Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

• Antal röstningar
    0

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Om vi ska hålla låg nivå diskutionen.

Det visar sig också att de personer som tror att dom verkligen skulle klara av allt dom säger på nätet, oftast är de som känner sig mest förnedrade och kränkta när det visar sig att dom fryser i verkligheten och är helt oförmögna att göra något motstånd överhuvudtaget.

Det visar sig också att personer som försöker slåss mot två erfarna busar skadar sig betydligt mer, än de som ger dom mobilen och går därifrån

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
seriöst låt oss dra förutsättningarna:

2 personer
Allt som troligast är vana vid att slås både på gata och i ring
Troligen beväpnade med en kniv eller liknande
Bevisligen utan empati och troligen helt utan spärrar

Trolig utgång av fight:
Ordentligt jävla söndersparkad

Möjlig utgång:
nedstucken och lämnad att dö i en gränd

Trolig utgång av att ge mobil och mobil:
2 samtal senare allt tllbaka för 700 kronor.

Vist det grundar ju sig helt på sin egen förmåga att slås men eftersom jag vet att jag suger på att slås och springer långsamt så nej jag vill inte dö på det sättet.

Hoppas jag bara inser det när jag står där...:gnissla

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Precis, och ju fler som gör motstånd desto fler vapen behövs för att utföra jobbet riskfritt.

Visst är det väl så, men man vill ju ändå stå upp för sin rätt att kunna gå på stan utan att bli rånad stup i kvarten.

Problemet är att vi har ett sånt slappt rättsystem som inte backar upp en.
Ta NYC som exempel med sina three-strikes-your-out som fick ned just sådan brottslighet rejält då dessa gangsters insåg att det inte är värt att riskera en väldans massa år inlåst bara för att sno en mobil, det är den mentaliteten jag hellre vill åt, inte att jag som potentiellt offer skall se det som småpengar för att slippa åka på spö.

Men det är klart, det är tyvärr resonemanget som många här för med att man åker på stryk och det inte är värt det som gör att folk inte hjälper folk i nöd på stan längre också. Finns de som blir misshandlade i fullsatta t-banor, bussar och parker med massor av vittnen som bara vänder ryggen till för man kan ju bli nerslagen och varför riskera det. :död

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Visst är det väl så, men man vill ju ändå stå upp för sin rätt att kunna gå på stan utan att bli rånad stup i kvarten.

Problemet är att vi har ett sånt slappt rättsystem som inte backar upp en.
Ta NYC som exempel med sina three-strikes-your-out som fick ned just sådan brottslighet rejält då dessa gangsters insåg att det inte är värt att riskera en väldans massa år inlåst bara för att sno en mobil, det är den mentaliteten jag hellre vill åt, inte att jag som potentiellt offer skall se det som småpengar för att slippa åka på spö.

Håller med, det skall inte löna sig att hålla på upprepade gånger i små straffskalor.
Men det är klart, det är tyvärr resonemanget som många här för med att man åker på stryk och det inte är värt det som gör att folk inte hjälper folk i nöd på stan längre också. Finns de som blir misshandlade i fullsatta t-banor, bussar och parker med massor av vittnen som bara vänder ryggen till för man kan ju bli nerslagen och varför riskera det. :död

Ja det var ju nästan samma sak:va

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tyvärr så är det förknippat med just anledningen att man inte vill bli inblandad för man vill inte bli nedslagen eller nedknivad, i alla fall vad många skulle svara om du frågade på stan.

Moraliskt förfall snarare, inte oviljan att offra livet för några 100-lappar och en mobil.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Moraliskt förfall snarare, inte oviljan att offra livet för några 100-lappar och en mobil.

Fundamentalt samma sak... offra sin egen hälsa för en mobil/pengar eller för någon annan, tyvärr har de blivit likställda i dagens samhälle för väldigt många.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r

Jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag ger mig in i någonting som händer på stan. Inte på grund av risken att bli nedslagen, utan för att snuten kommer plocka in mig varpå det suveräna svenska rättssystemet kommer sätta mig i buren istället för att sätta dit killen som med kniv i bakfickan gick ut på stan enbart för att ställa till med djävulskap och misär. Rättssäkerhet, my ass! :död

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fundamentalt samma sak... offra sin egen hälsa för en mobil/pengar eller för någon annan, tyvärr har de blivit likställda i dagens samhälle för väldigt många.
äru på riktigt? hur mkt jag än föraktar de flesta människor finns det inte många vars liv är mindre värt än en ifån eller ja vilken materiel sak som helst.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag ger mig in i någonting som händer på stan. Inte på grund av risken att bli nedslagen, utan för att snuten kommer plocka in mig varpå det suveräna svenska rättssystemet kommer sätta mig i buren istället för att sätta dit killen som med kniv i bakfickan gick ut på stan enbart för att ställa till med djävulskap och misär. Rättssäkerhet, my ass! :död

Som sagt, vi har ett rättssystem som sätter civil kurage ur spel.

Fast jag har dock inte riktigt hört talas om någon som åkt dit på att undsätta någon som håller på att bli misshandlad.
Tänker du på incidenten med han som drog fram domkraften och slog någon sönder o samman i en bil på motorvägen så finns det spaltmetrar att läsa om hur det egentligen var planerat och inte alls någon okänd som stannade osv osv...

äru på riktigt? hur mkt jag än föraktar de flesta människor finns det inte många vars liv är mindre värt än en ifån eller ja vilken materiel sak som helst.

Japp, jag är på riktigt. Är du?

Säger inte att jag sätter några saker framför någon annans liv. Men kolla gärna i nyheterna om hur folk inte hjälper andra som blir nedslagna just för att de inte vill bli nedslagna själva... skulle nog vilja påstå att då har man satt den offrets liv i samma värde som den där mobilen man glatt ger ifrån sig.

Bara läsa den här tråden för att se flera händelser där folk bara vänt ryggen till.
http://www.whoa.nu/forum/ovrigt/blandat/598074/1.aspx

Slänger in en till länk, en som gör mig ganska illamående över vad det är för folk som finns omkring en.
http://www.svenskahjaltar.se/article7927622.ab

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Som sagt, vi har ett rättssystem som sätter civil kurage ur spel.

Fast jag har dock inte riktigt hört talas om någon som åkt dit på att undsätta någon som håller på att bli misshandlad.
Tänker du på incidenten med han som drog fram domkraften och slog någon sönder o samman i en bil på motorvägen så finns det spaltmetrar att läsa om hur det egentligen var planerat och inte alls någon okänd som stannade osv osv...

Nix, tänker inte på det fallet. Eller kanske litet nu när du nämner det, visst finns det en hel del bakomliggande i just det fallet men det fick nog många att fundera till över hur det ligger till i samhället, speciellt dem som bara läste medias vinklade artiklar. Så jag tror ändå att det påverkar folk i slutändan, även om det inte var en helt sanningsenlig historia.

Men det jag tänkte på från början var bara att jag har noll förtroende för polisen och rättsväsendet i stort, tillsammans med många andra i min närhet. Så bevisligen har det gått fel nånstans. Det var så jag menade. :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast vi vet också från massor av forskning att de som slåss som grupp har sämre självkänsla, sämre sociala färdigheter, lägre intelligens, sämre utbildningsnivå o.s.v.

Forskning har visat att dom som försvarar sig har stake och stolthet :tummenupp.

Även om jag anser det vara bättre fly än illa fäkta så har Lagom en stark poäng här. Jag har också läst någonstans att de som försvarat sig och gjort motstånd blir mindre traumatiserade efter ett överfall oavsett om dom fäktat bra eller dåligt.

Sen vet man kanske inte om det beror på just att dom gjorde motstånd eller om det beror på deras personlighet i allmänhet. :va

Sen undrar jag hur Bonny slår ihop två kategorier av folks som slåss till en gemensam grupp med särskillda personlighetsdrag? Det finns nämligen två grupper av stridstuppar. Den ena gruppen är de som helt enkelt söker och provocerar fram bråk medans den andra gruppen är dom som helt enkelt bara inte låter sig bli överkörda.

Typiska situationen är i en krogkö där folk är lite förfriskade. A tränger sig och B kliver åt sidan, C säger ifrån och ställer sig ivägen så att A inte kommer längre men A pressar sig förbi ändå och kommer fram till D som knockar A på direkten.

Jag anser i motsats till Bonny att det är stor skillnad på C och D och det blev inte fight mellan A och C heller eftersom A inte sökte bråk. Men det kunde ha blivit fight redan här om A var den typen som söker bråk vilket han nu inte var. Att D ofta har de personlighetsdrag Bonny räknar upp tror jag på, men jag är inte lika övertygad om att C har generellt sett har dessa egenskaper.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Mycket intressant frågeställning.
Man har ju aldrig varit i en situation där man behövt fightas så man är nog rätt kass. Men samtidigt känner jag att vad har jag för garanti att de inte spöar på mig iaf när de fått plånbok nycklar telefon.

Finns de någon Fightclub på riktigt fick en behov av att få prova att bullta på någon bara för att testa under lite mer kontrollerade former.
Alla boxning och kampsports klubbar är man ju för gammal för att börja på.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Finns de någon Fightclub på riktigt fick en behov av att få prova att bullta på någon bara för att testa under lite mer kontrollerade former.
Alla boxning och kampsports klubbar är man ju för gammal för att börja på.

Det finns men jag skulle nog rekommendera kampsportsklubbarna istället.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ta NYC som exempel med sina three-strikes-your-out som fick ned just sådan brottslighet rejält ..

Three-strikes finns väl inte i NYC?
The following states have enacted three strike laws:

* In 1974: Texas[4]
* In 1993: Washington
* In 1994: California, Colorado, Connecticut, Indiana, Kansas, Nevada, North Dakota
* In 1995: Arkansas, Georgia, Maryland, Montana, New Jersey, New Mexico, North Carolina, Pennsylvania, South Carolina, Utah, Vermont, Wisconsin
* In 1996: Florida, Tennessee, Virginia
http://en.wikipedia.org/wiki/Three_strikes_law

Däremot satsade NY jävligt hårt på mer poliser och mer patrullerande sådana.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Förklara dom som bara går förbi när ett gammalt russin segnar ner på gatan, inte fan är dom rädda att bli knivade iallafall.

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Nu hittar jag inte ditt första inlägg men där stod det minsann att du skulle plocka dem oavsett om de var beväpnade eller inte :mattias
Det jag tror folk stör sig på är din lite smått kaxiga fjortisattityd, för det var på den tiden man betedde sig så har jag för mig, det var en halv livstid sedan så jag kommer inte riktigt ihåg.

Att ens fundera på att ta upp en fajt med en rånare är ju enfaldigt, att göra det med två är så hysteriskt korkat. Oavsett hur många fajter man har varit med om så hjälper det inte om man får en kniv i mjälten eller en kula i magen.
En kompis till mig råkade ut för liknande incident i Sthlm för flera år sedan. Han vägde ca 110kg kilo muskler vid denna tiden och har slagits allt för mycket i sin ungdom. Han fick en kula från en pennpistol i magen :näsblod
Nu gick det hyfsat bra ändå, inga bestående men förutom ett ärr på magen nu flera år senare.

Jag skulle som sagt troligtvis börja kuta som en galning då man ändå riskerar att åka på en omgång trots att man ger dem pengarna. Men då är jag å andra sidan bara 170cm kort och väger som en fjäder och brukar oftast åka i backen de gånger jag hamnar i bråk, så det känns meningslöst att ta upp en fajt med någon som antagligen behöver pengarna...

Jag kankse utrycker mig dåligt vad vet jag men att jag säger att "Jag säker dom rakt av" tex betyder inte att jag vet att jag plockar dom utan problem för jag är minsann jätte stor och jätte farlig...
Däremot skulle jag givetvisa göra vad jag kan för att säkna dom och försöka slå dom till dom inte längre kan resa sig eller ger upp och sticker ist.
Det TS pratar om är i mina ögon 2st killar i 18års åldern som kommer fram obeväpnade och ber en langa fram mobilen (utan att vara "överdrivet" hotfulla)
Jag skulle aldrig svälja min stolthet och låta nån förnedra mig på det sättet.
Jag skulle helt klart bli berädd på att slåss om det skulle vara så dock skulle jag inte flyga på dom direkt utan skulle be dom dra åt helvete och eventuelt gå vidare beroende på situationen och hur dom reagerar.
Dom skulle säkert inte ge sig utan fortsätta och då skulle jag nog tända till på 2röda och när jag väl tänder till blir jag väldigt arg och aggressiv
Dom skulle helt klart få en reaktion dom inte räknat med.
Och vad som sen händer går ju knappast att förutse, jag skulle gissa på att det slutar med att dom drar...
Om inte vad händer då? Det visar sig dom är ju 2 så det borde ju större chans att klara sig än vad jag har helt klart..
Men jag skulle fortfaradne inte backa för dom...

Om det tar fram vapen då vad skulle jag göra då? Givetvis går det inte att säga på förhand att jag skulle göra si och så det beror ju helt och hållet på situationen.
Om dom inte är överdrivet hotfulla och aggressiva skulle jag förmodligen inte ge dom mina saker iaf..
Vekrar dom helt påtända och väldigt hotfulla och aggressiva och kapabla till att använda dom... Hm... Möjligt att jag faktiskt skulle bli tvungen att svälja min stolthet då och göra som dom säger eller lägga benen på ryggen..
Men lyckas dom råna mig eller misshandla mig så skulle jag helt klart göra vad jag kan för att ta reda på vilka dom är och vart dom bor och sen åka hem till dom...

Om det är värt det eller inte kan ju diskuteras.. Jag värderar ju självklart mitt liv högre än en mobil men att jag inte är den som skulle ge ifrån mig mina saker bara sådär kan jag tyvär inte göra nåt åt...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är så verkligheten ser ut. Och det gäller ju iofs även på match att få slag träffar så bra att dom gör nytta.

Därmed är vi nog överens. :tummenupp

Då är det ju en annan sak. Det jag reagerar på är att i pollen så skulle i skrivande stund 69% vara redo för en fajt samtidigt som jag gissar att kanske 1% av befolkningen är tillräckligt skillade för att klara en fajt mot två normala normalstora män.
99% av de som röstat i pollen borde alltså lägga benen på ryggen men endast 24% väljer det eller att ge ifrån sig pengarna.

Jo. Visst. Det är säkert så att det är max 1% som skulle klara av en fight mot 2 personer.

Å andra sidan.
Jag misstänker att dom flesta som ger sig på personrån är ganska oförberedda på att någon faktiskt ger sig på dom fysiskt just eftersom dom är två.
Så jag misstänker att deras beredskap är ganska låg och då kan man om man har tur och om man är tillräckligt elak hinna få in en ganska rejäl spark i magen/bröstet på den som står närmast vilket ju gör att man får lite andrum och dessutom kan göra att den andra också backar av om sparken tog tillräckligt hårt.

Att börja med ett slag är nog inget som jag rekommenderar gemene man.
Att ge ifrån sig ett slag som har någon kraft och som man inte ser komma långt innan är något som man inte grejar om man inte tränat på det.
När jag tränade boxning för en massa år sedan så fick vi ju aldrig sluta träna på att försöka slå hårt och utan förannonsering. Helt enkelt för att det är djävligt svårt att slå rätt även för någon som vet hur man ska göra i teorin.

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Alla gör som dom vill, vissa slåss för livet andra fryser helt. läs mitt tidigare inlägg #87
Ingen människa vet hur dom kommer att reagera om dom inte är vana vid situationen, därför låter det lnte så trovärdigt när man säger att man kommer att spöa skiten ur rånarna. De allra flesta människor klarar inte av det.

Sen så är väl livet värt ganska mycket även om du inte har fru och barn, det är väl inte värt att dö för några skitsaker, framför allt kan livet bli bra mycket värre än du har det nu. Jag har provat på att känna hur det är att vara förlamad och under lång tid haft smärtor som jag inte trodde fanns, Tro mig det är inte roligt. När du ligger på sjukhus och inte kan röra dig, då ser ditt vanliga inrutade/tråkiga liv ut som en omöjlig dröm.
Det är inte värt riskerna, hoppas du tänker om

Har läst de inlägget och det var nog det bästa inlägget i den här tråden faktiskt!
Hamnar man i en situation man aldrig vart i så är det helt klart svårt att veta i förhand vad man skulle göra och hur man skulle reagera..
Och har man aldrig slagits förr så lär man ju knappast börja på att veva mot ett par rånare...
Sen vad det är för lirare som skriver att dom skulle slåss är ju svårt att veta om man inte vet nåt om personen i fråga.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...