Valår 2022

Raderad medlem 51742

Guest
I mina öron är "konservativ" ett negativt begrepp. Det innehåller en önskan om att bromsa utvecklingen. Jag ser det som att man behåller tillräckligt av det gamla genom att hålla fast vid gamla vanor och traditioner utan att man fokuserar på att göra det. Är man konservativ firar man jul för att man alltid gjort det och inte för att det är kul.
Det är ju enkelt att säga att man vill ha alla förändringar som är bra och dessutom vill bevara allt som funkar. I verkligheten är det ju tyvärr omöjligt att alltid veta vilka förändringar som kommer funka respektive vilka saker som är bäst att bevara när samhället oundvikligen förändras, så därför behövs det dynamiska samspelet.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
I mina öron är "konservativ" ett negativt begrepp. Det innehåller en önskan om att bromsa utvecklingen. Jag ser det som att man behåller tillräckligt av det gamla genom att hålla fast vid gamla vanor och traditioner utan att man fokuserar på att göra det. Är man konservativ firar man jul för att man alltid gjort det och inte för att det är kul.
För mig är sosse ett fult ord. Sannolikt för att jag inte umgås med några sossar.

I din sfär är konservativ ett fult ord. Det handlar helt om vilket umgänge man har.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För mig är sosse ett fult ord. Sannolikt för att jag inte umgås med några sossar.

I din sfär är konservativ ett fult ord. Det handlar helt om vilket umgänge man har.
Njae,
Jag umgås med individer av de flesta sorter. Inom dragracingen är det vanligaste folk säger öppet att de röstar på SD. Det gör inte att jag undviker dem även om de är nationalkonservativa. Jag är uppväxt i en kommun som aldrig styrts av andra än S såvitt jag vet. Jag umgås med folk där ändå.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker Jonas Andersson ger ett vettigt om än inte överdrivet intellektuellt intryck.

Hans take på dagens vitbok-nyhet, och bemöter väl en del kommentarer här i tråden också tänker jag:

Jag gick med i Sverigedemokraterna som medlem 2018. Före det hade jag röstat på partiet i två raka val. För mig har det alltid varit självklart att lära sig av historien men samtidigt titta på nuet, och försöka blicka framåt. Vad behöver Sverige för att må bra?

2010 skulle jag mest säga att det var en proteströst mot ett politiskt och medialt etablissemang som betedde sig som ett gäng översittare och skitstövlar, som istället för att lyssna på vad SD hade att säga i migrationsfrågorna konsekvent brunmålade.

Jag hade då även engagerat mig i frågan om åldersbedömningar av ensamkommande, då exakt alla som jobbade inom det gebitet visste vilka problem som fanns. När jag - som då arbetat med ensamkommande i sju år - försökte lyfta frågan till olika politiska partier var motståndet kompakt.

Historien gav mig naturligtvis rätt, ålderlögnerna är en stor skandal i svensk rättshistoria och har kostat skattebetalarna miljarder kronor, och att ingen trampade på bromsen har bidragit stort till de problem vi ser idag i det svenska samhället.

2014 var det ännu mer uppenbart att migrationspolitiken var på väg att haverera, och att inte rösta SD hade vid det här laget varit otänkbart. Har man nån form av logiskt tänkande och kan göra enkla konsekvensanalyser, så var det enkelt att se hur detta skulle komma påverka landet.

Här gick det också se att SD började vara mer än ett enfrågeparti. Partiet hade redan infört nolltolerans mot ideologiska avvikelser och de rötägg som inte förstod vad partiet står för åkte ut. Det började synas en mognad som inte jag sett utifrån tidigare.

2018 blev jag själv medlem och sedermera invald i riksdagen. Trots att jag röstat på partiet i två val, var det fortfarande inte ett helt enkelt val. Norrland och Skellefteå är oerhört rött, och stigmatiseringen låg fortfarande som en våt filt över Västerbotten.

Men jag kände att tiden var mogen för partipolitiken, och trots att jag lusläste motioner och styrdokument såg jag ingen tillstymmelse till rasism, främlingsfientlighet, fascism eller något av de andra epiteten som konsekvent användes för att skrämma bort väljare.

2022 har vi utvecklat politiken inom samtliga områden, och jag är oerhört stolt över att kalla mig sverigedemokrat! Historien har gett partiet rätt i fråga efter fråga, meningsmotståndare har tvingats ge upp då verkligheten hunnit ikapp.

Partier från vänster till höger har helt utan skrupler approprierat SD-politik och gjort den till sin egen. Det är en fin komplimang, när man ser både sossar och moderater använda argument och retorik som jag själv varit med att ta fram åren före.

Vitboken då? Jag tycker det är jättebra att den äntligen kommer, så att det som skedde för drygt trettio år sedan kan granskas och diskuteras. Det hade naturligtvis varit enklare om partiet bildats av ett gäng avhoppade socialdemokrater, men det går inte ändra på historien.

För mig är det hundra gånger viktigare vad som hänt efter bildandet, hur partiet utvecklats och vad det är idag.

Jag sitter själv i såväl partistyrelsen som distriktsstyrelsen i Västerbotten och Kommunföreningsstyrelsen i Skellefteå. Jag sitter i riksdagen, och har i princip full insyn i vad kollegor och tjänstemän pysslar med. Nej, det går tyvärr aldrig läsa folks tankar och det finns säkert pappskallar fortfarande i partiet, som i smyg avviker ideologiskt utan att nån vet om det.

Men jag har ALDRIG under mina fyra år sett tillstymmelse till acceptans för rasism, nazism eller vadhelst vitboken nämner rörande grundandet av partiet, inte på någon nivå. Jag har själv tillsammans med några andra ansvarat för samtliga motioner som rör migration, och jag utmanar vem som helst att hitta en enda formulering, ett enda förslag, en enda mening som skulle vara rasistisk.

Vad jag ser i Sverigedemokraterna 2022, är massor av människor från alla samhällsklasser, med olika hudfärg, etnicitet, kvinnor och män, homo- och hetero, fattiga och rika, unga och gamla, med blå ögon eller bruna eller gröna. Alla med det gemensamma målet att göra Sverige bra igen.

Inte bara bättre, utan bra.

Där ligger mitt fokus, och där kommer det alltid att ligga. Jag är oerhört stolt över hur Mattias Karlsson, Richard Jomshof, Björn Söder och Jimmie Åkesson m.fl. konsekvent i två decennier drivit partiet i rätt riktning. Målet är inte nått ännu, men det kommer!

Så, kan vi äntligen diskutera sakfrågor nu istället? Vi har ett val att vinna, och ett land att rädda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Du kanske skulle lyssna på programmet så breddar du dina perspektiv en aning?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Detta är relevant.
2efff14b67c5ce5e25cfdab74626be9a.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, i någon mån är det ju ett exempel på hur ögonen öppnades ganska hårt 1945 när det stod klart för envar vad denna politik ofrånkomligen leder till i praktiken.

Desto svårare att förstå hur Åkesson mfl går med i ett parti som står för detta 50 år senare. :va

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Du kanske skulle lyssna på programmet så breddar du dina perspektiv en aning?

Ja, nu har jag lyssnat och tycker fortfarande att konservatism är negativt laddat. Att de inte ansåg att SD är konservativa utan mer av populister känns också rimligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tja, i någon mån är det ju ett exempel på hur ögonen öppnades ganska hårt 1945 när det stod klart för envar vad denna politik ofrånkomligen leder till i praktiken.

Desto svårare att förstå hur Åkesson mfl går med i ett parti som står för detta 50 år senare. :va
Jag tror du missar poängen, eller jag vet att du gör det.

S samarbete med C = bra
M samarbete med SD = dåligt

Om du åtminstone ansträngde dig en aning för att vara lite kritisk eller åtminstone konsekvent.

Vad tycker du förresten om att S och M tagit 5-10 av SDs förslag senaste åren? Bra? Dåligt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men nu är jag här och tröskar igen och utgår från att Brooklyn har samma världsbild som mig, vilket inte är fallet.

Dessa diskussioner är som om fem personer kommer till ett nedbrunnet hus:

Person ett kommer med tändstickor eftersom den tycker det är bra med hus som brinner

Person två kommer med brandsläckare för den tror att ett hus brinner lite grann

Person tre ringer brandkåren och struntar i exakt vilken brandman som kommer

Person fyra påstår att det alltid brunnit hus

Person fem låter meddela att det var husets fel att det brann upp för det hade ändå dålig värdegrund

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag menar att SD tyvärr inte är ett demokratiskt parti bland andra demokratiska partier. Det finns för mycket i både partiprogram och de egna leden som inte är rumsrent och de är heller inte alls något socialkonservativt parti. Snarare social-populistiskt kombinerat med illa dold främlingsfientlighet. Höjda bidrag - men bara till ljushåriga.

Sedan har de rört sig i ”rätt” riktning de senaste 5 åren men det finns nog ringa skäl att anta att det rör sig om ett spel för gallerierna för att lättare nå maktpositioner och komma in i värmen.

Så ser jag på det, inga anspråk på att sitta med facit. :)

Därmed inte alls sagt att alla som sympatiserar med SD är si eller så; oftast är man nog mest missnöjd med exempelvis migrationspolitiken under perioden 2004-2015 och det är ju faktiskt lätt att förstå. Men den analys som säger att det är SD som därför bör ges makt förstår jag inte.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har heller inga problem med att andra tycker olika än vad jag gör. Helt OK och alltid uppfriskande med diskussion som inte bär åt fanders med personpåhopp.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker också mångfald i åsikter är uppfriskande men jag tycker det är tröttsamt med rena påhitt. Man kan inte skriva vad som helst, som att SD vill ge bidrag till ljushåriga, och räkna med att bli tagen på allvar.
SD har inga förslag baserade på hårfärg.
Om man skulle börja med att förhålla sig till fakta, detta är lika tramsigt som om jag sade att S har bara förslag om bidrag till mörkhyade.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jadå, det var såklart en tillspetsad omskrivning. :) Men de vill ju sänka bidragen till invandrare och med andra handen höja bidragen till etniska svenskar. Det kan ju låta rimligt utifrån ett populistiskt perspektiv men konsekvenserna av det har man kanske inte tänkt särskilt mycket på.

