Vad säger era mammor?

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Det var ganska lugnt med morsan från början, sen blev det värre vartefter 125:an blev mer och mer skrotad. När jag sedan lyckades krascha min FZR 1000 så att det blev ambulanstransport och kotkompressioner så tog det skruv. Men hon har lugnat sig igen efter ett antal olycksfria år. Farsan har alltid varit emot det, men vad ska han göra..... Flickvännen är rätt så nervös när jag är ute och kör. "Kör försiktigt" hör man ju lite då och då.....
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Ja, när jag skaffade hoj var det mina föräldrar som tjatade att jag inte skulle köra, men numera är det jag som tjatar på dom att inte köra bil........

Allt vänder med åren, man börjar och slutar livet med dräggel och blöjor.....
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Lillebrorsan tävlar i karting och tycker det är skitfränt med en syrra som hoj, särskilt nu när jag har köpt en cross (som han kan köra på).

Mamma har väl vant sig vid tanken att jag kör hoj och att hela hennes familj är sjukt motorintresserade och säger inte så mycket längre.

Jag förstår att hon är orolig, hon har sett mig i sjukhussängen med en krossad ryggrad efter en hojolycka med min första hoj.
Men efter att jag köpte ny hoj tre veckor efter olyckan så förstår hon hur stort mitt MCintresse är och vill att jag ska må bra och ha roligt.

Hon undrar vad jag ska med två hojar till och gillar inte när jag kör bana och sånt. Men efter att jag har förklarat att det är säkrare på bana så brukar hon nicka och hålla med.

Pappa har ju motorintresset men har inte haft hoj själv. Han hjälpte mig att övningsköra ett par gånger och köpa min första hoj, liksom om det är nåt meck jag behöver ha hjälp med.
När vi bytte hjul på min motard så testade han en sväng på gatan, powerwheelade lite och tyckte "en sån här skulle man ha!". Men har inte råd att skaffa hoj med tanke på att kartingen kostar alldeles för mycket.

Storebrorsan har skaffat hoj nu (32 år och två barn), blev sugen när lillsyrran skaffade kort för ett par år sen.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
"Kör försiktigt!" är väl ungefär det enda hon säger.

Dock suckar hon lite uppgivet när man är hos päronen och äter middag då farsan också kör hoj och det tenderar att bli det enda samtalsämnet.
Hon har nästan börjat på att fundera på att själv åtminstone åka med lite för att kunna passa in ;)
 

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Huddinge
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Min mamma lever inte och min pappa kör hoj själv - så där är det inga problem! :) Det var faktiskt han som fick mig intresserad av motorcyklar. När jag var 14 år gick han & köpte en hoj och slängde mig bakpå. Jag älskade det från första stund! När jag sedan fyllde 16 var det inget snack om saken. Självklart skulle jag skaffa egen hoj! :tummenupp

"Kör som du brukar" är väl ungefär det man får höra innan man drar iväg. :)

/J
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mamma "Du kör försiktigt va"

Pappa har alltid uppmuntrat mig till att köra hoj, men dagen jag fick kortet blev han lite butter :D
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Morsan och farsan berättade en liten anekdot som de hade bevittnat på motorvägen: Två hojar hade kryssat mellan filerna i ca 180 (enligt dom svindlande hastighet). Morsan hade börjat gråta när hon såg det. Som vanligt så tror dom väl inte att jag kör så, trots att jag har budat och nu kör sporthoj och berättar hur stabilt och fint det går att ligga i 200 blås på motorvägen när man ska köra längre sträckor.

Jag har även visat film när jag slangar och kör på framhjulet med sporthojen. De tror nog att jag överdriver mina berättelser bara för att vara häftig, men så kör de ju inte hoj själva och hajar inte att 200 märlor på en plastraket är att likställa med 90 i en personbil. Jag tycker dock att det är onödigt att tala om att jag har vridit ur hojen i 280 blås samt att jag har stått med ena foten på skjutspinnen och wheelat i 200, det finns väl ingen mening med att de ska veta det. Men frågar de och kommenterar så får de ju palla svaret liksom.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Oj har ingens föräldrar någon aning om hur deras son/dotter beter sig i trafik. Morsan vet att jag kör som en kärring men att det ibland kan gå lite fort.
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Morsan är väl inte så där överförtjust, Farsan däremot gillade inte när jag köpte hoj igen efter ett antal år. Men när han fick se den så ville han genast provköra, och han gav sig inte förrens han fick heller. Häromdagen så blev han också återfallsknutte, då han vid 62 års ålder köpte sig en Honda CB 650 från slutet av 80 talet.
Morsans reaktion blev väl ungefär så här, :kocko :kocko :huvet :fatta! :4skrika .....
Min reaktion blev så här, :banana :yoparty :hihi :yoparty :tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
näe ja va tolv år fick jag testa fars mc (tr1:a(?)-82) självklart åkte han med han trissa mig hella tiden till å köra fortare när ja fyllde 15 flyde far å ja från släken genom å ta en tur med mcn efter som ja fyllde år tyckte han sjävlklart ja skulle köra tror vi va uppe i 140 ni kan gisa om ja gillade det! (trorts att ja va SKIT skraj!) nu betalar han teori kurs till mej så vi kan åka ut å köra i sommar :)

mor därimot gillar inte motorcyklar sen hon för en massa år sen (typ 70 tal) lånade en gammal compact som far hade å körde in i en parkerad bil *host* SOPA! *host* nu tror hon att ja kör lika kast..

men å andra sidan när ja under min moped tid krossade fotknölen skälde far ut mig och min kompis som jag skjutsadesom fan för att ja svikigt ett för troendepå akuten medans mor daltade.. ja ty´cker i efterhand att ja mer förkänades att skälas ut.. (det visade sej att det faktiskt var min kompis fel att vi kracha då fick far dåligt samvete å skrev upp mig för en teori kurs :) )
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
"Kör försiktigt" var vad man fick höra innan de sett hojen.

När man stolt svänger förbi för att visa upp sin nya leksak (och första hoj någonsin) fäller mamma kommentaren "Nämen, vad liten den är". (Tack mamma)

Efter det utgår de ifrån att jag inte kan köra så fort antar jag, för jag har inte fått några förmaningar.
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Hehe.. Kom på en annan episod. När jag ahde köpt min första hoj 1987, så åkte jag ut med några kompisar till min farmor & farfar. Mina föräldrar var där ute på landet då också. Morsan gillade inte RD:n farsan var så där måttligt intresserad. Farfar däremot blev helnöjd över att jag hade köpt MC. Han var gammal knutte själv. Farmor berättade om en episod när farsan var ung och körde Indian. Farsan skulle skjussa farmor till nått ställe och han hade bara hojen då, så dom tog den. Efter ett tag så tyckte farmor att det gick lite för fort så hon sa åt farsan att sakta ner lite, farsans kommentar var då- Varför då? Det finns ju inget att se här... :tummenupp Den historien får han fortfarande höra av min nu 88 åriga farmor :tummenupp Tydligen så är en barn alltid ens barn, även om barnen är 62 år gamla. Åt mig säger hon ingen ting, Farsan frågade en gång varför jag aldrig blir tillsagd att ta det lungt och köra försiktigt? Ja men, han är ju 27 år yngre än dig, han vet ju hur en sån där fungerar blev svaret...
 

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid bulten
Hoj
Bumse och urgixxer
Både morsan och farsan sa att det var deras största mardröm som besannades när jag köpte hoj... Några år senare så hade det lugnat sig såpass så morsan undrade vad man skulle med en glidare till de verkade tråkiga. Nu däremot så ser hon framemot att få åka med på ngn tur i år.
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Började köra flaka med handväxel när jag var nio år, så väl som att åka bakpå fars Yamaha FJ 1100. Köppte en drac -99 för egna pengar vid 15års ålder, en XR650 vid 16års ålder, och nu också en Kawa Ninja -99.

Far var den som tyckte att jag skulle köpa en 125:a att köra på istället för trimmad moped (mer lagligt). Även han som hejade fram XR650:n (han själv köppte en XR600 ca 1månad efter :D). Har fått en förmaning, "Kör inte ihjäl dig."

Mor min har hela tiden varit rädd för dessa saker, tur att man bor hos far. Dock har hon stått för större delen av skyddsutrustningen :)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Foss skrev:
Min mamma är väl inte störtnöjd direkt över att jag tog hojkort(påhejjad av far) och köpte hoj. Vad säger era päron? Är det ett attans tjatande om att "kör försiktigt", "ring när du kommer fram" osv...? Det roliga är att när man åkte omkring på en fulltrimmad mt5:a med hjälm som enda skyddsutrustning så sa hon inte särskilt mycket men nu är det ett evigt tjat. Det är tur för henne att jag kör som en kärring! :)

Nu när jag köpt hoj och tar kort så det enda hon säjer är: "TÄNK PÅ DINA BARN!!! Dig har man fått för sina synders skull! Nu ska man behöva gå och oroa sig för dig!"

Hon lugnade sig när hon fick se min körstil.... :hihi :hihi
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Street skrev:
....Farsan frågade en gång varför jag aldrig blir tillsagd att ta det lungt och köra försiktigt? Ja men, han är ju 27 år yngre än dig, han vet ju hur en sån där fungerar blev svaret...

Hahahahahahahahhahaha!!! KLOCKREN!!
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Pappa: "Ja, kör ihjäl dig du.. Ska jag boka begravning?"

En av pappas bästa kompisar körde nämligen ihjäl sig på MC - Det är därför han säger så.

Mamma: "Det är alldeles för farligt..."
 

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Blade 929:a
föräldrar......

Jag köpte mej en Suzuki TS125 som första hoj, lyckades tuta i morsan att det var en moped och det gick bra ända tills farsan kollade lite närmare på den! då var det ett jä-la liv.... gick ett par år utan hoj sen, köpte en transalp som inte såg så skräckinjagande ut å den va ganska ok i deras ögon..... sen såldes den å det gick ett par år till, tills min lillebrorsa köpte sej en opel calibra 4x4 turbo me massor av hk å grejor.... Jag sa till honom: -Den där ska jag köra ifrån te sommaren! fick till svar: -me en 745:a ??? Jag bara log lite snett! Morsan fick ett fullständigt spel å förklarade att nu har hon sett mej i livet för sista gången när jag rullad in på gården me nya hojen. Farsan, ja....han sa inte så mycket. Han kanske insåg att det inte var nån ide att tjafsa! Å brorsan då? ja....gissa..... :hihi
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top