2375145 Det finns olika beteckningar på stift TEX
es,eg,ev,egv i den skalan jag skrev där är det högra stiftet det mest känsliga för sölig körning (körning under 9000rpm) då sotar det igen fort.
Hur man ska köra in en ny cykel finns nog ganska många olika budskap om hur det ska gå till. En del gasar från början, en del kör in på mineralolja för "kolvringarna ska sätta sig" ordentligt osv!
Att dra paralleler mellan en 4-takt och 2-takt funkar nog inte riktigt i praktiken. Låta den stå på tomgång till full arbetstemp tror jag inte heller är fullt så bra. Kanske med lite varierande varv men. Låt den stå någon min sen ta ut den under lungt tempo i stället (utan att belasta den)
Stift har jag för mig att man egentligen inte ska göra rent, men visst har jag gjort de. Då har jag doppat det i lösningsmedel och torkat av de från olja/sot.
Startar inte cykeln då du använt startgas så har det med tändningen att göra. Tex stift! Då du testat gnistan på stiftet har du tryckt elektroden emot någon jordad del? Ytre delen av stiftet är jordat mot blocket och inre delen (elektroden) blir postitivt laddad genom tändhatten.
Hade jag en ny cykel med garanti skulle jag inte pilla själv. Specielt inte om man inte var lagd åt fel håll
jo