Sjöstedt och vänsterpartiet är helt flummiga. Nog om det! Jag kan inte ta det på allvar!
Och detta skräpgänget vill ha regeringsplatser?
Att raljera över sina meningsmotståndare är knappast seriös argumentation annat än gentemot de egna sympatisörerna.
Det bygger ingen ömsesidig förståelse och den politiska debatten gynnas inte av förolämpningar på sandlådenivå, snarast spär den på polarisering mellan parterna med negativa konsekvenser för samhället.
För om vi ska vara ärliga; Är det inte så att din syn på V färgas av dina egna politiska åsikter?
Jag håller förvisso med om att det finns gott om lata nittiotalister därute men de som jobbar i kassa och kök på McD som ligger närmast här är typ 95% med svenskt utseende och det är ju inte heller nåt välbetalt glidarjobb direkt. Hörde igår att de har 63kr/tim utan OB men låter det vara osagt.
Många klagar på McD:s nyttjande av ungdomar men jag tror nog mer att de gör samhället en tjänst när de ger ungdomarna en skopa verklighet rakt i ansiktet. Att vara 18 år, outbildad och oerfaren berättigar inte löner på 40000kr+ som skitungarna tydligen sitter och kräver för receptionistjobb.
Gällande 90-talister har jag som arbetsgivare olika erfarenhet av dem. Mestadels negativt tyvärr, främst i brist på ansvars- och initiativtagande. Men jag vill ändå säga att jag själv kommer ihåg att jag tyckte det var en rätt stor skillnad på plugget och arbete på de första sommarjobben tex. I gymnasiet kom man och gick lite som man ville ju
Jag tror utifrån mina egna epiriska slutsatser att "din" McDonalds inte är särskilt representativ vad gäller etnicitet på arbetskraften. Tvärtom slås jag ofta av hur många på en typisk McDonalds som verkar ha utomeuropeisk härkomst, även där det är ganska få sådana på orten.
Det gäller även övriga pisskneg i den absoluta botten, typ städare, PA och taxi.
Knappast jämlikt, men ur ett samhällsperspektiv är det ändå bättre med pisskneg än arbetslöshet.
Något många 90-talister inte verkar hålla med om.
Jag har skummat igenom deras partiprogram. V vill förbjuda privat ägande när det gäller finans och industri. Det är naturligtvis inte realistiskt och de inser de nog själva men varför då ha en sådan punkt i programmet. Jag kan bara dra slutsatsen att det trots allt finns en hård kärna av marxister i partiet.
Som vänsterpartist ställer jag mej frågande till detta.
Var har du hittat det?
Om lönen skall vara densamma innebär det en 33%-löneökning per arbetstimme. Hur kan du komma ifrån det?
Det kan vägas upp med ökad produktivitet såklart, vi tvingas hinna lika mycket på 6 tim som tidigare 8.
Sedan fattar jag inte hur ni hänger upp er på 8 timmar. Det är ju kollektivavtalen som i viss mån styr det, men vem som helst kan försöka få deltid / halvtid. Nu vill ju vänstern ofta förbjuda även det, man skall ha rätt till heltid.
Vänstern vill att alla skall jobba 6 timmar och därmed punkt. Förslagen leder till minskad flexibilitet.
Jobba deltid om ni vill... vad gnäller ni om.
Såvitt jag fattat gäller förslaget inte att timlönen skall öka för att ge 30 timmars arbetsvecka samma lön som 40 timmars arbetsvecka.
Det man vill är att lagstadga 30 timmars arbetsvecka som "normal heltid".
Med andra ord är det fritt att jobba längre om du vill eller måste, precis som det inte finns några hinder att jobba längre än 40 timmar per vecka i nuläget.
Känns det fortfarande främmande?