Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Precis som att dessa människor inte påverkas av om resten av samhället jobbar 8 eller 10 timmar per dag, så tror jag kortningen till 6 timmar inte heller påverkar dem.
Och när en person går från 8 till 6 timmar så handlar det väl i många fall om att anställa två. Att få in fler på arbetsmarknaden. Och får man inte fler på arbetsmarknaden finns det fler som betalar in skatt istället för att tvingas leva på bidrag.

ÖB är ju ett jätteproblem i dagens samhälle, antalet övertidstimmar i bara detta landet per år är ju över 120 000 anställningar.
http://www.tco.se/Aktuellt/Publikationer/Pub2013/Overtiden-2012---Fortsatt-gratisarbete/

Ingen tror väl på allvar att vårdinrättningar/skolor etc, med sina sparkrav skulle anställa 3st 6 timmare istället för 2 8timmare?

Eller att sjuksköterskan Björn skulle få mindre slitskador av göra sitt jobb på 6 timmar istället för 8 ?

Angående att övertiden skulle vara 120.000 jobb är ju också lite löjligt, övertiden motsvarar 20-30 timmar per år och anställd, och i den tiden ska en vikarie läras upp också?

-Chefen, jag måste bli klar med den här excelfilen tills imorgon?
-Ring Poolia

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Svensken arbetade i snitt 1621 timmar år 2012.
1621 timmar delat på 365 dagar blir 4,44 timmar/dag.
Gärna sextimmarsdag för mig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror man fortfarande avser ha helger i vanlig ordning.

Är du säker?
Sextimmarsdag är trams.
De flesta kan gå ner i arbetstid om de vill.
Sextimmarsdag låter bra, men det är ett sätt att hindra de som vill/behöver jobba mer från att göra det de vill.
En stor del av befolkningen kommer säkerligen att jobba extra för att kompensera lönebortfallet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Är du säker?
Sextimmarsdag är trams.
De flesta kan gå ner i arbetstid om de vill.
Sextimmarsdag låter bra, men det är ett sätt att hindra de som vill/behöver jobba mer från att göra det de vill.
En stor del av befolkningen kommer säkerligen att jobba extra för att kompensera lönebortfallet.

Jag trodde tanken var att lönekuvertet skulle matcha åttatimmars-dagar? Förutsatt att produktiviteten bibehålls.

Annars är det ju meningslöst och jag håller med till fullo.

jetson

Guest
Spelar fan ingen roll vilka som vinner, är ordbajseri-sm i några månader och massa "skandaler".. och dessa jävla opinionsmätningar.

Såna här trådar är ganska sega också för man vet ju att ingen kommer byta sida liksom, alla bara snackar skit om sina motståndare.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag trodde tanken var att lönekuvertet skulle matcha åttatimmars-dagar? Förutsatt att produktiviteten bibehålls.

Annars är det ju meningslöst och jag håller med till fullo.
Det kan du glömma.

Däremot hade danskarna en bra åtgärd under nittiotalet, när arbetslösheten var hög.
Sopåkarna jobbade i fyrmannalag.
I varje arbetslag togs det in en arbetslös.
Pengarna (fyra löner och en a-kassa) fördelades jämnt.
Ledig var femte vecka med en löneskillnad på enstaka hundralappar i månaden.
Det är en bra krisåtgärd.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Däremot hade danskarna en bra åtgärd under nittiotalet, när arbetslösheten var hög.
Sopåkarna jobbade i fyrmannalag.
I varje arbetslag togs det in en arbetslös.
Pengarna (fyra löner och en a-kassa) fördelades jämnt.
Ledig var femte vecka med en löneskillnad på enstaka hundralappar i månaden.
Det är en bra krisåtgärd.
Nya Moderaterna / det enda arbetarpartiet som de lanserat sig, har haft hela sju år på sig att klura ut nått liknande. Vad kom ut av de sju åren? Fas3.

Kom igen :fakta

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nya Moderaterna / det enda arbetarpartiet som de lanserat sig, har haft hela sju år på sig att klura ut nått liknande. Vad kom ut av de sju åren? Fas3.

Oerhört mycket av regelverket måste ändras för att genomföra sådant i Sverige.
Dessutom måste det diskuteras igenom med facken, som ju onekligen består av röda idioter.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Oerhört mycket av regelverket måste ändras för att genomföra sådant i Sverige.
Dessutom måste det diskuteras igenom med facken, som ju onekligen består av röda idioter.

Annars kanske det är för jobbigt att syna sin egna gamla moderata tes där idén/uppfattningen alltid spökat om att arbetslöshet är ett val av ”fritid” framför jobb.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Spelar fan ingen roll vilka som vinner, är ordbajseri-sm i några månader och massa "skandaler".. och dessa jävla opinionsmätningar.

Såna här trådar är ganska sega också för man vet ju att ingen kommer byta sida liksom, alla bara snackar skit om sina motståndare.

Vi är några som kastar inte lite idéer, förklarar alternativ och länkar till källor.

Men jag kan hålla med dig om att den främsta tekniken i den här tråden verkar vara att kommentera, läs plocka ur en mening (eller en halv) ur ett helt inlägg, punktera det hela med så kort mothugg som möjligt, innehållandes så lite ödmjukhet eller respekt man kan, sedan ignorera allt annat och skutta iväg till nästa mening man kan hacka sönder.

Även intressant att skåda att som helhet verkar lösningarna vara att allt redan är så bra det kan bli, bättre enligt många om vi kunde backa bakåt, om det är till 80-talet eller 1800-talet har jag förfarande lite svårt att få grepp om.

