Vad säger era mammor?

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
"jag ska ta hojkort"
"nej det ska du inte"
"men jag betalar ju själv" :huvet
"du ska inte ha någon motorcykel"
"men jag tänkte bara ta kortet nu medans man har teorin fräsh i huvet"
"jaha, men du får betala allt själv.."

1år senare kommer man hem med en gsxr750, aldrig fått ett sånt välkomnande någonsin, men man hör dagligen, kör försiktigt osv.
morsan kör en suzuki 4x4 och hon blev ju lite glad att det var en suzuki man körde iallafall ;)

sen tror jag dom tror att den låter värre än den går, bara hoppas dom inte ser en då man gasar lite för mycket :hihi

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Mina föräldrar har tatt det med ro, farsan brukar mest påpeka att det ser bökigt ut med all skyddsutrustning, varför köper du inte en bil istället (då hade jag bara hoj)

Tjejens farsa däremot, som varit polischef och mc-hatare av stora mått. Dels har han sett enhel del olyckor, dels hatar han ljudet av ylande radfyror.

Vi fick mörka bra nör tjejen skulle ta kort, han var inte så nöjd när det kom fram :hihi

Han bruakr alltid fråga hur lång tid det tog att köra dit, så man får dra till med ett mellanting. Säger man den tid det tar helt lagligt tror han inte en, skulle man säga den verkliga tiden skulle det bli :fatta! av stora mått :hihi

Däremot var morsan mindre nöjd när först lillbrorsan åkte till Kosovo, sen åkte jag till Liberia strax efter, men det gick ju bra det med.

/Pajje

Ella

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
SV 650S
Min pappa tyckte det var jättekul att jag började köra. Han tröttnade ganska fort på att sitta bakpå så han köpte sig en egen landsvägshoj. Han är ju en f.d. crossåkare som inte roats av landsvägskörning tidigare. Mamma blev överlycklig för nu fick hon äntligen åka med! :D

Vaektra

Mamma
Gick med
6 Dec 2004
Hoj
nu står det 2 hojjar i garaget :)
Ingen i min familj är särskilt glad över hojjen. De är helt och fullt övertygade om att jag ska ha kört ihjäl mig innan sommaren är slut. :4skrika Trist. Bäst att bevisa motsatsen :)

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Morsan har väl aldrig gillat att jag kör hoj.
När jag nu har skaffat barn själv, så har morsan allt oftare börjat påpeka att hon tycker att det är olämpligt att jag kör hoj. Med tanke på mitt ansvar mot min familj.

Last edited:

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
När jag skulle ta hojkort sa jag till pappa,han sa att det var ok men var väldigt snabb med att påpeka att han inte var förtjust i det.
Jag var inte så smart när jag berättade det för mamma,hon har extemt dåliga nerver och :hördu fick ett mindre sammanbrott, men nu är det hyffsatt lugnt.

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
min mamma frågar varenda gång jag kommer ut till dom på hojen när jag ska bli vuxen :rolleyes:
Hennes gubbe brukar gå ut och dregla lite på hojen och dra igång snacket om att han visst en dag ska köpa sig en krompråm (kommer aldrig att hända)

Sen blir det såklart det vanliga:
Mams: Kör försiktigt
Jag: Gör jag alltid
Mams: Nä, det gör du inte
Jag: Jaja, jag kör som vanligt då
Mams: Det är det jag är rädd för

Fire02

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Superduke R -07
Foss skrev:
Min mamma är väl inte störtnöjd direkt över att jag tog hojkort(påhejjad av far) och köpte hoj. Vad säger era päron? Är det ett attans tjatande om att "kör försiktigt", "ring när du kommer fram" osv...? Det roliga är att när man åkte omkring på en fulltrimmad mt5:a med hjälm som enda skyddsutrustning så sa hon inte särskilt mycket men nu är det ett evigt tjat. Det är tur för henne att jag kör som en kärring! :)
Bara man inte kör ihjäl sig själv är hon nöjd! och om man misslyckas med det så slipper man ju höra vad hon säger om det :kocko

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Psychobiker skrev:
Däremot var morsan mindre nöjd när först lillbrorsan åkte till Kosovo, sen åkte jag till Liberia strax efter, men det gick ju bra det med.

Känner igen det där... :hihi

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Jag övertalade morsan när jag va 15 att jag skulle köpa 125a å åka på istället för att trimma moppen :D
Och nu när man åker "riktig" hoj så är hon orolig men kan inte säga nåt för hon åkte själv i sin ungdom.

Och som nån skrev tidigare att ställa hojen för vinterförvaring hos päronen!! :brinnerup Skulle aldrig våga, den skulle garanterat bli repad eller vält eller full i färg eller påkörd......

