Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Summan förvånar mig starkt. Jag skulle vilja se vad Migrationsverket använder pengarna till. Det blir väldigt stora belopp för varje flykting.

68 miljarder på tre år, och man räknar med uppåt 80 000 flyktingar per år.
Det blir 283 333 SEK per individ.

Det är såklart i min verklighet en ganska hyfsad summa pengar, men i ett större perspektiv kan jag se och förstå att det är en någorlunda liten investering för att sedan få mycket mer tillbaka i form utav skatt under en halv eller hel arbetslivstid, förutsatt att förutsättningar finns för att sätta människor i arbete såklart... och bostäder......

Men i vilket fall som, som en kort fortsättning på mitt förra inlägg: Varför får INGEN politiken den motsatta frågan av var Åkesson ständigt frågas ut om?
Reportrars ständiga overkliga scenario om att "nu kommer det en syrisk familj hem till dig och knappar på din dörr, varför vill du inte hjälpa dom Åkesson? Varför hjälper du dom inte? Förtjänar inte dom stöd och hjälp?".
Som sagt, det är en overklig och löjligt scenario. INGEN annan politiker får den frågan, när vi vet att de alla bor på långt och tryggt avstånd för invandrartäta orter och bilbränder osv.
När Reinfeldt ber oss om att öppna våra hjärtan (och plånböcker) så menar han såklart folket, inte sig själv eller sina kollegor.

Varför kan ingen reporter ställa den minst sagt relevanta frågan till Reinfeldt eller gärna alla andra politiker: skulle det inte kunna vara så att XX antal miljarder kr till flyktingläger och grannländer till krigshärjade ställen skulle betyda mer, göra mer och rädda åtskilja miljoner fler liv än som någonsin skulle kunna ta sig hela vägen hit till Sverige?

Varför är det mer nobelt och politiskt korrekt att lägga 68 miljarder på 240 000 människor på tre år än en mindre (eller samma) summa på att hjälpa flera miljoner människor där varje krona har både ett större värde och insatskraft?

Varför kan inte effektivitet utav att mindre pengar som räddar mer liv uppmuntras? som samtidigt ger oss möjligheten att också ha med andra reformer och satsa på våran egna välfärd igen? (även om jag vill hålla mig opartisk med detta inlägg så kan man väl ändå nämna att det är svårt att ge Alliansen beröm för att ha stärkt och byggt upp våran välfärd de senaste åtta åren...)

Förtydligande: Hur andra än väljer att döma detta och mitt förra inlägg så kör jag en liten disclaimer för att jag skriver inte detta för att jag håller med SD's politik eller förespråkar dem. Jag anser mig istället tillåtas ta ett steg bakåt och se hela den politiska scenen i sin helhet och våga ifrågasätta varför det inom just detta ämne är så "diktatoriskt" obalanserat, det finns ingen demokratisk balans i frågan, ingen får ifrågasätta ämnet eller det förutbestämda resultatet. Rent objektivt förstår jag inte fördelarna med detta upplägg.
Slutligen så är min röst redan bestämt sedan år tillbaka, och den landar på ett parti som inte finns med i pollen (och det är INTE Gudrun Schyman som får den, det hoppas jag ni förstår utan att det egentligen skulle behövas förtydligas hehe)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/de-autonoma-hotar-politiker-i-svenska-valrorelsen_3865980.svd

[h=1]Politiker hotas av vänstervåld[/h] Minst ett dussin politiker från olika partier har de senaste månaderna fått en hotfull dvd-film hemskickad. Bakom filmen står vänsterextrema aktivister som är emot riksdagsvalet. En förundersökning pågår hos Säkerhetspolisen.
ahlin.jpg
Vänsterextrema utför hot mot svenska politiker. En av dem som hotats är Urban Ahlin (S).
FOTO: TT

1 september 2014 kl 05:35, uppdaterad: 1 september 2014 kl 10:08
På filmen som politikerna fått håller tre personer utklädda i rockar, masker och clownhattar upp skyltar med hotfulla texter som ”Vi hoppas att inget händer dig på vägen hem” och ”Vi hoppas att ditt hus inte brinner ner”. Socialdemokraternas utrikespolitiske talesperson Urban Ahlin är en av dem som fick filmen skickad hem till sin bostad i våras.
- Kuvertet hade legat hemma ett tag för jag var ute på resa, så det var ganska otrevligt för min fru och mina barn som inte visst vad det var. När jag senare såg filmen blev jag förbannad. Vad är det för skit som man måste stå ut med som politiker egentligen, säger han.
Filmen som skickades till Ahlin uppmärksammades av medier i våras, men nu uppger Säkerhetspolisen för Svenska Dagbladet att det är ytterligare ett dussin riksdagspolitiker som fått samma film skickad till sig.

- Det har varit politiker från olika partier. Det pågår en förundersökning, säger Ahn-Za Hagström, chefsanalytiker på Säpo.
Ahlin uppfattade inte filmen som ett hot så han lade ut den på sin facebooksida med en ilsken kommentar. Reaktionen från hans vänner lät inte vänta på sig.
- De av mina vänner som såg den blev jättechockade. De är inte vana vid vad vi som politiker får stå ut med. De tyckte det var väldigt otäckt och uppmanade mig att ringa polisen, säger Urban Ahlin.
Han tog bort filmen från sin facebooksida och kontaktade Säpo. Han fick också klart för sig vad det var för typ av personer som hade skickat den, autonoma vänsteraktivister inom något som kallas för ”365-rörelsen”.
- Det är klart att det är otrevligt, och jag tycker att det är ofattbart att det finns vuxna människor som lägger ner tid och kraft på att göra en sådan här film, personer som inte vet ett smack om mig eller min familj utan som ser en symbol i politikern. Och som inte överhuvudtaget tänker på att det kan finnas barn eller andra som berörs. Det är otroligt dåligt.
Urban Ahlin ser också den här typen av olagliga påtryckningar som ett hot mot demokratin.
- Syftet är naturligtvis att få oss politiker att ändra oss eller tysta oss. En sådan film kan ju uppfattas som ett hot mot en enskild politiker, men i själva verket är det ett grundskott mot hela det demokratiska styrelseskicket. Det är klart att det påverkar, den politiker som inte säger det ljuger, säger han.
På en hemsida tar ”365-rörelsen” på sig olika brott, bland annat med koppling till riksdagsvalet. Och i ett pressmeddelande från samma rörelse, som ligger på den vänsterautonoma webbportalen Motkraft, står att ”valet är årets skämt”, att Sverige kan jämföras med en enpartistat och att aktivister bland annat utfört aktioner mot politiker i södra Sverige för att visa ”att vi vet var de bor”.
Där finns också en referens till ”Osynliga partiet”, ett kampanjnamn som den autonoma vänstern använde för att bedriva såväl lagligt opinionsarbete som olagligt i form av omfattande skadegörelser under valrörelsen 2006. Då var det Allianspartier som drabbades. I år är det annorlunda, menar Ahn-Za Hagström på Säpo.
- Den här gången har man även skickat filmen till politiker från andra riksdagspartier. Det gör kanske kampanjen spretigare och att den därför inte har fått samma genomslag inom den autonoma miljön som Osynliga partiet fick, säger hon.
Svenska Dagbladet har varit i kontakt även med en borgerlig politiker som fått motta hot från ”365-rörelsen”, men denne vill av rädsla för nya hot inte uttala sig offentligt.
Inför valåret befarade bland annat Säkerhetspolisen att olagliga påverkansmetoder från extremistmiljöerna, där den autonoma vänstern ingår, skulle öka. Men en rundringning som Svenska Dagbladet gjort till ett tiotal polisdistrikt visar att det hittills varit lugnare än befarat.
- Vi har fått en relativt begränsad mängd anmälningar som tydligt kan kopplas ihop med valet. Den allvarligaste rör försök till misshandel av Jimmie Åkesson under hans framträdande i Norrköping i våras. I övrigt har det främst varit olaga hot, skadegörelse och olaga affischering, uppger Erik Thulin, informatör hos polisen i Östergötland.
Enligt Ahn-Za Hagström är det dock ännu så länge för tidigt att dra några slutsatser om huruvida de olagliga aktiviteterna från extremistmiljöerna ökar eller minskar i år.
- Det är egentligen nu som det börjar. Erfarenhetsmässigt så vet vi att antalet aktiviteter, både opinionsbildande och brottsliga, ökar när valrörelsen går in i slutskedet, säger hon.

[h=2]Fakta: Den autonoma vänstern[/h]
Den autonoma vänstern kan beskrivas som en politisk subkultur med framför allt ungdomar som engagerar sig i en rad rättvisefrågor, och där personer rör sig mellan olika engagemang och nätverk.

MAGNUS SANDELIN

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det är såklart i min verklighet en ganska hyfsad summa pengar, men i ett större perspektiv kan jag se och förstå att det är en någorlunda liten investering för att sedan få mycket mer tillbaka i form utav skatt under en halv eller hel arbetslivstid, förutsatt att förutsättningar finns för att sätta människor i arbete såklart... och bostäder......

Men är det Migrationsverket som står för kostnaderna att livnära och utbilda flyktingarna? I så fall förstår jag summan. Jag trodde att Migrationsverket bara var en administrativ enhet som beslutade typ vilka som ska få stanna eller ej. Och att flyktingarna sedan var utlämnade till samma sociala trygghetsnät som resten av landets invånare.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Men är det Migrationsverket som står för kostnaderna att livnära och utbilda flyktingarna? I så fall förstår jag summan. Jag trodde att Migrationsverket bara var en administrativ enhet som beslutade typ vilka som ska få stanna eller ej. Och att flyktingarna sedan var utlämnade till samma sociala trygghetsnät som resten av landets invånare.

Mat och husrum är på dras bord, men som vanligt sväljer nog verket det mesta av den stora kakan själv.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Hmm, det där är nog väldigt sant. Bara jag själv som förutsatte att pengarna skulle täcka en "hel insats", men du har mycket troligen rätt. Migrationsverket gör nog inte mycket mer än att försöka fastställa identitet, härkomst och behov utav flykt undan hemlandet samt boka buss till närmaste (eller mest avlägsna) källare......

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Undrar om migrationsverkets personalkostnader ingår i summan det talas om?

Med en ökning från ca 1530 anstöllda 2005 till över 5000 i dagsläget är ju
verksamheten inte helt gratis att driva runt.

Lönekostnaden per månad ligger tydligen runt 200 miljoner/månad.:näsblod

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

Bara för att lägga en notis. Det ska skiljas på arbete och sysselsättning. Den politiker som skapar mest sysselsättning är den politiker med störst fantasi. Den som skapar mest arbete är den politiker som lyckats minskat sitt eget inflytande.

Varför är det mer nobelt och politiskt korrekt att lägga 68 miljarder på 240 000 människor på tre år än en mindre (eller samma) summa på att hjälpa flera miljoner människor där varje krona har både ett större värde och insatskraft?
I verkligheten bakom etablerade media och konsensus där mångkultur är den nya statsreligionen så har syftet aldrig varit att hjälpa så många människor som möjligt. Det behövs inte mycket egen forskning för att klura ut detta. Varför är en egen diskussion.

Förtydligande: Hur andra än väljer att döma detta och mitt förra inlägg så kör jag en liten disclaimer för att jag skriver inte detta för att jag håller med SD's politik eller förespråkar dem. Jag anser mig istället tillåtas ta ett steg bakåt och se hela den politiska scenen i sin helhet och våga ifrågasätta varför det inom just detta ämne är så "diktatoriskt" obalanserat, det finns ingen demokratisk balans i frågan, ingen får ifrågasätta ämnet eller det förutbestämda resultatet. Rent objektivt förstår jag inte fördelarna med detta upplägg.
Slutligen så är min röst redan bestämt sedan år tillbaka, och den landar på ett parti som inte finns med i pollen (och det är INTE Gudrun Schyman som får den, det hoppas jag ni förstår utan att det egentligen skulle behövas förtydligas hehe)
Du ska aldrig ursäkta dig och utgå från ett försvarsläge när du argumenterar mot en extremt destruktiv politik.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lönekostnaden per månad ligger tydligen runt 200 miljoner/månad.:näsblod

Man kunde ju införa ett inicitamentsprogram istället, att all personal på Migrationsverket får en procent av de framtida rikedomarna som utlovas i och med den kraftigt ökande invandringen. Fatta hur feta bonusar de skulle kunna få om Ullenhag får rätt!

Varför inte? :)

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
f.d fordonsägare
Riksdagsvalet, min röst går till FI ! I landstingsvalet får V rösten och i kumunalvalet blir det Stockholmspartiet!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin