Vad säger era mammor?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
fezt skrev:
Givetvis e mamsen orolig, men hon är mer orolig när ja kör i trafik än på bana.

Hon satt på läktaren å kolla på åsen förra året när jag å farsan var ute på en regnträning. Slutade med en söt krasch för mig. Vittne från läktaren berättade senare att morsans första utrop var:
"OJ hur gick det med hojen nu då?" :Bugar

corkysm21.gif

Hehehhehe..

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
NoPinky skrev:
Det är mycket mer effektfullt att en dag bara rulla in med egen hoj... :brinnerup
Då fick jag nog den "roligaste" utskällning som jag någonsin fått... :fatta!

Ska fundera på detta..farsan är 70 i år så man kanske ska vara lite försiktig med att ge honom en allt för stor :skrämd, de små håren han har kvar på skallen vill han nog gärna behålla :gnissla

Last edited:

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
farsan kör själv sporthoj(56 år), så han säger inget... :yoparty morsan var lite gnällig i början(gasa inte för mycke bla bla bla) men nu säger hon bara akta dig för polisen.. :hihi

hehe iofs så fällde mormor den ultimata komentaren när jag hade köpt min första hoj..

- Är den inte fin , mormor?
- Död och förintelse!

kanske inte det svaret man hade räknat med men! :huvet

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
När jag var 15 så köpte morsan en 125:a landsvägare åt mig så jag skulle ta kort men den skar och jag orkade inte :)
När jag var 18 sa jag till farsan att han skulle hjälpa mig med hojkortet (han var bil/mc-lärare) men han vägrade och sa att när jag var 20 år skulle jag få kortet. Han menade på att jag skulle mogna först i trafiken eller nåt sånt tjaffs :rolleyes:
Så jag väntade tills jag fyllde 20 har jag för mig så han skulle hålla tyst. Nu var det bara morsan kvar att övertala, jag köpte hoj nåt år innan jag tog kort och hon var inte glad på mig när jag inte hade kort och körde :( I efterhand inte så smart heller....
Styvfar däremot var överlycklig när jag kom hem med en ducati (åt honom trodde han) och morsan ännu surare :)
Syrran däremot har varit värst, hon tjatar alltid så fort jag gör nåt, oavsett om det är bil eller mc :4skrika

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Mina föräldrar har lite skilda meningar.

Ibland när morsan inte orkar åka med och övninsköra så får man höra "ähh, det är inga poliser ute nu så du får köra en vända själv". Lika när vi är ute och kör. Jag i full skyddsutrustning, morsan i mjukisbrallor och en gammal hjälm. När man snackar med farsan däremot så är det svårt att ens få åka några meter själv. Antagligen för att han fått för sig att min Rd är en mördarmaskin och att förra ägaren berättade varför den kallas Tussilago :rolleyes: . Men mina föräldrar är ändå rätt lungna av sig och jag har fått gjort det mesta. :yoparty

Boorg

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Aprilia Rs125
Päronen har väl inte så mkt att säga till om eftersom att dom har en hoj var :D, men får väl höra att man ska ta det lugnt och så. Morsan blev väl skapligt glad när jag blåste om henne på vägen hem (Märkte det inte), när jag träffade henne senare sa hon att det faktiskt är 50 i det området, och du körde fan inte i 50. Höll väl en såndär lagom fart, ung 100. :)

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
både morsan och farsan kör sporthoj så det var "självklart att ungen ska ha hoj".:banana Det betyder dock (tyvär) inte att jag slipper höra det gamla vanliga "kör försiktigt" varje gång jag öppnar garageporten.

Att föräldrarna kör just sporthoj är speciellt bra nu när jag själv ska köpa en större. Morsan skulle gärna se mig på en blå SV650 (hon har en röd själv), men det lär ju knappast inträffa om det inte börjar växa pengar på trädet utanför mitt fönster....

MaddeU-a

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
Yamaha RD125 -81 och Yamaha XV 1000 TR1 -83
" Ta det lugnt "
" Du är väl försiktig Lova det"
" På med skinnstället !!"

:3freak

Men ioförsig så oroar morsan sig för allt, oavsett om det är viktnedgång, mc-körning eller ja vad som helst.

Last edited:

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Har inte haft moppe eller sånt så de hade väl inte riktigt väntat sig detta plötsliga intresse för motorcyklar. När jag sedan började snacka om att köpa en mc så trodde de inte att jag verkligen tänkte köpa en i början. Men efter att jag kollat på cyklar i ett par månader på blocket och snackat med några kusiner (som kör) så åkte jag och kollade på en cykel (den jag har). Sedan tyckte morsan inte om att jag hade hög egen initiativförmåga när det gällde övningskörningen som skedde med eller utan päron.

De verkar ta det hela rätt okej tycker jag. Värre när man (dum som man är) berättar om de gånger man är nära på att klota. Rullgrus i 120 på 70 väg o liknande. :fatta!

Både morsan och farsan har provkört, morsans kommentar var: JA, den här har du inte köpt för att köra långsamt. Då har jag 34hk i den, ska bli intressant att se vad hon säger när jag byter till sporthoj.. :hihi

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bomanrd skrev:
Antagligen för att han fått för sig att min Rd är en mördarmaskin och att förra ägaren berättade varför den kallas Tussilago :rolleyes: .

Den ÄR en mördarmaskin!! :fakta

Nä, med dagens mått mätt är den ju inget monster men farsan tyckte la det när jag köpte min RD 350 också. Nu har jag ju bytt upp mig lite, men han har inte ens vågat provköra ZXR:en än.

