Valår 2022

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Gjorde valkompassen på svt.se

Fick S som bästa överenstämmelse med 59%...
Detta säger betydligt mer om svt.se än om mej.
Socialdemokraterna är inte ett parti jag sympatiserar med.
Socialdemokraterna är inte ett parti jag någonsin röstat på.
Socialdemokraterna är inte ett parti jag troligen någonsin kommer rösta på.
Förvänta dig brev med reklam för lotter.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag blev Kristdemokrat.
23917368-9AB7-4A6A-9B2B-31C091E04330.png
Skulle väl säga att M och KD ligger mig närmst men jag kommer fortsätta taktikrösta på SD tills de hamnar i en borgerlig regering. Efter det kan jag kanske rösta på något annat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag blev Kristdemokrat.
View attachment 473988
Skulle väl säga att M och KD ligger mig närmst men jag kommer fortsätta taktikrösta på SD tills de hamnar i en borgerlig regering. Efter det kan jag kanske rösta på något annat.
Samma här men skillnaden är ju att det M och KD påstår sig stå för vet man inte alls om det gäller. Det finns en stor flykting-gömmar tradition i KD och så klart finns det ett Reinfeldt läger kvar i M som just nu ligger lågt.
Vill man rädda landet är SD bästa alternativet alla dagar i veckan. S har också många bra förslag nu så de som velar mellan M/KD/SD kan ju också överväga S.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Samma här men skillnaden är ju att det M och KD påstår sig stå för vet man inte alls om det gäller. Det finns en stor flykting-gömmar tradition i KD och så klart finns det ett Reinfeldt läger kvar i M som just nu ligger lågt.
Vill man rädda landet är SD bästa alternativet alla dagar i veckan. S har också många bra förslag nu så de som velar mellan M/KD/SD kan ju också överväga S.
det är samma slutsats jag landar i. Står nära M och KD men kan inte lita på dem. SD är de enda som står rakryggat mot massinvandring av analfabeter och våldtäktsmän.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är skönt att SD kommer med sin vitbok nu så vi kan glömma historien och titta framåt.
20220715_102604.jpg

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Rent valtaktisk så känns det väl som ett illa valt tillfälle att dra upp det där igen. Det är ju gammal skåpmat(eller borde vara) men mtp att 99% av befolkningen är kroniskt hårda i magen så känns det lite oklokt just nu iom valet i höst.
Men med folkets guldfiskminne i beaktande så kanske det hinner lägga sig till i höst?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är skönt att SD kommer med sin vitbok nu så vi kan glömma historien och titta framåt.
View attachment 474018

Rent valtaktisk så känns det väl som ett illa valt tillfälle att dra upp det där igen. Det är ju gammal skåpmat(eller borde vara) men mtp att 99% av befolkningen är kroniskt hårda i magen så känns det lite oklokt just nu iom valet i höst.
Men med folkets guldfiskminne i beaktande så kanske det hinner lägga sig till i höst?
Egentligen ser jag ingen mening med vitboken nu. SD har ju granskats stenhårt och det mesta är redan vida känt och har kommenterats av nuvarande företrädare.

Finns flera partier med ett smutsigt förflutet, bland annat riksdagens största parti. Folk bryr sig nog inte jättemycket om det där.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, vad gäller just detta parti skall vi inte titta framåt, det gör vi bara för alla andra partier.

Poäng där!

De måste liksom andra partier få dömas utifrån idag och inte bara igår.

SD har förändrats en hel del, MEN det besvärande är att de som parti dels inte på ett trovärdigt sätt tagit avstånd från deras tidigare linje OCH de företrädare som fortfarande innehar maktpositioner, men dels inte heller i partiprogram och faktisk politik visar att de är ett demokratiskt parti med utgångspunkt i exempelvis alla människors lika värde. Vilken ideologi står de för? Egentligen?

Tvärtom så hoppar de ju mellan höger och vänster hela tiden trots att de påstår sig vara konservativa, däremot fiskar de gärna röster hos LO-kollektivet med bidrag och populistiska utspel om bränslepriser osv.

Visst, det är valår men handen på hjärtat, vilken ideologi står SD för? Innerst inne?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Poäng där!

De måste liksom andra partier få dömas utifrån idag och inte bara igår.

SD har förändrats en hel del, MEN det besvärande är att de som parti dels inte på ett trovärdigt sätt tagit avstånd från deras tidigare linje OCH de företrädare som fortfarande innehar maktpositioner, men dels inte heller i partiprogram och faktisk politik visar att de är ett demokratiskt parti med utgångspunkt i exempelvis alla människors lika värde. Vilken ideologi står de för? Egentligen?

Tvärtom så hoppar de ju mellan höger och vänster hela tiden trots att de påstår sig vara konservativa, däremot fiskar de gärna röster hos LO-kollektivet med bidrag och populistiska utspel om bränslepriser osv.

Visst, det är valår men handen på hjärtat, vilken ideologi står SD för? Innerst inne?

Det är ett nationalkonservativt parti enligt dem själva.

För mig är det viktigaste att de är de som först erkände och varnade för den utveckling som tagit oss hit, om de sedan kallar sig det ena eller det andra är för mig oväsentligt.

Det finns tre stora partier i Sverige, två har förstört landet, ett har det inte.

Vad gäller företrädare håller jag inte med, de håller i riksdagen mycket hög nivå. Hittills i år har vi mördare i kommuner både från S och SD, det betyder ingenting, och en irakisk krigsförbrytare i M eller hur det nu var.

Hur som helst, SD har den bästa sakpolitiken i de viktigaste frågorna, resten är detaljer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Problemet med alla dessa tusentals diskussioner om SD, migration, brottslighet etc är att vi är många som har en världsbild och många som har en annan. Eftersom vår bild av verkligheten verkar skilja sig så mycket åt så blir det rätt ointressant att diskutera om SD är bra eller om S är bra. Ser man de problem jag ser är det svårt att komma till en annan slutsats än att rösta på SD, och ser man en annan verklighet framför sig så röstar man på något annat. "Striden" står om att beskriva världen, inte på att välja KD, SD eller S.

Jag känner många som röstar SD och jag känner många som inte röstar SD, den största skillnaden är hur de upplever läget i landet, inte något annat.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är ett nationalkonservativt parti enligt dem själva.
De betecknar sig som socialkonservativa nuförtiden. Jag själv skulle däremot kalla dem nationalkonservativa.

Också det är egentligen irrelevant. Vad de kallar sig har inget med saken att göra. Vad varje person som röstar kallar dem är vad som är intressant.

Raderad medlem 51742

Guest
Oavsett om man sympatiserar med SD eller med något av partierna som inte är SD kan det ibland vara användbart att ställa följande fråga: hur påverkas diskussionen och i förlängningen demokratin av att jag hela tiden utgår från att min meningsmotståndare har de värsta tänkbara intentionerna med sina handlingar och ståndpunkter?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Just nu på p1 om konservatism, klart intressant.

Att det finns något att bevara.
När samhället skall förändras skall det ske varsamt.

Ja, det är två bra värderingar. Som alla utom SD kissat på.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
För närvarande kan jag inte säga att jag sympatiserar med något av partierna som finns i riksdagen. Det är för mycket tjafs om vad man inte vill göra och vad andra har gjort fel förut.
I grunden tror jag på rättvisa och att man är skyldig att vara sin egen lyckas smed. Med rättvisa menar jag att hårt arbete ska kunna märkas i plånboken. Eftersom det finns människor som föds med sämre möjligheter att försörja sig behövs ändå någon form av basskydd.

När det gäller invandring så hade Sverige aldrig blivit bra utan inflöde utifrån i olika omgångar, men att låta folk flytta hit utan att ge dem möjlighet till och krav på egen försörjning har inte varit bra. Jag tror ändå inte på att kasta ut folk som varit här i åratal.
Har man tagit fan i båten får man ro honom i land.

I år har vi fått hit många från Ukraina. Jag hoppas att de kommer att få tillbaka sitt land och att omvärlden snart inser att vi måste hantera Ryssland på allvar. Då lär de flesta vilja hem igen.

Friskolorna bör få ge avkastning till sina ägare, men skolinspektionen ska kunna ställa krav på utbildningen och stänga virtuella lantbruksskolor.

Religion hör inte hemma inom politiken och de som hänvisar till skrifter från forntiden för att avgöra rätt och fel ska hållas borta från allt inflytande.

Raderad medlem 51742

Guest
Just nu på p1 om konservatism, klart intressant.

Att det finns något att bevara.
När samhället skall förändras skall det ske varsamt.

Ja, det är två bra värderingar. Som alla utom SD kissat på.
I Sverige verkar många missförstå vad samspelet mellan konservatism och progressivism i ett demokratiskt samhälle egentligen handlar om. Att det progressiva handlar om att ständigt utvecklas som samhälle medan det konservativa handlar om att bevara det som fungerar. Skulle man driva någon av dessa synsätt till sin spets skulle det inte fungera och för att kunna göra det skulle man dessutom behöva ett totalitärt samhälle. Eftersom ett samhälle är komplext går det dock aldrig att veta hur balansen mellan dessa skall se ut, utan det är därför demokratin behövs så det kan diskuteras och utvecklas utifrån omständigheterna, där dåliga varianter kan försvinna och där de olika sidorna ser till att den andra sidan aldrig får växa sig för stark.

Observera att varken konservativ eller progressiv som begrepp är kopplade till höger eller vänster.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
I mina öron är "konservativ" ett negativt begrepp. Det innehåller en önskan om att bromsa utvecklingen. Jag ser det som att man behåller tillräckligt av det gamla genom att hålla fast vid gamla vanor och traditioner utan att man fokuserar på att göra det. Är man konservativ firar man jul för att man alltid gjort det och inte för att det är kul.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin