Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Friår känns inte så inspirerande. Kan man däremot hitta något som gör att folk går till jobbet och håller en hög arbetsmoral borde det gynna alla.

Det dröjer nog inte så många generationer innan 6 timmars arbetsdag upplevs som omänskligt betungande och krav på att ha eftermiddagen fri framförs.

Det är en väldigt tillfällig effekt man får innan man ställt om kropp och själ.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Statens järnvägar ska spara en miljard, akutmottagningar som stänger kl 20. Det går bra för Sverige. Om alla kör det mantrat blir det säkert bättre. Lyft blicken, lossa skygglapparna. Det är haveri.:död

Jag tror på 6timmars arbetsdag för barnfamiljer. Det kan omöjligt vara fel med långsiktiga investeringar i kommande generationer.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Borde vi inte på fullaste allvar införa 10 timmars arbetsdag istället? Det vore mycket bättre om man jobbade måndag-torsdag á 10h och sen ledig fredag.
6 timmar, då har man ju inte ens hunnit värma upp. Typiskt lata jävla akademiker att vilja maska ännu mera.

Du tänker fel, med sextimmars hinner du med två jobb och dubbla lönen en helt vanlig dag.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Blir man sjuk av att jobba åtta timmar nu?

Kävlinge.

Kolla hur mycket livräntor som betalas ut till följd av arbetet på ortens en gång i tiden förmodligen största enskilda arbetsplats. Eftersom man där jobbade i relativ kyla så gör antalet timmar skillnad. Många av dessa arbeten var rätt tunga men då de utfördes stillastående och därmed utan att höja pulsen/hjärtverksamheten/genomblödningen av musklerna nämnvärt får du en ogynnsam utveckling av muskulaturen samt värkproblematik i lederna. Detta förutom de andra uppenbara riskerna i de yrkena, som skärskador och många gånger bedrövliga arbetsställningar.

Klart timmarna gör skillnad, inte minst som folk inte hinner tära på varandra i samma utsträckning och dessutom hinner uppleva lite solljus på vinterhalvåret. Under det framgångsrika experimentet med arbetstidsförkortning i ett syskonföretag några mil bort från ert nedlagda, upplevde personal förbättringar inom alla nämnda områden och detta med bibehållen produktionsmängd. Den självklara slutsatsen blev förstås att så kan vi inte ha det.

Behöver jag nämna vilka ledarskapsproblem man haft i denna koncern...?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Kävlinge.

Kolla hur mycket livräntor som betalas ut till följd av arbetet på ortens en gång i tiden förmodligen största enskilda arbetsplats. Eftersom man där jobbade i relativ kyla så gör antalet timmar skillnad. Många av dessa arbeten var rätt tunga men då de utfördes stillastående och därmed utan att höja pulsen/hjärtverksamheten/genomblödningen av musklerna nämnvärt får du en ogynnsam utveckling av muskulaturen samt värkproblematik i lederna. Detta förutom de andra uppenbara riskerna i de yrkena, som skärskador och många gånger bedrövliga arbetsställningar.

Klart timmarna gör skillnad, inte minst som folk inte hinner tära på varandra i samma utsträckning och dessutom hinner uppleva lite solljus på vinterhalvåret. Under det framgångsrika experimentet med arbetstidsförkortning i ett syskonföretag några mil bort från ert nedlagda, upplevde personal förbättringar inom alla nämnda områden och detta med bibehållen produktionsmängd. Den självklara slutsatsen blev förstås att så kan vi inte ha det.

Behöver jag nämna vilka ledarskapsproblem man haft i denna koncern...?

Det har funnits massvis med slitsamt ohälsosamma arbeten, men frågan är om du har samma situation idag på t ex ett slakteri? Arbetsställningar, lyftanordningar, skydd och beklädnad är ju väldigt mycket bättre?

Det finns enstaka jobb som sliter ut och ger arbetsskador. T ex vård och bygg o.s.v men vi har tillnärmelsevis inte den situationen idag som vi hade förr.

Så ta inte fram 70-talet i dagens debatt.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det har funnits massvis med slitsamt ohälsosamma arbeten, men frågan är om du har samma situation idag på t ex ett slakteri? Arbetsställningar, lyftanordningar, skydd och beklädnad är ju väldigt mycket bättre?

Det finns enstaka jobb som sliter ut och ger arbetsskador. T ex vård och bygg o.s.v men vi har tillnärmelsevis inte den situationen idag som vi hade förr.

Nja av 5 tjejer på mitt jobb har 3 opererat handleden och en annan på gång.Och då är en av dem bara 27 år. Så visst finns där fortfarande många jobb som ger förslitningsskador

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Styckare jobbar väl inte så många timmar, dock på ackord.

Men någon större skillnad är det inte från tidigt 1900-tal.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Styckare jobbar väl inte så många timmar, dock på ackord.

Men någon större skillnad är det inte från tidigt 1900-tal.

Kom igen nu... det finns ju statistik på det. Helt annan lyfthjälp, brynjor med mera. Grova skärskadorna är väsentligt färre, som ett exempel. Man har byggt bort väldigt mycket risk kring maskiner med mera.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nja av 5 tjejer på mitt jobb har 3 opererat handleden och en annan på gång.Och då är en av dem bara 27 år. Så visst finns där fortfarande många jobb som ger förslitningsskador

Hur det än är med just slakteri så förhindrar inte det att andelen arbetsskador har minskat rejält. Vi kan ju ta målare och lösningsmedel som ett exempel. På 70-talet jobbade man med t ex asbest. Man visste inte att sexvärdigt krom var starkt cancerframkallande.

Traverser och andra hjälpmedel vid monteringslinor och lager (och slakterier antar jag) har tillkommit. Det ÄR en helt annan arbetsmiljö idag.

Påstår inte att det inte förekommer arbetsskador och allvarliga olyckor.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kom igen nu... det finns ju statistik på det. Helt annan lyfthjälp, brynjor med mera. Grova skärskadorna är väsentligt färre, som ett exempel. Man har byggt bort väldigt mycket risk kring maskiner med mera.

Oups, trodde vi talade fysisk ansträngning och utslitning. Där skulle jag gärna se inkvoterade kvinnor....

Ja, skärskador har nog gott ner, men inträffar rätt ofta fortfarande dock inte på stora kärl.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

För det första. Skilj på slakt och styck. Det ena är varmt och det andra är kallt och du hanterar dessutom kylda produkter.

Jag tror nog du missade det mesta av värde i det jag skrev och det jag såg såg jag på 90-talet. Åtskilliga stod och jobbade halvfart med livränta upp till sin 80-talslön på en 170-180 spänn i timmen som ackordjobbandet gav då med krämpor som inte borde komma förrän på ålderns höst. Möjligen kan man ha beviljat livränta lite för lättvindigt på 80-talet men inget jag tar gift på.

Brynjor - Check
Brynjehandske- Check.

De pryttlarna har ingen effekt på den vanligaste och väldigt osköna skadan, den på muskulaturen.

Ärligt talat verkar du inte ha så mycket pejl på den branschen, lite besynnerliga antaganden.

@berserken:

Ja, är det inte lustigt att kvinnorna alltid får problem i karpaltunneln?

Svarar själv:

Nej, har jag inte fel för mig så har de trängre där och således uppkommer problemen tidigare.

@Skäggot.

Det var 40 timmars arbetsvecka 6-15 ungefär. De är rätt traditionsbundna i de där segmenten så jag undrar om något ändrats vad det beträffar. Lönen bestod av en fast del och en del ackord med ganska liten rörlighet = litet incitament att bjuda till. Långt ifrån gångna tiders ganska lukrativa avtal. De slog man sönder och scan-andan, som representerade arbetslust och trivsel i ett hårt arbetande gäng förbyttes i osunda grupperingar, osämja, mobbing och vantrivsel. Det senare var vad jag trodde var scan-anda tills jag fick veta hur det fungerat historiskt. Om de kommit tillrätta med det idag vet jag inte. Ledning verkade inte förstå att för att få ett bra resultat i en så intill döden trist bransch krävs att personal får behålla sin relativa trivsel och att så splittring bara ger negativa effekter.

Det är min slutsats efter mina år där.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
Hur det än är med just slakteri så förhindrar inte det att andelen arbetsskador har minskat rejält. Vi kan ju ta målare och lösningsmedel som ett exempel. På 70-talet jobbade man med t ex asbest. Man visste inte att sexvärdigt krom var starkt cancerframkallande.

Traverser och andra hjälpmedel vid monteringslinor och lager (och slakterier antar jag) har tillkommit. Det ÄR en helt annan arbetsmiljö idag.

Påstår inte att det inte förekommer arbetsskador och allvarliga olyckor.
Jo men sen har tempot ökat på många arbetsplatser.Visst finns det mer hjälpmedel men man ska hinna med mer.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
har för mig att de flesta skärskadorna uppstår i samband med att man slipar kniven samt vid färd till och från arbetsplats.

Speciell miljö, indeed.
Jag fick en kniv i skallen av en som stod sidan om och stycka .Han slant visst lite

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sjöstedt och vänsterpartiet är helt flummiga. Nog om det! Jag kan inte ta det på allvar!

Och detta skräpgänget vill ha regeringsplatser?
Att raljera över sina meningsmotståndare är knappast seriös argumentation annat än gentemot de egna sympatisörerna.
Det bygger ingen ömsesidig förståelse och den politiska debatten gynnas inte av förolämpningar på sandlådenivå, snarast spär den på polarisering mellan parterna med negativa konsekvenser för samhället.

För om vi ska vara ärliga; Är det inte så att din syn på V färgas av dina egna politiska åsikter?
Jag håller förvisso med om att det finns gott om lata nittiotalister därute men de som jobbar i kassa och kök på McD som ligger närmast här är typ 95% med svenskt utseende och det är ju inte heller nåt välbetalt glidarjobb direkt. Hörde igår att de har 63kr/tim utan OB men låter det vara osagt.

Många klagar på McD:s nyttjande av ungdomar men jag tror nog mer att de gör samhället en tjänst när de ger ungdomarna en skopa verklighet rakt i ansiktet. Att vara 18 år, outbildad och oerfaren berättigar inte löner på 40000kr+ som skitungarna tydligen sitter och kräver för receptionistjobb.

Gällande 90-talister har jag som arbetsgivare olika erfarenhet av dem. Mestadels negativt tyvärr, främst i brist på ansvars- och initiativtagande. Men jag vill ändå säga att jag själv kommer ihåg att jag tyckte det var en rätt stor skillnad på plugget och arbete på de första sommarjobben tex. I gymnasiet kom man och gick lite som man ville ju ;)
Jag tror utifrån mina egna epiriska slutsatser att "din" McDonalds inte är särskilt representativ vad gäller etnicitet på arbetskraften. Tvärtom slås jag ofta av hur många på en typisk McDonalds som verkar ha utomeuropeisk härkomst, även där det är ganska få sådana på orten.
Det gäller även övriga pisskneg i den absoluta botten, typ städare, PA och taxi.

Knappast jämlikt, men ur ett samhällsperspektiv är det ändå bättre med pisskneg än arbetslöshet.
Något många 90-talister inte verkar hålla med om.
Jag har skummat igenom deras partiprogram. V vill förbjuda privat ägande när det gäller finans och industri. Det är naturligtvis inte realistiskt och de inser de nog själva men varför då ha en sådan punkt i programmet. Jag kan bara dra slutsatsen att det trots allt finns en hård kärna av marxister i partiet.
Som vänsterpartist ställer jag mej frågande till detta.
Var har du hittat det?
Om lönen skall vara densamma innebär det en 33%-löneökning per arbetstimme. Hur kan du komma ifrån det?

Det kan vägas upp med ökad produktivitet såklart, vi tvingas hinna lika mycket på 6 tim som tidigare 8.

Sedan fattar jag inte hur ni hänger upp er på 8 timmar. Det är ju kollektivavtalen som i viss mån styr det, men vem som helst kan försöka få deltid / halvtid. Nu vill ju vänstern ofta förbjuda även det, man skall ha rätt till heltid.

Vänstern vill att alla skall jobba 6 timmar och därmed punkt. Förslagen leder till minskad flexibilitet.

Jobba deltid om ni vill... vad gnäller ni om.
Såvitt jag fattat gäller förslaget inte att timlönen skall öka för att ge 30 timmars arbetsvecka samma lön som 40 timmars arbetsvecka.
Det man vill är att lagstadga 30 timmars arbetsvecka som "normal heltid".
Med andra ord är det fritt att jobba längre om du vill eller måste, precis som det inte finns några hinder att jobba längre än 40 timmar per vecka i nuläget.

Känns det fortfarande främmande?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det man vill är att lagstadga 30 timmars arbetsvecka som "normal heltid".
Med andra ord är det fritt att jobba längre om du vill eller måste, precis som det inte finns några hinder att jobba längre än 40 timmar per vecka i nuläget.

Jodå, det finns gott om lagstadgade hinder inom de flesta branscher.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag tror på 6timmars arbetsdag för barnfamiljer. Det kan omöjligt vara fel med långsiktiga investeringar i kommande generationer.

Barnfamiljer jobbar sällan så mycket som 6 timmar om dagen, V-A-B :näsblod

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...