vad kostar bilen som går som en 1L sporthoj?

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
TLRR skrev:
/Snip "polaren har en trimmad Subaru på 300-350 hk så drar han alla bågar"
det är den uppfattningen som är jobbig att höra så fort man stannat med hojen vid donken på sveavägen. Snip.

Nej, nej. Detta är självfallet en helt galen uppfattning. 300-350hk och dessutom olättat, icke förstärkt växellåda, ingen speed-shift mm räcker inte på lååååånga vägar till att ens vara i närheten. Bilfuckona, du vet :)

Det finns väl kanske 10-20? seriösa bilbyggen i Sverige som man har anledning att frukta vid ett rödljus som MC-förare av en standard modern literhoj. Och de byggena brukar inte vara ute och röra på sig så speciellt ofta.
 
Last edited:

TLRR

Guest
Bo_jahn skrev:
Nej, nej. Detta är självfallet en helt galen uppfattning. 300-350hk och dessutom olättat, icke förstärkt växellåda, ingen speed-shift mm räcker inte på lååååånga vägar till att ens vara i närheten.

Det finns väl kanske 10-20? seriösa bilbyggen i Sverige som man har anledning att frukta vid ett rödljus som MC-förare av en standard modern literhoj. Och de byggena brukar inte vara ute och röra på sig så speciellt ofta.

Precis min mening, Då är vi överens.
Det finns ju extrembyggen för allt och den här Evo bilen verkar ju vara en sådan.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Tycker det är lite "roligt" också med bränslekostnaden. Kör man en 1 liters sporthoj stenhårt drar den väll runt 1,5 l/mil. En 700hk EVO lär ta 5-10 l/mil i samma tempo.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
TLRR skrev:
Precis min mening, Då är vi överens.
Det finns ju extrembyggen för allt och den här Evo bilen verkar ju vara en sådan.

Någon måste ju försvara bilarnas ära och säga att det trots allt är möjligt att göra dessa saker med en gatregistrerat fordon för 500k ny, turn key, om man nöjer sig med en kit-car. Vart lite väl insöat tyckte jag.

Men ingen ger dig mer medhåll än jag att chansen för att man ska bli spöad vid ett rödljus är extremt osannolik.

:tummenupp
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Bearing skrev:
Tycker det är lite "roligt" också med bränslekostnaden. Kör man en 1 liters sporthoj stenhårt drar den väll runt 1,5 l/mil. En 700hk EVO lär ta 5-10 l/mil i samma tempo.

150 hästar ger ~1,5 liter/mil.

750 hästar = 5 till 10 = ~7,5 liter/mil.

Grov förenkling såklart, men det ger ett linjärt förhållande = Ungefär samma verkningsgrad = Allt är helt naturligt.

Men visst fan är det dyrt när turbon laddar, det ska gudarna veta. :gnissla

:hihi
 

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Oxie (Toarp)
Hoj
To be continued...
Jag vet att ni snackar om gathojar respektive bilar, men om man vänder på pannkakan, och tar ut dom på en bana då? Och tar rejsgrejer istället. Vad kommer en snabb hoj upp i på Anderstorp, och vad är snitthastigheten där?

Kollar på ett motorprogram på Discovery nu, och där sa dom att en Mclaren Gtr på 600 hästar toppar 280 på långrakan, och har 160 i snitthastighet.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Anthrax skrev:
Jag vet att ni snackar om gathojar respektive bilar, men om man vänder på pannkakan, och tar ut dom på en bana då? Och tar rejsgrejer istället. Vad kommer en snabb hoj upp i på Anderstorp, och vad är snitthastigheten där?

Kollar på ett motorprogram på Discovery nu, och där sa dom att en Mclaren Gtr på 600 hästar toppar 280 på långrakan, och har 160 i snitthastighet.

Den här diskussionen har varit uppe flera gånger förrut, senast i tråden som handlade om BTCC-bilar gentimot Superbikes.

Kort kan man sammanfatta med att Formelbilar är helt överlägsna vad gäller varvtider pga att dom har mängder med downforce och därmed kan hålla mycket högre kurvhastigheter.
Men vad gäller bilar med vanliga karosser så har vettiga hojar så gott som alltid ett övertag.

Dessutom når MotoGP högre toppfarter än Formel1.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nu när vi ändå ska vända på det.
Hur mycket pengar måste man inte lägga på en hoj för att den ska rymma lika mycket som en ny micra för 100K. Skitmycket är svaret.
Köp av en ny guldvinge, köpa sidvagn och släp. Bara där är vi säkert uppe i 250K. Eller nått.

Man ska inte jämföra äpplen och päron.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
TLRR skrev:
Sen kan man ju sätta en raket på ryggen från NASA och luta sig fram som fan och tutta på då går det nog på 0,05 sek till hundra :arsele
Lustigt att du nämner det. Det delades ut ett "Darwin Award" till en snubbe som hängde på en JATO-raket på taket på sin Impala... :kocko

Att komma iväg från stillastående. En vass bil har lätt 1.6 sekunder i 60fot. (Ett mått som väl talar om hur man kommer iväg). Har inte sett någon sporthoj köra under 1.6 ännu... Det är SVÅRT!

Men om du är övertygad om det, prova åk till tex Bike Weekend i Västerås i Juni o ställ upp i stans snabbaste hoj! Tyvärr kör dom ju inga bilar där då så du får se hur dom kör men det finns ju andra tävlingar också. Prova! Det är skitkul! Kan vara lite trist att få svart på vitt att hojen/du inte är i närheten så snabb som man trodde dock... :fakta

Bakhjulshästar i all ära men vad hjälper det att ha 150+ i sin ZXYZFCBRGSXR om man inte kommer iväg med den? :rolleyes: Förresten är det många bilar som gör 100+ på ettan men det är ingen direkt fördel på strippen. Visst det tar tid att växla men det tar ÄNNU mer tid att behöva slå av/hålla igen på gasen för att det hjular! :mattias
 

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Oxie (Toarp)
Hoj
To be continued...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Victor skrev:
Nu när vi ändå ska vända på det.
Hur mycket pengar måste man inte lägga på en hoj för att den ska rymma lika mycket som en ny micra för 100K. Skitmycket är svaret.
Köp av en ny guldvinge, köpa sidvagn och släp. Bara där är vi säkert uppe i 250K. Eller nått.

Man ska inte jämföra äpplen och päron.

Klockrent! :tummenupp
 

TLRR

Guest
Bollox skrev:
Lustigt att du nämner det. Det delades ut ett "Darwin Award" till en snubbe som hängde på en JATO-raket på taket på sin Impala... :kocko

Att komma iväg från stillastående. En vass bil har lätt 1.6 sekunder i 60fot. (Ett mått som väl talar om hur man kommer iväg). Har inte sett någon sporthoj köra under 1.6 ännu... Det är SVÅRT!

Men om du är övertygad om det, prova åk till tex Bike Weekend i Västerås i Juni o ställ upp i stans snabbaste hoj! Tyvärr kör dom ju inga bilar där då så du får se hur dom kör men det finns ju andra tävlingar också. Prova! Det är skitkul! Kan vara lite trist att få svart på vitt att hojen/du inte är i närheten så snabb som man trodde dock... :fakta

Bakhjulshästar i all ära men vad hjälper det att ha 150+ i sin ZXYZFCBRGSXR om man inte kommer iväg med den? :rolleyes: Förresten är det många bilar som gör 100+ på ettan men det är ingen direkt fördel på strippen. Visst det tar tid att växla men det tar ÄNNU mer tid att behöva slå av/hålla igen på gasen för att det hjular! :mattias

Återigen är du inne på jämförelsen ren "Super trimmad Drag racing bil med slicks" mot standard hoj.
Den är inte relevant.
Ta istället en volvo,Saab,Subaru,Opel eller Ford "bilar som är standard". jag skulle vilja se de göra 100+ på ettan,trimma dessa och jämför med en hoj.
(Och skulle de modifieras för att göra 100+ på ettan skulle de knappt bli några snabba 60 fots tider.)
 

TLRR

Guest
Vi kan ju modda en vanlig hoj med förlängd sving,bars,slicks,stelopererad bakdel,sänkt,utväxling och metanol då kan jämförelsen med "Street klassen med bil" bli jämförbar. Då kan nog 60 fots tiderna bli ganska bra.Och då hjular de inte :fakta
 
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
En helt vanlig Rallycross citra a´la kenneth hansen , hänger nog på op ti 200 sen blir det svårt ... men sen och andra sidan så skulle det vara livs farligt att köra en zx10r på svampabanan i 200 km/h :rofl :rofl :rofl
 

Beanise

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Vit plastraket
ZXRMANNEN skrev:
Det är en Gul EVO med ca:700+HK

Antar att det är Superevon vi pratar om?
I sådana fall tvekar iallafall jag inte på dem siffrorna, men det går väl inte på 2.6 sekunder till 100 på vanliga gatdäck?
 

TLRR

Guest
Beanise skrev:
Antar att det är Superevon vi pratar om?
I sådana fall tvekar iallafall jag inte på dem siffrorna, men det går väl inte på 2.6 sekunder till 100 på vanliga gatdäck?

Det är precis vad jag oxå har svårt att tro på,såna tider med vanliga ej breddade gatdäck.???
 

TLRR

Guest
Mycket tjat härna,men för att svara på frågan som tråden började med.
800 000:- :hihi
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
TLRR skrev:
Det är precis vad jag oxå har svårt att tro på,såna tider med vanliga ej breddade gatdäck.???

Hur breddar man däck :va

:tungan


0-100 på 2,6 sekunder ger för övrigt en genomsnittsacceleration på cirka 1.1g. Det går bra även med vanliga gatdäck, på vanlig väg.
 
Last edited:

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
En diskussion som aldrig går att få rättvis beroende på så olika parametrar då man diskuterar.
Klart det går att få en bil att dra en hoj...likväl som tvärtom. Frågan är som sagt vad man kör och var?
Gällande EVON som det tallas om kan jag bara säga att det stämmer det som skrivits. De som var på tullinge vet det ...Jocco som byggt den vet oxå*S*Den e ruggig faktiskt!
Har även en polare i USA med en Eclipse GSX(samma motor som EVO I-III) som trimmat ,med 700+ (kommer ej ihåg exakt..var närmare 800) på hjulen som dragit bågar och Vipers till höger och vänster. Vad han lagt ner på den vet jag ej, men det är inte gratis. Och då är man tillbaka i träsket trimmat/orginal igen....
Vad gäller orginal bilar så vet jag ärligt inte vad som kan dra en tex Busa. Gäller det enbart rakt fram åka? Kurvigt?Klistrat? Stripp? Gata?Bana?
Oavsett hur man ser på saken så finns bilar som går ruggigt bra och piskar bågar på vägen...men det har kostat så mycket kan man nog var säker på.

Även om jag är bilfrälst och har levt bilar ett antal år så måste jag säga att sedan jag testade att köra båge i somras så skulle jag inte byta båge mot bil...KÄNSLAN!!!!!! :banana :banana :banana
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top