Vad säger era mammor?

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Morsan kallade mig "sketunge" när jag berättade hur lätt min hoj hoppar upp på bakhjulet. :D Kul grej med tanke på att jag snart är lika gammal som henne :3freak
 

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
Jag ringde och meddelade att jag hade köpt hoj och att jag hade planerat övningsköra med henne bakpå Ninjan :D. På den tiden fick de ju A-behörigheten på köpet.

Hon (51 år) gick med på det till slut och efter en 2-3 åkturer körde jag upp och klarade mig. Det var lite mer än ett år sedan nu, dock fick jag inte köra snabbare än 70 när vi var ute :rolleyes:

Skall dock tilläggas att morsan har alla bokstäver man kan ha, inkl. buss, taxi och tung lastbil (har också kört alla tre i yrket) :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Inte populärt förstås, hon tror dock att jag är en "ordentlig pojke"... Men hon är inte säker på det :)

Var hos brorsan för några julaftonar sedan, DVDn var laddad med GR, morsan kommer in och sätter sej i soffan.
Brorsan och ungarna gillar filmen och kommenterar högljutt, efter en stund upptäcker morsan att det INTE är på en racerbana.

Var är det där frågar hon, mellan Stockholm och uppsala svarar jag tort...... 10 sek tystnad.... ÄR DET DU SOM KÖR????!!!!!!!
Jag låter svaret dröja liite för länge, BIG MISTAKE!! Inte så lätt att övertyga henne sen :hihi Stackars Mamma :krama

För några månader sedan hade vi nästan avslutat det obligatoriska "SöndagsTelefonsamtalet", precis när jag ska lägga på så säger hon: -Ja just de ja...
-Vadå? Du måste lova att du inte gör så här!! -Ehh, gör vadå?
-Jo när jag körde E4 förbi Nyköping så var jag tvungen att gå ut i vänsterfilen för det kom bilar från påfarten... -Jaa?? -Jo jag körde väl 130 och tittar i backspeglarna men när jag är nästan om bilarna så kommer en Mc med en jäkla fart bakifrån och då har jag ändå ökat till 140. -Jaha, men då har du ju inte gjort nått fel. -Nej det är inte det, för när jag börjar svänga in i högerfilen, då åker han om mej och drar upp den på bakhjulet..... DU MÅSTE LOVA MEJ ATT DU INTE GÖR SÅ!!!! (Jag var på Mallis då så jag hade iaf alibi, så vem av er var det som gjorde det!!! :fatta! :rofl :rofl
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Mamma tycker det är häftigt att jag har tagit kort, köpt motorcykel och allting! :banana
Pappa... har inte sagt så mycket. Han försöker mest se till att jag har koll på försäkringar och sådant, så jag inte blir blåst. Lite kontrollfreak på det sättet.

Än så länge har ingen ringt och varit orolig att jag kört omkull! :tummenupp
 

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
Morsan va väl lite smått orolig i början men efter att ha testat min transalp som jag hade när jag övningskörde så sprang hon iväg o köpte sig en hornet 600 så tycker inte att hon har rätt att klaga på mig nu:) Dock sparkas jag alltid ut genom dörren med en order om att köra försiktigt och att tänka på alla idioter på vägarna.
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Tror alltid mammor kommer vara värst...
Pappa var inte så på det från början men han har iaf kört hoj när han var ung.
Så det var det man fick trycka på :hihi
"Men gud du har iaf fått prova på och köra hoj! Tror du jag vill sitta som en
90-åring på hemmet och ångra mig att jag inte fick chansen att köra hoj och
uppleva hur det nu är?! Jag kan dö på många fler sätt än hojåkandet. Man
kan ju faktiskt dö bara man går ut en runda och går...bli överkörd, knivskuren m.m."

Så när pappa väl var med på noterna och man fått hans hojminnen till liv så
gick det mycket enklare. Vi köpte hojen i smyg och en dag stod den där bara
när mamma skulle ut i garaget. Hon sa inget för trodde det var min pojkväns
hoj som lånat litta plats. :rolleyes: Han kör ju R1:a men det visste ju inte mamma
vilken skillnad det var på en Hornet och en R1:a :lol (Glömde väl nämna färgen)

Sen när det väl kom fram så bröt helvetet lös...ingen som blev direkt förvånad.
Men skillnaden var att när väl hojen fanns där så visste jag att hon inte kunde
ändra på något.

"Vet du hur obehagligt det är att åka hoj?!" (nää..har bara åkt bakpå i 1 år)
"Hur kan du vilja köra hoj när du har en cabbe i garaget som alla skulle drömma
om att äga?!" (tja det är ju inte en hoj så det är den stora skillnaden...varför inte
ha båda njutningarna?! :D )
"Vet du hur många som dör varje år på motorcykel?! Du läser aldrig tidningarna!!"
(Blablabla...är trafiklärare-vet riskerna)

Hojen är fortfarande hos mig och skillnaden nu är att jag inte får höra en massa
tjat varje gång jag ska ut utan bara lite grymtande "ska det verkligen vara så kul"
och jaaaaa...det är så kul! :tummenupp
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
Dom har kunnat förbereda sig ifrån när jag var 2-3 år gammal, sedan dess har jag alltid velat ha Mc,
så dom har alltid vetat om det o kunnat bearbeta det. :)

När jag började övningsköra med dom frågade dom
"Har vi något val?"
"- Nope!" ;)

men man hör ju alltid " kör försiktigt!"
mamma vill inte åka med. (gick att övningsköra ett par gånger med.. )
men efter att vi mötte 3st wheelande tokar en gång när vi va ute så e hon inte så sugen på att åka med längre... :rolleyes:
(ska försöka prova lite igen) :) men då blir det med egna wheelies med henne på ... tror hon gillar d... eller inte.. :)

, pappa provkörde med mig bakpå, då gjorde vi en stoppie som hette duga, sen dess har han inte provat mer... :eek:

Men nog fan är det jobbigt för föräldrarna att veta att närsomhelst kan det komma ett samtal...
det där samtalet man INTE vill ha , o veta att det någongång lär komma...
så tacka fan för att dom e oroliga.

/z
 
Last edited:

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
zeal skrev:
Men nog fan är det jobbigt för föräldrarna att veta att närsomhelst kan det komma ett samtal... det där samtalet man INTE vill ha , o veta att det någongång lär komma...
så tacka fan för att dom e oroliga.

/z

Så får du inte säga.. nu blir ju jag nojig...
Men imorrn ska jag hålla ögonen på dig! ;)

Nä fy för sådana samtal..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja just det: -"Kör Försiktigt"... Om jag kunde få en spänn för varje gång jag fått höra det (jag är konstigt nog den ende i närsläkten som faktiskt inte varit med om någon trafikolycka så...?

Man har väl "råkat" berättat hur lång(kort)tid man kört "hit eller dit" och sånt registreras väl någonstans, hehe.

Jag brukar helt sonika svara: -Nää, jag kommer köra som vanligt, dvs för j*vligt!! :tummenupp :hihi
 

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Ja körde bara hem & varva upp biken utanför deras kåk. Både mossan & fassan kom ut med största smajlet. Fassan knuffa bort mig & drog ett varv runt kvarteret innan ja han säg Hej. :) Sen har knappt hojjen fått stå ifred! He he. Bådar gott!
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Morsan fråga mig om jag ville ta lätt mc kort. fick höra ett antal kör försiktigt. Inga direkta problem när jag tog mellan och tungt körkort och körde en offroad hoj. Flickvännen gnällde dock alltid efter turerna och muttra något om att inte köra så jävla fort, tur man inte är tillsammans nu :D . När jag köpte sporthoj sa morsan "jag vägrar åka med på den". Ännu en positiv sak till att skaffa sporthoj.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kan väl börja i moppe åldern då. Farsgubben var väl inte helt förtjust i idéen att jag skulle ha moppe men regeringen i huset sa annorlunda, istil med Klart grabben ska ha moppe, tillhör ungdommen (saken är den att hon är uppväxt i en mindre byhåla utan nära till egentligen någonting (stockholmsmått) och därför va moppe en klar del i en ungdoms liv). Väl me moppen i hand kom crossen inte långt efter. Men när snacket om lätt mc kom igång vart det blankt nej... Suck... Men men.. Farsan börja köra lite igen (han körde en Zündapp KS100 när han var ung) dock enduro nu (vilket förövrig är så där lagomt poppis). Så väl 18 så insåg morsan att hon inte hade nå val typ.

Men man hör ju mer än en gång per dag att det är totalitärt livsfarligt och köra hoj. (morsan jobbar/har kontakt via jobbet med de som råkat ut för olyckor)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Farsan är hojåkare i själen så han tycker bara att det är kul, om än lite avis för att han själv inte har nån hoj i dagsläget. Däremot påtalar han ofta om att; "tänk på hastigheten! Det vore ju dumt att förlora kortet..".
Morsan säger naturligtvis alltid "ta det lugnt nu!", men det gör hon vad det än gäller.. Vissa dagar kan hon även säga "nej, nu vill jag göra nåt kul! Jonas, kan vi inte åka en sväng med hojen?" (på min hoj dvs).. så i det stora hela så tycker väl båda att det är roligt att jag gör nåt som jag trivs med.. :tummenupp
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Hehe kul tråd..

Farsan har alltid kört hoj och mamma är väl van. När jag köpte min första gammelracer var hon lugn, för den går inte speciellt fort - eller tja, inte alls för den delen. När hon fick veta att jag skulle köpa en till tog hon det ganska soft, hon trodde att det var en gammal honda till typ. När jag så kom hem till dem med hojjen på släpet och hon fick se den såg jag att hon såg lite förskräckt ut. Jag frågade om hon tyckte att den var fin, och jag fick till svar: "Men nu MÅSTE du lova mig att du kör försiktigt". Hehe minen var obetalbar,, :)
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Farsan har ju kört hoj sen urminnes tider, så mor min har nog bara tyckt att det var naturligt att jag också skaffade hoj.

EDIT: Pappa tyckte också det var bra att jag skaffa hoj. Han skulle nog blivit lite besviken om jag inte gjorde det. :)
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Husabrud skrev:
Min mamma bryr sig inte om mig å säger inget.


äh sääkert :tungan det vet ja att hon gör

Mina päron blev rätt impade när jag helt plötsligt damp ner med både hoj å körkort utan föregående varning :hihi

annars tjatar de inte nånting, överraskande coola,faktiskt
 

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Malmoe!
Hoj
GSX-R 600
Far fick in mig på MC körandet så han är lugn. Mor var lite hispig, men jag bjöd henne på en tur och efter fick jag höra rakt upp och ner: "Magnus, nu förstår jag precis vad det här handlar om"

Har nämligen berättat för henne tusen gånger at det finns inget som slår att köra hoj, och hon har faktiskt förstått mig nu.

Far har den stående kommentaren varenda gång jag kör ut:
"En sekunds ouppmärksamhet, ett litet misstag, så är det kört"

Lever och lär så gott jag kan efter det när jag kör hoj.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top