Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Visst, listorna skiljer sig nog lite beroende på om man studerar vilka som sitter på tillgångarna resp vilka som bidrar med mest i skatt. Dock tror jag att även i fallet skatt att det räcker med några få procent personer för att få röstmajoritet.(utan annan viktning).

Notera även Fettsnkekns ordval "bidragit med mest skatt". Vi snackar kanske inte bara personlig skatt då utan även skatter via ägda bolag?

Jaja, det var inte jag som aspergerartat fastnade vid ordvalet. ;)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Valår med tillhörande torg rookies ..

”Hej! Vad är det för något ni delar ut?”

”Broschyrer från Sverigedemokratisk ungdom. Men det är knappast något som skulle intressera dig väl?”

”Jasså!? Varför då?”

”Nja, du är nog för… gammal för vårt budskap.”

”Gammal!? Så det har inget att göra med att jag är mörkhyad, svarthårig och har mörkbruna ögon då?”

”Eh… Nej nej! Du ser bara så gammal ut att vi inte tror att vad vi har att säga skulle intressera dig.”

”Jasså du. Men det intressera mig faktiskt. Lite nyfiken på ert politiska budskap. Det gör väl inget om jag ställer några frågor, även om jag nu skulle vara för ”gammal”?”

”Eh… nejdå. Vad vill du veta?

”Varför vill ni så kraftigt begränsa invandringen till Sverige?”

”Jasså, det är sådana frågor du vill ställa.”

”Ja det är just sådana frågor jag vill ställa. Är inte det en ganska relevant fråga med tanke på ert partis politik?”

”Vilken politik då?

”He he… ja det kan man ju naturligtvis undra. Vet du inte ens om vilken politik ditt eget parti för? Invandringspolitiken så klart.”

”Du, om du är ute efter att provocera så vill vi inte snacka med dig.”

”Provocera? Absolut inte. Jag ställde bara en väldigt enkel fråga. Låt mig då omformulera frågan, så kanske ni förstår vad jag menar. Tycker ni att vi har för mycket invandrare i Sverige?”

”Ja det har vi så klart!”

”Så klart!? Utveckla gärna ert resonemang och förklara för mig varför det skulle vara, så klart?”

”Den okontrollerade massinvandringen har gjort att vi har för mycket invandrare.”

”Jaha… och vad har då Sverigedemokraterna för lösning på denna ”okontrollerade massinvandring”?”

”Du nu tänker vi inte snacka med dig längre, du är ju bara ute efter bråk.”

”Bråk? Nej du jag är den siste som försöker att bråka. Kan ni inte svara på den enklaste av alla frågor?”

”Du vi väljer vilka frågor vi vill svara på och vem vi vill svara!”

”Aha… Precis som ni gärna vill välja vem som är att anses som svensk eller inte då?”

:hihi

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Problemet med pöbelns åsikt är ju att den är så snäv och obildad att den är oanvändbar ur ett realpolitiskt perspektiv.
Direktdemokrati skulle innebära fullständig katastrof, anarki och kaos skulle utbryta när white trash mobbar kräver gratis gula blend åt sina spädbarn osv osv

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Problemet med pöbelns åsikt är ju att den är så snäv och obildad att den är oanvändbar ur ett realpolitiskt perspektiv.
Direktdemokrati skulle innebära fullständig katastrof, anarki och kaos skulle utbryta när white trash mobbar kräver gratis gula blend åt sina spädbarn osv osv

Människan lär sig genom tragedi. Kanske svensson kan resa sig och bli någonting mer än en lealös konsument. Han kanske kan bli en självständig och vis människa? :)

Direktdemokrati kommer varken du eller jag få uppleva. Fullständigt katastrof, anarki och kaos som du beskriver, kommer vi båda troligtvis få uppleva.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Folkomröstning. Gärna med nåt mer 2000tal. Via e-leg och en app. RSS-Feed.

Det där kan inte vara några problem att lösa smidigt. Att leda bort makten från Stockholms mediaelit och de sittande hyckleripolitikerna kan bara vara av godo. Sen om det blir fel - shit happens - ny omröstning för att börja om. Ingen prestige. Det viktiga är att det blir lättare för medborgarna att bestämma.

Riksdagen får finnas kvar i halverad storlek för att ta hand om frågor som inte är lika viktiga för rikets fortsatta överlevnad. De insparade kostnaderna för löner kan ges till behövande. Riksdagsledamöterna skall ej tillåtas ha sidoverksamheter utan ägna all tid åt sitt riksdagsämbete samt inte erhålla samma frikostiga förmåner som de har idag. Någon form av intelligenstest hade ju heller varit helt fel.

Sen självklart med någon slags system där de som bidrar mer med intäkter till staten ska få fler röster att säga till om. Åtminstone vid frågor som innebär en stor statlig kostnad. Det kan baseras på senaste 5 eller 10-årens skatteinbetalningar till exempel. Den som betalar minst eller inget alls får en röst, sen får mellansegmentet 2 röster och de som betalar mest 3 röster. På det viset undviks att en liten elit styr för mycket.

Röståldern skulle kunna höjas ett par år också. En 18-åring vet för det mesta ingenting.

http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_referendums,_2012
http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_referendums,_2013
http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_referendums,_2014

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Valår med tillhörande torg rookies ..

”Hej! Vad är det för något ni delar ut?”

”Broschyrer från Sverigedemokratisk ungdom. Men det är knappast något som skulle intressera dig väl?”

”Jasså!? Varför då?”

”Nja, du är nog för… gammal för vårt budskap.”

”Gammal!? Så det har inget att göra med att jag är mörkhyad, svarthårig och har mörkbruna ögon då?”

”Eh… Nej nej! Du ser bara så gammal ut att vi inte tror att vad vi har att säga skulle intressera dig.”

”Jasså du. Men det intressera mig faktiskt. Lite nyfiken på ert politiska budskap. Det gör väl inget om jag ställer några frågor, även om jag nu skulle vara för ”gammal”?”

”Eh… nejdå. Vad vill du veta?

”Varför vill ni så kraftigt begränsa invandringen till Sverige?”

”Jasså, det är sådana frågor du vill ställa.”

”Ja det är just sådana frågor jag vill ställa. Är inte det en ganska relevant fråga med tanke på ert partis politik?”

”Vilken politik då?

”He he… ja det kan man ju naturligtvis undra. Vet du inte ens om vilken politik ditt eget parti för? Invandringspolitiken så klart.”

”Du, om du är ute efter att provocera så vill vi inte snacka med dig.”

”Provocera? Absolut inte. Jag ställde bara en väldigt enkel fråga. Låt mig då omformulera frågan, så kanske ni förstår vad jag menar. Tycker ni att vi har för mycket invandrare i Sverige?”

”Ja det har vi så klart!”

”Så klart!? Utveckla gärna ert resonemang och förklara för mig varför det skulle vara, så klart?”

”Den okontrollerade massinvandringen har gjort att vi har för mycket invandrare.”

”Jaha… och vad har då Sverigedemokraterna för lösning på denna ”okontrollerade massinvandring”?”

”Du nu tänker vi inte snacka med dig längre, du är ju bara ute efter bråk.”

”Bråk? Nej du jag är den siste som försöker att bråka. Kan ni inte svara på den enklaste av alla frågor?”

”Du vi väljer vilka frågor vi vill svara på och vem vi vill svara!”

”Aha… Precis som ni gärna vill välja vem som är att anses som svensk eller inte då?”

Fast den konversationen ägde rum inuti ditt huvud.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Med tanke på hur många som ville bojkotta Max för att dess VD sa vad han tyckte talar för att väldigt många inte vill veta.

Det är intressant hur socialdemokraterna tillåts (av media och folket) att hålla "valskola" där mer eller mindre svensktalande nyinvandrade får lära sig hur man röstar (på S) och sen vallas i grupp till vallokaler (valet 2010) och får S-lappar i näven.
Men när VD på Max uttrycker uppriktig oro så sågas han vid knäskålarna.

Men det är media det.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är intressant hur socialdemokraterna tillåts (av media och folket) att hålla "valskola" ...

Är det någon annan som inte tillåts hålla valskola?
Är sossarnas valskola obligatorisk eller påtvingad?
Var det någonsin någon som helst tveksamhet om vilket parti det var som försökte fiska röster på det sättet?

Varför inte skapa din egen valskola istället för att blöta ner offerkoftan med krokodiltårar?

Vänsterpartiet har gjort det, Folkpartiet med. Bara för dig att dra igång!
http://www.folkpartiet.se/engagera-dig/vara-konferenser/valet-2010/valskola-del-2-infor-valet-2010/

http://alvsborg.vansterpartiet.se/ai1ec_event/distriktets-valskola-i-alingsas/?instance_id

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Är det någon annan som inte tillåts hålla valskola?
Är sossarnas valskola obligatorisk eller påtvingad?
Var det någonsin någon som helst tveksamhet om vilket parti det var som försökte fiska röster på det sättet?

Varför inte skapa din egen valskola istället för att blöta ner offerkoftan med krokodiltårar?

Vänsterpartiet har gjort det, Folkpartiet med. Bara för dig att dra igång!
http://www.folkpartiet.se/engagera-dig/vara-konferenser/valet-2010/valskola-del-2-infor-valet-2010/

http://alvsborg.vansterpartiet.se/ai1ec_event/distriktets-valskola-i-alingsas/?instance_id
Jag tycker inte att det är ett okej tillvägagångssätt oavsett vem som står för det.
Jag erkänner att jag inte kände till det om varken V eller FP.
Men i detta fallet var det så att man tog människor som kommer ifrån diktaturer och andra ostabila platser och utnyttjade detta. Jag är övertygad om att många trodde att det hade gett konsekvenser att inte rösta på S.

Edit: Dessutom tycker jag att det är riktigt tramsigt av dig att mumla om offerkoftan och krokodiltårar när jag kommer in här och diskuterar. Löjligt låg nivå.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Människan lär sig genom tragedi. Kanske svensson kan resa sig och bli någonting mer än en lealös konsument. Han kanske kan bli en självständig och vis människa? :)

Direktdemokrati kommer varken du eller jag få uppleva. Fullständigt katastrof, anarki och kaos som du beskriver, kommer vi båda troligtvis få uppleva.

Jo tack, vi är på god väg. Och folk verkar vara ok med det..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Edit: Dessutom tycker jag att det är riktigt tramsigt av dig att mumla om offerkoftan och krokodiltårar när jag kommer in här och diskuterar. Löjligt låg nivå.

:kramaFlåt gubben!
Ut å valskola själv i stället. Du har rätten på din sida. Utbilda och försök samla väljare själv istället. Så länge som du bara är tydlig med vem du representerar får du dela ut valsedlar och försöka påverka vem du vill. I USA är det väl hur vedertaget som helst att ge sig ut på motsvarande kampanjtåg och försöka mobilisera väljare på plats..
- Här, ta en korv, en öl och en valsedel! Glöm inte att använda just vår valsedel, vi är fett bra! Jimmie 4-eva BRO!

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Tror jag inte, den är alldeles för välskriven....

Han har ju coppat den från nån flosklig facebookvän eller pk-blogg förstås. Sen att den aldrig har ägt rum är nog rätt uppenbart. Vänstersidan skyr inga medel för att visa sin medmänsklighet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Han har ju coppat den från nån flosklig facebookvän eller pk-blogg förstås. Sen att den aldrig har ägt rum är nog rätt uppenbart. Vänstersidan skyr inga medel för att visa sin medmänsklighet.

Den var ju bara töntig, tråkig, ologisk och kontraproduktiv om man är anti-SD. :confused:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Den var ju bara töntig, tråkig, ologisk och kontraproduktiv om man är anti-SD. :confused:

Kontraproduktiva har ju alla metoder anti SD-sidan använt visat sig vara. Inte ens järnrörsgrejen blev ju negativ eftersom folk med nån hjärncell kvar insåg det extremt överdrivna i det hela och därmed framstod PK-gänget som oschyssta och hispiga. Samtidigt är lösningen för dem så enkel. Lyssna på folket, sluta låtsas och byt politik så kommer väljarna komma tillbaks till sina "vanliga" partier.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Inte ens järnrörsgrejen blev ju negativ eftersom folk med nån hjärncell kvar insåg det extremt överdrivna i det hela och därmed framstod PK-gänget som oschyssta och hispiga.

Folk såg de som oftast gapar om ordning och reda springa runt och göra bort sig :fakta

Om det bara gjorde gott varför så blygsamma? Varför inte en järnrörs turné på stan varje helg?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Visst, men det påverkade inte opinionen, vilket man kan kalla Silivo Berlusconi syndromet. :)

Å andra sida vet vi inte hur järnrör och andra pinsamheter i praktiken påverkar den andel osäkra väljare som uppskattas ligga på 17 procent inför valet 2014.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning