Vad skulle locka DIG till en Roadracingtävling?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Som någon sa, rr är inte vidare roligt att kolla på.. Nästan identiska motorcyklar som kör runt, runt, runt, runt, runt , runt... Roligare med motard då, där det sladdar, släpper, uiiilar osv. Hade nog varit bra om man kunnat kombinera på något sätt..
 
Gick med
10 Jun 2008
Ort
High coast
Hoj
Daytona 675
När snöbollen väl är igång, dvs att man haft några tusen besökare på ett event. Ja då tror jag som sagt att man kan få ett antal bildskärmar med högtaleri i tillräcklig storlek helt gratis uppsatta under arrangemanget, mot att företaget som tillhandahåller och monterar utrustningen fritt får disponera anläggningen för reklam mellan rejsen. Kan bildskärmsföretaget sälja reklamtid till tex RedBull så är det nog i lås.

Dock måste man först få igång snöbollen och visa att man kan dra in flera tusen pers och lokalTV-nyheterna på området, minst 2-3 gånger. Annars är inte reklamtid värd ngt. Så man får börja småskaligt (med wheeleimaskin, korv och ballonger, tröjor och dekaler osv enligt mitt inlägg ovan) för att få upp det yttre trycket först. När man har visat att man kan fylla området med folk några ggr så blir det lättare och lättare med allt.

Lite lättare sagt än gjort när det gäller teknik.
En skärmtrailer på 40-56 kvadrat kostar första dagen mellan 55-70,000:-.
En 3 kmamera lösning i ob-buss kostar ca 50,000:- för en dag.
Uppskattar att ljudfirman vill nog ha ca 30,000:-
Det rinner iväg fort när det gäller teknik.
Företagen som äger denna utrustning har väldigt sällan igen vid sponsring samt att marginalen på utrustningen är låg.
Tyvärr är tekniken en tung post för arrangörer.

Jag håller med dig om det du skriver.:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite lättare sagt än gjort när det gäller teknik.
En skärmtrailer på 40-56 kvadrat kostar första dagen mellan 55-70,000:-.
En 3 kmamera lösning i ob-buss kostar ca 50,000:- för en dag.
Uppskattar att ljudfirman vill nog ha ca 30,000:-
Det rinner iväg fort när det gäller teknik.
Företagen som äger denna utrustning har väldigt sällan igen vid sponsring samt att marginalen på utrustningen är låg.
Tyvärr är tekniken en tung post för arrangörer.

Jag håller med dig om det du skriver.:tummenupp

Det var därför jag skrev "flera" skärmar och "tillräckligt stora" vad jag minns. Jag väntade just på att ngn skulle replikera vad fullsizeskärmarna kostar.
Ibland är helt enkelt det bästa inte det bästa för projektet. Man kan i uppstartfasen placera ut flera skärmar på publikområdet, även använda projektorteknik på scenen där ett skuggande taket gör att det funkar utomhus.

En bautaskärm framför läktaren blir nog som sagt för dyrt i inledningsfasen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Stäng av hela banan förutom längsta rakan och fyll kurvan därefter med lecakulor, enda sättet att få dit mig. :)

Skämt åsido, öppen depå är något som drar mycket folk till dragracingen. Att kunna stå en kväll med en kasse pilsner och glo på något Pro Mod-team som panikriver motorn efter en totalskrotning eller bara småprata med någon i teamet mellan reporna är minst lika kul som själva tävlingen.

Öltält och rockabillyband är också publikmagneter, sen är även en bra speaker guld värd som några skrivit redan. Inte så kul om man måste hårdplugga en månad innan racet för att kunna hänga med i snacket om alla förare hit och dit.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Galen idé?
Nu får man vänta in vad fler skriver men eftersom att stunt och motard är "roligare att titta på", och körning på banan efterfrågas, är det kanske dags att skrota hela begreppet "Roadracing SM" ?

För att ta ett namn ur luften, SpeedShow, en helg fylld av RR, motard, stuntuppvisning, bankörning, mc-träff med livemusik, camping mm,
tillbehörsgata, flyguppvisning, junior-provapå, SMC/SHK i kortvariant, rullande landsväg, fjädringsskola + massa mer brainstormat..

då fanns det nått att marknadsföra, dagens utformning är meningslös att göra reklam för, folk vill inte se "vanlig RR"..

eller?
På Roadracing SM Knutstorp har vi testat, stuntshow, bra speakers, gratis inträde, trubadurer, ölservering, bra och prisvärd mat, rabattkuponger i tidningar, reklam i media, skyltar i närliggande orter, Sveriges starkaste man, flyersutdelning veckorna innan på olika motorevents samt massor av annat.

Trots detta kommer det bara några hundra och kollar....

Att kalla eventet för speedshow eller liknande och dragit på med häftig motorhelgsupplevelse skulle säkert bli en hit, frågan är bara hur man får till stånd ett sådant jättearrangemang.

Samarbete mellan klubbarna, SMC och andra föreningar kräver ändå att någon tar huvudansvaret och får allt i synk, det vore kanonkul.

:)
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
På Roadracing SM Knutstorp har vi testat, stuntshow, bra speakers, gratis inträde, trubadurer, ölservering, bra och prisvärd mat, rabattkuponger i tidningar, reklam i media, skyltar i närliggande orter, Sveriges starkaste man, flyersutdelning veckorna innan på olika motorevents samt massor av annat.

Trots detta kommer det bara några hundra och kollar....

amarbete mellan klubbarna, SMC och andra föreningar kräver ändå att någon tar huvudansvaret och får allt i synk, det vore kanonkul.

:)

Dessutom krävs det uthållighet. Att göra ett två försök räcker inte på långa vägar, två år så börjar det likna nåt.. :)

/J
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ös ut fribiljetter!

Desto populärare det blir desto färre fribiljetter :tummenupp

Alternativt pissbillig entré, det är väl så folkrace & speedway blivit "stora" :va
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Demotält från en eller flera hojtillverkare? Tex. i annonsen står de att KTM och Honda är där med flera demo hojjar som man får klämma på och provköra. Kåtte har en superduke, en 690 SMC o en RC8. Honda har en CB1000r , en cbr 600 och en Fireblade 1000RR.
De skulle locka dit mig iaf. En anledning till att åka dit förutom racingen. Sen om det är en hel helg så tältplats och öltält!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Många efterfrågar öppen depå. Nu har jag inte varit på ett STCC-arr sen 2007 så jag vet inte hur det funkar där men på RR-SM är väl depåerna väldigt öppna, eller? De flesta är trevliga och växlar gärna ett par ord om det inte är precis innan utsläpp och jag tycker det är väldigt få som är direkt otrevliga i depån. Är det nåt där man ska ändra på, kanske ska man se till att man samlar ett gäng förare och gör dem till typ 'publikrepresentanter' och ställer dessa på de bästa platserna i depån. Deras uppdrag är i princip bara att snacka med folk, kanske bjuda på en RedBull/Monster/<annan sponsrad dricka/chokladbit> och så vidare?

Bör man ställa högre krav på utseendet i depån? Eller avsätta ett visst område där det ställs högre krav - men där förarna då får lite tillbaka i form av?

EDIT: Öltält hade ju vart riktigt schysst - kanske ska man försöka fixa camping inom gångavstånd från banan? Där man kan smälla upp ett tält eller ställa en husvagn.
 

Gabor

Guest
Roadracing...trist som det är nu...

nä nya tag .
Gladiatorspel och Roadrash....

1. Rocknroll band
2. Barer.
3. Kör banan åt motsatt håll i heat nr 2.
4. De som överlevt detta kör Avslutningsheat.
5. Avslutningheat, Roadrash...välj slag, stickvapen av lämplig sort, den som är kvar till sist på sin hoj vinner...:yoparty
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
På Roadracing SM Knutstorp har vi testat, stuntshow, bra speakers, gratis inträde, trubadurer, ölservering, bra och prisvärd mat, rabattkuponger i tidningar, reklam i media, skyltar i närliggande orter, Sveriges starkaste man, flyersutdelning veckorna innan på olika motorevents samt massor av annat.

Trots detta kommer det bara några hundra och kollar....

Att kalla eventet för speedshow eller liknande och dragit på med häftig motorhelgsupplevelse skulle säkert bli en hit, frågan är bara hur man får till stånd ett sådant jättearrangemang.

Samarbete mellan klubbarna, SMC och andra föreningar kräver ändå att någon tar huvudansvaret och får allt i synk, det vore kanonkul.

:)

Jag skulle tro att det var uppskattat av publiken. Och att ni startade en "snöboll".

Problemet blev nog att dom där "några hundra" som kom, tog med sig sina kompisar och blev "flera hundra" till nästa tävling som kanske var på knutstorp. Och märkte att det inte alls var något jippo och blev jättebesvikna. Och sen är eran satsning förstörd. Och "snöbollen" smälte.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Twinljud och som sagts, lite mer "drag utanför läktarn".

Exakt! Lägg in BOTT under SM helgerna. Detta är ett måste och ett krav :D

Annars så har jag känt att det blir stunder man kan fylla med annat istället för musik. Såhär, Kommentatorerna gör ett kanonjobb under rejsen inget snack om det. Jag efterlyser dock en röst från depå innan och efter race en flygande reporter som kan ställa frågor om allt mellan himmel och jord främst dock rejsrelaterat som bra placeringar, besvikelser, haverier/vurpor hur förarna själva upplevt rejset är intressant att höra för oss på läktaren och förarna får en möjlighet att piska upp stämmningen ytterligare inför rejset :yoparty
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Många efterfrågar öppen depå. Nu har jag inte varit på ett STCC-arr sen 2007 så jag vet inte hur det funkar där men på RR-SM är väl depåerna väldigt öppna, eller? De flesta är trevliga och växlar gärna ett par ord om det inte är precis innan utsläpp och jag tycker det är väldigt få som är direkt otrevliga i depån. Är det nåt där man ska ändra på, kanske ska man se till att man samlar ett gäng förare och gör dem till typ 'publikrepresentanter' och ställer dessa på de bästa platserna i depån. Deras uppdrag är i princip bara att snacka med folk, kanske bjuda på en RedBull/Monster/<annan sponsrad dricka/chokladbit> och så vidare?

Bör man ställa högre krav på utseendet i depån? Eller avsätta ett visst område där det ställs högre krav - men där förarna då får lite tillbaka i form av?

EDIT: Öltält hade ju vart riktigt schysst - kanske ska man försöka fixa camping inom gångavstånd från banan? Där man kan smälla upp ett tält eller ställa en husvagn.

Det är lika öppen depå på STCC som det är på vilken sm-helg som helst.

Men jag tycker som dig. Vi förare måste jobba mycket hårdare. Och steg 1 är att göra snyggt runt om kring oss. Vill vi att folk ska komma och titta på oss så måste depåtälten se ut som ett utställningsbås på en mässa. dvs...

- Gott om utrymme för hojjen
- Inga verktyg framme
- Inga sladdar
- kanske ett lite bord med klistermärken och godis till besökare.
- Hela och rena depåtält av modern tappning.
(sen finns det massor med saker man kan göra, men det här var ett absolut minimum)

Dom som inte klarar att ha en depå som ser bra ut, får ställa sig längst ner i depåon där inte besäkarna ser. Har man redan packat upp sitt tält och det ser förtaskigt ut så får man packa ner det igen och flytta skitiga depån.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Jocke E

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Ort
Boxholm
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Jag tror att man måste ut till allmänheten och visa upp sig, och kanske att folk
ser att det är lite seriöst det vi håller på med. Speedwayen har ju lyckats rätt så bra med det, nu ska dom åka inne i cloettacenter ( hockeyrink ) ock ha en tävling där med sarg och allt. RR borde komma ut och ha något stadslopp eller dyl. Publiken kommer inte när dom inte vet vad dom ska på. Det är nog viktigt att respektive förare visar upp sig på hemmaplan vid lokala jippon så grannarna åker och tittar iallafall.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Själv tog jag hojen ned till Mantorp och kollade in finalen, kostade 250:- i inträde på plats vilket jag kände var helt ok pris.

Det som gjorde att det vart väldigt trevligt är storbildsskärmen jag hade rakt över pariserkurvan, däremot hade jag gärna sett att man fick sitta på den tomma läktaren jag stod under.

Öppen Depå är en självklarthet som jag ser det, men här gäller även att teamen är med på att showa lite... att kanske ha med en extra kille/tjej som är där bara för att prata och underhålla publiken.

Men viktigast av allt, det gäller att synas. Jag vet om Pro Superbike då jag kollar på det på Viasat Motor när det går... men jag känner faktiskt inte till när några andra tävlingar går, visst, det går ju att hitta men grejen är väl att man skall inte behöva leta... man skall inte kunna undgå det!
Det enklaste som jag tror alla inblandade kan göra är att skriva om det i tid o otid... just nu har jag bättre koll på när det står fotografer på Bulten, när brudarna i skåne spelar bowling/laserdome eller när göteborgarna fyller parkeringar än när man kör RR i Sverige.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Uppvisnings-RR på go-cart banor, exvis Tuvängen?

Bästa tid vinner, gedigen presentation av förare innan med historik och material, kombinerat med betting?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är lika öppen depå på STCC som det är på vilken sm-helg som helst.

Men jag tycker som dig. Vi förare måste jobba mycket hårdare. Och steg 1 är att göra snyggt runt om kring oss. Vill vi att folk ska komma och titta på oss så måste depåtälten se ut som ett utställningsbås på en mässa. dvs...

- Gott om utrymme för hojjen
- Inga verktyg framme
- Inga sladdar
- kanske ett lite bord med klistermärken och godis till besökare.
- Hela och rena depåtält av modern tappning.
(sen finns det massor med saker man kan göra, men det här var ett absolut minimum)

Dom som inte klarar att ha en depå som ser bra ut, får ställa sig längst ner i depåon där inte besäkarna ser. Har man redan packat upp sitt tält och det ser förtaskigt ut så får man packa ner det igen och flytta skitiga depån.

Jag som besökare kan säga att jag faktiskt inte håller med, ett kliniskt rent depåtält är inte bättre än ett halvdant om man inte känner sig välkommen att kliva in och peka och ställa frågor. Blir det sterilt så vågar ingen ta steget in och fråga...
På mantorp (STCCfinalen) så gick jag runt själv i depån innan jag träffade på lite hojpolare, då kändes det inte så inbjudande att knalla in i särskilt många tält för de flesta verkade stå och snacka med sina polare... visst, vissa hade sponsormöten osv vilket är helt rätt. Men att snacka med sina polare kan man göra vilken dag som helst, att prata sig varm om sin sport för en oinvigd har man inte många dagar om året möjlighet till och det är den möjligheten man måste ta tillvara på.

Sen förstår jag också att man som förare/mekaniker inte har tid med frågvisa noviser, men det är här den där hojtokige polaren kommer in som kan stå och prata sig varm för RR, Hojar, racing och sin bästa polare, timme efter timme efter timme.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top