Har ett päron till farsa som lyckas med det mesta. Förra veckan mosade han bort blinkers och dimljus på min Audi 200Tq :gnissla (dyyyyyrt) med åkgräsklipparen. För övrigt min klippare som han precis lagat eftersom han för nån vecka sedan hade kört bort framvagnen pga krock med ett staket :huvet

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Brukar väl vara lite oroligt när man vart o kört bana o gaseandet ligger kvar på stora vägarna!
Farsan bara skrattar o påpekar att man inte får köra fortare än vad som står på skyltarna o gör sedan så här :hihi

Coola Ola

Guest
Morsan tyckte det var skitkul att jag skaffat hoj, hon har frågat om hon får provköra flera ggr men jag har lyckats slingra mig undan det :hihi Pappa tyckte såklart att det var kul eftersom de båda visste hur hojintresserad jag varit sen jag var liten men han har annars haft en ganska neutral inställning till hojen, varken intresserad eller negativt inställd.

De gånger jag har ringt hem och berättat att jag klotat har de bara skakat på huvudet, typ: "så går det om man ska hålla på o fjanta sig på bakhjulet" o sådär....

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
När jag hade påbörjat min körtkortsutbildning som 16-åring 1983 så dog min 24-åriga kusin i en MC-olycka. Då var det liksom inte bara oro i min familj utan det var i allra högsta grad på riktigt. För mig fanns inget alternativ dock, jag var en kompromisslös individ i den åldern. Dock har detta med all säkerhet påverkat mig allt sedan dess och kanske var detta skälet till att jag bara kraschade min 125:a 7 ggr på två säsonger (ofta hård inbromsning, rullgrus samtidigt som jag skrek: Kenny Roberts!! Jag är så gammal att jag menar den riktiga Kenny Roberts, inte sonen). Vissa saker måste man bara göra, driften är för stark för att man ska kunna låta bli.

Nu då? 37 år gammal och småbarnsförälder och är doktorn som gått alldeles för många jourer på akuten för att odelat älska motorcyklar. jag körde mc sista gången 15/7 2003 och min som föddes 3 dagar senare. För min ansvarskänsla är det otänkbart att köra MC som förälder. Det skulle ta min familjs tid, pengar (Jag körde inte landsväg vilket i bästa fall kan jämföras med koffeinfritt kaffe, dvs meningslöst, eller som att spela poker om låtsaspengar, dvs meningslöst.) samt att jag skulle kunna skada mig så jag skulle klara min försörjningsplikt sämre. Inga problem för mig; jag sätter min familj före mig själv samt att älskar trycket av ansvar.

Min son (och även dottern) då? kommer de att få köra MC? Så mycket kan jag säga att jag starkt kommer att avråda och de kommer att få göra det för egna pengar. Om intresset är tillräckligt stort så kanske det är fel att sätta min oro över deras passion och då kommer jag kanske att omvärdera. Ur den synvinkeln tycker jag att det är orimligt att ge ett motorfordon till någon yngre än 11-12 år. Samtidigt sitter jag i en svår sits för även om jag inte kör själv längre så jobbar jag som tävlingsläkare i Speedway och kommer att vara tävlingsläkare på Edgegames i år igen och snart börjar åtminstone sonen haja detta och troligen bli intresserad och som man sår får man skörda.. Eller?

Förstå era föräldrar, för dem finns det ingenting på jorden som kan ersätta deras barn och inget som kommer i närheten av värde. Förstå deras vånda när de å ena sidan vill låta er vara fria individer och å andra sidan oroar ihjäl sig när ni tar risker. stå ut med deras kommentarer. Krama om dom så ofta ni kan.

Kör försiktigt!!!

/Hising

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nurse Ratched skrev:
När jag hade påbörjat min körtkortsutbildning som 16-åring 1983 så dog min 24-åriga kusin i en MC-olycka. Då var det liksom inte bara oro i min familj utan det var i allra högsta grad på riktigt. För mig fanns inget alternativ dock, jag var en kompromisslös individ i den åldern. Dock har detta med all säkerhet påverkat mig allt sedan dess och kanske var detta skälet till att jag bara kraschade min 125:a 7 ggr på två säsonger (ofta hård inbromsning, rullgrus samtidigt som jag skrek: Kenny Roberts!! Jag är så gammal att jag menar den riktiga Kenny Roberts, inte sonen). Vissa saker måste man bara göra, driften är för stark för att man ska kunna låta bli.

Nu då? 37 år gammal och småbarnsförälder och är doktorn som gått alldeles för många jourer på akuten för att odelat älska motorcyklar. jag körde mc sista gången 15/7 2003 och min som föddes 3 dagar senare. För min ansvarskänsla är det otänkbart att köra MC som förälder. Det skulle ta min familjs tid, pengar (Jag körde inte landsväg vilket i bästa fall kan jämföras med koffeinfritt kaffe, dvs meningslöst, eller som att spela poker om låtsaspengar, dvs meningslöst.) samt att jag skulle kunna skada mig så jag skulle klara min försörjningsplikt sämre. Inga problem för mig; jag sätter min familj före mig själv samt att älskar trycket av ansvar.

Min son (och även dottern) då? kommer de att få köra MC? Så mycket kan jag säga att jag starkt kommer att avråda och de kommer att få göra det för egna pengar. Om intresset är tillräckligt stort så kanske det är fel att sätta min oro över deras passion och då kommer jag kanske att omvärdera. Ur den synvinkeln tycker jag att det är orimligt att ge ett motorfordon till någon yngre än 11-12 år. Samtidigt sitter jag i en svår sits för även om jag inte kör själv längre så jobbar jag som tävlingsläkare i Speedway och kommer att vara tävlingsläkare på Edgegames i år igen och snart börjar åtminstone sonen haja detta och troligen bli intresserad och som man sår får man skörda.. Eller?

Förstå era föräldrar, för dem finns det ingenting på jorden som kan ersätta deras barn och inget som kommer i närheten av värde. Förstå deras vånda när de å ena sidan vill låta er vara fria individer och å andra sidan oroar ihjäl sig när ni tar risker. stå ut med deras kommentarer. Krama om dom så ofta ni kan.

Kör försiktigt!!!

/Hising

Det var jävligt fint skrivet. Jag har själv lite svårt att bestämma mig om hur man ska tänka om hojåkandet sen när man blir pappa. Klart är det ju att ekonomiskt sett får det inte vara en börda, så det blir väl en gammal.. någonting! Jag tror att om mina barn nu vill köra hoj, så ser jag väl helst att de kör cross och ev. sporthojar på bana. Det är ju ute i trafiken som döden lurar bak hörnet.

Klart klurig fråga iaf.

Själv är mina päron inte jätteoroliga. Jag har visat intresse för MC enda sedan jag var riktigt liten och intresset för bilar har väl varit svalt, minst sagt. De vet dock att jag kör bara fort vid "rätt tillfällen" och de litar på att jag kör med hjärtat och huvet. Inte med högerhanden och hornen i pannan. Mina förädrar vet att de inte kan påverka mina val, så de väljer väl att.. ..va ok med det. De skulle väl hellre se mig sälja hojen, men samtidigt kan de inte själva låta bli att gilla hojen. Farsen tycker den är apsnygg o smajlar lite diskret när man startar hojen. Men han uppmuntrar inte mig. De hoppas väl att jag ska "köra av mig" ett par år för att sedan tröttna. Själv tror jag inte detta kommer inträffa.

Brewden och sambo var lite orolig i början men hon har också lugnat ner sig nu. Särskilt efter hon åkt med ett parr ggr. jag antar att hojar ser farligare ut från håll när man inte själv åkt. Nåväl.

Jag tycker iaf att alla hojåkare ska tänka på att ni inte äger eran egna liv, för det äger de som älskar er. Så kör med med eran älskade i hjärtat där ute och kör rätt så kan man undvika dödsolyckorna hyfsat bra. Tror jag.

Last edited:

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Tycker o Tycker.

Eftersom att farsan har varit gipsad i 11mån efter en rejäl vurpa (brytna fotleder, fingrar, revben m.m.m.m.) tycker morsan INTE om det.

När sommaren närmar sig får man höra, faaaan vad skönt det är med vinter då du inte kan köra hoj. Även fast hon vet att jag kör sakta :tomten

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Givetvis e mamsen orolig, men hon är mer orolig när ja kör i trafik än på bana.

Hon satt på läktaren å kolla på åsen förra året när jag å farsan var ute på en regnträning. Slutade med en söt krasch för mig. Vittne från läktaren berättade senare att morsans första utrop var:
"OJ hur gick det med hojen nu då?" :Bugar

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Morsan tycker jag ska sälja och köpa bil istället. Annars får jag alltid höra "kör försiktigt, ring när du kommer fram" och dylikt.

Farsan var inte lika emot då han nog tycker jag kan köra hoj. Men när hojarna blivit större å större, dvs mer effekt så har han varit lite grinig i början å gaggat om att det är en "värstinghoj".

Han vet nog att man gasar ibland.. men inte att man kör ganska vårdslöst å massa bakhjul n shit :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln