Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har inga drastiska förslag på hur vi ska komma tillrätta med integrationspolitiken, tycker väl samma som de flesta partier, inte sätta folk i ghetton, minska alla byråkratiska snurror så allt inte tar så evighetslång tid, hjälpa med språket osv. Men jag förstår det varken är lätt eller går fort. Särskilt när det finns kommuner som är totalt ovilliga att hjälpa till.

Fri invandring?

Vad gäller språket har jag volontärjobbat med nyanlända kvinnor under en kort period, man träffades en kväll i veckan och fikade och pratade svenska helt enkelt. Deras helt sjuka berättelser som var värre än värsta skräckfilmen, kvarlämnade barn i hemlandet, hopp om framtiden jag som krass svensk insåg svårigheterna med, och hur alla ville bjuda hem en på middag fast de inte hade någonting... De klamrade sig fast vid en eftersom man var "deras enda svenska vän", och man var tvungen att försöka förklara att "detta är bara ett jobb, vi träffas här och pratar men jag är inte din vän". Uhhh... jag lovar er, efter några sådana kvällar röstar man inte på SD.

Varför kort stund?

Har själv råkat ut för några invandrare som halvt desperat vill ha en svensk vän,
det hade varit okej om jag inte just ogillar spontanitet med besök utan överenskommelse och sånt, som är typiskt svenskt :)

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Fri invandring?

Varför kort stund?

Har själv råkat ut för några invandrare som halvt desperat vill ha en svensk vän,
det hade varit okej om jag inte just ogillar spontanitet med besök utan överenskommelse och sånt, som är typiskt svenskt :)

Nä fri invandring tror jag inte skulle funka.

Jag fixade det inte mer än några kvällar, blev alldeles för känslomässigt engagerad, ska inte jobba med människor uppenbarligen. :tungan

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Haha, du har kanske en poäng, någon skrev typ att att SD-kritiker aldrig kommer med egna förslag, och det gjorde kanske inte jag heller :rolleyes:

Jag har inga drastiska förslag på hur vi ska komma tillrätta med integrationspolitiken, tycker väl samma som de flesta partier, inte sätta folk i ghetton, minska alla byråkratiska snurror så allt inte tar så evighetslång tid, hjälpa med språket osv. Men jag förstår det varken är lätt eller går fort. Särskilt när det finns kommuner som är totalt ovilliga att hjälpa till.

Vad gäller språket har jag volontärjobbat med nyanlända kvinnor under en kort period, man träffades en kväll i veckan och fikade och pratade svenska helt enkelt. Deras helt sjuka berättelser som var värre än värsta skräckfilmen, kvarlämnade barn i hemlandet, hopp om framtiden jag som krass svensk insåg svårigheterna med, och hur alla ville bjuda hem en på middag fast de inte hade någonting... De klamrade sig fast vid en eftersom man var "deras enda svenska vän", och man var tvungen att försöka förklara att "detta är bara ett jobb, vi träffas här och pratar men jag är inte din vän". Uhhh... jag lovar er, efter några sådana kvällar röstar man inte på SD.

Jag börjar bli lite orolig för dig pixie, ibland är det bättre att fly än illa fäkta:tummenupp

Om du har missat så kan du läsa lite här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18125586.ab

Gärna invandring och invandrare men inte på min gata:fakta

Dags att myten ullenhag och reinfeldt med vänner börjar ta ansvar för sverige!

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Haha, du har kanske en poäng, någon skrev typ att att SD-kritiker aldrig kommer med egna förslag, och det gjorde kanske inte jag heller :rolleyes:

Granska deras hemska historier och SD får en ny väljare.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
http://www.kuriren.nu/nknyheter/gasten-vilka-ar-det-som-rostar-pa-sd-7118886.aspx

Däremot trodde jag myten av lågutbildade bönder var avlivad vid den här tidpunkten? :va
(måste iof finnas väldigt mycket bönder nu för tiden)

Ja, nä det var en sk mindtwist, eftersom myten om invandrare som barnamördare och våldtäktsmän som älskar att leva på bidrag fortfarande lever fritt :tummenupp

Vad gäller artikeln och att den sk "storstadseliten" generellt sett drar slutsatsen att SD-anhängare är "dumma, intoleranta bonnlurkar", jag undrar hur det kommer sig :va

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Jag börjar bli lite orolig för dig pixie, ibland är det bättre att fly än illa fäkta:tummenupp

Om du har missat så kan du läsa lite här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18125586.ab

Gärna invandring och invandrare men inte på min gata:fakta

Dags att myten ullenhag och reinfeldt med vänner börjar ta ansvar för sverige!

Tack för omtanken, jag förstod jag skulle riva upp himmel och jord men kanske inte den här omfattningen :D

Så här i efterhand ser jag att det var lite magstarkt av mig att leka med fördomar och uttryck som "bönder" och "lågutbildade" :näsblod, ämnet är nog känsligt i sig.

Gärna invandring och invandrare men inte på min gata ja... den är knepig. Bor själv på Möllan i Malmö bland araber och hipsters, och stör mig mer på vänsterpacket än på araberna. Men jag har inget emot nån av grupperna på ett djupare plan.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Hela den där grejen är kul, eftersom de som fäktas mest mot SD är de som påstår sig värna arbetarklassen mest.

Om vänstern har problem med lågutbildade väljare så är de mer avskärmade än jag trodde, eftersom ingen med någon som helst framtid röstar på dem, hela deras existens vilar på okunskap. Liksom. :gnissla

Jag har mer problem med vänsteranhängare än med SD-anhängare, faktiskt :D

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
I invandrings och SD-debatten får man intrycket att det är 90% PK som lever i en rosenskimrande värld och 10% SD som är lågutbildade skogsarbetare, buss-chaffisar eller bil-meckar*.

Verkligheten ser ju annorlunda ut där ca hälften tycker att invandringen skall ligga på dagens nivå och den andra hälften att den bör minska. I runda slängar, inga exakta siffror.

Med tanke på hur väljarna ser på saken så är debatten helt knäpp. Saknar helt rim och reson.

*(jag ogillar lite det där med hur man ser ner på bönder som lågutbildade. I själva verket är de nästan alltid relativt välutbildade egenföretagare i en kapitalintensiv bransch. Det är ju LO-kollektivet som röstar SD oftast, inte centerns kärnväljare.)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
I invandrings och SD-debatten får man intrycket att det är 90% PK som lever i en rosenskimrande värld och 10% SD som är lågutbildade skogsarbetare, buss-chaffisar eller bil-meckar*.

Verkligheten ser ju annorlunda ut där ca hälften tycker att invandringen skall ligga på dagens nivå och den andra hälften att den bör minska. I runda slängar, inga exakta siffror.

Med tanke på hur väljarna ser på saken så är debatten helt knäpp. Saknar helt rim och reson.

*(jag ogillar lite det där med hur man ser ner på bönder som lågutbildade. I själva verket är de nästan alltid relativt välutbildade egenföretagare i en kapitalintensiv bransch. Det är ju LO-kollektivet som röstar SD oftast, inte centerns kärnväljare.)

Näe, vi har vågmästarna MP som vill ha fri invandring också. Vilket det i princip blivit nu, med fri skola, vård och förbud mot att kolla ID.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Granska deras hemska historier och SD får en ny väljare.

Nä usch, säg inte så. Jag förstår vad du syftar på, men vill tro att såna hittepå-storys för att få stanna ges i desperation och inte med nån baktanke på att få leva gott på socialbidrag i Sverige...

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

Du gjorde helt rätt som försökte hjälpa till genom ideellt arbete. Här finns ett ypperligt förslag för att hjälpa till med integrationen. Svårare än såhär är det inte. Men det bästa av allt är att alla tjänar på detta! Istället för att låta majoriteten av befolkningen köra landet i botten, så kan dessa människor börja ta ansvar, på individuell och frivillig basis.

ubbe_cykelkedja @ flashback skrev:
Som vi alla vet är den svenska ekonomin extremt ansträngd, svenskar är bisarrt överbelånade, kommuner går på knäna och Staten håller på att avisera skattehöjningar pga ökade kostnader för immigration och sjukskrivningar.

Därför kommer jag med ett förslag för att någorlunda komma till rätta med detta. Eftersom vi har så många otroligt godhjärtade och ideella resurser och krafter i det här landet som verkligen tror på mångkultur, är det då inte vansinne att ha avlönad, offentlig personal för att ta hand om dem?

Kan vi inte först som förslag föra upp allmänna listor, där mångkulturförespråkare och globalister kan arbeta ideellt på flyktingförläggningar och med övrigt arbete som har med immigrationshantering att göra? Samt också husera ett lämpligt antal immigranter i sitt hem, där antal beror på hur mycket bostadsyta man har, då kommer vi mer tillrätta med segregationen också.

Har man inte tid, så kan man väl gå ner i arbetstid? Det har väl ändå inte med pengar att göra, utan hjärta och människosyn?

Om det sedan skulle visa sig att mångkulturförespråkarna är planetens största hycklare och att deras snack är bara snack och att de inte tänker lyfta ett finger i självuppoffring för sitt drömsamhälle, kan man då inte lagstadga om detta och exempelvis utgå ifrån lämpliga åsiktsregister (registren är ju i ett gott syfte och då är det väl helt ok)? Alla från Riksdagspolitiker till fotfolket i extremvänstern kan hjälpa till, det vore ju ett ypperligt tillfälle att knyta band och skapa denna gemensamma sammanhållning som det alltid pratas om, men aldrig blir någonting av.

Detta kommer leda till:
*Att mångkulturförespråkare kan känna att de faktiskt gör något själva.
*Segregationen avhjälps.
*Fördomar försvinner.
*Fler immigranter får möjlighet att komma i kontakt med det svenska samhället i ett tidigt stadium.
*Mångkulturförespråkarna får ta till sig den nya kultur som de aldrig lyckas komma i närheten av.
*Framförallt, den svenska ekonomin kommer förbättras.

Är inte detta ett klockrent förslag, så säg? Skulle någon mångkulturförespråkare vägra, kan man väl skicka mediadrevet efter dem?
https://www.flashback.org/t2282602

Edit: varför finns inte alternativet soffläge i pollen?

Last edited:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08

Jag håller med dig.

Med "bönder" menar jag inte bönder. Riktiga bönder verkar supersköna, hålla på med djur och plöja åkrar och sånt, snacka om jordnära :)

Nä jag menade det som slang för folk som har lite insnöade åsikter, tror det är rätt vanligt att man använder det uttrycket, även om det är klumpigt.

När min kollega sa att han inte ville att en manlig dagisfröken skulle byta blöja på hans son sa jag t.ex att han hade jävligt bonnig inställning, då menade jag inte att han hade bra koll på frön och skottkärror, jag menade att han inte riktigt hängt med i utveckligen.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nä jag menade det som slang för folk som har lite insnöade åsikter, tror det är rätt vanligt att man använder det uttrycket, även om det är klumpigt.

Det är inte ovanligt att folk med insnöade åsikter inte förstår det utan tror att de själva är kloka utan fördomar!:rolleyes::rolleyes:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Du gjorde helt rätt som försökte hjälpa till genom ideellt arbete. Här finns ett ypperligt förslag för att hjälpa till med integrationen. Svårare än såhär är det inte. Men det bästa av allt är att alla tjänar på detta! Istället för att låta majoriteten av befolkningen köra landet i botten, så kan dessa människor börja ta ansvar, på individuell och frivillig basis.

https://www.flashback.org/t2282602

Edit: varför finns inte alternativet soffläge i pollen?

Sjukt bra inlägg av ubbe_cykelkedja :tummenupp

Det är exakt detta jag menar, alla vänsteranhängare som menar att lösningen är att "alla ska hjälpa varandra" kan ju börja med att själva flytta till nån liten etta, leva på havregrynsgröt och pasta, jobba halvtid och lägga resten av sin tid på att hjälpa mindre lyckligt lottade.

Men så funkar man inte. Man måste "tvingas" betala skatt och göra andra uppoffringar, annars ser man till sig själv först, det är helt normalt i vårt samhälle även om det inte är nåt fint. Men jag tycker inte vi behöver spinna på det, typ SD-tänket, att vi ska ha det ännu bättre på bekostnad av människors liv...

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Snacka om fördomsfullt :rofl

Det är inte ovanligt att folk med insnöade åsikter inte förstår det utan tror att de själva är kloka utan fördomar!:rolleyes::rolleyes:

Om du inte har några fördomar, alltid öppet sinne, då kan du inte vara säker på att det är bussen som kommer när du står vid busshållplatsen. Den är stor och grön och har ett nummer på sig, och så brukar ju bussen se ut, men alltså, du kan ju inte veeeta... :rolleyes:

Har verkligen ingen aning om vad en bonde gör men i min fantasi är dom sköna prickar :D

Trodde det framgått att jag är lika proppfull av fördomar som andra, man har bara lite olika erfarenheter att basera dom på :)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Om du inte har några fördomar, alltid öppet sinne, då kan du inte vara säker på att det är bussen som kommer när du står vid busshållplatsen. Den är stor och grön och har ett nummer på sig, och så brukar ju bussen se ut, men alltså, du kan ju inte veeeta... :rolleyes:

Har verkligen ingen aning om vad en bonde gör men i min fantasi är dom sköna prickar :D

Trodde det framgått att jag är lika proppfull av fördomar som andra, man har bara lite olika erfarenheter att basera dom på :)

Fan, jag har svårt att sätta fingret på dig, antingen trollar du eller så är du en riktig bonne, släpp grepen å kom in i matchen:gnissla

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Nä fri invandring tror jag inte skulle funka.

Det är väl egentligen det här som är kärnan av problemet.

V,M,MP vill ha fri invandring, SD vill ha starkt begränsad invandring, övriga partier tvärtemot SD.

Vore intressant med en debatt med siffror, hur många per år? Vi tar emot 100.000/år, finnarna 125?
Om någon i Sverige säger sänk till 50.000/år så är hen nazist.

Hur många behövs för framtidssagan arbetsinvandring?
Hur låg ska minimilönen vara innan V,M,MP är nöjda?

Vilken framtid vill folk ha?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Om jag ska vara känslosam, elak och fördomsfull skulle jag säga att sporthoj är fullt av lågutbildade bönder som röstar på SD för det är den enda agendan de kan förstå, men jag ska försöka mig på ett mer konstruktivt inlägg.
Empati och utbildning går oftast inte hand i hand, om det nu var invandringsfrågan du syftade på. Att sd inte lyser i sin helhet håller jag med om.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Fan, jag har svårt att sätta fingret på dig, antingen trollar du eller så är du en riktig bonne, släpp grepen å kom in i matchen:gnissla

Shit jag försöker verkligen vara supertydlig med vad jag menar, förklara jättenoga, men det är tydligt att lämnas minsta utrymme för förvirring och feltolkning tas chansen med en gång :brinnerup

Jag skulle kunna sammanfatta allt jag skrivit i en enda mening: "jag tycker inte att SD är ett sympatiskt parti och drar därför slutsatsen att folk som röstar på SD inte är sympatiska människor"

Men hur kul hade det blivit?! :blah

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...