Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är anti-kärnisarna som behöver lämna 70-talet och komma in i matchen. Hur länge skall ni få stoppa smältsaltsreaqktorer i Sverige. Utan er hade Asea Atom byggt en för länge sedan, och vi hade haft exportindustri och arbetstillfällen.

MSR eller FLTR åt folket! Ren luft, säker och ren energi.

Vad är haken? Kan man dessutom använda det som nu är problem att slutförvara låter det som hur många win som helst.

Erklären Sie, bitte!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Haken är kärnkraftens dåliga rykte och de enorma investeringar som behövs för att bygga moderna anläggningar.

Det dåliga ryktet gäller ju lättvattenreaktorer... av någon anledning vet folk inte om att det finns andra teknologier... :media - (mp)

Det gjordes en studie vad kostnaden för elkraft skulle vara från bridreaktorer om vi byggde full skala idag och slutsaten var ca 1,50 SEK/kWh... (tror det är kongelige videnskabsakademie i Stockholm)

När vindkraften var i samma stadium rent utvecklingsmässigt så låg dess kostnad högre vill jag påstå.

Vi har reaktorer i drift, de är planerade att ticka länge än, och med den låsning i energipolitiken är jag rädd att de kommer att ticka längre än vad som är hälsosamt. Vill vi driva existerande kärnkraft säkert måste vi ha kompetent folk...

...de rekryteras lättast genom en satsning mot framtiden. En 100 MWe reaktor i t ex Oskarshamn betalar sig inte kommersiellt... å andra sidan gör ju inte vindkraften det heller... här är ju inte miljardsubventioner något problem (?) ... men på sikt kan vi säkert ersätta Volvo Amazon med Toyota Prius... och rimligen... om bridreaktorer i någon form byggs ut i stor skala blir den billigare än lättvattenkokarna... de kan inte gå över kritisk drift, de behöver inte samma rigorösa säkerhetssystem och tillsyn... olika varianter, men ingen teknologi i fjärde generationens kärnkraft kan skena... det är mot naturlagarna, inte underfundigt osannolikt enligt "geniet" Danielsson, utan omöjligt ... vi måste se till at de inte läcker bara... :)

Haken är tidsfaktorn... det var ju frågan... det tar minst 20 år innan kommersiella reaktorer är i drift.

Desto större anledning att skynda sig!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vindkraften ligger högre fortfarande. Dessutom klarar den sig inte utan reglerkraft.
Skulle vindkraft i samarbete med vatten ( som är den enda förnyelsebara reglerkraften) stå för energiförsörjning hade det varit popellrar och dammar på måååånga kvadratmil.

Vindkraft är ingen hållbar form av försörjning. Fråga vilken driftledare på energibolag som helst.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Verkar som om valdeltagandet blir högt. Tror det gynnar en EU-kritisk agenda. :)

Någon som sett prognoser i de stora länderna på länge? Blir UKIP störst så blir det nog fira ikväll. :nigel

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Nej media kniper och skakar. Kör avledande (helt ointressant) Ukraina röstning för dom vet att den europeiska kartan kommer ritas om rejält som de verkar hihi:hihi

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vindkraften ligger högre fortfarande. Dessutom klarar den sig inte utan reglerkraft.
Skulle vindkraft i samarbete med vatten ( som är den enda förnyelsebara reglerkraften) stå för energiförsörjning hade det varit popellrar och dammar på måååånga kvadratmil.

Vindkraft är ingen hållbar form av försörjning. Fråga vilken driftledare på energibolag som helst.

Vindkraften kan nog idag byggas som producerar el billigare än 1,50 SEK/kWh. Tror det, men de gynnsamma lokalerna börjar ta slut. Ju mer vindkraft vi bygger ut, ju sämre placeringar ur vindsynpunkt. Vi kan gå off-shore, och jag tycker vi skall göra det, men den vindkraften blir dyrare.

Nej, precis... vindkraften kräver reglerkraft. Debatten #Space refererade till gällde ju EU, och EU har inte i närheten den vattenkraft som behövs. Inte nära, vattenkraften i EU är en liten plutt, och så kommer det att förbli.

Det reella alternativet är gaskraft och då krävs rysk gas. Tyskland nuvarande energipolitik binder upp EU till ett kraftigt beroende av rysk gas, det är riktigt olyckligt.

I Sverige har vi ju öresundsverket, en gaskraftbjässe på 440 MWe och en av de fem enskilt största utsläppskällorna i Sverige av koldioxid. Även i Sverige har vindkraftssatsningen de facto lett till en ökning av koldioxidutsläppen, tvärtom vad folk verkar tro. Detta då vi stängde Barsebäck, men framförallt för att kraftledningarna norrifrån inte är dimensionerade så att Skåne kan utnyttja vattenkraften som reglerkraft.

Tyskland sitter nog värre till än Skåne i gasberoende och en kärnkraftsavveckling i kombination med vindkraftsutbyggnaden gör att Tyskland kommer att öka sin klimatpåverkan.

Jag bara önskar folk kunde fatta den risken, att vi mycket väl i praktiken kan få en ökning av klimatpåverkan pga de grönas och illrödas politik.

Last edited:

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Beror nog på valdistrikt? Är du i ett rött valdistrikt kan det kanske vara så?

Varför undrar du?

Fick känslan av att det var så i dagens uppgift.

Råkade knalla in på en vallokal, som sedan inte var min visade det sig. :huvet
Fast det kanske var 50/50 mellan hö/vä också.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Varför står man år 2014 utanför vallokal med brett band med sin partitillhörighet och viftar med valsedlar?

Förr stod ju alla partier där men numera ligger valsedlarna snällt därinne och vill man vara anonym kan man ta med sig sedlar eller för den sakens skull ta en blank lapp och skriva själv.

Är tanken att jag ska diskutera politik med politruken eller bara ta valsedlar? Har bara sett folk ta valsedlar men då har ju människan samma funktion som en hållare.

Annan observation: Är det endast en person utanför är h*n i 10 fall av 9 sosse. Är det något slags arvssynd så att dom vars far och farfar röstat (s) ska bli påmind om detta och inte försöka "flippa ut" åt något håll? Är det fler är det lite blandat av dom äldre partierna, dvs M, Fp, C och V i ungefär den ordningen. Kd, Mp och SD har jag nog fan aldrig sett utanför en vallokal, sitter dom och super på någon valvaka redan mitt på dan?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tänk på att Folkpartiet (om nu någon fortfarande bryr sig om dem) anser att övervaka personer utan brottsmisstanke är helt ok.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Just get demokratin ett handtag. :)

:tummenupp till alla dem som står långa dagar vid en vallokal.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Alla vet att fp skulle älska sig till döds för ett svenskt NATO medlemskap. Ser nu oxå att FP kräver europeiskt FBI :hihi

Hur kan ett sådant litet skitparti år ut o år in ha en sådan otroligt ogenomtänkt super hybris över superstora förbund. Hörde jag Ku Klux Klan :lol

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Annan observation: Är det endast en person utanför är h*n i 10 fall av 9 sosse. Är det något slags arvssynd så att dom vars far och farfar röstat (s) ska bli påmind om detta och inte försöka "flippa ut" åt något håll? Är det fler är det lite blandat av dom äldre partierna, dvs M, Fp, C och V i ungefär den ordningen. Kd, Mp och SD har jag nog fan aldrig sett utanför en vallokal, sitter dom och super på någon valvaka redan mitt på dan?

Vid 'min' lokal idag stod som väntat en sosse och en moderat utanför. Och så en järnrörsdemokrat som uppenbarligen inte hade vett nog att skämmas hemma i ensamhet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ett tydligt EU kritiskt resultat?

Och valvakan verkar stå på näsan då Storbritannien inte levererat någon resultat... Lagom dunkelt..

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...