Vafan är planka.nu för jävla lallare?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag har bara så svårt att se vad som är så fantastiskt med att tillbringa tid instängd i ett kollektivt transportmedel istället för på valfri plats i världen, jag trivs betydligt bättre hemma än på valfritt transportmedel, undantaget hojen möjligen.

Alla är vi olika.:)
Jag gillar att bo där jag bor nu (skövde) och jobba där jag jobbar (gtb). Får bättre lön och mindre boendekostnader. Jag tycker jag är lyckligt lottad som går min "egna" väg, att jag som 20 åring vågade ta steget och våga prova på saker, vem vet man kanske tycker om det, varför måla f*n på väggen innan man har provat?

När folk frågar mig om de inte är jobbigt att pendla brukar jag svara att det blir jobbigt om man gör det jobbigt.

Varför ändra något man trivs med bara för att det anses konstigt i andras ögon.:va

Hade jag inte pendlat hade jag missat oerhört mycket som har berikat mitt liv.
Skönt att vara i götet och känna på pulsen för att sedan komma hem till lugnet, det bästa av två världar i mina ögon.

Edit: Har man ett avbrott så saknar man "pendlarskvallret" (vi är många som har lärt känna varandra)..bättre än hårfrissanskvallret :D


Hade jag bott i Umeå där det inte (?)går ett tåg i halvtimmen så hade jag kanske tyckt annorlunda men man får ju anpassa sig till sina förutsättningar och att det finns fördelar och nackdelar med allt beroende på vart i livet man befinner sig.
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Finns inte en chans att jag skulle bila till jobbet i centrala Sthlm. Jag skulle få åka hemifrån tidigare och komma fram senare. Köa från Sköndal, eller sova en stund på pendeltåget? Leta parkering runt Sergels torg eller kliva upp från t-banan precis utanför kontoret? Betala 15 spänn/timmen för parkeringen eller inte alls?

Sen tillkommer trängselskatt och värdeminskning, soppa m.m.

Bil kommer A-L-D-R-I-G under 690:-/månaden i Sthlm.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade jag inte pendlat hade jag missat oerhört mycket som har berikat mitt liv.
Skönt att vara i götet och känna på pulsen för att sedan komma hem till lugnet, det bästa av två världar i mina ögon.

Det är inte pendlandet eller att bo långt ifrån jobbet jag ifrågasätter, jag ifrågasätter varför man tycker att kollektivtrafiken är ett bättre val än hemmet 1½ timme om dagen?
(vilket blir din dagliga skillnad i pendlingstid, vilket är fantastiskt likt tidsskillnaden för mig, och då kör jag själv hem på en kvart...)

Och det är när den avgår i tid, och du brukar ju påpeka att den sällan gör det.

När det går kör jag hoj (även om det regnar), annars kör jag bil, visst, inte är det så jävla kul att köra den sträckan med bil, men lika illa som kollektivtrafik blir det aldrig.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Jag har bara så svårt att se vad som är så fantastiskt med att tillbringa tid instängd i ett kollektivt transportmedel istället för på valfri plats i världen, jag trivs betydligt bättre hemma än på valfritt transportmedel, undantaget hojen möjligen.

Jag känner att du förstår mig! <3
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Ja, om man naivt tror att bensinen är enda kostnaden för ett fordon så räknar du väl rätt.

Ånä, jag har räknat på detta, låt oss lägga ner matematiken. I beräkningarna är inte försäkr+varmgarage och andra fasta avgifter med, för att de inte påverkar när jag står inför valet och kvalet mellan buss och hoj. Mina bägge förra hojar kostade i häradet 12-17.000 kr i värdeminskning+däck+olja+filter+div.kärlek under den tid jag hade dem, och motpresterade 1300 och 2600 mil var för detta. Alltså i spannet 6-8 kr/milen. Dom drog ~0,6 milen om jag höll mig i skinnet och bensin kostar 12.50 kr/l. Från mig (Södertull) till min träningspolare (Värmhem) är det strax under 2 mil. En tur borde alltså landa på 25-31 kr, att jämföra med Skånetrafikens 42. Extra billigt blir det om jag har en passagerare; en duo med rabbattkort går på 76...

Ah yes nu hade jag ju flax som skulle från nånstans i södra Lund till nånstans i norra Malmö, och visst kan jag hamna i paritet eller över om jag ska till andra destinationer i Malmö. MEN om man ska från t.ex. N.Nöbbelöv till Limhamn så får man också räkna med påtagligt lägre restider som spelar in i omdömet...

Nu är det här ju från min synpunkt. Jag cyklar till universitet(/jobb) varje dag så de transportbehov jag har som inte kan täckas av tramphojen är oregelbundna och har varierande destinationer. Det hade varit annat läge om jag pendlade varje dag varvid månadskort antagligen hade blivit klart förmånligare.
 
Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Slitage! Tror inte du kör någon bil under 20kr/milen ens om du skruvar själv. Mer troligt kostar det dig 40kr/milen att köra bil.
Försäkring blir dyrare ju mer mil du kör varje år. Värdeminskningen är inte direkt försumbar för varje mil du kör.

Har du köpt din bil för 5kkr så blir reparationskostanderna desto högre istället.


Skatt = 1100
Försäkring = 2000
Besiktning = 300
Däck = 400
Reparationer = 3000
Bensin 2500 mil * 0,7 * 12 = 21000
Oljebyte = 250

Delat på 2500 mil = 11,22 kr/mil
Toyota Corolla -88, den kostade för övrigt 6500:- och det som har bytts ut är stötdämpare bak, bromscylinder och en drivaxeldamask.
Det är saker som jag säkert kunnat byta själv om jag hade försökt men det gjorde jag inte.

Räknar jag in inköpet av bilen så blir det 13,72 kr/milen.
Åk buss ni så kör jag min Japanska skitbil! :D

Bil behöver jag hur som helst, och varken skatt eller försäkring är billigare för att den står hemma.
Och angående milkostnaderna, har man en bil som kostar mer än en tia milen utöver bensinen har man gjort det valet själv...

Håller helt med!
 
Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag betalar 445 kr i månaden för transport till och från jobbet. Ca 1000 kr/mån billigare än om jag skulle tagit min gamla Ford. Utmärkt med kollektivtrafik!
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Klart att man ska betala för sig, men det vore ju smart om det vore billigare eller smidigare att åka kommunalt än att ta bilen. Problemet är att SL är så opålitliga. Om man inte ska ta sig runt i innerstan så är det nästan alltid en rätt ordentlig tidsvinning på att ta bilen.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag betalar 445 kr i månaden för transport till och från jobbet. Ca 1000 kr/mån billigare än om jag skulle tagit min gamla Ford. Utmärkt med kollektivtrafik!

Har ni ruggigt billig kollektivtrafik då och du bor långt bort?

Tror ett månadskort inom stan kosta 800kr här och fordon brukar man ju få betala ändå.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det är inte pendlandet eller att bo långt ifrån jobbet jag ifrågasätter, jag ifrågasätter varför man tycker att kollektivtrafiken är ett bättre val än hemmet 1½ timme om dagen?
(vilket blir din dagliga skillnad i pendlingstid, vilket är fantastiskt likt tidsskillnaden för mig, och då kör jag själv hem på en kvart...)

Och det är när den avgår i tid, och du brukar ju påpeka att den sällan gör det.

När det går kör jag hoj (även om det regnar), annars kör jag bil, visst, inte är det så jävla kul att köra den sträckan med bil, men lika illa som kollektivtrafik blir det aldrig.

Till skillnad från tidigare år/andra arbetsgivare i gtb, kan jag nu lägga schema precis som jag vill och jobba så mycket/lite jag vill så vill jag vara hemma och glo på väggarna:rolleyes: så är det inga problem men jag gillar faktiskt att jobba och vi har inga barn att ta hänsyn till.
Annars kan jag ju alltid jobba hemmavid för lön strax ovan a-kassa :rolleyes:

Angående tågen går i tid eller inte så betalar jag nu inget för resorna och får till skillnad mot tidigare år, ersättning vid förseningar över 20minuter så jag kan t om gå + och de har skärpt till sig betydligt.
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Räknar jag in inköpet av bilen så blir det 13,72 kr/milen.
Åk buss ni så kör jag min Japanska skitbil! :D

Svärfar använder min Corolla som shoppingbil, transportera arslet i. Han undra om det var galet att handla den där falukorven 20:- billigare 5km längre bort. Jag gjorde samma uträkning (fast min kosta bara 2000:) och ja han tjänar på det om han köper två. =)
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Har ni ruggigt billig kollektivtrafik då och du bor långt bort?

Tror ett månadskort inom stan kosta 800kr här och fordon brukar man ju få betala ändå.

Det kallas pendlarkort och man kan bara åka två turer om dagen i en månad. Det är perfekt för mig då jag endast använder det till och från jobbet - en sträcka på ca fem mil sammanlagt. Jag bor i stan så jag behöver inte åka buss på fritiden.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast i dagsläget är ju SL mfl finansierade till ungefär 50% av skattemedel. Dessutom har någon lagt en miljard på ett biljettsystem som snart fungerar och någon avlönar en mängd spärrvakter och biljettkontrollanter. Hur stor del av biljettpriset går till att upprätthålla betalsystemet istället för att köra tåg/buss?....

Skattefinansiera skiten och plocka bort spärrarna med tillhörande vakter...

Fel!

50% är skattefinansierat så stryk det, dubbla priset och de som gnäller då kan ju få köpa sig en bil istället!

Så många idioter som tror att 600 spänn för att röra sig fritt inom hela storsthlm är dyrt. Total verklighetsfrånkoppling är orsaken som jag ser det.

Hur långt tror du man kan köra bil för 600:-?

Svaret är ca: 10-25 mil beroende på hur ny/stor bilen är. Räknad på 30 mil så innebär det att man kan ha ungefär 7,5 km till jobbet och då BARA köra fram & tillbaka den sträckan varje arbetsdag.


Köp ditt jävla kort, åk buss och sluta gnäll för helvete!

Skatt = 1100
Försäkring = 2000
Besiktning = 300
Däck = 400
Reparationer = 3000
Bensin 2500 mil * 0,7 * 12 = 21000
Oljebyte = 250

Delat på 2500 mil = 11,22 kr/mil
Toyota Corolla -88, den kostade för övrigt 6500:- och det som har bytts ut är stötdämpare bak, bromscylinder och en drivaxeldamask.
Det är saker som jag säkert kunnat byta själv om jag hade försökt men det gjorde jag inte.

Räknar jag in inköpet av bilen så blir det 13,72 kr/milen.
Åk buss ni så kör jag min Japanska skitbil! :D

Ser ut som en glädjekalkyl om jag ska säga mitt. Saknas en massa småutgifter som rinner iväg där, MEN vi räknar på 12:- / mil så är vi inom ditt spann.

2 mil hem --> jobb ger en månadskostnad på 960:-/mån, vilket fortfarande är dyrare än ett SL-kort. Och då åker du BARA jobbet ToR.

Så nej, jag tycker fortfarande att det är jäkligt billigt med kollektivtrafik.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är ju illa redan nu som det är med skattefinansierade transportmedel på detta vis, att sedan på fullaste allvar mena att det ska vara "gratis" för alla att åka bör ju belönas med tjära och fjäder.
Jag vill inte betala för att massa jävla nötter ska åka spårvagn gratis i Götelaborg eller pisstuben i tokholm.
Näe, dra bort skattefinansieringen på det och lägg pengarna på något vettigare. Pensionärera tex, eller skolan.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top