Bikerbitch
Stolt mamma
Läste en artikel om vajerräcken i Mc-folket och minns att jag i somras drog iväg ett mail till Vägverket om just det här med räckena.
Läs gärna artikeln [http://www.motorcyklisterna.org/mcfolket/ och sen artikel om Vajerräcken]
Bifogar även min fråga till Vägverket och även deras svar.. [Vet inte om man får lägga ut namn såhär på nätet så jag undviker att skriva hans namn han som svarade på mailet]
Vad tycker ni om vajerräcken? Frågan har säkert varit uppe på tal förut men med tanke på artikeln vill jag veta vad ni tycker.
Mitt mail till VV:
Hej !
När jag sitter och kör utefter motorvägen är det svårt att undvika
tanken på vad som händer med mig om jag råkar vurpa där det sitter
vajerräcken.
Fungerar säkert utmärkt när det gäller att bilarna inte ska komma över
på motsatta sidan. Men vad händer egentligen när man är motorcyklist?
Hojen lär väl ligga kvar på körbanan, men kroppen kanske rent av delar
på sig om man kommer emot räckena. Vajrar är inte direkt mjuka mot en
mjuk kropp.
Måhända att det fungerar mot hård bilplåt. Jag är mest nyfiken på hur
tankesättet är, varför dessa vajrar finns uppe och om det faktiskt är
så att dom inte kan ta någon skada på motorcyklister.
Med önskan om svar! Vänlig hälsning Jannica Sjöstedt
Vägverkets svar:
Hej Jannica!
Räckenas syfte är att rädda liv genom att du slipper möta rattfyllon, biltjuvar, gasglada nybörjare eller sovande förare på din sida av vägen. I mitt arbete med djupstudier av dödsolyckor har jag kommit i kontakt med fler fall där motorcyklister har dödats av mötande bilar som kommit över på fel sida än som dödats av ett wireräcke (jag kan inte påminna mig något fall här i stockholms län). Däremot har vi haft flera motorcyklister som dödats av vanliga vägmärkesstolpar, klena rör-räcken mellan gångbana och körbana för att inte tala om belysningsstolpar... Wireräcket skyddar dig från mötande trafik, men om det är du som tappat kontrollen och är på väg över på den mötande sidan så är inget räcke, oavsett typ, särskilt vänligt att slå i för en mjuk och skör människokropp. På den andra sidan finns mötande trafik som man naturligtvis inte heller vill hamna under. Jag kör själv en CX 500 och min son kör en 900 Fireblade så ingen skulle vara gladare än jag om man kunde skapa en vägmiljö som är lika förlåtande för motorcyklister som för bilister, tyvärr tror jag inte att vi någonsin kommer dit.
Med vänliga hälsningar
******************
Vägverket Region Stockholm
Läs gärna artikeln [http://www.motorcyklisterna.org/mcfolket/ och sen artikel om Vajerräcken]
Bifogar även min fråga till Vägverket och även deras svar.. [Vet inte om man får lägga ut namn såhär på nätet så jag undviker att skriva hans namn han som svarade på mailet]
Vad tycker ni om vajerräcken? Frågan har säkert varit uppe på tal förut men med tanke på artikeln vill jag veta vad ni tycker.
Mitt mail till VV:
Hej !
När jag sitter och kör utefter motorvägen är det svårt att undvika
tanken på vad som händer med mig om jag råkar vurpa där det sitter
vajerräcken.
Fungerar säkert utmärkt när det gäller att bilarna inte ska komma över
på motsatta sidan. Men vad händer egentligen när man är motorcyklist?
Hojen lär väl ligga kvar på körbanan, men kroppen kanske rent av delar
på sig om man kommer emot räckena. Vajrar är inte direkt mjuka mot en
mjuk kropp.
Måhända att det fungerar mot hård bilplåt. Jag är mest nyfiken på hur
tankesättet är, varför dessa vajrar finns uppe och om det faktiskt är
så att dom inte kan ta någon skada på motorcyklister.
Med önskan om svar! Vänlig hälsning Jannica Sjöstedt
Vägverkets svar:
Hej Jannica!
Räckenas syfte är att rädda liv genom att du slipper möta rattfyllon, biltjuvar, gasglada nybörjare eller sovande förare på din sida av vägen. I mitt arbete med djupstudier av dödsolyckor har jag kommit i kontakt med fler fall där motorcyklister har dödats av mötande bilar som kommit över på fel sida än som dödats av ett wireräcke (jag kan inte påminna mig något fall här i stockholms län). Däremot har vi haft flera motorcyklister som dödats av vanliga vägmärkesstolpar, klena rör-räcken mellan gångbana och körbana för att inte tala om belysningsstolpar... Wireräcket skyddar dig från mötande trafik, men om det är du som tappat kontrollen och är på väg över på den mötande sidan så är inget räcke, oavsett typ, särskilt vänligt att slå i för en mjuk och skör människokropp. På den andra sidan finns mötande trafik som man naturligtvis inte heller vill hamna under. Jag kör själv en CX 500 och min son kör en 900 Fireblade så ingen skulle vara gladare än jag om man kunde skapa en vägmiljö som är lika förlåtande för motorcyklister som för bilister, tyvärr tror jag inte att vi någonsin kommer dit.
Med vänliga hälsningar
******************
Vägverket Region Stockholm