Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag gillar bortförklaringen. vilken människa med ett uns självaktning skulle låta något sådant komma över ens läppar?

Alkolister har, vad jag förstått, inte så mycket av självaktning...

Gillar hans kommentar om att han nu ska sjukskriva sig.. Är det svårare att gå till jobbet bara för att man åkt dit för snatteri?

Sosse: helt ok att sjukskriva sig för ickesjukdom. Lika gott att förtidspensionera sig direkt.

En hög Moderatkvinna hade alkoholproblem för några år sedan och hade inga problem att sjukskriva sig. Men hon var kanske SocialModerat? För en politiker behöver inte gå på "Arbetslinjen" och riskera att hamna i Fas3! :rolleyes:

För nu är det ju omvända världen, "Arbetarpartiet" Moderaterna med nära band med Sveriges Arbetsgivares Förening (SAF lät inte lika vänligt som Svenskt Näringsliv men är fortfarande samma sak) är den fattige svenskens bästa vän...:va
Det företagarvänliga Socialdemokratiska partiet med nära band med Löntagarnas Organisation
(som kommer att byta namn till Svenskt Arbetsliv. Men förkortningen SA blir lite i stil med Moderaternas gamla Arbete ger Frihet som snabbt försvann!:lol )
vill att företagen ska tjäna pengar i Sverige...

Kärnkraftsfientliga Miljöpartiet Centern är numera för kärnkraft! Men halveringstiden för nuvarande partiledare är dock miljövänligt betydligt kortare än för kärnkraftsavfall!:hihi

Vad är nästa steg? Att SD vill ha mer invandring för att det gynnar Sverige och Svenskarna? Att vi ska bli mer vidsynta mot varandra och ta hänsyn till att vi alla är olika?:tungan

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nej, Centern är inte för kärnkraft. De har däremot tagit bort 5totalförbud från agendan. Nu laddade man ju Barsebäck under Fälldins tid så kärnkraftsmotståndet har alltid haft problem med verkligheten.

Jag är personligen övertygad att vägen mot ett hållbart samhälle går via kärnklyvning. Jag tycker vi skall arbeta för en utveckling för nästa generations kärnkraft med bridreaktorer. Jag har svårt att se en annan väg bort från fossilberoendet världen över.

Tack vare att Maud gjorde centern till ett parti som inte är lika barnsligt längre (jag tänker t ex på bromotståndet) så fick dom min röst 2010.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Inte för att förstöra, men är inte alla arbetsgivare skyldiga att erbjuda hjälp vid alkoholberoende?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Facken fortsätter visa sin fina sida:
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.1207285-hon-petades-som-fackombud
– Det var en jättebra utbildning men jag förstod inte varför de skulle ta dit en politiker. Han hade papper med sig där man kunde skriva upp sig som medlem i Socialdemokraterna. Det kändes sektliknande, minns Helena.

Veckan efter ställdes hon mot väggen av Lena Janson, ordförande i Kommunals Stenungsundssektion.

– De hade fått samtal från Uddevalla där folk tyckte att jag var för lojal mot arbetsgivaren och att jag var positiv till alliansen. Hon sa till mig att gå hem och fundera på mina värderingar.

– Jag gick direkt till jobbet och berättade vad som hade hänt. Jag var så upprörd att jag började gråta. Det kändes otroligt kränkande, berättar hon.

I början av december fick hon ett kortfattat mejl från Lena Janson – Helenas uppdrag skulle avslutas med omedelbar verkan. Någon ersättare har fortfarande inte rekryterats, vilket gör att hennes avdelning nu saknar både fackombud och skyddsombud.

Lena Janson vill inte kommentera fallet när GP når henne på telefon. Till ST-tidningen säger hon dock att alla arbetsplatsombud måste ställa upp på Kommunals värderingar och att det inte har någon betydelse i sammanhanget att Helena är demokratiskt vald av sina kollegor.

– Det är sant att så har skett men det är ändå vi som i slutändan fattar beslut, säger Lena Janson till tidningen.

GP har också varit i kontakt med Krister Kronlid, föreläsare på kursen i Uddevalla. Han är glad över beslutet att peta Helena Ternehäll.

Kan man inte göra ett bra fackligt jobb om man är moderat?

– Nej, det tror jag absolut inte. En stor del av uppdraget är att bedriva opinion och värva nya medlemmar. Delar man inte våra värderingar kan man inte vara arbetsplatsombud, jag förstår inte ens varför man skulle vilja ha ett sådant uppdrag då. Att vara ombud handlar inte bara om enskilda små sakfrågor på en arbetsplats. Allt måste ses i ett större perspektiv.

Finns det risk att andra medlemmar känner att det är lågt i tak?

– Nej, jag tror att våra medlemmar blir stolta över att vi vågar ta ställning, att vi inte viker ner oss bara för att få så många arbetsplatsombud som möjligt.

Helena Ternehäll, som nu begärt utträde ur förbundet, bara skakar på huvudet:

– Även i en familj måste man väl få ha olika åsikter, säger hon.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Känns lite 70-tal... man har ju kickat SD-anhängare som fackliga ombud tidigare. Nu moderat.

Jag undrar vad man får vara om man inte är sosse... under en period registrerade man ju kommunister och höll dessa under strikt bevakning.

Ungefär hälften av LOs medlemmar röstar på (s), ännu färre av de manliga... innebär det att bara ca hälften av medlemmarna kan vara säkra på att få lov att vara ombud?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Nja, det där är en alltför grov generalisering. Egoism och egenkärlek kan likaväl vara drivkrafter. Sen finns det de som har både självaktning och arbetsmoral. En del dricker ju och intalar sig att det är en förutsättning för att orka jobba och i en del yrken ska det vara så av gammal hävd... Nog för att en alkoholist kan ljuga, både för sig själv och andra.

Jag menade allvar och håller mig till nämnda individ. Han har pengar, han handlar annat men tycker andra ska betala findrickat. En politiker som gör så saknar nog också aktning för sina medmänniskor och även väljare. Kan man inte värdera dessa kanske självaktningen också sitter löst.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Inte helt ovanligt att fackligt förtroendevalda byter sida och då är det precis tvärt emot. För den som gillar makt har det ingen betydelse var man får den, idealen kan lätt bytas ut.

Så att säga att "Facken" är si eller så är lika illa som att alla Arbetsgivare skulle vara utsugare som bara vill ha kortsiktig vinst. För visst finns det sådana Arbetsgivare...:rolleyes:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Fast nu behöver vi ju inte Facket längre när Arbetarpartiet styr.
Svenskt Näringsliv vill ju också allas bästa, inte bara löntagarnas, så tillsammans med Arbetarpartiet kan det bara bli bättre för alla! :banana

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Kalla mig gärna blockflöjtare, men min erfarenhet är att alkoholism ÄR en sjukdom.
Har träffat på många alkoholister (periodare) som är fantastiskt duktiga, trevliga och ärliga när de är nyktra.
Helt annorlunda när de super (vilket de inte verkar kunna låta bli).

Men de accepterar sitt handikapp, sköter sig så gott de bara kan och skaffar inte ett jobb de inte klarar av.
Vad gäller politikerna, så är alkoholismen en del av problemet, men personlighetsstörningen att de tror att de kan jobba som heltidspolitiker trots sin alkoholism är värre.
Tycker jag.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Kalla mig gärna blockflöjtare, men min erfarenhet är att alkoholism ÄR en sjukdom.
Har träffat på många alkoholister (periodare) som är fantastiskt duktiga, trevliga och ärliga när de är nyktra.

Men de accepterar sitt handikapp, sköter sig så gott de bara kan och skaffar inte ett jobb de inte klarar av.
Vad gäller politikerna, så är alkoholismen en del av problemet, men personlighetsstörningen att de tror att de kan jobba som heltidspolitiker trots sin alkoholism är värre.
Tycker jag.

Jag tror också att det är en sjukdom. Förhoppningsvis en sådan som jag slipper drabbas av.

Men jag har också träffat väldigt många som inte är alkisar som blir helt annorlunda personer tillsammans med alkohol.:(

Tyvärr har det inte med partifärg om man klarar det eller inte och inte heller om kön. Men när det gäller politiker känns det som de är fler som skaffar sig ett jobb, ibland välbetalt dessutom, som de inte klarar av...

Fast vid närmare eftertanke gäller det människor i chefsposition också...:(

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Tycker jag.

Sossens alkoholism, påstådda, är ingen som skämtar om. Att han däremot med en rejäl sosselön påstår sig behövs stjäla är nonsens. Och varför Highland Park om alkis? Brännvin Special duger.

Tror inte en sekund på att han är alkoholist, möjligen bara en vanlig socialdemokrat.

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300

En hög Moderatkvinna hade alkoholproblem för några år sedan och hade inga problem att sjukskriva sig. Men hon var kanske SocialModerat? För en politiker behöver inte gå på "Arbetslinjen" och riskera att hamna i Fas3! :rolleyes:

Hade moderatkvinnan också stulit sprit från systemmonopolet eller var hon bara sjuk? Alla politiker är giriga men sossar lirar i en egen division.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det hela är mycket enkelt för ovanlighetens skull.

Alkoholism är accepterat som sjukdom och om man av läkare diagnostiseras med det så kan man sjukskrivas, det är inget man kan göra själv för att man ertappas med brott. Stjäl man en båtmotor kan man inte skylla på att man har reumatism.

Om man begår brott under påverkan av alkohol bedöms det inte lindrigare.

Har man hög lön bekostad av det allmänna och stjäl dyra lyxvaror från det allmänna är man inte alkoholist, man är en synnerligen dålig människa och en typisk socialdemokratisk politiker som tappat kontakten med verkligheten.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hade moderatkvinnan också stulit sprit från systemmonopolet eller var hon bara sjuk? Alla politiker är giriga men sossar lirar i en egen division.

Skitsnack att sossar (är dock inte sosse själv) skulle vara värre än andra.

Att stjäla från sitt egna förbund, vilken liga lirar man i då?.
http://www.swedenconfidential.info/2012/02/10/tva-moderater-stal-partipengar-i-egen-ficka/

Ellar att "slarva" för femsiffrigt belopp ..
http://www.news100.se/news/moderat-politiker-stal-klader-for-femsiffrigt-belopp-erkanner-slarv-36389

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin