Vafann.. :@ hjälp.. rs..

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Skara
Hoj
Aprilia RS125 -98
DjFlow skrev:
2375029 aa d trodde ja oxå? :S för pappas mc varmkörde vi ju, fast iofs var ju den 4 takt, men asså det borde ju vara bra o låta den stå på tomgång tills den blir varm..? o asså min la av under den tiden som det skulle ta för ett rödljus o slå om till grönt

Måste ju inte vara så att ditt stift pajat bara för att du stod på tomgång?

Kan ju ha gått sönder endå, måndags exemplar?

//Matte
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
_Nille_ skrev:
2375055 kanske har någe med att du inte varvar över 6k rpm, att stiftet inte mår bra av det, om det nu är ett "racing" stift?

inte vet jag, en vild chansning bara :p..
Nån som vet säkert..??
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det finns olika beteckningar på stift TEX es,eg,ev,egv i den skalan jag skrev där är det högra stiftet det mest känsliga för sölig körning (körning under 9000rpm) då sotar det igen fort.

Hur man ska köra in en ny cykel finns nog ganska många olika budskap om hur det ska gå till. En del gasar från början, en del kör in på mineralolja för "kolvringarna ska sätta sig" ordentligt osv!

Att dra paralleler mellan en 4-takt och 2-takt funkar nog inte riktigt i praktiken. Låta den stå på tomgång till full arbetstemp tror jag inte heller är fullt så bra. Kanske med lite varierande varv men. Låt den stå någon min sen ta ut den under lungt tempo i stället (utan att belasta den)

Stift har jag för mig att man egentligen inte ska göra rent, men visst har jag gjort de. Då har jag doppat det i lösningsmedel och torkat av de från olja/sot.

Startar inte cykeln då du använt startgas så har det med tändningen att göra. Tex stift! Då du testat gnistan på stiftet har du tryckt elektroden emot någon jordad del? Ytre delen av stiftet är jordat mot blocket och inre delen (elektroden) blir postitivt laddad genom tändhatten.

Hade jag en ny cykel med garanti skulle jag inte pilla själv. Specielt inte om man inte var lagd åt fel håll:hihi

DjFlow skrev:
2375089 Nån som vet säkert..??

jo:tomten
 
Last edited:

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Mr Helmut skrev:
2375145 Det finns olika beteckningar på stift TEX es,eg,ev,egv i den skalan jag skrev där är det högra stiftet det mest känsliga för sölig körning (körning under 9000rpm) då sotar det igen fort.

Hur man ska köra in en ny cykel finns nog ganska många olika budskap om hur det ska gå till. En del gasar från början, en del kör in på mineralolja för "kolvringarna ska sätta sig" ordentligt osv!

Att dra paralleler mellan en 4-takt och 2-takt funkar nog inte riktigt i praktiken. Låta den stå på tomgång till full arbetstemp tror jag inte heller är fullt så bra. Kanske med lite varierande varv men. Låt den stå någon min sen ta ut den under lungt tempo i stället (utan att belasta den)

Stift har jag för mig att man egentligen inte ska göra rent, men visst har jag gjort de. Då har jag doppat det i lösningsmedel och torkat av de från olja/sot.

Startar inte cykeln då du använt startgas så har det med tändningen att göra. Tex stift! Då du testat gnistan på stiftet har du tryckt elektroden emot någon jordad del? Ytre delen av stiftet är jordat mot blocket och inre delen (elektroden) blir postitivt laddad genom tändhatten.

Hade jag en ny cykel med garanti skulle jag inte pilla själv. Specielt inte om man inte var lagd åt fel håll:hihi



jo:tomten
Jag prövade idag igen, o då kom det gnista(mot chassit tog jag) men pappa är ute o letar stift nu, får se om han hittar nåt...

Nån som vet vart i örebro man kan köpa stift till rs 06:a?!?!?!?
 
Last edited:

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
DjFlow skrev:
2375161 Jag prövade idag igen, o då kom det gnista(mot chassit tog jag) men pappa är ute o letar stift nu, får se om han hittar nåt...

Nån som vet vart i örebro man kan köpa stift till rs 06:a?!?!?!?



Troligtvis hos din närmsta mchandlare/återförsäljare. :tomten
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Bärgren skrev:
2375255 Och vad gjorde du för att få den och fungera?
haha bytte tändstift... :p är det verkligen såååå dålig botten på rs ?? för asså man somnar ju i början, blir bättre efter 4k varv men under äre katastrof...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
DjFlow skrev:
2375381 haha bytte tändstift... :p är det verkligen såååå dålig botten på rs ?? för asså man somnar ju i början, blir bättre efter 4k varv men under äre katastrof...

Ja, inte mycket händer under 7000 varv.

Händer ännu mindre om den är strypt!
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Loy skrev:
2375388 Ja, inte mycket händer under 7000 varv.

Händer ännu mindre om den är strypt!
haha ojdå.. :p min e strypt.. hur mkt ska man ligga på när man kör?? under inkörningen asså..
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
DjFlow skrev:
2375381 haha bytte tändstift... :p är det verkligen såååå dålig botten på rs ?? för asså man somnar ju i början, blir bättre efter 4k varv men under äre katastrof...
Vafan tror du det är? En Gruvdumper?
 

AntiAntonAnt

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Klavreström
Hoj
Tuono -04
DjFlow skrev:
2375381 haha bytte tändstift... :p är det verkligen såååå dålig botten på rs ?? för asså man somnar ju i början, blir bättre efter 4k varv men under äre katastrof...


Sluta genast att köra med så lite varv på motorn!

Det är ännu värre att seg dra en helt ny mc än att varva upp den till 11k.
Köra in en mc gör du där den inte behöver ta i för att axxa eller hålla kvar sig i samma hastighet. Alltså vid typ 5000-6000k på en rs skulle jag tro. Kanske lite till!

Du ska aldrig hålla höga växlar uppför backar osv utan växla ner så den orkar utan att du behöver dra i rullen allt för mycket.:tummenupp
 
Last edited:

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
AntiAntonAnt skrev:
2375412 Sluta genast att köra med så lite varv på motorn!

Det är ännu värre att seg dra en helt ny mc än att varva upp den till 11k.
Köra in en mc gör du där den inte behöver ta i för att axxa eller hålla kvar sig i samma hastighet. Alltså vid typ 5000-6000k. Kanske lite till!

Du ska aldrig hålla höga växlar uppför backar osv utan växla ner så den orkar utan att du behöver dra i rullan allt för mycket.:tummenupp
Jassåå? ajaa ok :p då ligger ja väl på typ 5k.. ja har ingen aning :p ingen tidigare erfarenhet (= Förresten, thx alla för hjälpen :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
AntiAntonAnt skrev:
2375412 Sluta genast att köra med så lite varv på motorn!

Det är ännu värre att seg dra en helt ny mc än att varva upp den till 11k.
Köra in en mc gör du där den inte behöver ta i för att axxa eller hålla kvar sig i samma hastighet. Alltså vid typ 5000-6000k. Kanske lite till!

Du ska aldrig hålla höga växlar uppför backar osv utan växla ner så den orkar utan att du behöver dra i rullen allt för mycket.:tummenupp


:fakta
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top