Och är det verkligen konservativt? :va

Nåja, ge det en mandatperiod till så har de nog slipats till lite mer. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jadå, det var såklart en tillspetsad omskrivning. :) Men de vill ju sänka bidragen till invandrare och med andra handen höja bidragen till etniska svenskar. Det kan ju låta rimligt utifrån ett populistiskt perspektiv men konsekvenserna av det har man kanske inte tänkt särskilt mycket på.

Och är det verkligen konservativt? :va

Nåja, ge det en mandatperiod till så har de nog slipats till lite mer. :)
Jag känner inte igen det där riktigt men jag tycker personligen det är rimligt om svenska bidrag betalas ut till i huvudsak svenskar och inte vice versa.

Annars några färska inlägg från Magdalena Andersson Facebook:

Att ha ett arbete är en av grundbultarna för att vara en del av vårt samhälle. Då får man kollegor, en egen inkomst att leva på och möjligheten att bidra till vår gemensamma välfärd. Trots att arbetslösheten minskar i Sverige finns det grupper som har svårt att få ett jobb. Det gäller inte minst utrikesfödda kvinnor. Många fastnar i försörjningsstöd år efter år. Det är dåligt för individen, dåligt för familjen och dåligt för integrationen. Så ska vi inte ha det.

Därför vill regeringen införa en aktivitetsplikt. Det innebär att om man tar emot försörjningsstöd under lång tid ska man också göra det som krävs för att närma sig arbetsmarknaden och få ett jobb. Vi tillsätter nu en utredare som ska ge förslag på hur vi kan införa aktivitetsplikt i Sverige.

Bara den som har rätt att stanna i Sverige ska göra det. Människor utan asylskäl ska inte bli del av ett skuggsamhälle där kriminalitet eller slavliknande arbetsvillkor är alternativen. Den som får avslag på sin asylansökan ska återvända till sitt hemland.

Regeringen har nu beslutat att göra återvändandet mer effektivt. Migrationsverket ska inrätta särskilda center dit den som saknar asylskäl ska flytta, för att sedan återvända. Centren kan till exempel ligga nära en flygplats. Vi tillsätter också en utredning som ska undanröja ytterligare hinder och ta fram förslag på hur fler utan asylskäl kan återvända.

Under lång tid har integrationen i Sverige varit för dålig. Samtidigt har invandringen varit stor. Människor har inte lärt sig svenska eller fått jobb och därmed inte blivit en del av vårt samhälle. Segregationen har gått så långt att vi i praktiken har parallellsamhällen i Sverige. Med områden där skolresultaten är låga, arbetslösheten är hög och få talar svenska. Där frodas gängkriminaliteten.

Därför har vi lagt om politiken. Vi har nu en stram migrationspolitik och samtidigt förbättrar vi integrationen. Den som kommer till Sverige och har rätt att stanna här ska mötas av tydliga krav. Det handlar om att lära sig det svenska språket, våra värderingar och hur vårt samhälle fungerar. Då har man också goda möjligheter att få ett jobb.

Nu tar vi ytterligare ett steg för att öka integrationen. Regeringen har tillsatt en utredare för att införa språkkrav och krav på samhällskunskap för permanent uppehållstillstånd.

Fler brottslingar ska utvisas från Sverige. Nu har riksdagen röstat för regeringens förslag om skärpta regler. Vi gör det för att öka respekten för vårt lands lagar och tilltron till det svenska rättssystemet. Den nya lagen träder i kraft redan den första augusti i år.

Låt mig gissa att det kommer något om sänkta bidrag snart som skall utredas (dock aldrig verkställas).

Sedan kan vi ju ta det där med populism också, var det både höjda pensioner och en tusenlapp i bidrag till diesel månaden innan valet? Förstod jag det rätt?

Vårt förslag blir verklighet! I augusti höjs pensionen för en miljon pensionärer.

Läs mer här:

Så jag vet inte, man behöver inte gilla SD, men man får nog vara lite mer konkret med vad problemet är, för inte är det politiken, inte är det företrädarna, möjligen är det historiken.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Inte är det konservativt att kasta pengar till höger och vänster på allt och alla iaf.
Det här med att man ska göra rätt för sig innan man kan casha in känns konstigt nog lite konservativt idag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tillhör de gamla stötar som tycker att bakomliggande ideologi och bärande principer är viktigt för styret av ett land. Tyvärr finns det väl inte längre något parti som har sådana…

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tillhör de gamla stötar som tycker att bakomliggande ideologi och bärande principer är viktigt för styret av ett land. Tyvärr finns det väl inte längre något parti som har sådana…
Om inget parti har sådana så får man väl göra det bästa av situationen, nu är vi här, hur gör vi det bästa av läget framåt? Inte är det att vare sig prata 80tal eller hoppas att det uppstår partier med bärande principer som kan ta över styret i detta land under vår livstid i alla fall.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin