Vad körde ni för moppe?

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
dt50 med 60cc cylle och grovkrök,urpluggad insug gick med standard förgasare
runt 70km/h.Det var tider det :) 1992 var det....

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Hmmm!! första gångjärnet va en compact med äkta buffalostyre (givetvist vinklat i ett sådant läge, att det såg jävligt fräckt ut, men va omöjlig att framföra ordentligt). Nästa åkdon va en monarped (trehjuling) Svart å brandgul med gasolbrännt flak och utan bromsar, som sedan hamnade i kling och klangs långa armar, förmodligen för att detta fordon inte heller va lätt att framföra.. tredje och senaste så kallade moped, vart en Suzuki k50 the very första one med skivbroms fram. Och förhöjd bak, även detta fordon mer eller mindre omöjligt att framföra. Alla dessa motordrivna fordon va mer eller mindre justerade till den milda grad att dom inte uppföljde svea rikes lag..
Hur fort dom gick?? tja på den tiden va det säkert inte en km/h under 70km/h
Fråga mig i dag???
Hmmnja?? Ja hadde jäfligt roligt i alla fall :)

Whiplash

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
FireBlade
Good old days!

MB5 med planad effekt topp, 20mm insugsplatta (tror 4mm var orginal..), drevad o effektblås. Farsan sa bara: gör vad du vill men jag vill inte veta! :)
Borde gjort mer - ser ju att folk här inne fått upp den in närmare 100 :banana

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Yamaha R6
Derbi Predator, helt original. :)
Oh, the old moppedays. Det var onekligen sköna tider det :D

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
jawohl skrev:
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Jag hade en exakt likadan. Samma trim, men dock lite högre hastighet... ca 80-85 iaf! :banana

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
--
yamaha fs1

moddade reeds
strokad vev 39.7mm -->45mm
45mm portad
24mm dt förgasare
egenbyggt insug
powerbox
avstämtavgassystem
grymförtändning
drevad
3-lammels koppling

vet inte ärliga men tippar på runt 100-110 km/h.

Sen skaffade man 125 som gick mycket slöare
:( , längat tillbaka... eller liknande modifieringar på tzr...

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Först en Gilera 50 -81, sen en suzuki ts50x -92 och nu en Kreidler (som ska säljas).
Tyvärr inget trimm på någon av dem.. :huvet

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
jawohl skrev:
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Oj Moppe,----> KTM Cross (inte så mycket cross över den hojen IOFS) men med en 7,5 i stället för orginalcyllen så gick den faktiskt riktigt bra tills jag knäckte framgaffeln på Järvabanan i dubbelhoppet, fan vad ont det gjorde och moppen var aldrig sig lik efter denna fadäs

craffe

Craffe
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
KTM 990 Supermoto -08
Åkte Sukka TS-50 -92 (tror jag det va (för övrigt den absolut slöaste moppen någonsin orginal))

Men med 70CC, annan förgasara, effektsystem, omdrevad och med en femte växel gjorde den sina knappa 100 :)

Alltså en vevhusmatad maskin med reeds på org som man sedan klämmer på en 50CC-cylinder o helt sonika strunatar i att ta upp hålet för reed-ventilen och bara låter den suga i sig det som kommer ut det minimala hålet i insuget... Jag kan förstå varför den va trött org. iofs.. Det mer komiska va att "läpparna" som följde med 70CC-cylindern va av metall... Blev jättesnyggt när det släpppte små flisor från dem o följde med in i cylindern.

Jag moddade lite med glasfiber-reeds som jag slaktade bort från en RM125'a o filade till. Sen va det bara att hålla fullt igen :)

Last edited:

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
FLHRI
hehe, f-n va ful man va ;)

flaka-1.jpg

sachs compact
sachs flaka
thomos /puch
sachs flaka igen
puch dacke
puch maxi

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Puch Dakota, Guldfärgad som inte spårade!

Puch Dakota från 1976 som intye spårade pga. en tidigare krock inköptes 1981 för 600 kr. Kördes dock i mindre än 3 månader innan jag fick punktering bak. Toppade väl knappt 45 km/h på mätaren dvs. otrimmad.

Cykeln fanns ju till hans så det var enklare än att laga punkteringen varför det aldrig blev någon mer moped för än 2001 då vi i klubben drog igång mopperacing och en kraschad SYM Jet 50 inhandlades för knappt 4000 kr. Vilken väghållning.....uuuugggh.....så man blir skrämd! Står nu oanvänd i garaget till ingen nytta. Körs någon gång/år ner till stan mest för att det är smidigt med parkering etc. Toppar runt 75 km/h på mätaren.

Allt var inte bättre förr!

// Niklas

hannibal

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2005
Hoj
Hemligt tills vidare
1a: Yamaha Dt50mx orginal
2a: Piaggio ciao, borrat insug borrrad förgasare,jamarcol effektrör
3dje: piaggio ciao, orginal

hajoosk

Varför inte! man lever ju bara 10´gånger
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Diversion 900, yz426f
skaffade aldrig moppe.... :7peta

1. KX 80cc cross kawasaki
2.DT 125cc lättmc yamaha
3.KX 250cc cross kawasaki
4.KLR 650 mellanmc kawasaki
mer kommer det att bli :yoparty

jemp

Medlem
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
1994 GSX-R 1100
hej alla !

jag körde mt5 -90 med trim från Addemoto (bibeln)
tog lätt mc kort körde yamaha DT 125 samt Yamaha RD 125
minns den tiden med mycket glädje :lol
En kompis hade en mycket kul skapelse ,en cresent compakt med 80cc
crossmotor. Den var lite av en legend i landskrona i början på 90 talet.
Nu har en annan kompis (i vuxen ålder)gjort något liknande (chappy med 80cc crossmotor)
men den kommer aldrig uppnå samma status.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
1. Suzuki K50 -79 med kupini styre, planad topp, jackad kolv osv. Trots det gick den som skit och såg ut som ett lik.

2. Yamaha DT50R -89 totalrenoverad, höjningssats och effektsystem.

Inga imponerande hastigheter max 60km med DT:n och då hade man hemlängtan!

Sen blev det 125:a och då gick det lite fortare. ( Cagiva Freccia -92, uttg -94 och avställd från -96 tills -98 = fin )

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
En splitter ny suzuki K50 inhandlades 1989. (sponsrad av farsan)
När far min skulle prova den och den inte orkade mer än 25 km/h i en uppförsbacke fick han nog.

Inte skulle hans son komma för sent till skolan pga. detta :mad:

Då inhandlades en 60cc cylinder, kanalerna fick sig en portning, insugskåpan borrades först upp med ett betongborr med hårdmetallspets och därefter slipades upp maximalt till 20mm. Ett dubbelmembran ihandlades. En 16mm förgasare åkte på, toppen blev planad. 16 drev fram och litet (kommer inte ihåg antal kuggar) bak.
En hemmabyggd expansionskammare åkte på som kronan på verket.

Det var ren julafton därefter :tomten En efter en fick MT5 och DT killarna (och tjejer för den delen) se den fladdrande och fula negerläppen som kvitto på att de fick smisk av en sur gubb K50 :yoparty

Det var tider det :D

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Räven skrev:
suzuki k50, toppade förfärliga 60.... undrar om det finns någon koppling till motarden och ninjan? (I hemlighet suktade och trånade jag efter en Dt)

Haha! samma här!
En himmelsblå K50, 81:a...med sprucken limpa...som sög upp massa vatten, så varke gång man satte sig..SPLATT...blöt i baken... :D
5.5:a & 60 cc cylinder med 20 mm Mikuni fugge....65 knyck!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024