Men vi vill iallafall inte framåt eller ens klura på om det kanske är så att världen förändras (allt mer, allt snabbare och inte alltid åt det bättre)... :rolleyes:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Får nog säga att jag också är missnöjd med Alliansen. För första gången kan jag faktiskt tänka mig att rösta på S om det inte vore för MP och V. Dessa två partier kommer nog att stå i vägen när det väl gäller på valdagen. Att jag kan tänka mig att rösta på fel block har inte att göra med att jag sympatiserar med S utan faktiskt som en form av markering. Alliansen har först en populistisk politik i allt för hög grad där man faktiskt har låtit sin ideologi gå före vad som är den lämpligaste politiken att föra för landets bästa på lång sikt. Jag tror Stefan är en pragmatiker, vilket är en positiv egenskap i det här sammanhanget. Så jag är faktiskt inte orolig för om det blir ett regeringsskifte. Reinfeldt har bara visat sig ha ett vasst munläder. I mina ögon en bra säljare (lyckades ju vinna två val i rad) som nu mest ser trött ut där han dessutom visat lite av den där självgodhet och överlägsenhet som gjorde Göran Persson så impopulär. Bara en sådan sak bådar inte gott.

Har man varit populistisk eller ideologisk? För mig är det varandras motsats.

Stefan Lövfven är en pragmatiker ja. Jag har heller inga problem där. Skulle dock vilja kalla både Reinfeldt och Borg detsamma.

Grejen är ju att även om statsministern i det stora partiet är pragmatisk så blir det tvunget att ge olika stödpartier och särintressen i (s) en munsbit. Dessa munsbitar blir profilfrågor av ideologisk karaktär så att det syns. Ungefär som när man förstatligade apoteken på 70-talet för att (v) skulle bli nöjda.

Jösses vad med vindmöllor byggda på dyra ställen med låg avkastning vi kommer att få... vänta bara. Och tågbanor i ingemansland där ingen åker.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99

I rättvisans namn skall det sägas att S motsvarighet var aktivitetsgarantin, den ökända AGA. Same shit different name.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vi är några som kastar inte lite idéer, förklarar alternativ och länkar till källor.

Men jag kan hålla med dig om att den främsta tekniken i den här tråden verkar vara att kommentera, läs plocka ur en mening (eller en halv) ur ett helt inlägg, punktera det hela med så kort mothugg som möjligt, innehållandes så lite ödmjukhet eller respekt man kan, sedan ignorera allt annat och skutta iväg till nästa mening man kan hacka sönder.

Även intressant att skåda att som helhet verkar lösningarna vara att allt redan är så bra det kan bli, bättre enligt många om vi kunde backa bakåt, om det är till 80-talet eller 1800-talet har jag förfarande lite svårt att få grepp om.

Men vi vill iallafall inte framåt eller ens klura på om det kanske är så att världen förändras (allt mer, allt snabbare och inte alltid åt det bättre)... :rolleyes:

Man skall inte läsa för mycket media om man vill forma sin världsbild.

Ja, det ÄR mycket bättre än 80-talet.

- Vi lever sedan muren föll i den fredligaste tiden i känd historia. Enligt statistik och forskning då.
- Vi har en färre andel människor än någonsin som lever i absolut fattigdom
- Brottsligheten har stadigt sjunkit i hela västvärlden sedan just 1990.
- På 80-talet hade vi inte ens koll på växthuseffekten, i alla fall inte utanför universitetsvärlden. Några åtgärder hade överhuvudtaget inte vidtagits. Samtidigt hade vi ett växande ozon-hål som var alarmerande. Detta miljöhot är idag avvärjt. I vår del av världen var luften i tätorterna mycket värre att andas än idag. Man byggde ut fjärrvärmen men husen värmdes ännu av olja även inne i tätorten. Katalysatorn kom 1987, men blyad bensin var ännu till salu. Bensinmackarna stank av bensinånga, det fanns ingen vapor recovery på pumparna. Dieslarna var extremt skitiga... hade du åkt tillbaka i tiden till 80-talet i din stad så hade du märkt en stor skillnad bara genom att andas.

Det hör ungdomen till att växla mellan dystopi och utopi. Verkligheten är dock satans grå... :)

Vi som är lite äldre har både varit där och tröttnat på de gamla idéer du framför. :) Du låter lite som en gammal skiva i mina öron i alla fall....

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.dn.se/ekonomi/max-varnar-for-s-och-v/

Kritiken mot Maxchefernas brev har varit hård. Flera twittrare konstaterar att det är fel av ett företag att tala om för sina anställda hur de ska rösta. Andra skriver att de nu ätit sin sista Maxburgare: ”Vidrigt”, ”Ätit min sista Max” och ”Är ni det 5:e allianspartiet?” är några av kommentarerna.

Dagens lol, räcker det med några twittrare för att kritik ska vara hård ? :hihi

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
I rättvisans namn skall det sägas att S motsvarighet var aktivitetsgarantin, den ökända AGA. Same shit different name.
Att upprepa ett gammalt misstag med ett nytt namn gör det knappast bättre. Om man nu tycker att det är ett dåligt system dvs, annars är det ju en utmärkt ideé att hålla fast på en fungerande lösning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
http://www.dn.se/ekonomi/max-varnar-for-s-och-v/

Dagens lol, räcker det med några twittrare för att kritik ska vara hård ? :hihi

SvD's nätredaktion är också nedlusad med twitterstormare (näthatare PK-style) så de slog också upp det här som något negativt.

Skönt om kommunisterna håller sig från Max, de kan ju äta på Sossarnas egen restaurang Clock, nej visst ja den lade Ingvar Carlsson ner, de får svälta helt enkelt. :)

EDIT: hur sjukt det är, att Sossarna sålde hamburgare, och de påstår sig vara för demokrati. :lol

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...