Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

• Antal röstningar
    0

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har varit där ett par gånger. Jag vet att jag blir bindgalen om någon annan djävel än staten försöker lugga mig på mina surt förvävade stålar/egendom.

Värst var när jag jagade en pundare och biltjyv endast iförd mjukispyjamasbyxor, drScholls tofflor och en fet yxa medan min dåvarande fru tyckte jag borde vända yxans platta ände mot tjyven.

Jag fick tag i honom och då var han inte så kaxig, jag behövde inte använda yxan. Just denna gång fans det ett antal faktorer som gjorde mig extra förbannad.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Jag har varit där ett par gånger. Jag vet att jag blir bindgalen om någon annan djävel än staten försöker lugga mig på mina surt förvävade stålar/egendom.

Värst var när jag jagade en pundare och biltjyv endast iförd mjukispyjamasbyxor, drScholls tofflor och en fet yxa medan min dåvarande fru tyckte jag borde vända yxans platta ände mot tjyven.

Jag fick tag i honom och då var han inte så kaxig, jag behövde inte använda yxan. Just denna gång fans det ett antal faktorer som gjorde mig extra förbannad.

Jävulen, jag ska sluta driva med dig tror jag... "Den galne yxmannen från ön". Huga... :gnissla

:D

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
På kickboxingen fick vi i avancerade gruppen prova att slåss mot två ur nybörjargruppen. Inga problem tänkte jag eftersom man leker ju med dom 1 mot 1.
Men satan! Man klarar max att hålla undan dom i 30 sek, sen är man banne mig slut. Det smäller konstant någonstans på kroppen. Tekniken blev att sätta frontsparkar så jag tröck bort den ena en bit så jag han slå mot den andre. Kul som fan, men en av dom jobbigaste övningarna jag gjort :)

Skulle dom göra som på film och vänta en efter en så är det ju en annan femma.

Det bästa vore nog att försöka prata sig ur eller sticka. Alternativt "fegslå" sopa till på näsroten så ögonen på den jäveln tåras igen. Sen springa som fan. Man vet ju som sagt aldrig om dom har kniv på sig.

Det där är så djävla sant. Just grejen att man till varje pris måste se till att hålla den ena borta medan man ägnar sig åt den andra. Eller alltid se till så att man har den ena killen mellan sig själv och den andra motståndaren gör det djävligt svårt och fruktansvärt jobbigt. Jag har testat något liknande själv på en friträning i Ju-Jutsu. Man grejar inte det någon längre stund även om man är aldrig så tränad.

Råkar man ut för två rånare även om dom är obeväpnade och inte jättestora och starka så har man ganska dåliga odds oavsett.

Hamnar man så att man bedömer att man djävligt snabbt kan sänka den ena med en eller två välriktade sparkar eller slag innan dom riktigt fattar vad som händer kan man kanske försöka men måste man ta sig an båda samtidigt så är det bättre att ta till flykt i dom allra flesta lägen.

Dock är jag inte 100% säker på att jag är så kall den gången jag hamnar i det läget att jag faktiskt är rationell. Risken finns att jag övermannas av min egen adrenalinrush och går bärsärkagång. Vilket väl tyvärr gör att man tappar allt vad teknik heter.
Jag hoppas dock på att just den adrenalinrushen får mig att vända mig om och springa fortare än någon rånare kan hänga med.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Fattas ett svar i pollen.

Ta fram kewken och göra helikoptern och olla "rånaren".

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur skulle du göra springa för livet eller?

Möjligtvis, eftersom jag har grym kondition och fysik så kanske jag skulle göra det. Eller så skulle jag också boxas. Eller så skulle jag bara ge dem pengarna. Det beror helt på situationen faktiskt.

Det jag aldrig skulle göra är att berg- och självsäkert sitta på på ett internetforum och försöka övertyga andra om hur bra jag är på att slåss, eller hur stark jag var i gymnasiet för den delen.

:rofl

Däremot, om någon faktiskt nitar en rånare - respekt. :Bugar
Att skriva töntiga grejer på nätet - fett hån. :D

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jävulen, jag ska sluta driva med dig tror jag... "Den galne yxmannen från ön". Huga... :gnissla

:D

Det var faktiskt på fastlandet närmare bestämt i Trångsund. Samma gäng hade några helger innan stulit en nyköpt kostym (jag handlar ytterst sällan, läs aldrig, kostym) och alla pengar ur barnens sparbössor.

Möjligtvis, eftersom jag har grym kondition och fysik så kanske jag skulle göra det. Eller så skulle jag också boxas. Eller så skulle jag bara ge dem pengarna. Det beror helt på situationen faktiskt.

Det jag aldrig skulle göra är att berg- och självsäkert sitta på på ett internetforum och försöka övertyga andra om hur bra jag är på att slåss, eller hur stark jag var i gymnasiet för den delen.

Jag tror faktiskt (med viss :rolleyes: erfarenhet) att det inte handlar om vem som slåss bäst eller är störst och starkast. Det är mer grundläggande.

Detta är mina grejer och dom ger du faen i ihop med vilket humör man är på och situationen. Blir man heligt förbannat så tänker man inte så mycket på vad som är smart.

Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...

Ja hur man reagerar beror nog mycke på situationen..
Men vänta lite nu... Har jag skrivit att jag är bra på att slåss? :va
Har heller inte sagt att jag skulle vara stor och stark och "jätte farlig" DU skrev däremot att jag kan ha en klocka runt överarmen för att dom är så små eller vad du skrev..?
Jag tränar som sagt inte så jag har viserligen inga jätte armar men jag har vart väldigt vältranar engång i tiden så jag är väl kanske inget "benrangel" bara för att jag slutat träna...
säger fortfarande INTE att jag skulle vara spec stor och stark i nuläget...
Och jag säger heller inte att jag rakt av skulle plocka dom båda bara för att jag skulle slåss ist för att lämna ifrån mig sakerna...

Jag är inte mer rädd för nån som ska råna mig än vad jag är för nån som ska jiddra utanför krogen och vill ha bråk...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Fast vi vet också från massor av forskning att de som slåss som grupp har sämre självkänsla, sämre sociala färdigheter, lägre intelligens, sämre utbildningsnivå o.s.v.
Sett mot det så är det ok att vara pussy!
Bettskena har rätt, du har fel!:mattias

Nu har du redan fått svar på tal i detta men jag förstår inte att du tar upp nåt sånt. Vem här, eller för den delen vem överhuvudtaget förutom de själva, tycker att det är tufft att i grupp misshandla eller råna någon? Har du suttit och tryckt på det här revolutionerande wikileaks-avslöjandet länge eller? Alla fattar väl att man måste vara jävligt feg och ha extremt dålig självkänsla för att göra nåt sånt.

MEN, att se något samband mellan såna idioter och en vanlig person som använder våld är ju bara rent fjanteri så jag förstår överhuvudtaget inte varför du väljer att posta det inlägget. Ta några billiga poäng och få ryggdunk av de gamla vanliga snusförnuftiga lakejerna? Försöker du få det till att det är synd om dem eller? För att de har så dåligt självförtroende och inte får en lika fin jacka från sina föräldrar.

I Sverige, ett land som inte har varit i krig på över 200 år och kanske blivit lite väl civiliserat, anses du numer som en idiot för att du använder fullt berättigat våld. Det måste vara unikt. :rolleyes:

.

Jag blir bindgalen när staten gör det också. :D

Last edited:

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
På efterlyst va det en kille som försökte nita en mackrånare med en golvmopp, och blev snittad.. Han kan inte ha alla hästar i hagen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För att de har så dåligt självförtroende och inte får en lika fin jacka från sina föräldrar.

haha... Gillar iofs ofta Bonnys inlägg men när det kommer till sådana här ämnen tror jag han har levt i en lite väl skyddad verkstad.

GW Persson sa vid nåt tillfälle: "Om en ung kille som gillar att gå på krogen regelbundet aldrig får sig en smäll så måste det vara nåt fel på honom."

