Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
M blir det för mig här på sporthoj men kan hända att man i det riktiga valet taktikröstar på FP, KD eller C bara för att rädda kvar dem.

Alliansen tror jag sköter sig bättre än röran till vänster, givetvis håller man inte med om allt men att släppa in V och MP det vill man inte.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Åfan, då har jag antagligen finare "vänner" än du för ren SD-propaganda har jag sett ytterst sällan och då är det från nån friend of a friend. Att helt ogenerat slänga ur sig Fi-floskler på FB däremot är tydligen helt okej. Jag tar för det mesta debatten. Nu är det ju i och för sig de ingifta "vännerna" som håller på. Självfallet inga kompisar.

Inför förra valet körde jag några roliga nidbilder av såssar som fick typ några likes. Slänger man upp en menlös bild på en unge får man 5000. Jag tycker faktiskt det är konstigt. Personligen ser jag hellre politik eller andra samhällsdiskussioner/länkar än alla dessa ungar hela tiden. Dock från alla sidor. Rådande normen, iaf på min FB, är tyvärr i princip enbart PK och att de andra därför inte vågar göra annat än att hålla käften.

Min uppfattning är förövrigt att de som postar mycket och gärna vill framstå som lyckliga på FB är de olyckligaste irl. Kanske inte alltid stämmer men ofta har det ett samband.

Som Peter1980 skriver så beror det nog mycket på var man bor. De flesta av mina FB-bekantskaper bor i Gbg eller Sthlm. En annan sak till varför många väljer att inte diskutera politik på FB tror jag är att de har jobbkontakter och affärsbekanta som vänner där. Jag ignorerar nästan alltid förfrågningar från arbetsrelaterade personer delvis av den anledningen. En politisk diskussion har även en tendens att bli större än den är och onödigt otrevlig med text istället för öga mot öga. Kan ju förklara varför det går så hett till här på SH ibland :D Nyanser, ironi etc går ju helt förlorade.

Jag tillhör inte den fina sorten. Inte ens när jag gör mig till :tungan

Upprördheten över mothugg är av samma dignitet i alla läger. Jag gillar inte att köpa saker rätt av och de flesta saker folk delar på FB är ren propaganda som faller när den synas.

Visst kunde det varit kul med diskussioner. Det hade jag välkomnat. Nu är det inte riktigt så högt i tak på FB. Håller man inte med den som delar sin "sanning" är man helt av banan.

Folk blir också fantastiskt upprörda över att man lägger fram en avvikande åsikt. En öppen dialog är en nyhet för många Svensson.

(Vi Johansson däremot är av en helt annan sort.)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finns inga som blir lika sura och uppretade över mothugg som ni i SD. SD tål absolut noll. Emotsäger man sig er religion är man genast satan. (PK)

Ni är så totalitära så det är läskigt.
Apropå kategorisering och dela upp grupper eller? ;)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Finns inga som blir lika sura och uppretade över mothugg som ni i SD. SD tål absolut noll. Emotsäger man sig er religion är man genast satan. (PK)

"Ni"...:rolleyes:

Om du nu har såna erfarenheter så kan det ju bero på att det du kallar mothugg i själva verket är att du skriker fascist åt dem. Inte så trevligt kanske. Bespara mig gärna din utläggning över hur du kommer fram till fascistteorin. Vi har hört den otaliga gånger nu och den stämmer förmodligen lika lite fortfarande.

Var det surt och uppretat?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

"PK - Det finaste vi har"

[h=1]Ängslighet vårt vapen mot de mörka krafterna[/h]
andres_lokko
Krönika Andres Lokko

29 augusti 2014 kl 01:00, uppdaterad: 29 augusti 2014 kl 09:30
Lite rörd i dag. En krönika jag skrev för några år sedan har gett upphov till en behjärtansvärd liten kampanj i dessa valspurtstider. Min text – i SvD 8/11 2009 – behandlade politisk korrekthet. Jag försvarade med näbbar och klor det som brukar förkortas PK och alltför ofta användes – och fortfarande används – som ett skällsord. Jag förstår det inte.
Hur lyckades ”de” med det? Jag menar, vem vill inte bete och uttrycka sig korrekt? Hur skulle det kunna vara något dåligt eller ej eftersträvansvärt? Jag berättar förstås inget av detta för att skryta (jo, kanske lite) utan för att jag älskar känslan att jag faktiskt inte är ensam om att känna hur viktigt det är att reclaima korrektheten från de tveksamma krafter som nästan hade lyckats få oss att glömma innebörden av PK.
Samtidigt som kampanjen Höj rösten turnerar för ett ökat valdeltagande med hjälp av artister som Mack Beats och Timbuktu så dök sajten www.pk-detfinastevihar.se upp i går. Det är alltså den sistnämnda sajten som har tagit avstamp i, bland annat, min krönika. Det gör mig både glad och stolt.

Höj rösten och ”PK – det finaste vi har” har en viktig ambition gemensamt: ett icke partibundet men uttalat ställningstagande mot diskriminering, främlingsfientlighet och rasism.
Man behöver inte ens nämna fienderna vid namn, inte längre. De är så uppenbara. Vi vet vilka som åsyftas. Inget av detta är något slags slentrianvänsterkonspiration – det är en alltmer organiserad rädsla, ett mod sprunget ur en vettskrämdhet som sträcker sig över alla blockgränser.
Och i morgon, lördag, blir vi visst minst sisådär 10 000 personer som tänker höja våra röster mot nazistiska Svenskarnas parti som avslutar sin valturné i Stockholm.
Om jag tänker efter i mer än en sekund eller två så är det hela egentligen alldeles overkligt. Skrev jag just ”nazistiskt” om ett parti år 2014? Som om det liksom vore något normalt? Jeez. Hur tusan hamnade vi här?
Men kanske har vi en bra bit kvar. När jag länkade till www.pk-detfinastevihar.se på min Facebook-sida kommenterade en bekant det med ”jag uppfattar PK som ytterst ängsligt”.
Jag svarade honom inte, gör det här i stället: ”Ängsligt”? Ingenting kunde vara mer fel. Inte för att jag egentligen har någonting emot ängslighet i sig, det kan vara ett alldeles utmärkt karaktärsdrag, nästan ett vapen, för att ta vissa saker framåt och vidare. Men i det här fallet – med tanke på de gemensamma fiender vi tampas med – är PK ett ideal vi bara måste återerövra. Det kan inte få förbli ett skällsord. Det räcker så väl med Oxford Dictionarys ursprungliga definition:
Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper.
Inga konstigheter. Återstår bara att markera, hämta en sax, klippa ut och pynta närmaste kylskåpsdörr.

Andres Loco

:rofl

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
KDU

[h=1]”Vi måste börja diskutera gräns för antalet flyktingar”[/h]
[h=1]”Vi måste börja diskutera gräns för antalet flyktingar”[/h] Publicerad i dag 00:05
original.jpg

Foto: Mikael Sjöberg/XP/ TT Migrationsverket tar nu emot närmare 2.500 nya asylansökande i veckan, skriver Sara Skyttedal. Här ses en busslast från Malmö med asylsökande som ankommit till ett tillfälligt boende för flyktingar i Tumba 2012.

För få bostäder. För att integrationen ska fungera räcker inte positiva attityder. Vi måste ha balans mellan antalet asylsökande och vår mottagningskapacitet. Vi måste nu seriöst börja diskutera var gränsen går för hur många vi kan ta emot och utifrån det pressa andra EU-länder, skriver KDU-ordföranden Sara Skyttedal.

För få bostäder. För att integrationen ska fungera räcker inte positiva attityder. Vi måste ha balans mellan antalet asylsökande och vår mottagningskapacitet. Vi måste nu seriöst börja diskutera var gränsen går för hur många vi kan ta emot och utifrån det pressa andra EU-länder, skriver KDU-ordföranden Sara Skyttedal.
Kristdemokraterna är ett parti med en lång och hedervärd tradition av humanism. Vi har stått upp för svaga och utsatta när andra partier har blundat eller inte önskat se. Partiets arbete för våra barn och äldre, som saknar de språkrör andra samhällsgrupper har, är något som gör mig till stolt kristdemokrat.
Just nu ser vi en ökad oro i vår omvärld med inbördeskrig och terrorism som gör att allt fler människor känner sig tvungna att lämna sina hemländer för att söka skydd på andra platser. De senaste månaderna har antalet asylsökande till Sverige ökat exceptionellt. Migrationsverket tror inte längre på någon märkbar avtrappning i mottagandet under de kommande fyra åren utan väntar sig att cirka 340.000 personer kommer att söka asyl i Sverige från och med i år.
Annons:

När Fredrik Reinfeldt höll sitt sommartal uppmanade han svenska folket att öppna sina hjärtan för de som väntas komma hit och han berättade att vi bör ställa in oss på tuffa tider. Tyvärr är det inte så enkelt att frågan om en lyckad mottagning och integration enbart är beroende av människors välvilja. I så fall skulle Sverige redan i dag vara ett integrationspolitiskt föredöme. Sverige är nämligen ett av de länder där invånarnas mätbara attityder kring utlandsfödda är mest positiva i världen. Endast 3,5 procent av svenskarna uppger att de inte vill bo granne med en utlandsfödd person. Detta kan jämföras med siffran i Frankrike som är tio gånger så hög. Vi ser också en välkomnande attityd brett avspeglad i riksdagen, där båda blocken arbetar för att ständigt göra Sveriges mottagande bättre och göra det lättare för människor att skapa sig ett nytt liv i vårt land.
Men för att integrationen ska fungera krävs inte enbart positiva attityder. Det finns en balans mellan vårt lands strukturella kapacitet för flyktingmottagande och omfattningen i mottagandet som inte bör rubbas om integrationen ska slå väl ut. Hur vi behåller denna balans i dessa tider är en betydligt svårare fråga än hur finansiering av mottagandet ska ske på kort sikt.
Situationen som råder just nu jämförs ibland med Balkankonflikten, då Sverige tog emot ett stort antal asylsökande under kort tid, men jämförelsen haltar. Det mottagandet var en kort ökning som skedde efter en lång period av lågt mottagande och följdes av ytterligare en lång period av lågt mottagande. Kombinerat med en bostadsmarknad i balans gav det goda grundförutsättningar för integration.
Så ser inte situationen ut i dag och det märks inte minst på den pågående placeringskrisen. I dag bor närmare 11.000 personer som borde ha lämnat anläggningsboendena kvar för att de inte kan kommunplaceras. Samtidigt tar nu Migrationsverket emot närmare 2.500 nya asylansökande i veckan. Migrationsverket har på flera orter hamnat i djup konflikt med lokala politiker om hur många flyktingar som kan placeras i deras kommun. De olika kommunledningarna är noga med att understryka att de gärna är med och tar ansvar, men det antal de nu förväntas ta emot är orimligt utifrån vilka resurser som finns lokalt.
Denna bild stämmer också med den bild som framkommer om man tittar samlat på landet. Enligt Sabo råder det brist på hyresrätter i 85 procent av kommunerna, och enligt Hyresgästföreningen skulle det behövas 189.000 bostäder bara för att täcka behovet hos de 288.900 unga vuxna som redan nu väntar på egen bostad. Detta kan jämföras med de 29.225 bostäder som stod klara förra året. Löftet från Reinfeldt om 150.000 nya bostäder täcker alltså främst det behov som redan finns. Socialdemokraternas förslag om en investeringsmiljard är ännu svagare och väntas inte skapa mer än 1 587 lägenheter. Om Sverige i år och de kommande fyra åren ska bereda plats för 300.000 asylsökande behövs en nybyggnationsvåg som vi inte sett på decennier.
Parallellt med detta finns problemen med en stelbent arbetsmarknad som avspeglar sig tydligt i förvärvsarbetsfrekvensen bland flyktingar. Att som Magdalena Andersson insinuera att mottagningskostnaderna kommer att betala sig själva genom att asylsökande kommer i arbete och därför inte behöver tas med i budgeten är direkt missvisande. Efter tre år i landet har enbart 18,7 procent av flyktingar i arbetsför ålder ett arbete, och efter 15 år i landet saknar fortfarande 40 procent av de i arbetsför ålder förvärvsarbete. Detta beror på att det är svårt för den som flyr undan krig, saknar svensk utbildning och som inte kan språket att ta sig över trösklarna på arbetsmarknaden. Att detta skulle förändras i grunden de kommande åren är tyvärr inte troligt.
Dessa två faktorer tillsammans gör att det föreligger ett byggbehov på främst billiga lägenheter som kan hyras av personer som inom överskådlig tid inte kommer att leva på eget arbete. Denna utmaning har många logistiska problem i form av att finna mark och utveckla detaljplaner, men de ekonomiska aspekterna är också oroande. Med dagens mark- och byggpriser är det osannolikt att det kommer att vara möjligt att bygga så många lägenheter till den prisnivå som kommunernas försörjningsstödsnormer är anpassade efter, vilket skulle skapa ett svart hål i kommunernas ekonomi.
Vi riskerar en förstärkt segregation, ett nytt utanförskap och en social ilska när klyftor på detta sätt skapas mellan vår önskan att hjälpa och vår strukturella kapacitet att faktiskt göra det. Vi måste på ett seriöst och faktabaserat sätt börja diskutera var gränsen går för hur många asylsökande Sverige kan ta emot på kort sikt. Utifrån detta måste vi sedan sätta press på andra länder inom Europeiska unionen.
Sverige är nämligen det land i Europa som redan i dag ger flest asylsökande uppehållstillstånd inte bara i proportion till vår storlek utan även i absoluta tal. Vi tar vårt ansvar för människor på flykt medan många andra länder duckar. Faktum är att EU:s gemensamma asylpolitik har havererat. Dublinförordningens princip om att asyl ska sökas i det första EU-land som passeras upprätthålls inte och det får främst Sverige och Tyskland ta konsekvenserna av. Det är inte bra för oss och det är framför allt inte rättvist mot de som behöver skydd. Vi har ett moraliskt ansvar också för våra medmänniskor i andra länder, men fler EU-länder måste vara med och ta det ansvar de har ålagts.
Den samlade situationen gör det nödvändigt för regeringen att under den kommande mandatperioden se till att strukturen för flyktingmottagandet och mottagandets omfattning balanseras. Det innebär att de integrations- och bostadspolitiska planerna bör kompletteras med förslag på migrationspolitiska policyförändringar som gemensamt skapar en ansvarsfull plan för svenskt mottagande.

Sara Skyttedal, förbundsordförande för Kristdemokratiska ungdomsförbundet

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det är fasen svårt att få grepp om det här...

Migrationsverket har haft en budget på 19,2 miljarder för de senaste tre åren om jag fattat olika artiklar korrekt (många som skriver om de 48 miljarder, men ingen som sätter perspektiv på dem eller vad deras föregående budget varit), och Reinfeldt släppte nyligen "bomben" att de utöver samma summa för de kommande tre åren dessutom behöver 48 miljarder.

Det är verkligen inga små summor, fasen, HELA rättsväsendet ligger på 40,2 miljarder (hela polisorganisationen, SÄPO, domstolar, kriminalvården m.m.m. (med mycket mera hehe)). Och så läser man artiklar som denna där Löfven och samtliga partier säger "nej då, inga problem, det löser vi, fast vi vet inte och tänker inte säga hur och varifrån pengarna ska trollas fram".

Jag kan väl verkligen inte vara ensam om att bli fundersam på hur det kommer sig att det så problemfritt och utan tvekan är självklart att det ska hostas fram 48 miljarder extra till detta!?

Samtidigt är det mer eller mindre enbart nedskärningar på alla andra fronten och då handlar det ofta om miljonbelopp eller "några få miljarder", inte så här gigantiska summor.

Hur kommer det sig att migrationsverket har fått fritt företräde framför alla andra samhällsutgifter i kön till statskassan? Ingen politiker tvekar ens på hur mycket eller varför de ska få önskat belopp......

Sidnotis: idag slog min Facebook-feed nytt rekord, någon drog en TRETTON (13) ÅR GAMMAL artikel...... det är nog fasen ganska skönt att den här skiten bara är var fjärde år trots allt (och valet i sig tror jag inte spelar någon roll heller egentligen, "hade röstning gjort någon skillnad hade det varit olagligt".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är fasen svårt att få grepp om det här...

Migrationsverket har haft en budget på 19,2 miljarder för de senaste tre åren om jag fattat olika artiklar korrekt (många som skriver om de 48 miljarder, men ingen som sätter perspektiv på dem eller vad deras föregående budget varit), och Reinfeldt släppte nyligen "bomben" att de utöver samma summa för de kommande tre åren dessutom behöver 48 miljarder.

Det är verkligen inga små summor, fasen, HELA rättsväsendet ligger på 40,2 miljarder (hela polisorganisationen, SÄPO, domstolar, kriminalvården m.m.m. (med mycket mera hehe)). Och så läser man artiklar som denna där Löfven och samtliga partier säger "nej då, inga problem, det löser vi, fast vi vet inte och tänker inte säga hur och varifrån pengarna ska trollas fram".

Jag kan väl verkligen inte vara ensam om att bli fundersam på hur det kommer sig att det så problemfritt och utan tvekan är självklart att det ska hostas fram 48 miljarder extra till detta!?

Samtidigt är det mer eller mindre enbart nedskärningar på alla andra fronten och då handlar det ofta om miljonbelopp eller "några få miljarder", inte så här gigantiska summor.

Hur kommer det sig att migrationsverket har fått fritt företräde framför alla andra samhällsutgifter i kön till statskassan? Ingen politiker tvekar ens på hur mycket eller varför de ska få önskat belopp......

Sidnotis: idag slog min Facebook-feed nytt rekord, någon drog en TRETTON (13) ÅR GAMMAL artikel...... det är nog fasen ganska skönt att den här skiten bara är var fjärde år trots allt (och valet i sig tror jag inte spelar någon roll heller egentligen, "hade röstning gjort någon skillnad hade det varit olagligt".

Summan förvånar mig starkt. Jag skulle vilja se vad Migrationsverket använder pengarna till. Det blir väldigt stora belopp för varje flykting.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sara Skyttedal måste brännas på bål nu, det är helt horribelt att misstänkliggöra alla de tiotusentals migranter som passerat genom kanske 5-10 andra demokratiska länder som följer exakt samma regelverk som oss för att dyka upp i ett "blandekonomiskt" helvete med generösa bidrag och dåligt väder.

Varför skulle de göra det om de inte behövde, likcsom?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Sara Skyttedal måste brännas på bål nu, det är helt horribelt att misstänkliggöra alla de tiotusentals migranter som passerat genom kanske 5-10 andra demokratiska länder som följer exakt samma regelverk som oss för att dyka upp i ett "blandekonomiskt" helvete med generösa bidrag och dåligt väder.

Varför skulle de göra det om de inte behövde, likcsom?

Redan på gång. Den alltid sakliga tidningen dasspapperet (Aftonbladet) har talat med en "säker källa" på migrationsverket som säger att annat än fri invandring bryter mot EU-Direktiv, det klarar pöbeln minsann inte att genomskåda. Att ställa motfrågan varför Sverige avviker så kraftigt från övriga EU-länder får man inte göra, då är man rasist (TM) och det är lika fult som att glömma tärningen när man spelar schack.

Angående Her Lokkos änsliga artikel om PK (samma person som tyckte att kravaller i London är bra men fel musik under OS på samma plats är skandal) så undrar jag om han förstår vad änslighet är? Om jag skall vara "ängslig" för att någon någonstans kan bli kränkt varje gång jag tänker säga något så förblir jag tyst, och kan dessutom begära detsamma av min omgivning. Det är inte muslimerna i USA som ersatt Merry X-mas med Happy holidays och förbjudit julspel på allmänn plats, det är vita människorättsaktivister som drivit igenom detta i sann PK-anda. Vi är på god väg här med, dock ger sällan två fel ett rätt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En positiv effekt av att det diskuteras politik på ja nära nog alla forum och sociala medier är att soffliggare börjar vakna ur dvalan. Hade varit trevligt med 85% eller mer i valdeltagande. Heja demokrati :yoparty

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma

Såja såja AGV vad har vi sagt om att skriva på Sporthoj när du har PMS. :7peta

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
9:17 in, Sara Skyttedal är djävulen
http://www.svtplay.se/video/2276702/aktuellt

Tydligen har demokratins viktigaste hörnsten backat upp henne, dvs en fäjsbookgrupp
https://www.facebook.com/skyttedalkdu

Nu måste ju snart även den mest hårdnackade acceptera att dylika frågor endast är på sd.s bord.

Något parti måste ju snart vilja ta upp frågan och frottera sig i väljarnas samtycke.

Att ifrågasätta är ortfarande inte samma sak som att motsätta sig, nötter.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin