Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

• Antal röstningar
    0

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Definitionen på stark självkänsla är ju just att du inte behöver bevisa något för någon och tål kritik just för att du har tro på dig själv. Å då behöver du inte slåss för att bevisa något eller reparera lite "tappat ansikte"

Jag säger inte emot detta påstående då jag själv har samma ledstjärna som definitionen ovan.

Samtidigt har ju alla människor behov av att synas på ett eller annat vis. På sätt och vis är det vår omgivning som definerar oss som individer från det vi är barn. Om någon påstår att man är en liten blek och efterbliven fetknopp utan framtidsutsikter kommer ju den här personen tillslut att tro på det och få dålig självkänsla. Sedan finns det ju maskrosbarn som på något vis alltid överlever. Finns det någon forskning på detta område när det gäller hur de hanterar våldsamma situationer där de blir psykiskt och fysiskt hotade?

Hur ser man på tävlingsinriktade personer? Alla är vi väl mer eller mindre tävlingsinriktade. Vissa uttalat medans andra är tystare om det.

Får titta på ditt svar efter helgen. På väg till Madrid. Trevlig helg allihopa. Inga slagsmål i krogkön nu.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så du har dålig impulskontroll? Bör man anmäla dig till Länsstyrelsn så du inte kör ihjäl dig direkct på en eventuell sporthoj?

Och du har säkert jete tuff erfarenhet, och alla vi som bara suttit inne och virkat rosa kanintofflor sedan vi var svagast i högstadiet är jete impade. :lol

Men är du helt rudis ? En av dom mest grundläggande mekanismerna i våra gener sen vi blev samlare är att skydda vår "hood" och det vi samlat.

Det handlar inte om att vara tuff, ball eller impa.

Dom flesta har mekanismen kvar och reagerar på intrång andra sitter fast hårt i tron på ett skyddsnät och att någon annan fixar.

Det är ju inte ovanligt att faster Agda 93 försöker puckla på några 18-åringar med basebollsmössa på sned och det är knappast för att impa.

Jag gör korv, har dansat gameldans och gjort makrame och i lekis sydde jag en dörr. Jag har trotts det mekanismen kvar.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
:D
Visste inte att det var manligt att hålla på med fruntimmersprylar... :gnissla

Man tränar Aikido och käkar en jävla massa burgare och pizza.

Det är en mänsklig rättighet att prova olika grejer om det sen är manligt eller inte spelar mindre roll. Jag har byggt en rosa chopper bara för att rosa, krom och mattsvart är snyggt ihop.

Läppstift och smink..............det får andra prova.

OK, I was kåt up in the hetta. At göra korv å makramé är respekt. :yoparty

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För övrigt slogs ju inte C i ditt exempel. Han markerade sitt ogillande men ansåg det inte mödan värt att börja slåss. Så vi är eniga: en stor skillnad på C och D!

C är en sån individ som hamnar i bråk ofta och har alltså enligt din definition dålig självkänsla mm. I mina ögon tycker jag bara att han har gott civilkurage.
Antag att A istället skulle ha börjat slåss med C vilket är en väldigt vanlig situation i en krogkö. C måste välja mellan att få stryck eller att slåss. I din värld är han en sannolikt en lågutbildad idiot om han slår tillbaka men om han vänder på klacken, går iväg och får ett tjuvslag i bakhuvudet så är han en moralens man.

Funderar på hur retoriken skulle bli om vi istället betrakade en våldtäcktsman? Då är tjejen som låter sig våldtas troligen klok och moralisk medans tjejen som stretar emot och slåss med näbbar och klor hon är sannolikt ett socialfall med dålig självkänsla?

Min gymnasiepsykologi räcker inte riktigt till för att förstå detta. :va

Du accepterar förståss självförsvar men personer med i mina ögon bra civilkurage är sådana som ofta hamnar i bråk och därmed automatiskt får din bråkstaksdiagnos.

Eller flytta resonemanget till en fyraåring som stjäl en klubba av en treåring. Även du Bonny skulle väl gå till fyraåringen och ta tillbaka klubban men några väl valda ord? Men om fyraåringen vägrar och sparkar dig på smalbenen så skulle du rent praktiskt lätt kunna ta klubban i alla fall eftesom du är så mycket större. Det vore juoch andra sidan förenligt med en massa dåliga personliga egenskaper du saknar vilket leder till slutsatsen att en fyraåring som försvarar sin stulna klubba får behålla den utan ingripande från vår pasifist Bonny?

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Var med om en liknande situation och det slutade med att jag vaknade på sjukhuset. En av dräggen låg en bit ifrån mig när jag vaknade upp. De andra fortsatte nog sin kväll med att dricka öl.
Polisen frågade senare om jag ville lägga ner åtalet, för risken var överhängande att jag skulle riskera åtal var stor.
Några pengar blev jag inte med och ont hade jag, men stoltheten var kvar.

Ni som skriver om att det handlar om att man i värsta fall blir av med några tusen, ni har nog inte samma tankesätt som en del andra.
Sen är det ganska många här inne som riskerar att sluta som en grönsak för att få ha lite kul, så tror att många inte sätter ett sunt riskmedvetande i första hand.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Du accepterar förståss självförsvar men personer med i mina ögon bra civilkurage är sådana som ofta hamnar i bråk och därmed automatiskt får din bråkstaksdiagnos.

Utan någon vilja att lägga orden i bonnys mun så är jag ganska säker på att det är här era uppfattningar skiljer....

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Min gymnasiepsykologi räcker inte riktigt till för att förstå detta. :va
Du har helt rätt!

Du kan givetvis komma på en massa situationer och exempel men börja med att förstå: Du kan inte säga något om en individ utifrån gruppvariabler! M.a.o. jag har inte påstått att ALLA som slåss är på ett eller annat sätt. Jag har påstått, vilket det som sagt finns gott om forskning på, att de som slåss SOM GRUPP skiljer sig från de som inte slåss på vissa områden. Givetvis undantaget självförsvar eller att rädda annans liv.

Hur du kan koppla ett aktivt val att slåss till ett passivt att bli våldtagen har jag svårt att förstå men ser fram till ett klargörande. För du verkar utgå ifrån att bli utsatt för något säger något om hurdan du är. Plus att jag undrar hur du tänkte om den som våldtar skulle ses som klok och socialt avancerad. Av ren nyfikenhet: Hur har du fått fram det av vad jag har sagt???:confused: I min värld är det enkelt: Du kan inte ha ansvar för något som du utsätts för. Kör någon på mig när jag står silla är det knappast ett bevis på att jag är en dålig mc-förare. Jag kan iofs fortfarande vara det, men inte av den anledningen.

För övrigt fattar jag inte heller varför du tar upp fyraåringar som tecken på god social förmåga!? Vi vet ju att de som använder mest våld är barn runt fyra-fem år, just för att de saknar vissa förmågor för att hantera konflikter och frustration.
Jag fattar inte heller hur du kan ha fått för dig att jag inte skulle ta tillbaka och korrigera fyraåringen, men var ser du våldet i det??? Jag kan lova att det troligen inte bara är pacifister som skulle avstå från att misshandla barnet! Skulle du värdera en som slog en fyraåring som klok och med goda sociala färdigheter?? han lär ju ändå ut att det är fel.

Vi vet även att alla som använder våld försvarar sina handlingar med något högre ideal, ofta att ingen ska sätta sig på dem och få dem att se billiga ut. Ingen säger ju med stolthet att de slår eller hotar sina flickvänner, det är alltid den andres fel som provocerat eller liknande.
Nästan allt våld handlar om upplevda kränkningar som måste repareras. De flesta kan ju ta en kränknig för vad det är och med mer eller mindre sårad stolthet gå vidare i livet.

Dessutom stämmer inte det som står i tråden om att vi skulle ha någon genetik för att slåss och skydda vårt "hood". Vi styrs i dessa situationer av amygdala och första valet för en människa är att fly, inte slåss, just på grund av riskerna för att skada oss, som ett par i tråden vittnat om, eller dö. Genetiskt är du inte mycket att ha om du är död...
Så att undvika våld är genetiskt det vettigaste du kan göra och har inget med feghet att göra utan överlevnad.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Det handlar inte om det, de handlar om att vissa människor är fighters och andra är pussies. Vilket du är kan vi ju gissa..

...att vara tonåring i helsingborg, kan inte vara lätt för dig, när hormonerna spritter i kroppen och du vet inte varför du känner som du gör och polarna hånar dig.

men även du växer upp en dag och får jobbet vid löpande bandet. då är du säkert den kaxigaste vid lunchbordet. såvida du inte sitter ensam med snuskburken vid stansmaskinen. men då har du ju sh du kan logga in på sent om kvällarna och bokstavligen visa din briljans inom argumentation och retorik. lycka till.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur du kan koppla ett aktivt val att slåss... ?

Jag fattar inte heller hur du kan ha fått för dig att jag inte skulle ta tillbaka och korrigera fyraåringen.

Det var hit jag ville komma!

Jag fattar att du inte slår ungen men du gör hör ett aktivt val till en slags strid. Antagligen för att det finns normer i samhället du vill försvara. På samma sätt gjorde person C men riskerade att få en fet smäll.

Skillnaden är väl i stort sett bara att du går in i en strid du kan vinna utan att att misshandla motståndaren. Din fysiska överlägsenhet gör ju att du på ett snällare sätt kan genomföra din plan.

Person C i mitt exempel tidigare riskerar precis som dig med fyraåringen att möta en person som börjar slåss men till skillnad mot att korrigera en fyraåring så är det två mer jämspelta motståndare.

Skillnaden är väl bara att du fegar ur från att visa civilkurage när utgången inte längre är självklar till din fördel.

Personer som beter sig som C kommer då och då hamna i slagsmål om dom regelbundet går ut på stan efter kl 18 på kvällen.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...