Precis.
Ju fler som viker sig ju lättare kommer patrasket tycka det är att rycka mobilen från folk på stan.
Precis, och ju fler som gör motstånd desto fler vapen behövs för att utföra jobbet riskfritt.
Precis.
Ju fler som viker sig ju lättare kommer patrasket tycka det är att rycka mobilen från folk på stan.
Precis, och ju fler som gör motstånd desto fler vapen behövs för att utföra jobbet riskfritt.
Visst är det väl så, men man vill ju ändå stå upp för sin rätt att kunna gå på stan utan att bli rånad stup i kvarten.
Problemet är att vi har ett sånt slappt rättsystem som inte backar upp en.
Ta NYC som exempel med sina three-strikes-your-out som fick ned just sådan brottslighet rejält då dessa gangsters insåg att det inte är värt att riskera en väldans massa år inlåst bara för att sno en mobil, det är den mentaliteten jag hellre vill åt, inte att jag som potentiellt offer skall se det som småpengar för att slippa åka på spö.
Men det är klart, det är tyvärr resonemanget som många här för med att man åker på stryk och det inte är värt det som gör att folk inte hjälper folk i nöd på stan längre också. Finns de som blir misshandlade i fullsatta t-banor, bussar och parker med massor av vittnen som bara vänder ryggen till för man kan ju bli nerslagen och varför riskera det.
Ja det var ju nästan samma sak
Tyvärr så är det förknippat med just anledningen att man inte vill bli inblandad för man vill inte bli nedslagen eller nedknivad, i alla fall vad många skulle svara om du frågade på stan.
Moraliskt förfall snarare, inte oviljan att offra livet för några 100-lappar och en mobil.
Men det är klart, det är tyvärr resonemanget som många här för med att man åker på stryk och det inte är värt det som gör att folk inte hjälper folk i nöd på stan längre också. Finns de som blir misshandlade i fullsatta t-banor, bussar och parker med massor av vittnen som bara vänder ryggen till för man kan ju bli nerslagen och varför riskera det.
äru på riktigt? hur mkt jag än föraktar de flesta människor finns det inte många vars liv är mindre värt än en ifån eller ja vilken materiel sak som helst.Fundamentalt samma sak... offra sin egen hälsa för en mobil/pengar eller för någon annan, tyvärr har de blivit likställda i dagens samhälle för väldigt många.
Jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag ger mig in i någonting som händer på stan. Inte på grund av risken att bli nedslagen, utan för att snuten kommer plocka in mig varpå det suveräna svenska rättssystemet kommer sätta mig i buren istället för att sätta dit killen som med kniv i bakfickan gick ut på stan enbart för att ställa till med djävulskap och misär. Rättssäkerhet, my ass!
äru på riktigt? hur mkt jag än föraktar de flesta människor finns det inte många vars liv är mindre värt än en ifån eller ja vilken materiel sak som helst.
Som sagt, vi har ett rättssystem som sätter civil kurage ur spel.
Fast jag har dock inte riktigt hört talas om någon som åkt dit på att undsätta någon som håller på att bli misshandlad.
Tänker du på incidenten med han som drog fram domkraften och slog någon sönder o samman i en bil på motorvägen så finns det spaltmetrar att läsa om hur det egentligen var planerat och inte alls någon okänd som stannade osv osv...
Fast vi vet också från massor av forskning att de som slåss som grupp har sämre självkänsla, sämre sociala färdigheter, lägre intelligens, sämre utbildningsnivå o.s.v.
Forskning har visat att dom som försvarar sig har stake och stolthet .
Finns de någon Fightclub på riktigt fick en behov av att få prova att bullta på någon bara för att testa under lite mer kontrollerade former.
Alla boxning och kampsports klubbar är man ju för gammal för att börja på.
Ta NYC som exempel med sina three-strikes-your-out som fick ned just sådan brottslighet rejält ..
http://en.wikipedia.org/wiki/Three_strikes_lawThe following states have enacted three strike laws:
* In 1974: Texas[4]
* In 1993: Washington
* In 1994: California, Colorado, Connecticut, Indiana, Kansas, Nevada, North Dakota
* In 1995: Arkansas, Georgia, Maryland, Montana, New Jersey, New Mexico, North Carolina, Pennsylvania, South Carolina, Utah, Vermont, Wisconsin
* In 1996: Florida, Tennessee, Virginia
Fundamentalt samma sak... offra sin egen hälsa för en mobil/pengar eller för någon annan, tyvärr har de blivit likställda i dagens samhälle för väldigt många.
Nu hittar jag inte ditt första inlägg men där stod det minsann att du skulle plocka dem oavsett om de var beväpnade eller inte
Det jag tror folk stör sig på är din lite smått kaxiga fjortisattityd, för det var på den tiden man betedde sig så har jag för mig, det var en halv livstid sedan så jag kommer inte riktigt ihåg.
Att ens fundera på att ta upp en fajt med en rånare är ju enfaldigt, att göra det med två är så hysteriskt korkat. Oavsett hur många fajter man har varit med om så hjälper det inte om man får en kniv i mjälten eller en kula i magen.
En kompis till mig råkade ut för liknande incident i Sthlm för flera år sedan. Han vägde ca 110kg kilo muskler vid denna tiden och har slagits allt för mycket i sin ungdom. Han fick en kula från en pennpistol i magen
Nu gick det hyfsat bra ändå, inga bestående men förutom ett ärr på magen nu flera år senare.
Jag skulle som sagt troligtvis börja kuta som en galning då man ändå riskerar att åka på en omgång trots att man ger dem pengarna. Men då är jag å andra sidan bara 170cm kort och väger som en fjäder och brukar oftast åka i backen de gånger jag hamnar i bråk, så det känns meningslöst att ta upp en fajt med någon som antagligen behöver pengarna...
Det är så verkligheten ser ut. Och det gäller ju iofs även på match att få slag träffar så bra att dom gör nytta.
Därmed är vi nog överens.
Då är det ju en annan sak. Det jag reagerar på är att i pollen så skulle i skrivande stund 69% vara redo för en fajt samtidigt som jag gissar att kanske 1% av befolkningen är tillräckligt skillade för att klara en fajt mot två normala normalstora män.
99% av de som röstat i pollen borde alltså lägga benen på ryggen men endast 24% väljer det eller att ge ifrån sig pengarna.
Alla gör som dom vill, vissa slåss för livet andra fryser helt. läs mitt tidigare inlägg #87
Ingen människa vet hur dom kommer att reagera om dom inte är vana vid situationen, därför låter det lnte så trovärdigt när man säger att man kommer att spöa skiten ur rånarna. De allra flesta människor klarar inte av det.
Sen så är väl livet värt ganska mycket även om du inte har fru och barn, det är väl inte värt att dö för några skitsaker, framför allt kan livet bli bra mycket värre än du har det nu. Jag har provat på att känna hur det är att vara förlamad och under lång tid haft smärtor som jag inte trodde fanns, Tro mig det är inte roligt. När du ligger på sjukhus och inte kan röra dig, då ser ditt vanliga inrutade/tråkiga liv ut som en omöjlig dröm.
Det är inte värt riskerna, hoppas du tänker om
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |