/process får det enbart att hamna på rimlig nivå)

Saken är ju den att de skadade delarna kommer att åldras, bli i sämre skick än övriga kroppen pga att man inte kan belasta i samma utsträckning för att hålla dem i form. Minskad fysisk aktivitet gör ju sen att kroppen i övrigt far illa av minskad aktivitet totalt. Det kan då bli en ond cirkel som totalt sett leder till minskad livskvalitet också eftersom man tappar motivation.
Tycker inte du skall bekymra dej för att du "avslöjat" att du haft en bra dag. Face it, vilken doktor tror du litar på nån som säger sej aldrig ha en bra dag. Mer positivt att man inte bara låter tiden passera utan i möjligaste mån håller på med sina intressen även om det innebär ngt så självdestruktivt som motorcyklar! Innefattar en hel del sociala kontakter som i sej är läkande. Här finns ju att läsa att du varit upp på hojen igen med diverse tekniska innovationer för att möjliggöra fortskaffning med nämnda destruktiva tingest!
Jag får endel skit för att jag kör hoj, men skulle jag avstå i 5-6 år, tycker du? Man måste leva! Hade dottern med på semester i somras, vill man missa sånt? Tappar jag skiten pga försvagat ben köper jag nya blinkers utan FB, såvadå? Mitt största bekymmer just nu är att jag har ingen aning om vad dokumentationen för 5-6 år tagit vägen. Lycka till!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Saken är ju den att de skadade delarna kommer att åldras, bli i sämre skick än övriga kroppen pga att man inte kan belasta i samma utsträckning för att hålla dem i form. Minskad fysisk aktivitet gör ju sen att kroppen i övrigt far illa av minskad aktivitet totalt. Det kan då bli en ond cirkel som totalt sett leder till minskad livskvalitet också eftersom man tappar motivation.
Tycker inte du skall bekymra dej för att du "avslöjat" att du haft en bra dag. Face it, vilken doktor tror du litar på nån som säger sej aldrig ha en bra dag. Mer positivt att man inte bara låter tiden passera utan i möjligaste mån håller på med sina intressen även om det innebär ngt så självdestruktivt som motorcyklar! Innefattar en hel del sociala kontakter som i sej är läkande. Här finns ju att läsa att du varit upp på hojen igen med diverse tekniska innovationer för att möjliggöra fortskaffning med nämnda destruktiva tingest!
Jag får endel skit för att jag kör hoj, men skulle jag avstå i 5-6 år, tycker du? Man måste leva! Hade dottern med på semester i somras, vill man missa sånt? Tappar jag skiten pga försvagat ben köper jag nya blinkers utan FB, såvadå? Mitt största bekymmer just nu är att jag har ingen aning om vad dokumentationen för 5-6 år tagit vägen. Lycka till!

håller med...:tummenupp :tummenupp

bara för att man blivit tvungen att använda sin försäkring så blir man stämplad som en idiot...:huvet :huvet

att folk orkar hålla på och hacka på andra utan att det ger dem nåt här på SH...

trodde forum för likasinnade innebar en gemenskap och hjälp med sina frågor...

kolla andra forum typ www.autopower.se www.200sx.nu mm ingen som hackar på nån utan folk hjälper varann...

men inte på SH... utan ..har du varit i backen och höjt MIN försäkringpremie , gett hoj-åkare dåligt rykte mm så e du fan inte vatten värd..
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
håller med...:tummenupp :tummenupp

bara för att man blivit tvungen att använda sin försäkring så blir man stämplad som en idiot...:huvet :huvet

att folk orkar hålla på och hacka på andra utan att det ger dem nåt här på SH...

trodde forum för likasinnade innebar en gemenskap och hjälp med sina frågor...

kolla andra forum typ www.autopower.se www.200sx.nu mm ingen som hackar på nån utan folk hjälper varann...

men inte på SH... utan ..har du varit i backen och höjt MIN försäkringpremie , gett hoj-åkare dåligt rykte mm så e du fan inte vatten värd..
Ber verkligen om ursäkt om JAG fått dig att känna så p,g,a mina frågor kring ditt ärende.Men facit blev ju att jag fick större klarhet i vad du o jag uppfattat olika.Vet själv att det kan bli lite "backfire" när man hänger ut sig själv på ett forum så här.Men trots allt är det stor skillnad mellan ditt första inlägg o vad som nu faktiskt redovisats sakligt efter diverse frågor.Hang in there dude.En gång buse behöver inte vara alltid buse.Se bara på älgarna,dom käkar jäst fallfrukt o stångas o vill va bäst o vackrast dom oxå.:D :D Fast iofs blir dom ju reglerade till antal i och med den årliga jakten oxå. HMMMMMM. sens moral???
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

att folk orkar hålla på och hacka på andra utan att det ger dem nåt här på SH...

..

CR, hoppas du inte tolkade mina retoriska frågor som kängor åt nån! Framförallt inte R2 som svaret var riktat till.
Allt var menat som uppmuntran samt att motivera hur jag försöker komma vidare.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
CR, hoppas du inte tolkade mina retoriska frågor som kängor åt nån! Framförallt inte R2 som svaret var riktat till.
Allt var menat som uppmuntran samt att motivera hur jag försöker komma vidare.

Nej inte alls :tummenupp
idag gäller det :3freak
 

Brejk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Luthagen
Hoj
KTM 950 SM
Jag blev blåst av Folksam i ett liknande ärende. Kul att de passar på att lura 16åringar. Jag komprimerade en ryggkota och fick 2st diskbråck. Pratade med försäkringsbolaget efter att min vanliga doktor gett sitt utlåtande, men de ville skicka mig till en ryggexpert. Efter at ha varit hos honom och han bedömt min invaliditetsgrad till 15% pratade jag med folksam igen. Efter ett tag återkom de och sa att jag hade 3%´s invaliditetsgrad. För det hade deras doktor i Stockholm sagt, jag undrade självklart varför man inte gick på vad första doktorn de skickade mig till sagt. Eftersom doktorn i Stockholm inte ens träffat mig. Pratade då med en advokat, tyvärr hade jag nog otur och hamnade hos en äldre man som jag fick ringa och nästan tjata på för att det skulle hända något. Synd som fan att man inte var lite äldre då hade jag nog aldrig tagit den skiten. Men nu var jag 16 och sket väl i detta.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag blev blåst av Folksam i ett liknande ärende. Kul att de passar på att lura 16åringar. Jag komprimerade en ryggkota och fick 2st diskbråck. Pratade med försäkringsbolaget efter att min vanliga doktor gett sitt utlåtande, men de ville skicka mig till en ryggexpert. Efter at ha varit hos honom och han bedömt min invaliditetsgrad till 15% pratade jag med folksam igen. Efter ett tag återkom de och sa att jag hade 3%´s invaliditetsgrad. För det hade deras doktor i Stockholm sagt, jag undrade självklart varför man inte gick på vad första doktorn de skickade mig till sagt. Eftersom doktorn i Stockholm inte ens träffat mig. Pratade då med en advokat, tyvärr hade jag nog otur och hamnade hos en äldre man som jag fick ringa och nästan tjata på för att det skulle hända något. Synd som fan att man inte var lite äldre då hade jag nog aldrig tagit den skiten. Men nu var jag 16 och sket väl i detta.

Deras läkare har betalt för att säja att det är bagateller. Längesen det hände?
Tänk sen på att de läkarna lägger i snitt 5 min per ärende och de minutrarna kostar multum. Minns nåt sånt här "Kalla fakta"-liknande program där de kutade runt på Lidingö och försökte få dessa läkare att motivera sina utlåtande och de fantastiska arvoden de uppbar. Enkel matte gjorde gällande att den redovisade tiden fullt motsvarade vad jultomten skall hinna med på en natt och ngt annat arbete skulle de inte kunnat ha. Måste kännas surt, har själv kasst juridiskt ombud.

Nej inte alls
idag gäller det

Lycka till R2!
(Vet inte hur man får in citat från fler inlägg i ett svar, nån som vill hjälpa?)
(Är genuint genomkass på datorer och datoranvändning!!)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Ber verkligen om ursäkt om JAG fått dig att känna så p,g,a mina frågor kring ditt ärende.Men facit blev ju att jag fick större klarhet i vad du o jag uppfattat olika.Vet själv att det kan bli lite "backfire" när man hänger ut sig själv på ett forum så här.Men trots allt är det stor skillnad mellan ditt första inlägg o vad som nu faktiskt redovisats sakligt efter diverse frågor.Hang in there dude.En gång buse behöver inte vara alltid buse.Se bara på älgarna,dom käkar jäst fallfrukt o stångas o vill va bäst o vackrast dom oxå.:D :D Fast iofs blir dom ju reglerade till antal i och med den årliga jakten oxå. HMMMMMM. sens moral???

inte dina inlägg jag syftar på...

SH över lag älskar att hacka på de som står lite utanför den moraliska ringen..

och har inte moral-tanterna här på SH nåt att hacka på så kan man få höra att man inte är allmän-bildad pga ex. stavfel...

läs ex. inlägg nr.2 i denna tråd så förstår ni vad jag menar..

KTMJACKE: dina inlägg har i princip bara bestått av fakta som du hänvisar till... du skriver bra inlägg..:tummenupp :tummenupp

CR, hoppas du inte tolkade mina retoriska frågor som kängor åt nån! Framförallt inte R2 som svaret var riktat till.
Allt var menat som uppmuntran samt att motivera hur jag försöker komma vidare.

inge illa menat åt dig heller...:pannkyss
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
fundering

hm..
jag har flera försäkringar i olika bolag, om jag får olika bedömningar från dom,
kan man använda den högsta av dom för att påvisa/bestrida en annan lågt satt nivå?

sen återkommer jag till det här att gå till flera läkare och få intyget skrivet/bedömningen gjord..
Försäkringsbolagen vet ju inte om jag har gjort det eller inte, så jag måste ju inte skicka in alla bedömningar,, men hur ska jag veta vilken som är fördelaktig eller inte?
Som lekman borde det ju vara svårt att tolka det som skrivs, och därmed välja vilkat man skall skicka in, så är det värt kostnaden att gå till flera läkare?
Och den bedömning som är gjord av "opererande läkare" kan man väl knappast låta bli att skicka in, utan att frågor ställs? (om man nu skulle lyckas tolka den som låg iförhållande till en annan)

Jag har förvisso så stort förtroende för min doktor att jag kan fråga honom om detta idag, men har nånn en erfarenhet att dela med sig av så ja tack.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
inte dina inlägg jag syftar på...

SH över lag älskar att hacka på de som står lite utanför den moraliska ringen..

och har inte moral-tanterna här på SH nåt att hacka på så kan man få höra att man inte är allmän-bildad pga ex. stavfel...

Ledsen att göra dej besviken men dessvärre kvalar jag nog in som både moraltant och språkpolis, hoppas dock att jag inte ses som dubbelmoralist. Försöker dock att vara rimlig och det är innebörden i det som skrivs mer än korrekt stavning som räknas för mej. Det roligaste som finns är när strebrar, som själva skulle behöva en runda grundvux, ger sej till med att skriva folk på näsan trots att de har något viktigt att säja. Tänker inte dra exempel, inte i denna tråd iaf. Har dock märkt att jag blir slarvigare i skrift på dator, försöker ju snabba mej också.
Hoppas att jag inte i mina inlägg uppmanat någon till olagligheter, vill bara man skall se till att få vad man betalar för samt tänka framåt och runt sej!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
tackar alla för GOOD INFO!!

bra att alla drar sin strå till stacken då många verkar behöva lite support ..mer än jag:D :D
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag gjorde en grymt osmidig smäll/krasch 1 maj för 2 år sen.körde crosscyckel på allmän plats å råkade dra in i en bil som gjorde en vänstersväng.det vart hellikopter till akkis i u-sala men div undersökningar o röntgen, så det lär ju finnas en journal antar jag.klarade mig relativt bra utan några brutna ben osv.men jag har ett grymt fult ärr på höger överarm som liknar nått i stil men röda utanpåliggande daggmaskar!men finns det möjlighet till nån ersättning då det inte direkt fanns nån trafikförsäkring?men i övrigt så har jag personförsäkring genom jobbet.bör kanske tilläggas att polisen vart indragen å massa böter å indraget kort osv.har funderat nån gång på om det finns nån möjlighe till ersättning eller om det bara är att lägga ner pga att det var et brott?någon som vet el har nån åsikt?


Det är en sjuk- och/eller olycksfallsförsäkring du har genom jobbet?
Kontakta den instans (ditt försäkringsbolag/det du har genom jobbet) som ska ersätta för ärr (vissa har 1 år, andra två). Skicka in bilder, alternativt få en rekvisision som du kan lämna till en fotograf, så de kan göra en bedömning för att sedan se vad summan hamnar på (krävs journalanteckningar så begär dem in det). Har aldrig varit med om att de har brytt sig om VAD som har hänt (vållande eller inte) när det gäller ärrersättning. Finns ärrersättning i villkoren så bör du få ut för det.

Ta gärna kontakt med dem via tfn innan, kan ju få reda på saker som kan vara av värde så du slipper att komplettera med en massa papper i efterhand.

Återigen läs igenom villkoren noga så ni vet vad ni är försäkrade för, underlättar enormt den dagen det inträffar något, det sista man vill göra då är att krångla med ett försäkringsbolag. Man kan ju även få ersättning (om det står i villkoren) för sådan man kanske i första hand inte tänker på; första hjälpen-ersättning/sjukresor, besök hos läkaren/sjuksköterska,dagsersättning om man legat inne etc.

Håller tummarna för dig och alla andra.

/Lena
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
min doktor bokade in en tid direkt när han ansåg att det va dags, 16mån efter vurpan.
ett år efter sista opperation är det tidigaste det kan ske,
och måste du begära att försbolaget skickar ett "intyg" till dig, som du lämnar till doktorn, iaf kunde / fick min inte boka en tid innan han fått det papparet.

Låter som rätt tidigt att ta in intyg efter en så allvarlig skada. Själv pajade jag samma fot som du i samma kurva som du vid en highsider som du. Enda skillnaden var att jag väntade en dag längre än du med min vurpa.:)
Av din beskrivning låter det i och för sig som om Din skada är lite värre än min. Jag fick två frakturer bland annat på talus samt omfattande brosk och ligamentskador i leden. Bra blir inte jag heller.
Eftersom jag jobbar hela dagarna med personskadereglering tycker jag det är rätt jobbigt att hålla på med egen skada. Dock är min erfarenhet att det generellt sätt lönar sig att avvakta med intyg. Bolaget vill ju ha in det snarast, men det är knappast säkert att det är det bästa. Själv avvaktar jag till efter jul.
Säger din läkare att tiden är mogen bör du dock gå på det.

hm..
jag har flera försäkringar i olika bolag, om jag får olika bedömningar från dom,
kan man använda den högsta av dom för att påvisa/bestrida en annan lågt satt nivå?

Det där är en av de stora fördelarna med att ha flera försäkringar i olika bolag. Man kan få flera försäkringsmedicinska bedömningar av olika läkare. Bra om man är osäker på huruvida man blir pökad i stolgången.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Eftersom jag jobbar hela dagarna med personskadereglering tycker jag det är rätt jobbigt att hålla på med egen skada.



Bra om man är osäker på huruvida man blir pökad i stolgången.

-Borde borga för än mer saklighet och kompetens i tråden, positivt!
-Är det inte så, man kan hålla en hälsosam distans när det gäller andras bekymmer? Man ser liksom lite klarare och inser att man behöver inte handla i panik.
-Vilken målande vokabulär du har.....
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Låter som rätt tidigt att ta in intyg efter en så allvarlig skada. Själv pajade jag samma fot som du i samma kurva som du vid en highsider som du. Enda skillnaden var att jag väntade en dag längre än du med min vurpa.:) .
va? jösses, haha, vilken udda slump :)


Av din beskrivning låter det i och för sig som om Din skada är lite värre än min. Jag fick två frakturer bland annat på talus samt omfattande brosk och ligamentskador i leden. Bra blir inte jag heller..

ja aningen värre för mig, men alla skador är ju relativa till personen.

Eftersom jag jobbar hela dagarna med personskadereglering tycker jag det är rätt jobbigt att hålla på med egen skada. .
hjälp en judas ibland oss :confused:
nejdå, kan ju vara en utmärkt källa till info. :tummenupp


Dock är min erfarenhet att det generellt sätt lönar sig att avvakta med intyg. Bolaget vill ju ha in det snarast, men det är knappast säkert att det är det bästa. Själv avvaktar jag till efter jul.
Säger din läkare att tiden är mogen bör du dock gå på det.
.
vi tittade på det när ett år gått och han tyckte vi skulle dröja till nu ja.



Det där är en av de stora fördelarna med att ha flera försäkringar i olika bolag. Man kan få flera försäkringsmedicinska bedömningar av olika läkare. Bra om man är osäker på huruvida man blir pökad i stolgången.

ok, men om en hög nivå från en funkar som starkt motiv att processa med en annan, det är fortfarande en fråga.

pökad i stolgången :hihi :hihi :hihi lol
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
-Borde borga för än mer saklighet och kompetens i tråden, positivt!
-Är det inte så, man kan hålla en hälsosam distans när det gäller andras bekymmer? Man ser liksom lite klarare och inser att man behöver inte handla i panik.
-Vilken målande vokabulär du har.....

Visst ser man lite annorlunda på saker och ting när det gäller den egna skadan. Måhända är det så att olyckan faktiskt tillför något jag har glädje av yrkesmässigt. Kanske har det blivit lite lättare att sätta sig in hur skadade upplever sin situation.

Skulle nog inte använda det språket på jobbet. :rodnar

hjälp en judas ibland oss :confused:
nejdå, kan ju vara en utmärkt källa till info. :tummenupp

Nja, jobbar inte för försäkringsbolag, utan som ombud företrädesvis för trafikskadade.

ok, men om en hög nivå från en funkar som starkt motiv att processa med en annan, det är fortfarande en fråga.

Självklart skall man utnyttja om ett försäkringsbolag bedömer skadan till en högre invaliditet än ett annat bolag. Det fina i kråksången är ju att den mer fördelaktiga bedömningen man vill åberopa inte är gjord av läkare man själv anlitat. Den kommer ju från ett försäkringsbolag som inte har något intresse av att betala ut mer än absolut növändigt för skadan. Därmed kan den bedömning man själv vill åberopa inte avfärdas lika enkelt. Klagar man till Ansvarsnämnden eller Trafikskadenämnden är chansen stor att nämnden konsulterar sin egen sakkunnigläkare, något som är betydligt svårare att få igenom om man bara själv eller genom behandlande läkare påstår att invaliditeten är högre.

Att processa i domstol är givetvis en mer komplicerad fråga. Den får bedömas utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet. Det kan ju faktiskt vara så att den läkare som gjort den mest förmånliga bedömningen, kanske inte har haft samma underlag, han kanske är känd för lite mer generösa bedömningar (sådana läkare finns fatiskt!) eller något annat. Rent generellt bör man dock ha bättre chans i en rättegång i denna situation än i många andra fall.

påkad i stolgången :hihi :hihi :hihi lol

Även jurister kan... ibland. Hade som sagt inte uttryckt mig så yrkesmässigt.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tack för svaret, mkt klarare nu.

Visst ser man lite annorlunda på saker och ting när det gäller den egna skadan. Måhända är det så att olyckan faktiskt tillför något jag har glädje av yrkesmässigt. Kanske har det blivit lite lättare att sätta sig in hur skadade upplever sin situation.

Skulle nog inte använda det språket på jobbet. :rodnar



Nja, jobbar inte för försäkringsbolag, utan som ombud företrädesvis för trafikskadade.



Självklart skall man utnyttja om ett försäkringsbolag bedömer skadan till en högre invaliditet än ett annat bolag. Det fina i kråksången är ju att den mer fördelaktiga bedömningen man vill åberopa inte är gjord av läkare man själv anlitat. Den kommer ju från ett försäkringsbolag som inte har något intresse av att betala ut mer än absolut növändigt för skadan. Därmed kan den bedömning man själv vill åberopa inte avfärdas lika enkelt. Klagar man till Ansvarsnämnden eller Trafikskadenämnden är chansen stor att nämnden konsulterar sin egen sakkunnigläkare, något som är betydligt svårare att få igenom om man bara själv eller genom behandlande läkare påstår att invaliditeten är högre.

Att processa i domstol är givetvis en mer komplicerad fråga. Den får bedömas utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet. Det kan ju faktiskt vara så att den läkare som gjort den mest förmånliga bedömningen, kanske inte har haft samma underlag, han kanske är känd för lite mer generösa bedömningar (sådana läkare finns fatiskt!) eller något annat. Rent generellt bör man dock ha bättre chans i en rättegång i denna situation än i många andra fall.



Även jurister kan... ibland. Hade som sagt inte uttryckt mig så yrkesmässigt.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Visst ser man lite annorlunda på saker och ting när det gäller den egna skadan. Måhända är det så att olyckan faktiskt tillför något jag har glädje av yrkesmässigt. Kanske har det blivit lite lättare att sätta sig in hur skadade upplever sin situation.

Skulle nog inte använda det språket på jobbet. :rodnar



Nja, jobbar inte för försäkringsbolag, utan som ombud företrädesvis för trafikskadade.



Självklart skall man utnyttja om ett försäkringsbolag bedömer skadan till en högre invaliditet än ett annat bolag. Det fina i kråksången är ju att den mer fördelaktiga bedömningen man vill åberopa inte är gjord av läkare man själv anlitat. Den kommer ju från ett försäkringsbolag som inte har något intresse av att betala ut mer än absolut növändigt för skadan. Därmed kan den bedömning man själv vill åberopa inte avfärdas lika enkelt. Klagar man till Ansvarsnämnden eller Trafikskadenämnden är chansen stor att nämnden konsulterar sin egen sakkunnigläkare, något som är betydligt svårare att få igenom om man bara själv eller genom behandlande läkare påstår att invaliditeten är högre.

Att processa i domstol är givetvis en mer komplicerad fråga. Den får bedömas utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet. Det kan ju faktiskt vara så att den läkare som gjort den mest förmånliga bedömningen, kanske inte har haft samma underlag, han kanske är känd för lite mer generösa bedömningar (sådana läkare finns fatiskt!) eller något annat. Rent generellt bör man dock ha bättre chans i en rättegång i denna situation än i många andra fall.



Även jurister kan... ibland. Hade som sagt inte uttryckt mig så yrkesmässigt.

grymt bra info..:tummenupp :tummenupp
 

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Fick idag besked om att folksam skulle betala mig 24180kr för bruten/stelopererad rygg (3 kotor) och en fot som aldrig mer blir sig lik + alla fula stora ärr.

Det grundar dom på medicinska handlingar (Papper) och bedömmer ivaliditetsgraden till 3%. (inte träffat någon läkare för bedömning)

Löjligt!! Advokat?!?!:mad:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top