I andra sammanhang är det folk med låg självkänsla, dåligt självförtroende osv som låter sig bli behandlade som skit?

Som Grynet sa, Ta ingen skit!

Bifogat

• Grynet.jpg
    Grynet.jpg
    11.8 KB · Visningar: 31

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
nej dålig känsla för val av vapen, fan en colaburk hade fan gjort mer nytta :hihi

Vad menar du? Vad skulle du själv göra om du slitit hela dan med att skura golvet sen kommer nån jävla rånare och klampar in med skitiga skor och dessutom uppträder hotfullt och ohyffsat!

Minst sagt upprörande! :mad:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rätt så säker på att Guilliani införde Three Strikes... om inte så gjorde han något annat för han fick ned småkriminaliteten något oerhört.

Federala pengar till 7000 extra poliser gjorde nog sitt, samtidigt som han tillträdde i lågkonjuktur och lämnade i högkonjuktur.
Giuliani_crime_rate.png

Från Wikipedia
Law enforcement
In his first term as mayor, Giuliani, in conjunction with New York City Police Department Commissioner Bill Bratton, adopted an aggressive enforcement-deterrent strategy based on James Q. Wilson's "Broken Windows" approach. This involved crackdowns on relatively minor offenses such as graffiti, turnstile jumping, cannabis possession, and aggressive "squeegeemen", on the theory that this would send a message that order would be maintained. Giuliani and Bratton also instituted CompStat, a comparative statistical approach to mapping crime geographically and in terms of emerging criminal patterns, as well as charting officer performance by quantifying criminal apprehensions. Critics of the system assert that it creates an environment in which police officials are encouraged to underreport or otherwise manipulate crime data.[39] The CompStat initiative won the 1996 Innovations in Government Award from the Kennedy School of Government.[50]

National, New York City, and other major city crime rates (1990–2002).[51]During Giuliani's administration, crime rates continued to drop in New York City,[39] which Giuliani's presidential campaign website credited to his leadership.[52] The extent to which his policies deserve the credit is disputed.[53] A small nationwide drop in crime preceded Giuliani's election, and critics say that he may have been the beneficiary of a trend already in progress. Additional contributing factors to the overall decline in crime during the 1990s were federal funding of an additional 7,000 police officers and an overall improvement in the national economy.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror faktiskt (med viss :rolleyes: erfarenhet) att det inte handlar om vem som slåss bäst eller är störst och starkast. Det är mer grundläggande.

Detta är mina grejer och dom ger du faen i ihop med vilket humör man är på och situationen. Blir man heligt förbannat så tänker man inte så mycket på vad som är smart.

Så du har dålig impulskontroll? Bör man anmäla dig till Länsstyrelsn så du inte kör ihjäl dig direkct på en eventuell sporthoj?

Och du har säkert jete tuff erfarenhet, och alla vi som bara suttit inne och virkat rosa kanintofflor sedan vi var svagast i högstadiet är jete impade. :lol

1. jag har vart väldigt vältranar engång i tiden
  2. Jag är inte mer rädd för nån som ska råna mig än vad jag är för nån som ska jiddra utanför krogen och vill ha bråk
...

1. Lägg upp en sådan bild istället då, för den där armen är faktiskt riktigt tunn. :lol
  2. Folk som jiddrar utanför en krog ,dem skall dö. Bara winners står utanför krogen och lyssnar på jidder förresten :D

Nu ska jag återgå till att ligga i fosterställning och darra av skräck inför ett eventuellt rån samt avundas era (imaginära) heroiska insatser för gatufrid. :banana

Rätt så säker på att Guilliani införde Three Strikes... om inte så gjorde han något annat för han fick ned småkriminaliteten något oerhört.

Han införde nolltolerans. Tyvärr har han mjuknat något, vill bestämt minnas att jag sett honom i något liberalt jippo på sistone. Typ motståndare till Tea Party eller något sådant.
Brottsligheten i NY raderade han med stränga och många straff, dvs den enda bevisat effektiva metoden i ett civiliserat land. :) Rudy was the shit!

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Även om jag anser det vara bättre fly än illa fäkta så har Lagom en stark poäng här. Jag har också läst någonstans att de som försvarat sig och gjort motstånd blir mindre traumatiserade efter ett överfall oavsett om dom fäktat bra eller dåligt.

Sen vet man kanske inte om det beror på just att dom gjorde motstånd eller om det beror på deras personlighet i allmänhet. :va

Sen undrar jag hur Bonny slår ihop två kategorier av folks som slåss till en gemensam grupp med särskillda personlighetsdrag? Det finns nämligen två grupper av stridstuppar. Den ena gruppen är de som helt enkelt söker och provocerar fram bråk medans den andra gruppen är dom som helt enkelt bara inte låter sig bli överkörda.

Typiska situationen är i en krogkö där folk är lite förfriskade. A tränger sig och B kliver åt sidan, C säger ifrån och ställer sig ivägen så att A inte kommer längre men A pressar sig förbi ändå och kommer fram till D som knockar A på direkten.

Jag anser i motsats till Bonny att det är stor skillnad på C och D och det blev inte fight mellan A och C heller eftersom A inte sökte bråk. Men det kunde ha blivit fight redan här om A var den typen som söker bråk vilket han nu inte var. Att D ofta har de personlighetsdrag Bonny räknar upp tror jag på, men jag är inte lika övertygad om att C har generellt sett har dessa egenskaper.
Ska försöka svara kort, vill du ha referenser till det jag skriver så ger jag gärna det.

I mainstreamforskning kring PTSD så är det om du försvarar dig eller inte av marginell betydelse, i vissa situationer kan det t.o.m. vara förvärrande. Faktum är att de som anser sig vara extra kompetenta och allmänt extrema i sin syn på sig själv och världen upplever ett större "fall" i självbild och är en av de faktorer som bäst förutspår vem som kommer att få en krisreaktion. Motsäger inte att de som står upp för sin sak kan känna viss stolthet, ibland berättigad sådan.

jag skrev också om drag på gruppnivå, går inte att översätta till individnivå direkt. Men faktum kvarstår att om du tar till våld så beror det på att du inte har andra förmågor att hantera situationen. Om vi bortser från uppenbart självförsvar eller att rädda livet på någon annan så har du begränsad social kompetens att hantera just den situationen eller så har du ett känsligt ego som inte kan hantera att någon tränger sig i korvkioskkön, glor på din flickvän eller kallar dig idiot.
Definitionen på stark självkänsla är ju just att du inte behöver bevisa något för någon och tål kritik just för att du har tro på dig själv. Å då behöver du inte slåss för att bevisa något eller reparera lite "tappat ansikte".

Du skriver ju själv att folk slåss mer när de är fulla, vilket beror på att när du är full har du sämre social kompetens plus att känsliga ego blir ännu mer känsliga p.g.a att alkoholen minskar dina sociala hämningar.

För övrigt slogs ju inte C i ditt exempel. Han markerade sitt ogillande men ansåg det inte mödan värt att börja slåss. Så vi är eniga: en stor skillnad på C och D!:krama

(Sedan finns det, givetvis, ett antal andra faktorer som spelar in men det är nog inte läge att ta det på SH.)

Titta historiskt vilka som propagerat, eller använt, våld och vilka som har propagerat för motsatsen. Första kedjan för min sida är Jesus, Gandhi, Martin Luther King, Einstein och John Lennon. :yoparty
Får se vad våldssidan har att komma med? Hitler, Stalin, Pol Pot, Han-vad-han-nu-heter-i-Nordkorea och Saddam Hussein.
jag vet iofs vilka som skulle vunnit en fight och vilka som inte stiger åt sidan eller tar skit. Jag tror även jag kan gissa vilka som hade bäst självlänsla. (Detta sista är givetvis inte ett seriöst argument men visar å andra sidan att man inte alltid är feg, oengagerad eller likgiltig för att man inte tar till våld mot de som kränker en.)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy