Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
SvD's nätredaktion är också nedlusad med twitterstormare (näthatare PK-style) så de slog också upp det här som något negativt.

Skönt om kommunisterna håller sig från Max, de kan ju äta på Sossarnas egen restaurang Clock, nej visst ja den lade Ingvar Carlsson ner, de får svälta helt enkelt. :)

EDIT: hur sjukt det är, att Sossarna sålde hamburgare, och de påstår sig vara för demokrati. :lol

Missat Clock?

En burgare att välja på enligt tallriksmodellen? :va

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Alltså Max! Nuvarande regering "alliansen" spenderar 15 miljarder per år på meningslösa jobbåtgärder (arbetsgivarrabatten) Arbetslösheten ökar fortfarande och då i synnerhet bland de unga dit arbetsgivarrabatten 15 miljarder per år ju var tänkt att göra nytta. Även antalet nyinskrivna arbetslösa unga var fler i juli 2013 än juli 2012. Personligen förstår jag ägarna i Max då "någon" tjänar stora summor på alliansens politik och det vänner är inte de unga och det är inte skattebetalarna.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Alltså Max! Nuvarande regering "alliansen" spenderar 15 miljarder per år på meningslösa jobbåtgärder (arbetsgivarrabatten) Arbetslösheten ökar fortfarande och då i synnerhet bland de unga dit arbetsgivarrabatten 15 miljarder per år ju var tänkt att göra nytta. Även antalet nyinskrivna arbetslösa unga var fler i juli 2013 än juli 2012. Personligen förstår jag ägarna i Max då "någon" tjänar stora summor på alliansens politik och det vänner är inte de unga och det är inte skattebetalarna.

Spenderar ickeskatter?

Du vet lika väl som jag att vi inte har några arbetslösa i Sverige, varför skulle annars vi ha ett kritiskt behov av 100.000 nya arbetare årligen från utlandet?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Att upprepa ett gammalt misstag med ett nytt namn gör det knappast bättre. Om man nu tycker att det är ett dåligt system dvs, annars är det ju en utmärkt ideé att hålla fast på en fungerande lösning.

Jag försvarar varken AGA:n eller Fas3, min poäng var att jag ofta stöter på folk som tror att Fas3 kommer att försvinna vid ett regeringsskifte. Det kommer inte att ske, endast namnet kommer att bytas och sedan lanserar man det som något nytt och bra. Det finns folk som tror att Fas3 försvinner, a-kassan kommer att bli 90% etc. etc. Själv skulle jag vilja se den där socialdemokratiska cornucopian i verkligheten.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Spenderar ickeskatter?

Du vet lika väl som jag att vi inte har några arbetslösa i Sverige, varför skulle annars vi ha ett kritiskt behov av 100.000 nya arbetare årligen från utlandet?

Utan invandringen stannar svenska samhällssektorer. Service vi alla kräver ska fungera 24/7 så som Sjukvård/äldrevård och landets lokala/regionala kommunikationer är två sektorer som vilar på ett tungt beroende av dagens arbetsvilliga invandrare. Ta Du istället fram belägg i forskningen/utredningar eller andra bevis för att det skulle finnas någon mätbar "frivillig arbetslöshet" bland invandrade!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Jaså, det säger du? Det är inte ofta jag är källkritisk men när jag läser sådana här felaktigheter så vore det kul att se den felaktiga källan till ditt uttalande.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jag försvarar varken AGA:n eller Fas3, min poäng var att jag ofta stöter på folk som tror att Fas3 kommer att försvinna vid ett regeringsskifte. Det kommer inte att ske, endast namnet kommer att bytas och sedan lanserar man det som något nytt och bra. Det finns folk som tror att Fas3 försvinner, a-kassan kommer att bli 90% etc. etc. Själv skulle jag vilja se den där socialdemokratiska cornucopian i verkligheten.
Sant, någonstans måste dom ju trolla bort siffrorna tydligen. För varje sysselsättningsplats så blir det 1 mindre arbetslös enligt statestiken.

Stora skillnaden mellan aga/fas3 är väl att företagen faktiskt får pengar för att ha en arbetssökande hos sej (5k/mån). Lite snett då man faktiskt kan starta ett företag genom bidragsinkomst. Bara kolla på alla "sociala företag" som ploppar upp.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har man varit populistisk eller ideologisk? För mig är det varandras motsats.

Stefan Lövfven är en pragmatiker ja. Jag har heller inga problem där. Skulle dock vilja kalla både Reinfeldt och Borg detsamma.

Grejen är ju att även om statsministern i det stora partiet är pragmatisk så blir det tvunget att ge olika stödpartier och särintressen i (s) en munsbit. Dessa munsbitar blir profilfrågor av ideologisk karaktär så att det syns. Ungefär som när man förstatligade apoteken på 70-talet för att (v) skulle bli nöjda.

Jösses vad med vindmöllor byggda på dyra ställen med låg avkastning vi kommer att få... vänta bara. Och tågbanor i ingemansland där ingen åker.

Som du säkert såg i mitt inlägg du citerade har jag reserverat mig för MP och V som jag inte har särskilt höga tankar om efter att de har fått igenom en del saker som de egentligen inte haft mandat för i form av vågmästarroll i tidigare minoritetsregeringar där S regerat. Sannolikheten att jag röstar på S är rätt liten med andra ord även om jag har god lust att ge alliansen en knäpp på näsan.

Alliansen har varit både varit populistisk och ideologisk på en och samma gång. Det kan tyckas motsägelsefullt, men jag tror att de flesta förstår vad jag menar med det om de tänker efter. Kortfattat kan man ju säga att utförsäljningarna (statliga och kommunala) har ju uteslutande varit ideologiska medan vallöftena populistiska i synnerhet med tanke på det konjunktursläget som rådde. Folk röstar ju efter plånboken och alliansen strödde ju allmosor efter sig och vann två val i rad på kuppen. Konkurrensen var inte direkt stor när S var splittrat och att folk i allmänhet fortfarande var trötta på det gamla S gardet.

Risken är att alliansen förlorar kommande valet på grund av att man inte haft rätt taktkänsla och förståelse för hur väljarna vill ha det. Man blev allt för ivrig. Kanske lätt hänt med tanke på hur få chanser man har haft att bryta S dominansen genom årens lopp. En positiv sak med Alliansen har varit att man faktiskt har erkänt när det blivit fel. Gäller dock att de visar det i handling istället för vid ord. De ekar tomt tillslut. För att komma tillrätta med en den av problemen borde man komma överens mellan blocken. Då får man något som håller på sikt. Att gräva ner sig i skyttegravar på var sin sida där vi byter block mellan varven leder inte till något gott. Kort sagt är det pragmatiska politiker vi vill ha som ser realiteten som den ser ut.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Lite funderingar kring arbetslösheten:
Tanken bakom Fas3 var om, jag förstått saken rätt, att se till att arbetslösa fick in en fot på arbetsmarknaden. Tyvärr blev resultatet inte det förväntade då en hög med företagare såg det som en chans att korttidsanställa personal lite billigare. Jobbcoatcher blev ett misslyckande för att det istället för att locka till sig folk med brett kontaktnät som kunde bli mentorer åt arbetslösa, blev ytterligare en bidragsindustri.
Det ser i mycket ut som den bakomliggande tanken är rätt men genomförandet ständigt misslyckas...
Frågan blir då, hur skall vi uppmuntra företag att anställa?
Hur fångar vi upp människor som av olika skäl är svåranställda, t.ex språksvårigheter eller låg/ obefintlig utbildning?

Lärlingssystem?
Medborgararbete?
Betald skolgång?
Tidsbegränsade bidrag till invandrade?
Tidsbegränsade bidrag till svenskar?
Fängelse för arbetslösa?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
So... vallöftena populistiska i synnerhet med tanke på det konjunktursläget som rådde. Folk röstar ju efter plånboken och alliansen strödde ju allmosor efter sig och vann två val i rad på kuppen.

Är inte säker på att jag är med på det där. Ena dagen säger borgarna att lägre skatter är bra för tillväxt och sysselsättning, so far so good. Även sossarna förstår detta, men de säger det inte. Men, det luriga är att nästa dag säger de att de inte har råd att sänka skatterna, som om det vore en utgift och inte en garant för högre intäkt (dvs högre tillväxt och sysselsättning).

De får liksom bestämma sig, antingen är ”jobbskatteavdrag”/skattesänkningar bra för samhällsekonomin eller inte. Att det är bra för privatekonomin har nog de flesta begripit.

Jag hittade en ny vinkel på mitt politiska intresse i höstas, jag har ”alltid” tyckt att fattiga moderater respektive rika sossar är någorlunda intressanta eftersom de bevisligen inte röstar efter plånboken, så eventuell egoism kan man bortse från (att den ensamstående sjukskrivna 9-barnsmamman respektive den 29-årige börsmäklaren på Östermalm röstar som de gör är liksom inte nödvändigtvis på grund av högt ställda ideal). Nåväl, en annan vinkel på det uppstod i ett samtal med en person som äger en mycket attraktiv "sjöfastighet" och den personen sade:

"Nä nu får det vara nog med skattesänkarpolitik"

Det som slog mig senare var att: "jäkla egoist, här sitter du i din avbetalda och säkert ärvda villa och kan tänka dig att betala lite mer skatt från ditt lågt betalda arbete medans hundratusentals unga får kämpa för att jobba ihop till en dräglig ekonomi".

Är det verkligen solidariskt att förneka folk sin surt, eller inte surt, förvärvade lön?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Alliansen har varit både varit populistisk och ideologisk på en och samma gång. Det kan tyckas motsägelsefullt, men jag tror att de flesta förstår vad jag menar med det om de tänker efter.

I dagens politik gäller det att vara överallt på den ideologiska kartan, helst på samma gång.

Det gäller att följa John Maynard Friedman och Milton Keynes till punkt och pricka, annars kan man riskera att få mothugg och det ser illa ut i TV.

Jo, jag förstår precis... men det blir samma visa på vevpositivet med det andra laget.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
oops! Snacka om att bita sig själv i svansen..

Till Svenska Dagbladet har tydligen Max Chefen Bergfors sagt att han är irriterad över att mejl i företaget läcker ut till medier.

Ja, alla normala personer blir väl irriterade om privata mejl figurerar i media. Det här är intern företagshemlig information som mina konkurrenter nu har tillgång till. Det får till konsekvenser att man får svårt att kommunicera om hemlig information i företaget.

Sällan har väl epitetet som man bäddar får man ligga passat bättre :hihi

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Till Svenska Dagbladet har tydligen Max Chefen Bergfors sagt att han är irriterad över att mejl i företaget läcker ut till medier.

Ja, alla normala personer blir väl irriterade om privata mejl figurerar i media. Det här är intern företagshemlig information som mina konkurrenter nu har tillgång till. Det får till konsekvenser att man får svårt att kommunicera om hemlig information i företaget.

Man kan ju tro att vi inte har yttrandefrihet i det här landet.

Jag ska göra tvärtom mot bojkottarna och visa mina sympatier genom att stödäta på max ofta den närmaste tiden.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj

?

....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...