Vad kostar din försäkringspremie?

The Jesterace

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Norrut
Hoj
Yamaha YZF 750R -93
Det är precis som du skriver. När hojen är 20år eller äldre så klassas den som "veteran" och då går premien ner rejält.

Har Du någon källa på detta? När jag ringde Bilsport och MC tog dem inte min hoj, Yamaha YZF750R -93. Hon i luren sa att de inte försäkrade sporthojar längre som Classic hojar. Trygg hansa har heller ingen "extra rabatt", mig veterligen, bara för att hojen är 20 år eller mer. Men finns det något sådant bolag så är jag den förste som vill ha numret till dem!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Har Du någon källa på detta? När jag ringde Bilsport och MC tog dem inte min hoj, Yamaha YZF750R -93. Hon i luren sa att de inte försäkrade sporthojar längre som Classic hojar. Trygg hansa har heller ingen "extra rabatt", mig veterligen, bara för att hojen är 20 år eller mer. Men finns det något sådant bolag så är jag den förste som vill ha numret till dem!

Minns också att ja fick veteran försäkring på en GPZ500S från 88. Då tror jag de sa till mig att det var 20 år. Men det var två år sedan jag hade den hojen.
 

Snowman89

Guest
Har Du någon källa på detta? När jag ringde Bilsport och MC tog dem inte min hoj, Yamaha YZF750R -93. Hon i luren sa att de inte försäkrade sporthojar längre som Classic hojar. Trygg hansa har heller ingen "extra rabatt", mig veterligen, bara för att hojen är 20 år eller mer. Men finns det något sådant bolag så är jag den förste som vill ha numret till dem!
Tyvärr inte mer än att de tog de hojar jag kikat på. Det kanske har blivit så att de fortfarande inte försäkrar sporthojar pga olyckorna.
 

Rille11

Medlem
Gick med
6 Dec 2012
Ort
Luleå
Hoj
2013, Kawasaki ZZR 1400 SE. 1983, Honda CB 1100 R.
Honda CB 1100 R -83 660:-/år Helförsäkr
Kawasaki ZZR 1400 SE -13 7600:-/år Helförsäkr XL
Jag är 48år, bor i villa med eget garage och bolaget är Svedea.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Har inte fått årets premie på hojen. Föregående säsong låg den på ca 1100/mån när hojen är påställd. Har en av och påställningsbar försäkring. Hojen är således garageförsäkrad för tillfället. Fyllt 35 nyligen och haft mc-kort sedan 2001. Inga incidenter. Premien bör således vara ungefär densamma.

Angående självrisk skulle jag sätta den i relation till hojens värde. Sedan funderat över sannolikheten för stöld eller incident där totalförlust är en realitet. Mindre skador fixar man ju oftast själv billigare enligt min erfarenhet.

Kolla länsförsäkringar/folksam.
Jag har iof standard 748 årsmodell 96 men är 27år bor i sthlm, haft KK i 2 år.
Hel avställningsbar skulle dom ha strax över 900:- av mig. Men jag kör på halvförsäkrat.

Nu när jag kolla Länsförsäkringar ska dom ha 4053:- hel/hel. Blir nog byte av fb i år för mig.
Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan en 748R-02 och 748BP-96?
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
GSXR1000 -06, blir 40 i år och betalar gladeligen 8.500:- hel/hel på LF, bor dock inte i centrala Sthlm...

Fredrik:)
 

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
Yamaha R1 -98
21 år
10910:- Helförsäkring helår med Länsförsäkringar.
IF skulle ha 80208. haha suckers:D
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Känns helt j*vla sjukt, jag kommer inte under 32k / år för hel/hel för den cykel som jag ska köpa om någon månad, en 08:a CBR 1000RR. Jag är helt ny inom dessa kretsar, så kanske har jag missat någonting? Jag har två lås, garage som alltid skinnställ - hur kan det bli så himla dyrt? Är det bättre år 2? :4skrika
 

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Kawasaki ER6n 2007
Hel/hel per år = 2300 kr (Svedea)
28 år, bor centralt i stad med ca 100 000 invånare.

Har haft hojen sen ny, och det skiljer sig ju "lite" nu från första åren... kostade mig ca 10 000:- som mest.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Känns helt j*vla sjukt, jag kommer inte under 32k / år för hel/hel för den cykel som jag ska köpa om någon månad, en 08:a CBR 1000RR. Jag är helt ny inom dessa kretsar, så kanske har jag missat någonting? Jag har två lås, garage som alltid skinnställ - hur kan det bli så himla dyrt? Är det bättre år 2? :4skrika

Hur gammal är du samt vart bor du? Du kan ju spara ett par slantar om du ställer av den på farsan när det inte är säsong.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kolla länsförsäkringar/folksam.
Jag har iof standard 748 årsmodell 96 men är 27år bor i sthlm, haft KK i 2 år.
Hel avställningsbar skulle dom ha strax över 900:- av mig. Men jag kör på halvförsäkrat.

Nu när jag kolla Länsförsäkringar ska dom ha 4053:- hel/hel. Blir nog byte av fb i år för mig.
Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan en 748R-02 och 748BP-96?

Har ett vagt minne att Ducati registrerade hojarna med lägre effekt på 916/748 innan 1998 vilket gjorde att premierna blev lägre än vad de borde varit. Den största förklaringen ligger nog där. En 748R nästan samma effekt som en tidig 916, men jag tror inte det är så avgörande i praktiken. Mer avgörande är nog postadress, boendeform, ålder, hur länge man haft körkort etc. Sedan spelar hojens ålder till viss del in.

Fick ner premien med 1/3 genom att flytta från If till Folksam, så det lönar sig verkligen att ringa runt och kolla premierna varje år. Länge var If billigast för mig, men så plötsligt erbjuder ett annat bolag lägre premie. If trodde nog att bara för att man accepterat en nivå en gång kunde de fortsätta på samma nivå och höja lite allt eftersom. Har börjat kontrollera mina bilar nu sedan två- tre år tillbaka och kommer nog att gå vidare med mina andra försäkringar. Tiderna där det lönade sig att vara ett bolag trogen är förbi.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Hm! o jag fick min nya premie igår från Bilsport & mc,, Har en ktm 990smt-(12) + en Husaberg Fs570-(11), 1900 för ktämen o 2700 för husan, Helförsäkring/Helår. Tycker de e kannon :D men jag eju kanske gubbe? =46. :banana
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Känns helt j*vla sjukt, jag kommer inte under 32k / år för hel/hel för den cykel som jag ska köpa om någon månad, en 08:a CBR 1000RR. Jag är helt ny inom dessa kretsar, så kanske har jag missat någonting? Jag har två lås, garage som alltid skinnställ - hur kan det bli så himla dyrt? Är det bättre år 2? :4skrika

ålder ?
antal år med körkort ?

du bor i sthlm, det är en anledning
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top