Vad körde ni för moppe?

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Suzuki TS50 :yoparty

Så stor att jag inte nådde ner, men jag skulle promt ha en killmoppe & inte nån liten fånig Peugeot 103...
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
jawohl skrev:
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Samma här fast med 20mm fugge och vassare membran, riktigt pigg för en moppe vill jag minnas att den var?
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Honda MB-5. Satt 70cc på den. Gick jäkligt bra. Hade problem med gasen som hängde sig och då när man gjorde fullgasväxlingar så gick han upp på slangen. :yoparty Men det var ingen moppe som höll speciellt länge. Men rolig var den.
 

NiklasRR

Snart vuxen
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Österlen
Hoj
Fz6-N å Kxf 450
Yamaha dt50 60cc 24m.m förgasare, planad topp, jamarcol krök, slutdämpare från medeltida cross!
Hade även en Dakota från 79 och En sym jet från 99! :yoparty
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
innan jag fyllde 15 så renoverade jag motorn på en Husqvarna Novolette som stått i gården sen min gammelfarfar hittade den i skogen för jag vet inte hur länge sen :) Innan jag hade kört klart med den så tror jag kläv motorn 3 gånger för lagerbyte och när lagrerna gick igen så orkade jag inte byta. förmodligen axeln som var lite vind där svänghjulet satt :gnissla

Jag pressade trotsallt upp den i fruktade 46km/h enligt mätaren på en kompis moped rätt bra för att vara en enpetare från 50talet :banana



Jag hade en vintar kvar innan jag fyllde 16 och kunde ta hojkortet så då åkte jag på en skitfin dakota som min kusinäger. tuvär så var cylinder helt kass och den gick slött som en sopprot. någon sopa som hade luckat kolven och inte satt i sprinten till kolvbulten som hade kört ut i cylindern :(
gick typ 45-50 opluggade med orginaldrevning och planad topp.... var som att köra en femhalva fast slöare :död
 
Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Maria1980 skrev:

Lyxmoppen! så frän sadel på dom där minns jag... Dregglade alltid efter min polares...

Men min mt50 gick så fort att alla andra dregglade efter den, goda tider... :D
 

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
ks 50 sport

själv var jag i finland när jag var 12 år och hälsade på lite av morsans släktingar, lånade gubbens trampmoppe och körde ungefär 10 000 varv på hans gräsmatta, efter det köpte min mormor och morfar en Zündapp KS 50 Sport till mig som jag körde tills jag var 15, då lade jag ner och satsade på bil...nu ska jag snart har uppkörning för A-kort, sedan blir det nog en cbr lr vfr...
 

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
PUCH Montana, med 70cc PUCH maxi cylinder, gick undan men givetvis så torskade jag redan på första provturen.. 1200:- + cylinder, kolv och förgasare beslagtaget :tummenupp

Just ja, lämpen fick jag inte ta förrän 12 efter incidenten heller :tungan

Det var den roligaste 8 minuters provturen jag någonsin haft
 

copse

Guest
Yamaha DT50MX, 70cc, jamarcolkrök, planad topp! 24mm mikuniförgasare!

Den skar 2 gånger och värmenöp typ 10 gånger. Åh vad man ville ha en DT-R.

Den gick iaf 90 i nedförsbacke, medvind, snutjag och hemlängtan, eller vad man brukar säga :)
 
Last edited:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Fick en rishög till Puch Dakota när jag var 14. Inget trim men gick nog i 45. Sen skaffade jag mig en Yamaha FS1 när jag var 15. Nu har jag en Zephyr så man kan väl kanske se en röd tråd där :)
 

ZX7R -97

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki ZX7R
Honda MB-5! Omlackad svart med vit ram och vita fälgar
Uppborad 65:a till 68cc, 24mm förgasare, planad topp, micron helsystem m.m

Gick som fan vill jag minnas :yoparty

Det var tider det :rolleyes:
 

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
I Skogen
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Kul och se alla inlägg och att det fortfarande ljugs en hel del om topp farten på sin moppe som hadde för 10-20 år sedan, lika viktigt nu som då att man var snabbast utanför korv mojjen. :)
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Nicke_K skrev:
Kul och se alla inlägg och att det fortfarande ljugs en hel del om topp farten på sin moppe som hadde för 10-20 år sedan, lika viktigt nu som då att man var snabbast utanför korv mojjen. :)

Ljugs?? Med en Dakota 3000 behöver man inte ljuga om toppfarten... min gick nog i 7.. hmm 90 menar jag.. Med skjuts och i uppförsbacke :tuttar
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Kul och se alla inlägg och att det fortfarande ljugs en hel del om topp farten på sin moppe som hadde för 10-20 år sedan, lika viktigt nu som då att man var snabbast utanför korv mojjen.

När man är 14-15 så litar man blint på vad hastighetsmätaren visar.!! Det blir mycket roligare då :tummenupp

Själv var man föregångaren till Ghostrider, hade en helsvart Honda MB 50, alltid svartklädd och med svart hjälm.!!

Allt trim som gick att frambringa Autisa 70cc (egentligen 66cc), 20mm mikuni knasare (gick bättre med den än med 24mm diton), ostrypt luftintag och självklart riktig luftfilter olja. 39mm högkomp topp (mer komp än 45mm diton) och ett hemmabyggt avgassystem som kapades och ändrades ett 10tal gånger innan det blev bra (skulle åka slang och slog runt, då tyckte jag att jag nått mitt mål) :mad: Grrrrrrr.

Den skulle enligt uppgift lämna 14hk om allt stod rätt till, vilket det sällan gjorde... Körde dock ifrån alla andra moppar och bilarna på 90vägen (vi hade då ingen 110väg innom rimligt avstånd).

Var tillockmed så kaxig (vilket är väldigt lätt som 15åring) att jag vid två tillfällen utmanade polisen. Körde alltid till skolan, en dag gick jag (fråga mig inte varför) och då hade farbror smurf jätte nedslag på skolan, tog alla moppar. Tuff som en bandyboll sprang jag hem och fyrade liv i bettan, körde som fan till skolan och... Snuten var borta.!! Skit irriterande.

Det andra tillfället var när det på mittuppslaget i morgontidningen stod att polisen köpt in en enduro (honda dominator) för att jaga mopeder med, denna enduro skulle dagen för tidningen finnas vid en skola 2mil från mitt, beslutet att skolka var lätt, bara att köra o tanka för att sen ge sig ut på långfärd. Körde runt i den där lilla skit byn i flera timmar men hittade ingen smurf på hoj någonstans.!! Mer besviken blir man inte ens om tomten glömmer komma med klappar självaste julafton.

Där stod jag med min käp och mitt svärd medans Ferdinand bara luktade på blommorna :(

Kan säga att jag aldrig torskade för olovligkörning (trimning) och preskriptionstiden för brotten i fråga har gått ut.!! :tummenupp

Keep trimming all boys in the hood.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jaaaa....

Vem minns inte sin gamla moppe (No1) :kär
Jag hade en förgångare till Crescents raketarsle, lite fyrkantigare med pedaler (1960) lagen var sån då..
Efter en hel del arbete (bla väl bearbetad 13.5mm gasare..) gick den rätt bra, tyvärr hade den bara två växlar så det var lite problem med att "komma igång" emellanåt. I uppförsbacke var det nästan omöjligt. Vridmomentet var ju lite lågt på låga varv... Körde iaf ifrån de flesta på ettan...drömmen var ju en TRE-växlad! HOBBEX hade redan då en "fem-å-en-halva" (reellt ca 2.5) men det räknades som "bad sport" att köpa..
Minns också drevningen, den som vill kan ju räkna mera.
Std var 13-36 (=2.77) jag hade 12-13-14 fram och 23-28 bak..(som värst 14/23 =1.64) Dessutom var det två kedjelås på kedjan så att den snabbt kunde kortas vid behov.
Tänk om man kunnat räkna expansionkammare på den tiden då j-ar hade det gått FORT..!!!!
 

AsLd

Mr:Boxer
Gick med
20 Jan 2005
Ort
Bålsta
Hoj
BMW R1100S -99
Yamaha DT

Skaffade en Yamaha DT -88, vit röd när jag var fjorton "på vintern" Många vurpor blev det :) Sen gick hjulbultarna av :mad: men efter mycket tjat på farsan så fick man ett nytt bakhjul och trilla lite till på isfläckarna. :D toppade 65-70 med femhalva och störra drev.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top