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Så jäkla överreklamerat att man tar självmord bara för att man kör båge.
Hur många dör inte i cancer varje år?
Vi är ~250 000 hojåkare ute på vägarna och av dessa dör högt räknat ca 50st om året. +då alla som skadar sig.
Hur som haver.

50/250000 = 0,0002%

Farligare att gå ut på krogen för fan!
Vad säger din mamma när du gör det?

//Fredda

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
skövde_pöjk skrev:
- Är den inte fin , mormor?
- Död och förintelse!
:rofl Den som ändå hade sådana släktingar! Synd att de alla är borta... Ja. Föräldrarna är förstås (helt otippat) fett emot detta med mc. 600:an var illa nog, när de sen fick höra specen på Bladen som komma skall blev det väl inte direkt muntert. Farsan har ingen som _helst_ koll på detta med mc så när jag gjorde en liten prestandademo på motorväg när han låg bredvid med bilen vart det ett jävla liv. "-Du kör väl inte sådär va?!? Tänk på körkortet bla bla."

"-Oh nej, det där var bara för att visa hur man KAN köra en sån här."

Ibland undrar jag om jag verkligen är släkt med resten av familjen. Ingen annan har ett uns motorintresse, till skillnad från de flesta andra som skrivit här i tråden. Hoppet står till brorsonen, 2 ½ år gammal som tittar drömskt efter hojar som passerar och glittrar med ögonen bredvid bågen på tomgång. "Jars (det är jag) åka motocykel" kom tidigt in i vokabulären. :)

Synd bara att grabben skall vara så förtvivlat liten. Lär ju ta ett tag innan han kan åka med! Vid något tillfälle råkade jag säga att det skall bli kul när grabben är stor nog att hänga med bakpå. Blicken från svägerskan var inte nådig kan jag säga... :D

Suck. Folk förstår helt enkelt inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
2fast4hjo skrev:
Cancer är inget man väljer..att åka hoj är det.. :3freak

(förlorade min mor i akut leukemi när jag var 13)

Han tänkte nog mer på rökningsrelaterad cancer. (eftersom ingen forskning kan påvisa större risk för cancer med snusning så skrev jag inte tobaksrelaterad)

Visst finns det dom som dör av lungcancer utan att själv röka också, men man förvärrar ju oddsen avsevärt om man t.e.x röker, på samma sätt som man förvärrar oddsen för att överleva i trafiken om man kör motorcykel, om än inte i samma grad.

GuW// F.d rökare och asbestarbetare, numera inget av det!

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Mycket bra inlägg av Nurse Ratched och Zee. Själv började jag köra hoj först när mina barn var rätt så stora. Det var väl något undermedvetet i samband med en 40-års kris. Jag är dessutom så gammal att jag fick mc-kortet i ett flingpaket. Min mor är nog rätt så orolig men hon säger inte så mycket utom att jag ska ringa henne när jag kommer hem om jag har kört från henne och hem. Hon är av den uppfattningen att man ska försöka förverkliga de drömmar man har. Min far (som inte lever längre) sa inte heller så mycket men jag tror han var mer intresserad av bilar än av mc.

Min kära hustru är tämligen orolig och tycker att det är skönt när vintern kommer. Man får ringa ofta om man är ute och kör. Däremot är skjutsning av våra barn något som jag inte ägnar mig åt. Ett gemensamt beslut, det räcker om en i familjen utsätter sig själv för risker. Dock kan man inte hindra dem om de själva skulle vilja skaffa sig mc, då gäller det att se till att de får rätt attityd ute i trafiken.

Överhuvudtaget blir det hela tiden något av ett olöst problem. Det finns inga garantier att det kommer att gå bra bara för att man kör sansat och eftertänksamt. Det är ett faktum att det är riskfyllt, alla har vi väl vänner eller bekanta som har råkat ut för något då de har kört. Dessutom drar det en del pengar då man inte gärna vill pruta på säkerheten.

Samtidigt har mitt mc-åkande berikat mitt liv på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Det har kanske lett till att jag har blivit en lyckligare människa och bättre förälder än annars. Men kanske ett annat fritidsintresse hade gett samma sak, vad vet jag?

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo då
Foss skrev:
Min mamma är väl inte störtnöjd direkt över att jag tog hojkort(påhejjad av far) och köpte hoj. Vad säger era päron? Är det ett attans tjatande om att "kör försiktigt", "ring när du kommer fram" osv...? Det roliga är att när man åkte omkring på en fulltrimmad mt5:a med hjälm som enda skyddsutrustning så sa hon inte särskilt mycket men nu är det ett evigt tjat. Det är tur för henne att jag kör som en kärring! :)

Jag kan lungna dej med att det tar ett bra tag innan det går över, gilla läget. Mossan tycker om dej. :tummenupp

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Fredda66 skrev:
Så jäkla överreklamerat att man tar självmord bara för att man kör båge.
Hur många dör inte i cancer varje år?
Vi är ~250 000 hojåkare ute på vägarna och av dessa dör högt räknat ca 50st om året. +då alla som skadar sig.
Hur som haver.

50/250000 = 0,0002%

Farligare att gå ut på krogen för fan!
Vad säger din mamma när du gör det?

//Fredda

Blir det inte 0,02%? :confused:

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Min morsa kör själv, så vi är ut och glider ibland. Farsan,morsan, brorsan och min sambo har egen hoj. Då slipper men bråket i baksätet....

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln