Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det inte bättre att byta ut ordet hat mot t ex: ogilla(r) eller: tycker inte om eller: tycker mindre om etc!

Att försöka kategorisera in vem som hatar vad mest och stanna resonemanget där, lär i alla fall inte leda till ett givande samtal.

En slående sak bland alla SD-kritiker är: de säger aldrig vad de själva tycker.

Många här verkar ogilla SD's invandringspolitik, ingen säger någonsin att de är nöjda med nuvarande politik (inte ens de ansvariga :lol), så - vad tycker folk att man skall ha för invandringspolitik? Som Kanada, som bara släpper in högutbildade? Som USA som släpper in många, säger nej till fler, men låter dem klara sig själva? SOm Finland som lever upp till internationella åtaganden men inte så mycket mer? Åsikter någon?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag börjar fundera om man inte ska avskaffa "valår" helt och hållet. Presentera partierna, vad de står för i fundamenten, vad vill de göra på fyra år och på 10år?
Ställ upp en lista på utstakade mål och genomgång om hur man agerat i respektive fråga.
Klart. Rösta.

Detta för att slippa karusellen som brakar igång varje valår, som jag anser är ett bortkastat år av politiskt arbete.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I motsats till SD? Partiet som förbjudit sina medlemmar att säga vad de egentligen tycker om invandrare.

Om du bara vill slita spaden ur handen på andra barn kanske din mamma inte låter dig vara i sandlådan. ;)
Du behöver inte sätta dina åsikter i relation till någonting över huvud taget, men du får gärna delge dem. :)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
http://www.sydsvenskan.se/malmo/ssuare-overfolls-av-okanda-man/

Är det ytterliggare en uppdiktad historia? Har förekommit ett par sådana nu på senare tid som snabbt genomskådats men som fått "prime time" i våra dagstidningar i syfte att smutskasta. Aftonbladet hade en blänkare om denna händelse i förmiddags men nu kan jag inte hitta artikeln längre, konstigt, denna fruktansvärda händelse borde ligga uppe längre i sveriges största dagstidning så att alla verkligen hinner läsa vad som har hänt kan man tycka.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
den andra länken verkar vara en ruskigt tillförlitlig källa:3freak

Jag böjer ner mig, du har rätt, din källa och dess utförda research var mycket mer trovärdig... :3freak

Hur kan strävan efter att likrikta invandrings- och integrationspolitiken i Europa och Norden vara "hat"? Obegripligt.

Drivs M av "HAT" mot skatter, är de verkligen ett "HAT-parti".

EXTRA:
Parti hatade - skatter

:gnissla

Som jag skrev i förra inlägget: pluspoäng för att de kämpat, fortsatt kämpa och delvis lyckas få folket och resten av partierna att (lite) våga prata om invandringspolitiken och integration, allt är såklart inte negativt med dem, världen är knappast svart/vit

Obegripligt att deras politik utgår ifrån ett "vi mot dom"-tänk?... Tycker du verkligen det?
Sen är det exakt likadant på andra sidan, Vänsterextremister har lika mycket hat och står för lika mycket av problemet, det är lätt att se och förstå som utomstående, medan de inombordares såklart enbart anser att andra sidan är problemet...

Synen på att politiskt olika val/partier ligger på en rak linje, rött till vänster och blått till höger, känns som en väldigt gammal syn, en mer aktuell och trovärdig syn på det hela är en cirkel. (M) och (S) ligger nära varandra i toppen, och så klart resterande partier i nära anslutning på varsin sida, sen ner mot botten/skiten har vi de partier och organisationer och mer vill och satsar på "vi mot dom"-tänk, hot och våld (och propaganda, falsk ryktesspridning, fult spel helt enkelt) i stil med AFA, ND osv.
Att SD växt fram ur dessa kretsar och förfinats är väl knappast en hemlighet?

Vad gäller resten av Europa så skulle jag nog hellre ser mindre av rasistiska partier i t.ex./framförallt england, spanien, italien och grekland än att vi ska öka antal medlemmar i rasistiska partier här...
(a.k.a MER samarbete i hela EU, istället för att (bara) minska här)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
250px-Political_chart.svg.png

Här är en tvådimensionell karta. Höger till vänster är ekonomisk politik, den som vi brukar använda. Uppåt - neråt är kultur och sociala frågor. Uppåt skall staten och kollektivet bestämma och nedåt skall individen bestämma. Om jag nu fattat rätt??? :va

Stalin ligger uppe till vänster. Pinochet ligger uppe till höger. Hitler uppe mitt i lite till vänster, Mussolini uppe mer till höger.

Tomas Di leva ligger lååångt ner. :D

Anmärkningsvärt är nog att SD är enda auktoritära parti i riksdagen. Såvål sossar och moderater är närmast kulturradikala.

Men detta är mina tolkningar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
http://www.sydsvenskan.se/malmo/ssuare-overfolls-av-okanda-man/

Är det ytterliggare en uppdiktad historia? Har förekommit ett par sådana nu på senare tid som snabbt genomskådats men som fått "prime time" i våra dagstidningar i syfte att smutskasta. Aftonbladet hade en blänkare om denna händelse i förmiddags men nu kan jag inte hitta artikeln längre, konstigt, denna fruktansvärda händelse borde ligga uppe längre i sveriges största dagstidning så att alla verkligen hinner läsa vad som har hänt kan man tycka.

Tänkte precis det samma, luktar bluff det där. Hon i Norrland var ju bluff och hon med burkan ska vi inte ens prata om. :lol

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Obegripligt att deras politik utgår ifrån ett "vi mot dom"-tänk?... Tycker du verkligen det?

Ja det tycker jag verkligen. SDs invandringspolitik är ungefär som Danmarks socialdemokrater. Jag tycker varken Danmark eller socialdemokrati är särskilt extremt.
Det där med "vi mot dom", har jag aldrig förstått. Vad betyder det? Är det "VMD" när socialdemokrater vill höja skatt för höginkomsttagare?

Vad SD eller MP har för bakgrund är sekundärt. Det viktiga är vilken politik de vill bedriva. Om bara MP kunde rädda jorden från undergång skulle jag rösta på dem, trots att de står extrema rörelser så nära. Easy as that.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag böjer ner mig, du har rätt, din källa och dess utförda research var mycket mer trovärdig... :3freak

Som jag skrev i förra inlägget: pluspoäng för att de kämpat, fortsatt kämpa och delvis lyckas få folket och resten av partierna att (lite) våga prata om invandringspolitiken och integration, allt är såklart inte negativt med dem, världen är knappast svart/vit

Sen är det exakt likadant på andra sidan, Vänsterextremister har lika mycket hat och står för lika mycket av problemet, det är lätt att se och förstå som utomstående, medan de inombordares såklart enbart anser att andra sidan är problemet...

Synen på att politiskt olika val/partier ligger på en rak linje, rött till vänster och blått till höger, känns som en väldigt gammal syn, en mer aktuell och trovärdig syn på det hela är en cirkel. (M) och (S) ligger nära varandra i toppen, och så klart resterande partier i nära anslutning på varsin sida, sen ner mot botten/skiten har vi de partier och organisationer och mer vill och satsar på "vi mot dom"-tänk, hot och våld (och propaganda, falsk ryktesspridning, fult spel helt enkelt) i stil med AFA, ND osv.
Att SD växt fram ur dessa kretsar och förfinats är väl knappast en hemlighet?

Vad gäller resten av Europa så skulle jag nog hellre ser mindre av rasistiska partier i t.ex./framförallt england, spanien, italien och grekland än att vi ska öka antal medlemmar i rasistiska partier här...
(a.k.a MER samarbete i hela EU, istället för att (bara) minska här)

Seså, bli inte ledsen nu bara för att jag inte riktigt litar på din "källa":crash

Edit: tyckte jag hade för mig att jag kände igen namnet på din källa! researchgruppen är ju en väldigt tillförlitlig och "oberoende" källa som leds av fd afa-terrorister, dömda för misshandel och en av dem (minst) misstänkt för bl a mordbrand och som dessutom vill du ska dö för att du inte är mörkhyad, men du kanske är en av dem:näsblod

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Edit: tyckte jag hade för mig att jag kände igen namnet på din källa! researchgruppen är ju en väldigt tillförlitlig och "oberoende" källa som leds av fd afa-terrorister, dömda för misshandel och en av dem (minst) misstänkt för bl a mordbrand och som dessutom vill du ska dö för att du inte är mörkhyad, men du kanske är en av dem:näsblod

Haha, ja det verkar ju vara en hyvelns kille :näsblod (ironi)

*TADA* Exakt, båda sidorna av den politiska skalan, samma skit. :dummer

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Om jag ska vara känslosam, elak och fördomsfull skulle jag säga att sporthoj är fullt av lågutbildade bönder som röstar på SD för det är den enda agendan de kan förstå, men jag ska försöka mig på ett mer konstruktivt inlägg.

I min begränsade värld (bland familj, vänner och kollegor) är det dom som bor i nån håla ute på vishan, och inte sett mer av världen än Playa del Ingles, som röstar på Sverigedemokraterna.

Med mindre begåvade argument likt "borde vi inte ta hand om våra gamla och sjuka innan vi hjälper andra" är det tydligt att dessa människor aldrig sett riktiga svårigheter på nära håll, och fullkomligt saknar förmåga att förstå problem och livsöden man själv aldrig kommer i närheten av.

För dessa personer är det viktigare att samhället tar hand om deras anhöriga (de själva har ju bättre saker för sig), än att ge människor som lämnat allt en chans till ett bättre liv.

Såklart vi har integrationsproblem, men hur man kan se att den bästa lösningen är att sluta hjälpa folk tills vi får rätt på allt här är för mig helt obegripligt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om jag ska vara känslosam, elak och fördomsfull skulle jag säga att sporthoj är fullt av lågutbildade bönder som röstar på SD för det är den enda agendan de kan förstå, men jag ska försöka mig på ett mer konstruktivt inlägg.

Du lyckades inte :hihi

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

I min begränsade värld (bland familj, vänner och kollegor) är det dom som bor i nån håla ute på vishan, och inte sett mer av världen än Playa del Ingles, som röstar på Sverigedemokraterna.

Med mindre begåvade argument likt "borde vi inte ta hand om våra gamla och sjuka innan vi hjälper andra" är det tydligt att dessa människor aldrig sett riktiga svårigheter på nära håll, och fullkomligt saknar förmåga att förstå problem och livsöden man själv aldrig kommer i närheten av.

För dessa personer är det viktigare att samhället tar hand om deras anhöriga (de själva har ju bättre saker för sig), än att ge människor som lämnat allt en chans till ett bättre liv.

Såklart vi har integrationsproblem, men hur man kan se att den bästa lösningen är att sluta hjälpa folk tills vi får rätt på allt här är för mig helt obegripligt.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/gasten-vilka-ar-det-som-rostar-pa-sd-7118886.aspx

Det kan med fog antas att många manliga, lågutbildade LO-medlemmar bor i segregerade bostadsområden med hög andel invandrare.

Det är också troligt att manliga, lågutbildade LO-medlemmar generellt har mindre ekonomiska marginaler än storstadseliten, och därför oroar sig mer över invandringens ekonomiska effekter på välfärden.

Eliten kanske är mer tolerant för att den bor långt från problemområdena och har tillräckligt mycket pengar för att klara en eventuell försämring av välfärden. Det alternativet bör åtminstone övervägas av alla som säger sig vilja minska väljarstödet för SD.

Vad som inte krymper SD är att en storstadselit som anser sig moraliskt överlägsen dömer ut partiets sympatisörer som dumma, intoleranta bonnlurkar.

Det vet vi, eftersom det har pågått i flera år samtidigt som SD har fortsatt att växa.

Marika Formgren

Däremot trodde jag myten av lågutbildade bönder var avlivad vid den här tidpunkten? :va
(måste iof finnas väldigt mycket bönder nu för tiden)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj

Vi ska absolut hjälpa människor som behöver hjälp i en svår situation men man kanske skulle kunna börja med att erbjuda TUT till att börja med! Sverige har uppenbart inte kapacitet att ta hand om hela världen även om vi skulle vilja! I pengar räknat så måste t o m du som är så otroligt välutbildad och smart bland oss andra lågutbildade bönderr förstå att det kostar och vilka bl a får ta kostnaden? Vilka grupper är det alltid godtyckligt att spara in pengar på när dom behöver riktas om? Det får du gärna berätta för en oupplyst och lågutbildad sopa som mig.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi ska absolut hjälpa människor som behöver hjälp i en svår situation men man kanske skulle kunna börja med att erbjuda TUT till att börja med! Sverige har uppenbart inte kapacitet att ta hand om hela världen även om vi skulle vilja! I pengar räknat så måste t o m du som är så otroligt välutbildad och smart bland oss andra lågutbildade bönderr förstå att det kostar och vilka bl a får ta kostnaden? Vilka grupper är det alltid godtyckligt att spara in pengar på när dom behöver riktas om? Det får du gärna berätta för en oupplyst och lågutbildad sopa som mig.

Haha, "välutbildad", fniss :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
http://www.kuriren.nu/nknyheter/gasten-vilka-ar-det-som-rostar-pa-sd-7118886.aspx

Däremot trodde jag myten av lågutbildade bönder var avlivad vid den här tidpunkten? :va
(måste iof finnas väldigt mycket bönder nu för tiden)

Hela den där grejen är kul, eftersom de som fäktas mest mot SD är de som påstår sig värna arbetarklassen mest.

Om vänstern har problem med lågutbildade väljare så är de mer avskärmade än jag trodde, eftersom ingen med någon som helst framtid röstar på dem, hela deras existens vilar på okunskap. Liksom. :gnissla

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Du lyckades inte :hihi

Haha, du har kanske en poäng, någon skrev typ att att SD-kritiker aldrig kommer med egna förslag, och det gjorde kanske inte jag heller :rolleyes:

Jag har inga drastiska förslag på hur vi ska komma tillrätta med integrationspolitiken, tycker väl samma som de flesta partier, inte sätta folk i ghetton, minska alla byråkratiska snurror så allt inte tar så evighetslång tid, hjälpa med språket osv. Men jag förstår det varken är lätt eller går fort. Särskilt när det finns kommuner som är totalt ovilliga att hjälpa till.

Vad gäller språket har jag volontärjobbat med nyanlända kvinnor under en kort period, man träffades en kväll i veckan och fikade och pratade svenska helt enkelt. Deras helt sjuka berättelser som var värre än värsta skräckfilmen, kvarlämnade barn i hemlandet, hopp om framtiden jag som krass svensk insåg svårigheterna med, och hur alla ville bjuda hem en på middag fast de inte hade någonting... De klamrade sig fast vid en eftersom man var "deras enda svenska vän", och man var tvungen att försöka förklara att "detta är bara ett jobb, vi träffas här och pratar men jag är inte din vän". Uhhh... jag lovar er, efter några sådana kvällar röstar man inte på SD.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år